Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Kjør en oppdatering av firmware, se om det hjelper.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    fcuk_IT

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2016
    Innlegg
    33
    Antall liker
    62
    Har siste firmware, og problemet

    Ikke utenkelig at det har med trådløstnettverk å gjøre, tenker å teste med å flytte den ene mesh-noden nærmere så jeg kan teste med kabel
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Har siste firmware, og problemet

    Ikke utenkelig at det har med trådløstnettverk å gjøre, tenker å teste med å flytte den ene mesh-noden nærmere så jeg kan teste med kabel
    Er PC/telefon og Lyngdorf koblet på samme mesh-node? Ikke at det skal være nødvendig, det er jo hele hensikten med mesh, men har innemellom litt trøbbel med å finne enkelte Roon endpoints på tvers av mesh-noder/rutere (dette er med svært gode ASUS-rutere konfigurert med trådbasert backhaul til 4 mesh-noder)..
    Sannsynligvis kan du se dette ved logge inn på ruteren (192.168.1.1)
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Ja det var vel med nød og neppe gode nok målinger i forhold til hva man får av THD og SNR med moderne klasse D? Men så mye støy rett over 20kHz at man ikke engang kan måle THD over 6kHz pga nødvendige low-pass filtre på måleutstyret er vel rett og slett ikke akseptabelt synes jeg da... Var greit i år 2000 med Tact Millenium osv men teknologien har gått videre... Hørbart? Nei 0,1% vreng+støy v/1W 8Ohm er neppe hørbart men likevel ikke imponerende. Dempefaktor på 39?? Sikkert greit for 5-tommers basser. Er Lyngdorf-fan men nå må de skjerpe seg... Purifi to the rescue tenker jeg nok ;-)
    Skal til dels være enig, målingene var ikke direkte imponerende. Men heldigvis sier målingene lite om hvor bra produktet låter.
     

    fcuk_IT

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2016
    Innlegg
    33
    Antall liker
    62
    Er PC/telefon og Lyngdorf koblet på samme mesh-node? Ikke at det skal være nødvendig, det er jo hele hensikten med mesh, men har innemellom litt trøbbel med å finne enkelte Roon endpoints på tvers av mesh-noder/rutere (dette er med svært gode ASUS-rutere konfigurert med trådbasert backhaul til 4 mesh-noder)..
    Sannsynligvis kan du se dette ved logge inn på ruteren (192.168.1.1)
    Godt tips! Det skal jeg holde et øye med.
     

    fcuk_IT

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2016
    Innlegg
    33
    Antall liker
    62
    Problemet er nok relatert til enheten selv, nå har den stått en drøy time i standby

    Ikke mulig å få kontakt, og om man prøver å endre input, så skjer ingenting, heller ikke volum endres når man roterer på hjulet.

    WiFi : Fortsatt på samme node som telefonen og PCen
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Problemet er nok relatert til enheten selv, nå har den stått en drøy time i standby

    Ikke mulig å få kontakt, og om man prøver å endre input, så skjer ingenting, heller ikke volum endres når man roterer på hjulet.

    WiFi : Fortsatt på samme node som telefonen og PCen
    Åja ikke sånn problem jeg har. Av og til når jeg slår den på så er den ikke tilkoblet nett, å ikke får jeg koblet til på noe måte som jeg har skjønt, da må jeg bare ta strømmen på den å da er den tilkoblet net når jeg slår den på igjen.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja det var vel med nød og neppe gode nok målinger i forhold til hva man får av THD og SNR med moderne klasse D? Men så mye støy rett over 20kHz at man ikke engang kan måle THD over 6kHz pga nødvendige low-pass filtre på måleutstyret er vel rett og slett ikke akseptabelt synes jeg da... Var greit i år 2000 med Tact Millenium osv men teknologien har gått videre... Hørbart? Nei 0,1% vreng er neppe hørbart men likevel ikke imponerende. Dempefaktor på 30?? Sikkert greit for 5-tommers basser. Er Lyngdorf-fan men nå må de skjerpe seg... Purifi to the rescue tenker jeg nok ;-)
    Enig i det, synes det er merkelig at de ikke har hengt med i tiden. Når det er sagt tror jeg de har helt rett i at de fleste hjem og høyttalere har mer gevinst av RoomPerfect enn det lavere vreng og høyere dempefaktor ville gitt, spesielt om man gjør som Lyngdorf foreslår og bruker doble aktive subber og lettdrevne topper :)

    Har tenkt litt på hva mitt drømme-Lyngdorf-oppsett ville vært, og tenker noe i retning av en MP-60 koblet til den kommende Purifi-multikanalampen, med et par subber til LFE og et par subber til bass, et par BW-2 til mellombass og noen gode høyttalere som spiller fra f.eks. 800 Hz og opp… Da ville man i alle fall hatt noe å bruke tida på 😂

    0,1% vreng+støy v/1W 8Ohm
    Er det ikke 0,01 % da? Heldigvis litt bedre…
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Enig i det, synes det er merkelig at de ikke har hengt med i tiden. Når det er sagt tror jeg de har helt rett i at de fleste hjem og høyttalere har mer gevinst av RoomPerfect enn det lavere vreng og høyere dempefaktor ville gitt, spesielt om man gjør som Lyngdorf foreslår og bruker doble aktive subber og lettdrevne topper :)

    Har tenkt litt på hva mitt drømme-Lyngdorf-oppsett ville vært, og tenker noe i retning av en MP-60 koblet til den kommende Purifi-multikanalampen, med et par subber til LFE og et par subber til bass, et par BW-2 til mellombass og noen gode høyttalere som spiller fra f.eks. 800 Hz og opp… Da ville man i alle fall hatt noe å bruke tida på 😂



    Er det ikke 0,01 % da? Heldigvis litt bedre…
    Nja, 0.008% osv var ved 10W uteffekt. Ved 1W var THD+N på 0.085% for en 1kHz sinustone, som til og med er A-vektet. Så det betyr vel i praksis at støy dominerer ved lave effekter som ikke er så unormalt egentlig:
    1629819297816.png

    Uansett enig i at gevinsten av god romkorreksjon sikkert er mye større enn å oppnå SNR og THD hinsides det vi kan høre :)
    Og drømme-anlegget høres bra ut! Har tenkt noe i de banene i hvert fall med tanke på subber, men ikke like komplekst: Akkurat nå er to subber på utlån til stua inntil jeg får levert bedre saker der, men så snart de kommer tilbake til kinoloftet blir det 2xPC13 i portet modus som mono LFE og de to PB16-subbene i lukket modus for stereo/frontene. Har forsøkt det tidligere med MP-50 og gleder meg til et slikt oppsett igjen.

    PS: Lyngdorfs anbefaling om å kline alt av subber inn i hjørner og langs frontvegg for å unngå førsterefleksjonen fra frontveggen har selvfølgelig en misjon spesielt hvis kassene ikke er for dype, men i praksis synes jeg fortsatt mellombassen låter mer korrekt når den kommer fra samme sted som frontene (eller integrert i frontene som i mitt tilfelle), så lenge man har gode bassfeller bak dem da... Men der er jo meningene mange.
     
    Sist redigert:

    fcuk_IT

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2016
    Innlegg
    33
    Antall liker
    62
    Enig i det, synes det er merkelig at de ikke har hengt med i tiden. Når det er sagt tror jeg de har helt rett i at de fleste hjem og høyttalere har mer gevinst av RoomPerfect enn det lavere vreng og høyere dempefaktor ville gitt, spesielt om man gjør som Lyngdorf foreslår og bruker doble aktive subber og lettdrevne topper :)

    Har tenkt litt på hva mitt drømme-Lyngdorf-oppsett ville vært, og tenker noe i retning av en MP-60 koblet til den kommende Purifi-multikanalampen, med et par subber til LFE og et par subber til bass, et par BW-2 til mellombass og noen gode høyttalere som spiller fra f.eks. 800 Hz og opp… Da ville man i alle fall hatt noe å bruke tida på 😂



    Er det ikke 0,01 % da? Heldigvis litt bedre…
    Akkurat hva jeg tenker selv. RoomPerfect gjør en så bra jobb at måletall blir helt akademiske.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Akkurat hva jeg tenker selv. RoomPerfect gjør en så bra jobb at måletall blir helt akademiske.
    Jeg er også ganske enig i det, og spesielt hvis man har gode aktive subber som tar mesteparten av behovet for effekt og kontroll ;-) Ingen av oss har særlig mye glede av 130dB SNR... men gode målinger er jo et tegn på en godt gjennomført konstruksjon som jeg mistenker også påvirker egenskaper ved lyden som ER hørbar...
    Og når jeg tar på meg ingeniørhatten liker jeg ikke all den støyen Equibit leverer rett over det hørbare området, spesielt når de kaller ampene sine "world class", "dead silent" osv når de ikke er det sammenliknet med ny teknologi. Purifi derimot kan vel kalles "world class" så når de tar spranget dit vil jo Lyngdorf tette gapet ganske greit og fortsatt ha RoomPerfect som sitt ess i ermet ;-)
     
    Sist redigert:

    fcuk_IT

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2016
    Innlegg
    33
    Antall liker
    62
    Nå er ikke 1120 noe referanseprodukt heller da. I forhold til forventningene jeg hadde, så leverer den langt over.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Lytteinntrykk? Ser det stadig legges ut slike på finn til hyggelige priser. Vurderer å bite, men er nesten litt vel ofte at de dukker opp der.
    BJC kablene bestilt fra USA er her i morgen tror jeg. Kobler opp da.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    har du funnet noe løsning på det? ganske irriterende
    Nei det er ganske sjeldent, ser it som det skjer sjeldnere nå enn det gjorde, så er ikke noe stort problem akkurat nå i hværtfall.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Sitter å leker meg litt med min TDAI-1120. Vil det ha noe for seg å ha en overlapp på crossover mellom fronter og subber (feks at fronter spiller ned til 150 hz og subber fra 200 og ned), eller bør man dele på samme frekvens? Hva er evt fordeler/ulemper med det ene eller det andre? Eller vil dette "ordne seg selv" med RoomPerfect?
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bruker overlapp (fronter spiller ned til 50 Hz og én sub opp til 80 Hz), men et ganske vesentlig element for å få dette til å funke er å måle at det ikke blir kanselleringer av det. Jeg bruker en UMIK og REW for å sjekke at SPL er bra i hele området – og da spiller det veldig bra, vil jeg mene :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Da kom BJC-kablene i dag:

    IMG_20210825_154748.jpg


    Jeg har fått koblet opp med de innstillinger som er nødvendige og fått kjørt RoomPerfect med TDAI-3400 og SDA-2400. Uheldigvis kom en av kablene med #8 gafler i ene enden, og de passer ikke egentlig, men klarte å lure dem inn i terminalene på TDAI-3400. Klage er sendt til BJC. Har aldri opplevd en feisending på en ordre før fra dem.

    IMG_20210825_154814.jpg


    For dere som lurer på lyden, når man bi-amper og kjører subwoofer....kan jeg si at det er hørbart at det er mer krefter i sving. På en merkelig måte "hører" man det ikke, men det er bedre dynamikk, enda mer klokkeklart og uanstrengt. Forskjellen ble større enn forventet, synes jeg. Men jeg har liknende erfaring med bi-amping i mer konvensjonelle oppsett.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Nå er oppsettet med TDAI-3400, SDA-2400 og Gold W12 slik:

    SET UP

    Output setup (1st speaker setup)

    Main Out / Main speakers:

    Custom

    Line out / sub speakers:
    1 Custom sub

    Setup main speakers

    Routing:

    Crossover - Filter - High Pass Filter

    Level (dB):
    0 - Filter Type - BW 2nd Order

    EQ:
    Neutral - Frequency (Hz) - 50

    Enable limiter:
    Limiter off

    Enter Distance for main speakers:
    L/H cm - 315

    Setup subwoofer output

    Routing:

    Crossover - Filter - Low Pass Filter

    Level (dB):
    -12 - Filter Type - BW 2nd Order

    EQ:
    Neutral - Frequency (Hz) - 80

    Output level control:
    Regulated

    Enable limiter:
    Limiter on

    Subwoofer delay settings:
    Sub distance cm - 325 - Amplifier delay ms - 5

    Setup digital output

    Routing:

    Crossover - Filter - Low Pass Filter

    Level (db):
    -3.0 - Filter - LR 2nd order - Frequency (Hz) - 5000

    Digital out delay settings:
    Digital out L/R distance - 315 - Digital out amplifier delay (in ms) - 0,6
     

    dedekam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.07.2006
    Innlegg
    155
    Antall liker
    18
    Nei det er ganske sjeldent, ser it som det skjer sjeldnere nå enn det gjorde, så er ikke noe stort problem akkurat nå i hværtfall.
    Virker på meg som det blir kluss med BT connection..Lyngdorfen dukker opp på Google Home, men jeg får ikke koblet til den. Heller ikke via MConnect, Lyngdorf Appen eller Tidal (dvs. når den har slått seg vrang). MEN - plutselig, ved et uhell, så fikk jeg castet lyd via Youtube og den skrudde seg plutselig på via YT..skjønner virkelig ingenting. er det noe i oppsettet her hjemme jeg burde tenke på kanskje? Har Chromecast back på TV i stua, innebygd i TDAI-1120..og thats it tror jeg..

    blir helt KOKO av dette, så nå er det min kjære vinyl som gjelder og jeg vurderer å selge forsterkeren rett og slett
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Nybegynner Lyngdorf-spm. Jeg er ute etter en forsterker med HDMI arc og div streaming-muligheter, eks Spotify Connect (ikke veldig mye å velge mellom…). Etter å ha lest litt i denne tråden melder spm seg: må man være digital ingeniør for å sette opp TDAI-1120? Ønsker enkelt.

    Et annet spm: finnes disse på bruktmarkedet og hva er eventuelt fornuftig bruktpris på disse?

    Noen som kjenner til tester mot Naim Atom?
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Nybegynner Lyngdorf-spm. Jeg er ute etter en forsterker med HDMI arc og div streaming-muligheter, eks Spotify Connect (ikke veldig mye å velge mellom…). Etter å ha lest litt i denne tråden melder spm seg: må man være digital ingeniør for å sette opp TDAI-1120? Ønsker enkelt.

    Et annet spm: finnes disse på bruktmarkedet og hva er eventuelt fornuftig bruktpris på disse?

    Noen som kjenner til tester mot Naim Atom?
    Har selv TDAI-1120 og er meget fornøyd. Meget enkelt oppsett, alt gjøres enkelt med app'en. RoomPerfect er prikken over i'en. Eneste jeg har av minus, er mangelen på Tidal Connect. Ikke sett disse brukt enda.
    Vurderte Uniti Atom når jeg kjøpte TDAI-1120. Ser mange liker displayet på Atom, men RoomPerfect vippet i favør 1120 hos oss. Tror ikke du trår feil uansett hvem av de du ender opp med. Lykke til!
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Har selv TDAI-1120 og er meget fornøyd. Meget enkelt oppsett, alt gjøres enkelt med app'en. RoomPerfect er prikken over i'en. Eneste jeg har av minus, er mangelen på Tidal Connect. Ikke sett disse brukt enda.
    Vurderte Uniti Atom når jeg kjøpte TDAI-1120. Ser mange liker displayet på Atom, men RoomPerfect vippet i favør 1120 hos oss. Tror ikke du trår feil uansett hvem av de du ender opp med. Lykke til!
    Har en Naim Atom til Klipsch Heresy IV = meget fornøyd!

    Trenger en forsterker i TV-stua til mine Piega TP3 for å sprite opp lyden fra TV bittelitt + mulighet til å spille habil musikk.
    TP3-ene er ikke "gode nok" til å forsvare en forsterker til 30´. Samtidig er de ganske spennende, så har ikke lyst å kjøpe rimeligste alternativ alla Marantz NR 1200 eller Bluesound N330.

    Prismessig kommer Lyngdorfen midt i mellom+. Tenkte den kunne være en flott forsterker for å få ut det meste av Piegaene, samt at jeg ønsker enkeltheten som Spotify connect og HDMI ARC gir.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Har en Naim Atom til Klipsch Heresy IV = meget fornøyd!

    Trenger en forsterker i TV-stua til mine Piega TP3 for å sprite opp lyden fra TV bittelitt + mulighet til å spille habil musikk.
    TP3-ene er ikke "gode nok" til å forsvare en forsterker til 30´. Samtidig er de ganske spennende, så har ikke lyst å kjøpe rimeligste alternativ alla Marantz NR 1200 eller Bluesound N330.

    Prismessig kommer Lyngdorfen midt i mellom+. Tenkte den kunne være en flott forsterker for å få ut det meste av Piegaene, samt at jeg ønsker enkeltheten som Spotify connect og HDMI ARC gir.
    De er vel hakket mer lettdrevne enn mine Sonus Faber Sonetto II, så det vil nok være et bra alternativ vil jeg tro.
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    De er vel hakket mer lettdrevne enn mine Sonus Faber Sonetto II, så det vil nok være et bra alternativ vil jeg tro.
    I omtalen av 1120 står det «tilgang til et uendelig univers av trådløs musikk som du kan styre fra smarttelefonen gjennom Lyngdorf Remote-appen» - betyr det at man ikke kan spille direkte fra eks Spotify? Men må innom en Lyngdorf-app?
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    I omtalen av 1120 står det «tilgang til et uendelig univers av trådløs musikk som du kan styre fra smarttelefonen gjennom Lyngdorf Remote-appen» - betyr det at man ikke kan spille direkte fra eks Spotify? Men må innom en Lyngdorf-app?
    Jeg kan ikke snakke for Spotify, men Tidal styrer jeg gjennom Tidal app'en. Man kan også bruke Lyngdorf app'en til å bytte sanger osv om man ønsker. Egentlig sjelden jeg bruker Lyngdorf app'en i det daglige. Av og til for å slå av TDAI etter lytting, men har auto-off etter 15 min, så ikke alltid det skjer heller :ROFLMAO:
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    I omtalen av 1120 står det «tilgang til et uendelig univers av trådløs musikk som du kan styre fra smarttelefonen gjennom Lyngdorf Remote-appen» - betyr det at man ikke kan spille direkte fra eks Spotify? Men må innom en Lyngdorf-app?
    Joda, du kan spille direkte fra Spotify-appen. TDAI-en oppfører seg som en hvilken som helst annen Airplay-høyttaler.
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan ikke snakke for Spotify, men Tidal styrer jeg gjennom Tidal app'en. Man kan også bruke Lyngdorf app'en til å bytte sanger osv om man ønsker. Egentlig sjelden jeg bruker Lyngdorf app'en i det daglige. Av og til for å slå av TDAI etter lytting, men har auto-off etter 15 min, så ikke alltid det skjer heller :ROFLMAO:
    Joda, du kan spille direkte fra Spotify-appen. TDAI-en oppfører seg som en hvilken som helst annen Airplay-høyttaler.
    Takk for raske svar!
    Leste litt lengre ned på beskrivelsen og fant ut av det: «Med Spotify Connect kan du spille all verdens musikk fra Spotify-appen du kjenner fra før. Og med Chromecast built-in trenger du bare å trykke på et ikon i den foretrukne medie-appen din, så spiller musikken…».

    Da er det bare å lete etter en brukt til fornuftig pris:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn