Ønsker anbefaling Lydisolering av dør

Ble medlem
11.03.2026
Antall liker
6
Sted
Oslo
Hei! Fruen er misfornøyd med at lyden lekker ut av døra nede på lytterommet. Hu sitter i 2 etasje mens lytterom er i 1. Uten å høres teit ut er hu nok litt lydsensitiv. Veggene er det glava i, så det skulle gå greit.

Reagerer på høyfrekvente lyder som fra trompeter/saksofon, gitar osv.

Det er 1,5cm med luftglippe under døra. Forsøkte å tette denne med et håndkle for å sjekke om det ble noe forbedring. Nei, var ikke til stor hjelp.

Finnes det da noen andre remedier? Feks noe form for plater el man kan feste på innsiden av døra for å hindre lydspredning til 2 etasje?

:11

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
18.894
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
12
Jeg kledde hele det tynne midtfeltet i en vanlig furu innerdør med bitumenplater laget for motorrom (Biltema) og monterte deretter ett lag med gipsfiberplate (demper som to lag gips) og deretter spilepanel utenpå der igjen. La også tetningslist i karmen og tettet nøkkelhullet med silikon. Den er nå 90-95% lydtett.

IMG_2685.jpeg

Røkrakare

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2021
Antall liker
188
Sted
Haslum
Kan lite om dette, men kanskje Glava trinnlydsplate kan fungere. Finnes i flere tykkelser også. Hvordan sluttresultatet skal bli og hva du tillater å gjøre får være opp til deg. Men evt. tilpass platene etter ønsket mål, lim de fast til døra(?) Dekk eller kle platene til med en filt/duk, mal over til slutt, eller bare bruk filt/duk som den er.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.390
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Løsningen til vim vil fungere mot generell lydlekkasje gjennom dørbladet. Hvis døren er solid og tung, og lydlekkasjen er mest fra sprekken under, kan du vurdere en automatisk akustisk dørterskel. Det er en solid tetningslist som senkes automatisk mot gulvet når døren lukkes. De koster litt, og må freses inn i bunnen av dørbladet, men skal visstnok være effektive.

Hvis døren er en lett billig type kan det være god effekt i å skifte til en tyngre dør. Det har jeg god erfaring med i kjelleren vår, der det er åpent fra døra til lytterommet opp til gangen og stuen i etasjen over. Du kan betale deg oppover, til tekniske brann- og lyd-dører som fort passerer 10000kr. Generelt er det tunge dører som demper best, og med god tetting rundt.

Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.819
Torget vurderinger
3
Jeg kledde hele det tynne midtfeltet i en vanlig furu innerdør med bitumenplater laget for motorrom (Biltema) og monterte deretter ett lag med gipsfiberplate (demper som to lag gips) og deretter spilepanel utenpå der igjen. La også tetningslist i karmen og tettet nøkkelhullet med silikon. Den er nå 90-95% lydtett.

Vis vedlegget 1192758
Masse er tommelfingeren skal du oppnå et effektivt lydskille, så dette virker som en veldig god løsning, pakninger i karmen er essensielt. Skikkelige lyddører har to.

Jeg klarer ikke å la være å kommentere; lydskiller måles i dB, det blir relativt. 95% gir ikke så mye mening, hvis noen starter opp en F-35 på andre siden av den døra vil du nok høre mer enn 5% ;)

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.819
Torget vurderinger
3
Løsningen til vim vil fungere mot generell lydlekkasje gjennom dørbladet. Hvis døren er solid og tung, og lydlekkasjen er mest fra sprekken under, kan du vurdere en automatisk akustisk dørterskel. Det er en solid tetningslist som senkes automatisk mot gulvet når døren lukkes. De koster litt, og må freses inn i bunnen av dørbladet, men skal visstnok være effektive.
Disse er fine når du er avhengig av en terskelfri dør. Altså at rullestoler, sykehussenger eller annet skal fra rom til rom. Mye enklere å skru et anslag ned i gulvet og, igjen , bruke pakning/ tettingslist.

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
2.506
Torget vurderinger
5
Hei!

Lyd er ikke enkelt. Dersom utfordringen din er selve døra, er det overkommelig å løse. Først er det greit å sjekke hvorfor du har en spalte under døra. Normalt er den der som konsekvens av valgt ventilasjonsløsning. Tilluft i ett rom og avtrekk i et annet tilliggende rom krever åpning mellom rommene. Løses enklest med spalte under dør. Er spalten der pga ventilasjon, må det etableres mulighet for luftstrøm på annen måte. Løsningen er ventil med lydfelle i samme vegg som døra. Sjekk.

Dersom det ikke er behov for spalten under døra, eller du må montere ventil med lydfelle, vil jeg anbefale å bytte til en dør med lydklasse. Både dørblad og karm må høre sammen. Korrekt innsatt er det nær en løsning, eller faktisk er en løsning. Døra må monteres korrekt. Normalt ikke hokus pokus dersom du har en dør med standard mål som erstattes med en dør med samme standard mål.

Dyrt? Ikke hvis du finner en fin brukt dør, en feilbestilt, eller en dør du kan fikse opp. Sjekk Finn eller en eller annen organisert gjenbruksbutikk med byggevarer.

(Lov meg å ikke begynne å mekke på den du har. Ække verdt det og løser ikke oppgaven.) 😉

Mvh Olav E

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
18.894
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
12
Hei!

Lyd er ikke enkelt. Dersom utfordringen din er selve døra, er det overkommelig å løse. Først er det greit å sjekke hvorfor du har en spalte under døra. Normalt er den der som konsekvens av valgt ventilasjonsløsning. Tilluft i ett rom og avtrekk i et annet tilliggende rom krever åpning mellom rommene. Løses enklest med spalte under dør. Er spalten der pga ventilasjon, må det etableres mulighet for luftstrøm på annen måte. Løsningen er ventil med lydfelle i samme vegg som døra. Sjekk.

Dersom det ikke er behov for spalten under døra, eller du må montere ventil med lydfelle, vil jeg anbefale å bytte til en dør med lydklasse. Både dørblad og karm må høre sammen. Korrekt innsatt er det nær en løsning, eller faktisk er en løsning. Døra må monteres korrekt. Normalt ikke hokus pokus dersom du har en dør med standard mål som erstattes med en dør med samme standard mål.

Dyrt? Ikke hvis du finner en fin brukt dør, enfeilbestilt, eller en dør du kan fikse opp. Sjekk Finn eller en eller annen organisert gjenbruksbutikk med byggevarer.

(Lov meg å ikke begynne å mekke på den du har. Ække verdt det og løser ikke oppgaven.) 😉

Mvh Olav E
Er verdt det om man er litt hendig og vil spare en hele del - og løser oppgaven, spør du meg. Jeg har montert dør i lydklasse før og hadde ikke bedre effekt.
Jeg skal dog tillegge at jeg også tok av listene og fuget mellom karm og vegg.
Ingen grunn til å komplisere det mer enn nødvendig, men som sagt betinger det at man mestrer og liker litt DIY sløyd :)

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Antall liker
13.195
Sted
Skogkanten
Torget vurderinger
20
Støtter forslaget fra @Olav E om å montere en lyddør. Jeg har gjort det selv. Det fungerer meget bra og var ikke veldig dyrt.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
18.894
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
12
Masse er tommelfingeren skal du oppnå et effektivt lydskille, så dette virker som en veldig god løsning, pakninger i karmen er essensielt. Skikkelige lyddører har to.

Jeg klarer ikke å la være å kommentere; lydskiller måles i dB, det blir relativt. 95% gir ikke så mye mening, hvis noen starter opp en F-35 på andre siden av den døra vil du nok høre mer enn 5% ;)
Hvis noen starter en F-35 INNE i huset, vil man nok høre det ja :)
Ellers lå det vel litt i kortene at mine estimerte 95% er opplevd effekt med normal musikkspilling og normale lyttenivåer (som for min del er mellom 70 og 90 dB stort sett). Man hører AT det spilles musikk der inne, men ikke HVA som spilles når man står 1 meter fra døren.

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
2.506
Torget vurderinger
5
Er verdt det om man er litt hendig og vil spare en hele del - og løser oppgaven, spør du meg. Jeg har montert dør i lydklasse før og hadde ikke bedre effekt.
Jeg skal dog tillegge at jeg også tok av listene og fuget mellom karm og vegg.
Ingen grunn til å komplisere det mer enn nødvendig, men som sagt betinger det at man mestrer og liker litt DIY sløyd :)
Hei!

Har full respekt for pågangsmot og interesse for å fixe både den ene og det andre andre og vel så det. Er dog gjennomgående skeptisk til snarveier når det gjelder lyd og brann. Har gjort mine egne d.y. prosjekter som kostet tid, penger og endte opp i sluttprodukt man ikke var tilfreds med. Er ikke håndverker, men jobber i byggfaget. Prøver å formidle både faglig kunnskap og egenerfaring i beste mening.😉

Med beste hilsen Olav E som har litt færre en ti tommeltotter. 😁

Ble medlem
11.03.2026
Antall liker
6
Sted
Oslo
Det er luftspalte under døra pga ventilasjonsanlegg..

Og utfordring nr 2 er at det er glippe fra ca midten av døra og opp..
.
1000005312.jpg

1000005314.jpg

Samt overfor døra.
Det er tetningslist i dørkarmen, men det hjelper jo fint lite når det er glippe.
Selve døra er skeiv, så må få tettet glippene på en eller annen måte.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
18.894
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
12
Da drar det seg mot at jeg støtter Olavs innlegg gitt :)
Inkl. ivareta fuksjonen til ventilasjon på annen måte.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.176
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg har god erfaring med lyddøre, og jeg vil også foreslå det. En BD 32 BD dør, branddør eller endnu bedre en BD 35 db. Døren er altid det svage led.
Det er dog muligt, at gøre noget ved den eksisterende dør.
Husk, at der går lige så meget lyd gemnem et nøglehul, som igemnem en 50 kvadrat meter murstensvæg.

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
2.506
Torget vurderinger
5
Det er luftspalte under døra pga ventilasjonsanlegg..

Og utfordring nr 2 er at det er glippe fra ca midten av døra og opp..
. Vis vedlegget 1192784
Vis vedlegget 1192785

Samt overfor døra.
Det er tetningslist i dørkarmen, men det hjelper jo fint lite når det er glippe.
Selve døra er skeiv, så må få tettet glippene på en eller annen måte.
Hei igjen!

Siden det er spalte under døra så ble jeg nysgjerrig på hva slags rom dette er/ har vært, både der du har anlegget og tilliggende, og hva slags ventilasjonsløsning du har. Blir litt mer arbeid å løse oppgaven når lydventil må på plass i veggen.

Ser ut som du har en speildør. Ikke lett å mekke ett eller annet på den. Den har nok slått seg, vridning i ramtreet. Lite å gjøre med. En ekstra grunn til å bytte. Rart med pakninger dersom de er originale og det er spalte under døra. Hmmm ….

Alternativ: Hva med noen lekre trådløse ørepropper til fruen, med støydemping? 😁 Eller få henne interessert i en hobby på utsiden av husets fire vegger? Golf? 🤔

Med kreativ hilsen Olav E

Topp Bunn