K
KindOfBlue
Gjest
Fra dette kan jeg avlese at du overhodet ikke kjenner disse innspillingene - hva betyr "jeg kender ikke 100% de indspilninger du nævner"?Lydkaj skrev:jeg kender ikke 100 % de indspilninger du nævne men jeg formoder at det er stort set samme besætning og instrumenter der bliver brugt. jeg gættede på at der blev brugt et piano fordi man typisk kan får det til at brede sig ud over hele bredden fra højtaler til højtaler, ved at "ligge mikrofonen ned i klangkassen" en for de høje toner og en for de lave toner, men det er sådan set ligegyldigt, om det var et piano, det der er sagen er at det var nogenlunde samme besætning og instrumenter og de fylder nu en gang det de gør, så kan man gå tættere eller længe fra, og det er klart det skal anlægget også kunne gengive.KindOfBlue skrev:Lydkaj, dette begynner å bli veldig monotont og forutsigelig.Lydkaj skrev:Ja den ene er nok optaget med mikrofonerne i klangkassen (jeg hader det), og den anden på afstand.KindOfBlue skrev:Helt unødvendig å sammenligne orgel i kirke mot en liten jazz-trio, for å oppleve perspektivforskjeller.
Jeg har to innspillinger av Kreutzer-sonaten av Beethoven.
En med Argerich/Repin, den andre med Barenboim/Zukerman.
Den ene bor på en liten plass, mellom høyttalerne; den andre bor ute i rommet, ved siden av, bak, over og foran høyttalerne.
Du uttaler deg om ting jeg mener du ikke har satt deg godt nok inn i. Jeg går ut ifra at du kjenner disse innspillingene? Siden du er så tydelig på hva som er hva her?
Dette innlegget er redigert av bjornh, grunnet språkbruk. Hold humøret oppe, og tonen hyggelig alle sammen. Se ellers Hifisentralens regel 1 jfr. språkbruk og netikette.
Er du sikker? Jeg syns det står presis hva jeg skrev? Hva redigerte du?
Kjenner man dem, så er det 100%. Kjenner man dem ikke, er det 0%.
Repin befinner seg til venstre, Argerich og hennes klaver til høyre, man kan til og med høre hvordan klaveret står - og nei - de har ikke plassert mikrofoner i klangkassen for å få det til å brede seg ut fra høyttaler til høyttaler (jeg er forøvrig enig med deg i at dette er en uskikk - selv på Rainbow har de falt for fristelsen noen ganger, og det er utilgivelig.)
Men siden du uttaler deg uten grunnlag, avsporer du også diskusjonen.
Det dreier seg om to innspillinger, begge med violin og piano. Den ene er gjort for en del år siden, og jeg formoder slik du beskriver, med mikrofonene plassert et stykke unna. Perspektivet er meget avgrenset.
Men den nye, på Vadim Repins innspilling med Beethovens pianokonsert og Kreutzer-sonaten med Argerich, er nok innspillingen gjort mer avansert enn du forestiller deg.
Dette er en innspilling med perspektivistisk korrekt plassering av violin (også i høyden) -- og med en perspektivistisk meget tiltalende lyd og plassering av piano.
OG I TILLEGG - er det skapt en fylde og et volum i total-lyden som er meget nær konsertsalopplevelsen, og det er både imponerende og interessant, og slett ikke et resultat av fusentast-arbeid, som du påstår.
Stringsmagazine og andre har vært meget imponert over hva man har skapt i denne innspillingen.
Her er noen utdrag av hva pressen mener:
I've never heard the "Kreutzer" Sonata played quite like this, and it's raised the bar for future performances . . . Repin doesn't seem to have worried about size, assuming full partnership -- yet the recorded sound accommodates both violinist and pianist. These readings deserve a most urgent recommendation for the high voltage Sonata and an extremely strong one for the multifaceted Concerto, by turns lithe and majestic. If I were to buy only one new recording this year, this would probably be it.
Record Review / Robert Maxham, Fanfare (Tenafly, NJ) / 01 March 2008
Dass mit dieser Einstellung auch ein Kammermusik-Highlight wie die "Kreutzer"-Sonate mit der glühend-intensiven Klavierpartnerin Martha Argerich zum Erlebnis wird, liegt auf der Hand.
Record Review / Otto Paul Burkhardt, Audio (Stuttgart) / 01 November 2007
http://www.vadimrepin.com/artistmicrosite/pressdetail.htms?PRODUCT_NR=4776596&ART_ID=REPVAFlamboyante, l'interprétation de la Sonate "à Kreutzer" avec Martha Argerich évolue dans un climat assez différent, car là, le conflit se doit de devenir dynamique et créatif . . . Vadim Repin se montre autrement parfait instrumentalement --, la pianiste use d'un jeu varié et inventif pour attirer son partenaire vers une vision passionnée et dévorante.
Record Review / Patrick Szersnovicz, Le Monde de la Musique (Paris) / 01 November 2007