LOWTHER'S VENNER

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    heisann.
    er enkleste det ja,det blir vel til at jeg gjør det,spurte om måling mest av nyskjerrighet.
    takker for svar!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Her er mine, PM6A, en Alnico variant med følsomhet på 92,5 db. QTS er relativt høy, 0,46, den er derfor ofte brukt i OB løsninger.


    B4DetIx.jpg



    Bruker dem i åpen baffel og deler high pass 1 ordens ved 160 hz. Bruker First Watt B5 aktivt delefilter. Her har jeg også valgt baffelstep på minus 4 db ved 2500 hz. Det innebærer at følsomheten stengt talt er nede på lave 88,5.


    En enkel, ukalibrert måling kun av Lowtheren uten bass viser at baffelstep filteret gjør jobben. Jeg har imidlertid blitt så vant til fulltoner, biamp og aktiv OB deling med First Watt filteret i mitt rom at jeg ofte treffer med ørene.


    FqU8BfY.jpg



    Jeg driver dem med en "fabrikkbygget" First Watt F2J: 2x5 Watt klasse A, singel ended, ingen feedback. Røraktig klang, 2 harmonisk forvrengning. Passer som hånd i hanske: FIRST WATT F2J


    Så kommer spørsmålet mitt. 5 Watt på 88,5 db er kanskje litt snaut hvis jeg skal spille VELDIG høyt? Det låter krystallklart (og faktisk ikke slitsomt slik mange vil ha det til) på alt jeg har spilt hittil bortsett fra på en plate som heter SOUL av Sophie Zelmani, særlig sporet My Daughter. Jeg spiller den fra Spotify (320 kps). På noen av vokalpartiene forvrenger det litt når jeg spiller veldig høyt. Jeg har tenkt følgende: det kan rett og slett være grenser for mye jeg kan mate på med kun 5 Watt når følsomheten er såpass lav? Plata kan vel være litt overstyrt? Eller det kan være noe av Lowthernes egenressonans/oppbrytning i akkurat det området. Jeg har kun spilt på Lowtherne i ca 25 timer. Jeg vet at mange mener at de trenger 500 timer men Lowther selv sier at etter 30 timer er det meste gjort.


    Det låter fantastisk allerede men når jeg hører bittelitt forvrengning så kommer hifi-nevrose-paranoiaen om at kanskje noe er ødelagt?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    5 watt = åndenød. Med mine 10W SIT-1 på 100 dB følsomhet er det også åndenød så fort det blir krevende forhold (materiale/volum) En F2J passer best på kompresjonsdrivere med fra 105 dB og bedre. Du burde hatt et par F4....:cool:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Sant nok. Brokoblede F4 er fint når man har nok gain foran. Jeg kan stort sett spille helseskadelig høyt slik det er nå og med Fostex fulltonene har jeg snaue 7 db ekstra følsomhet. Det fine med mine nye OBer er at jeg får et fleksibelt system mtp fullrangerolling, blant annet, sier ikke mer...........
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Handler ikke bare om det med å spille på en gitt styrke, like mye dette med headroom som er så kollosalt viktig for den frie uanstrengte lyden.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Enig, men hvor mye headroom trenger man i et smallroom? Jeg har gode preferanser ved å ha hatt forskjellig utstyr i rommet mitt siste 10 år og vet når det butter for å si det slik. Summa summarum så får jeg Lowtherne til å låte bedre enn JBL 2446 i TAD horn pga problem med plassering og størrelsen på rommet. Alt er et kompromiss. Når Lowtherne er spilt inn kan jeg hente ut 2 db mer følsomhet ved å redusere baffelstepen, det er til og med mulig at jeg pga klangen i F2J kan droppe baffelstep helt. Time will show. Dessuten er en 7 watter edit 15 watter på vei over Atlantern ;)
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvor har du hentet følsomhetstall på din Lowther HEL ? Kan ikke sees at det oppgis av Lowther..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Enig, men hvor mye headroom trenger man i et smallroom? Jeg har gode preferanser ved å ha hatt forskjellig utstyr i rommet mitt siste 10 år og vet når det butter for å si det slik. Summa summarum så får jeg Lowtherne til å låte bedre enn JBL 2446 i TAD horn pga problem med plassering og størrelsen på rommet. Alt er et kompromiss. Når Lowtherne er spilt inn kan jeg hente ut 2 db mer følsomhet ved å redusere baffelstepen, det er til og med mulig at jeg pga klangen i F2J kan droppe baffelstep helt. Time will show. Dessuten er en 7 watter på vei over Atlantern ;)
    Hvor mye du trenger av headroom avhenger mest av ambisjonsnivået rent lydmessig. Effektmessig så er min erfaring ti ganger det du trenger rent matematisk til ditt maks.volum.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Her bruker Nelson Pass Lowther PM6A delt med First Watt B5 og drevet med First Watt F3.

    p000iP6.jpg



    Bassene er Seas Excel 10" med Magnesium membraner som har fs på 20 hz. Jeg har prøvd disse i en liten og smal OB og det låt meget bra, veldig linjært og dyypt. Det jeg savnet var å spille veldig høyt, det gikk nemlig ikke.


    Oppsettet er fra RMAF (Rocky Mountain Audio Fest Show) i 2007:
    What a Watt! | Stereophile.com
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen som har erfaring med superdiskant til Lowther?
    Jeg sitter med en følelse av at man egentlig ikke trenger det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    ALLE bredbåndselementer vil totalt sett spille bedre med en høykvalitets diskant riktig implementert. MEN, da må denne diskanten være bedre enn bredbåndselementet. Lowther intet unntak.

    Dersom diskanten er av en kvalitet som ikke matcher bredbåndselementet så går vinninga fort opp i spinninga. For et skikkelig bra Lowther element så må du bra opp i kvalitet for å få et bedre totalresultat.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Uten erfaring, men som nybakt multi-lowther-eiger, har jeg pløyet materien...og sett at erfarne fjellfolk audiofile anbefaler støtte-ben og reservehjul...
    Altså; ingen lowther er brukande over 12k eller under 300Hz+... -men hvem er tullingen "Roomy the Cat" anyway?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Cobra2: Mulig du var litt vel kategorisk nå ;)

    Anyway, med mulighet for First Watt aktive delefiltre i 3 kanaler samt Lowther PM6A, Fostex FE203En-S og Seas Exotic respektive både med og uten Fostex T500A-mkII så skal jeg nok knekke koden selv. Det er bare det at Lowthern låter så utrolig bra alene og jeg gidder ikke koble opp treveis enda.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Sluket: Logisk. Takk :)
    You're welcome! Ikke bare logisk, men også utprøvet. Har eid noen Lowthers serru. Dårlig diskant + ræva filtrering = disaster... Beste Lowther lyden jeg har hatt var PM2A med ESS AMT og 6dB/4k deling, OB. Magiskt bra til tider.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Har du kjøpt deg Lowthers, Cobra?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    HR hadde noe han var lei av å se på...og snublet samtidig i noen gamle Hørning...men de trenger visstnok full service

    Men, ta det helt rolig, det finnes ikke så store Lowther at de får hovedrollen i stua.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Puh! Lurte et øyeblikk på om du planla overgang fra big block til 2-takt McGulloch...
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Sluket: Logisk. Takk :)
    You're welcome! Ikke bare logisk, men også utprøvet. Har eid noen Lowthers serru. Dårlig diskant + ræva filtrering = disaster... Beste Lowther lyden jeg har hatt var PM2A med ESS AMT og 6dB/4k deling, OB. Magiskt bra til tider.

    Hmm, interessant..
    Regner med at Lowther må dempes ganske mye i nivå for å matche ESS? Er selv på utkikk etter elementer som kan la pm4a jobbe i et mindre område enn de gjør i dag(JMLC 204 full range med bass til ca 250hz 4. ordens aktiv deling). Er kjempefornøyd i dag men det frister å utvide litt.
    Mvh Espen
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    De store ESS er oppgitt til 97 dB faktisk, så det var ikke påkrevet med veldig mye demping. Dette er en god stund siden nå så jeg husker ikke helt i detalj hvordan jeg lagde filteret. Men jeg husker definitivt delingen på 4k for der ligger det nesten automatisk problemer i de aller fleste 8" bredbåndselementer.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Har også hatt PM4A, i frontladet horn.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Supertweeter til Lowther har jeg brukt ÅR på å få til. Ga opp. Delefrekvens, nivå, avstand til Lowtherelementet både i høyde og dybde......

    De som tror at det bare er å hive på et tweeter, oppdager - om de har hørsel til det da - at de tar feil.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    De store ESS er oppgitt til 97 dB faktisk, så det var ikke påkrevet med veldig mye demping. Dette er en god stund siden nå så jeg husker ikke helt i detalj hvordan jeg lagde filteret. Men jeg husker definitivt delingen på 4k for der ligger det nesten automatisk problemer i de aller fleste 8" bredbåndselementer.
    Ok, takk for svar
    Ser nå at det var OB du hadde og da må jeg nok strøype Lowtherene for mye for ESS regner jeg med. Kanskje noe slikt som en god kompresjonsdriver med passende horn til kan bli bra....
    Holder på å bygge et hjørnehorn(Voigt) hvor jeg skal teste med en pm4 som er til overs.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Supertweeter til Lowther har jeg brukt ÅR på å få til. Ga opp. Delefrekvens, nivå, avstand til Lowtherelementet både i høyde og dybde......

    De som tror at det bare er å hive på et tweeter, oppdager - om de har hørsel til det da - at de tar feil.
    testet med et par Yamaha tweaters på dem som cobra byttet til seg. Funket faktisk ganske ok. Husket ikke nummeret på de diskantene, men det kan sikkert sluket eller lmc komme med, de er noen rasere på denslags.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Lowther Acousta

    Lowther Acousta - horn, nå med helt nye PM6C elementer...spiller faktisk fyldigere/varmere enn med DX3.
    Kan tenkes at bytte til "sålid-kåre" intern-kabling også utgjorde 0,5%
    Men...nå står det 7-8 par htt i stua...-noe må ut!
    (bilde viser de gamle elementene, de nye er adskillig hvitere i pappen!)
    Arne K
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Vakkert. Hvor dypt spiller de?
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Helt ned til gulvet ;) -har ikke kjørt test, de burde nok stått nærmere en vegg for
    full uttelling, og ikke midt på gulvet.
    Men, det er grei gjengivelse av t.o.m. pedal-bass... (selv om det ikke helt rekker til discotek-bruk)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jeg tror vitterlig jeg skrev Acousta...(finnes i flere størrelser, og er en lett utviklet utgave fra "gammelt av")
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    ser ut som veldig bra utført!lov å spørre hvor lang tid det har tatt deg å bygge de?

    Svend Atle
     

    falkez13

    Medlem
    Ble medlem
    27.02.2011
    Innlegg
    36
    Antall liker
    20
    ser ut som veldig bra utført!lov å spørre hvor lang tid det har tatt deg å bygge de?

    Svend Atle
    Det tok et par kvelder med cnc fres å skjere ut alle delene, en dag eller to med montering. Det som tok tid var all pussinga! Måtte ha noken runder med sparkel her og der! :(
    Men det blei ikkje så verst til slutt! Ligger ute bilder av dei på galleriet (anlegget).
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    Sluket: Logisk. Takk :)
    You're welcome! Ikke bare logisk, men også utprøvet. Har eid noen Lowthers serru. Dårlig diskant + ræva filtrering = disaster... Beste Lowther lyden jeg har hatt var PM2A med ESS AMT og 6dB/4k deling, OB. Magiskt bra til tider.
    Man kan gøre som fx danske Hørning og skære den elendige whizzercone af,og derved få elementet til at opføre sig civiliseret opefter.
    Tilføre et diskantelement med tilsvarende kvalitet og følsomhed.
    På den måde får man det bedste ud af et af markedets bedste mellemtoneelementer,og slipper for Lowtherens "shout"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn