LOWTHER'S VENNER

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg aldri hørt en Lowther på gravens rand så jeg skal moderere bombastiskheten :rolleyes:
    Men det blir for dumt hvis det er slik. Jeg har som nevnt hørt forskjell fra 0-30 timer og null forskjell de neste 2-300.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Mye av "innspillingsmyten" på Lowther elementer spesielt kan nok tilskrives det faktum at det tross alt er et element som skal prøve på det umulige, i likhet med andre fullrange elementer... og da må det bli oppbrytinger og problemer et eller annet sted typisk fra 3 - 7 k. Enkelte venner seg til huslyden etter hvert slik at ikke dette blir så påtagelig. I tillegg er det gjerne slik at enkelte modeller er beregnet på spesielle hornkonstruksjoner, f.eks. frontlading, og da er problematikken langt mindre p.g.a. kanseleringer i hornet osv. Jeg har selv hatt PM4A i store fronthorn, uten noe vesentlige tendenser til the Lowther shout som det tutes :cool: så mye om rundt omkring.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hva om man da moddet Lowthere med trådoppheng ala Fertin?

    1205767475.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Da ville jeg heller beholdt Lowther og eventuelt kjøpt Fertin i tillegg. Sist jeg snakket med Yves hadde de problemer med produksjonen, jeg bestilte to 8" og to 15" men de har aldri materialisert seg. Som mye annet ekstremutstyr produsert av kjøkkenbordentusiaster.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Akkurat det er jeg ikke enig i.

    Følgende skrev Lowther i personlig mail til meg på nettopp det spørsmålet:

    Lowther drive units do require a 30 hour running-in period, but you will find that they will continue to improve (unbelievable at first) until they reach absolute sweetness, which can take several weeks.

    Jeg hørte forskjell i løpet av de første 30 timene ja og siden har det ikke vært noen forandringer. Dersom en Lowther bokstavlig talt spiller best uten oppheng så må det være noe fundamentalt feil på mange arenaer.

    Lowther har i større eller mindre grad (avhengig av modell) peak rundt 7K som mange syns er ubehagelig hvis den ikke korrigeres eller matches med soft utstyr. Å vente på at opphenget skal råtne for å få bukt med den peaken, vel.....???
    Som jeg har sagt i et innlegg tidligere, så har vi alle vår oppfattelse av "sannheten". I mailen fra Lowther stemmer det veldig godt (for meg) det som skrives etter kommaet. Jeg har satt opp en receiver som surrer og går 24/7 på mine PM4 drivere. 500 timer er ca. 21 dager, og det er i min bok det som minst må til før det "løsner" i mitt oppsett. I og med at det er silver coils på de jeg fikk tilbake nå, så vil det ikke forundre meg om det tar ytterligere tid. Når dette skrives passerer de 300 timer. Jeg spilte noen plater i går kveld, og jeg hører fortsatt det lille sløret som ligger over gjengivelsen. Da jeg spilte inn de forrige i 1999 hørte jeg flere ganger det "gleppet" som kommer og gjengivelsen blir et "snepp" klarere. I mine Oris 150 fungerer PM4 helt smooth. Ikke antydning til skarp gjengivelse overhodet. Og siden følsomheten er rundt 108 db så skal det ikke store endringen til før det er hørbart.
    Så ja, jeg er uenig i at man ikke hører noen endring etter 30 timer på et Lowther (PM4) element.
    I min virkelighet.

    Mvh
    Tore
     
    Sist redigert av en moderator:

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat det er jeg ikke enig i.

    Følgende skrev Lowther i personlig mail til meg på nettopp det spørsmålet:

    Lowther drive units do require a 30 hour running-in period, but you will find that they will continue to improve (unbelievable at first) until they reach absolute sweetness, which can take several weeks.

    Jeg hørte forskjell i løpet av de første 30 timene ja og siden har det ikke vært noen forandringer. Dersom en Lowther bokstavlig talt spiller best uten oppheng så må det være noe fundamentalt feil på mange arenaer.

    Lowther har i større eller mindre grad (avhengig av modell) peak rundt 7K som mange syns er ubehagelig hvis den ikke korrigeres eller matches med soft utstyr. Å vente på at opphenget skal råtne for å få bukt med den peaken, vel.....???
    Som jeg har sagt i et innlegg tidligere, så har vi alle vår oppfattelse av "sannheten". I mailen fra Lowther stemmer det veldig godt (for meg) det som skrives etter kommaet. Jeg har satt opp en receiver som surrer og går 24/7 på mine PM4 drivere. 500 timer er ca. 21 dager, og det er i min bok det som minst må til før det "løsner" i mitt oppsett. I og med at det er silver coils på de jeg fikk tilbake nå, så vil det ikke forundre meg om det tar ytterligere tid. Når dette skrives passerer de 300 timer. Jeg spilte noen plater i går kveld, og jeg hører fortsatt det lille sløret som ligger over gjengivelsen. Da jeg spilte inn de forrige i 1999 hørte jeg flere ganger det "gleppet" som kommer og gjengivelsen blir et "snepp" klarere. I mine Oris 150 fungerer PM4 helt smooth. Ikke antydning til skarp gjengivelse overhodet. Og siden følsomheten er rundt 108 db så skal det ikke store endringen til før det er hørbart.
    Så ja, jeg er uenig i at man ikke hører noen endring etter 30 timer på et Lowther (PM4) element.
    I min virkelighet.

    Mvh
    Tore
    Takk! Da er vi i alle fall to her inne som hører slikt :cool:
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Noen som har erfaring med Lowther Medallion kabinett?
    Virker som en fin konstruksjon.Noenlunde passelig størrelse,elementet kommer noenlunde i ørehøyde,ca 1m,ikke for langt bakladet horn,osv.

    LowtherMedallion3.jpg

    LowtherMedallion2.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Medallion er en klassisk bakladet konstruksjon, relativt kort horn med snill "flaring", forvent ikke kollossal output under 50 Hz, men når de er riktig bygget så spiller de flott. Har selv hatt et par varianter for noen år siden, greit kompromiss. Problemet ofte er at i dagens hifiverden så er alle vant til en helt annen bass output (ikke nødvendigvis kvalitativt så bra, mer kvantitativt...) og da kan fort en slik konstruksjon som dette virke noe tynn. Men du er jo oldschool så...:cool:
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Takk!
    Hehe,jeg liker da både old og newschool :D

    Jeg liker veldig godt området fra ca 60Hz-150Hz.Der ligger mye av moroa for min del,og jeg ofrer i grunnen gjerne det under der viss fra 60 og opp har nok nivå.Jeg velger heller et bakladet horn som har mest mulig snert fra 50-60 opp enn et som kanskje mister noe av den ved å prøve å strekke seg for langt ned...
    Vilket element man setter i vil også ha mye å bety. Vilke element prøvde du i Medallion?
    Viss det blir noe slikt bygg med meg så står det mellom Medallion og de Nagaoka som blant annet Johoo og Haavard har bygget.Såvidt jeg kan se så har de Nagaoka litt lenger horn og vil kunne gå litt dypere. Har du noen formening om at den ene er bedre enn den andre,eller har de omtrent samme potensiale?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Har du ekte guts så er det beerguts som gjelder! Men for å være litt seriøs, de er i utgangspunktet valg av element som bestemmer en hel del, særlig bakkammer osv. Mine Medallion i sin tid ble byget med Lowthers, etter fabrikkens originale specs. Men jeg tror det var før DX kom..? Definitivt ikke PM2 eller 4, husker dårlig og dette må ha vært 25-30 år siden. Nagaoka konstruksjonene er stort sett lage for Fostex' sine elementer, men er det nok samsvar mellom de vitale specs på andre elementer og tilhørende Fostex så bør det gå greit å substituere Fostex med enkelte Lowther modeller. Har ikke forsket mye på akkurat det, min fascinasjon med Lowther går mer på FLH, PM4A brukt som ren mellomtone etc.MEN, for mye magpower i BLH er gjerne motproduktivt hva bass angår, derfor, sjekk specs på elementene du tenker å benytte.

    Det absolutt BLH jeg har hørt er Ølmaga med Fostex FE208ES-R, som har Alnico mag. etc. og går 5 Hz. dypere enn alle andre Fostex 8" Den kombinasjonen spiller planke flatt til 40 Hz og med punch og skyv som har skremt garvede bassentusiaster mer enn en gang!.


    Det er selvsagt mulig å bygge enda større/lengre BLH men da blir det mer tradeoff med tidsforløp, fase osv. Kleinhorn, anyone? ;)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det var nok de ølpondusene jeg skulle hatt ja!

    Interesante poeng,som alltid:)
    Greia er at jeg ser for meg noe som gir meg litt spillerom til å leke meg med forskjellige element.Ser for meg en løsning der jeg kan bytte ut frontplata og leke meg med alt fra Saba greencones og deres lignende brødre og søstre,Rullit 8" ,10" Telefunken,12" Tannoy coax, osv ,og i grunnen også hva som skjer om jeg puttet Altec 416 alnico i :D

    Viss det er noen som har stående noen Medallion,Acousta,Nagaoka,o.l. kasser som de vil selge,så send meg gjerne en PM.Bør ikke vere for fine for da har jeg ikke hjerte til å begynne på de med motorsag,bor og vinkelsliper:D
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Mykje kjekt.
    Originale TP1.Mener det er de jeg har lest at Jimi Hendrix hadde.Vet ikke om det stemmer.
    LowtherTP1original1.jpg

    LowtherTP1original.jpg


    Lowther Audiovector et eller annet:
    Lowtheraudiovector1.jpg


    Some other nice shit :

    Lowther1.jpg

    LowtherHegeman1.jpg

    Lowtherlondon-2.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Audiovectors låter mektig tøft, det kan jeg love deg. Med doble elementer og Lowther største og mest badass PM4A.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Tviler ikke.
    Har du hørt de originale TP1 ?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Nei aldri, har ikke sett de heller.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Lowther er så mye bra, audiohistorie, uslåelig pris/ytelse, cutting edge drivere uten mumbojumbo... anglofile greier, feelgood, stamina.. - en av grunnpilarene i engelsk lydgjengivelse. Herlig. Blir aldri lei av å se Lowther's, lese om prosjekter, nye, gamle osv.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hadde lowther Dx2 i Mau IV i over 10 år. Fikk dem ikke til at fungere ligeså godt i Norske trehuse som i min dengang Islandske betongklump. Kunne til gjengjæld godt tenke meg nu at eie et par av Audiovector symphonic med det flotte top hornet :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Selv om jeg som nevnt er skeptisk til innspilling så er jeg åpen for ting jeg ikke vet nok om.
    Nå skal Sonos levere smooth jazz internettsida til 12 tommerne i motfase døgnet rundt fremover.
     

    Vedlegg

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Total pris for et par- ink frakt- 6500nkr - for disse flotte kabinettene? Stemmer vel ikke

    er det foresten Lowther eller Hedlund.
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ser ut som det er pr stk ja.
    Vet ikke hvem som har designet de. Som en mindre versjon av Hedlund kanskje.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Skeptisk.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    the price of a pair of empty box price

    uansett, også skeptisk.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hva tror herrene om Sugden A21a (gammel type) til Lowther PM6A?

    Sugden A21a - Torget

    Hvordan er det med elektrolyttene i en klasse A transistor etter 10-15 år?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    ^ Bytt lytter og nyt! Lowther og gode kl A transistor er fin-fint! Har prøvd både Sugden (ikke den du viser til), Linsley Hood og Nelson Pass på PM7A. Snadder! (Om du ikke går for rør da... ;-) )
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror det skulle være en god synergi der HEL. Liker Lowter og den Sugden forsterkeren er på mange måter en klassiker..
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det er til TAOB prosjektet (se forrige side) til fettern min som ikke har syke budsjetter som oss andre. Han har fått mine 99% nye PM6A til halv pris men allikevel kommer OBn på 1300,- slik den står nå med blå Jantzen. Han må ha både sub, forsterker og helst en Sonos soneplayer. Det kniper veldig på et budsjett på 20K.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.846
    Torget vurderinger
    23
    Det er til TAOB prosjektet (se forrige side) til fettern min som ikke har syke budsjetter som oss andre. Han har fått mine 99% nye PM6A til halv pris men allikevel kommer OBn på 1300,- slik den står nå med blå Jantzen. Han må ha både sub, forsterker og helst en Sonos soneplayer. Det kniper veldig på et budsjett på 20K.
    Bestiller herved et sett OB til 1300,- :cool:
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Det gjelder vel bare smådriverne så vidt jeg kan se. PM4 er f.eks billigere med 15 ohm impedanse enn med 8 ohm.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Så var det takk og farvel til TP1 - videre over fjellet til neste eier.
    Trolig blir det en test av disse Lowther kabinettene i Norske Audiophile senere.

    Audiophile.no
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Funderer på å bygge Alfredo horn til Lowther PM8A (15 Ohm, sølv voice coil*) i sommer.

    Noen som har erfaring? Overkommelig størrelse men mange vanskelige vinkler. Det måler imidlertid veldig bra og ikke minst låter bra kan jeg lese diverse steder. Med nevnte driver blir det en god del roligere i toppen. Den lilla målingen er et stykke unna.


    D8442A94-312E-4C5E-A0AB-274E208922B7.jpg
    442D971C-13A0-461B-A0AC-067E40E9A36F.jpg
    F37351E1-9DBE-48EB-A2D4-C11B52A74C59.jpeg
    FADB693E-EB68-46C9-BD29-F5AF4EB089DF.jpeg









    * 15 Ohm med sølv voice coil er roligere i toppen enn de andre Lowther driverne. Det er samme drivern som PM6A men har 2 dB høyere følsomhet. PM6A 15 Ohm Silver er Nelson Pass sin favoritt.

    1152301F-9920-4537-887D-AB2846C18C6C.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Et alternativ jeg vurderer er en cnc frest versjon. I tillegg til at det er penere og proffere så blir det bedre lyd da kanalene er glatte og ikke trinnvise. Da slipper man demping for å fjerne høyfrekvent rusk i lyden.

    Da blir den 115 cm høy og 58 cm dyp. Ulempen er at det koster en del å sette bort CNC fresing. Jeg har overfres med kopifresejern så jeg kan klare det selv også kanskje?


    0B28F009-55F4-49AD-83EB-D9E295979EBD.jpg
    01BBA739-D9C1-4937-84C2-44E7E0B4A86B.jpeg
    69CA7262-F8CC-49BD-B500-38F6D60346A7.jpeg




    Her er en annen variant som har akryl sidevegger som jeg syns er stilig.


    31D042E3-2E89-4C58-974A-9930F175F88F.jpg
    4D2D362F-4D9E-4699-87FD-DF01731A1DFC.jpg
    2481CF28-40A7-403A-8AD6-92D5E9731526.jpeg
    2EFA2FAB-8C4A-4B74-9BFB-CBA9F7275E36.jpg







    https://www.diyaudio.com/forums/ful...owther-alfredo-horn-using-cncd-birch-ply.html
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har litt erfaring med akryl i interiørsammenheng og kan fortelle at det er litt tungt å holde rent. Det blir veldig statisk og suger til seg støv.

    Hva gjelder CNC har jeg noen ideer selv og har vurdert å bli med på https://bitraf.no/ eller tilsvarende. Som alternativ til å betale andre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn