LOWTHER'S VENNER

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    aair

    Gjest
    Takk for bærehjelpa, Espen. Veldig kjekt å være to mann når over 2 meter høye horn skal inn i stua ;) Det ble altså Hedlund-horn på meg akkompagnert av Lowther DX3. I samme slengen kjøpte jeg med Lowthers "phase equalizer" og byttet ut de originale fasepluggene. Lowther er notorisk kjent for "The Lowther shout", så da tenkte jeg det var greit å supplere med Decware's "The Gizmo" fase- og impedansekorreksjon, men denne har jeg ikke fått testet ut så mye enn så lenge. Høyttalerne kutter vel omtrent på 40 - 50 Hz, så etterhvert kommer det inn noen basshøyttalere.
     

    Vedlegg

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.127
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer Aair!!! Fantastiske høyttalere...
    Med rett forsterker og tilstrekkelig innspilling skal ikke "Lowther shout" være noe tema 8) Du er en heldig mann!
    Mvh Espen
     
    A

    aair

    Gjest
    Takk for det, ELJ. Jeg innrømmer glatt selv at jeg har fått tak i noen flotte høyttalerskulpturer ;) Tror forresten du er inne på noe vesentlig når det gjelder innspillingstid og skrikende Lowther-elementer. Jeg har hørt eldre DX-2 med mange spilletimer og den ekstra boosten i øvre bass/mellomtonen er ganske fraværende. Lowther anbefaler 30 timers innspillingstid for DX3 og jeg synes mine allerede nå er mer avdempet enn i begynnelsen. Jeg spiller på 300B og dette låter veldig bra i mine ører.
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Er fersk,fornøyd eier av mitt første og sannsynligvis siste sett med lowther baserte høyttalere.oppsettet skal ikke alltid stå slik,men i påvente av permanent løsning så virker dette og!
     

    Vedlegg

    A

    aair

    Gjest
    Grattis med nye høyttalere, Svendatle. Hva slags elemementer er det som sitter i kabinettene?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Disse var kule. Er det deko du har kjøpt av ? Hva slags forsterker bruker du på de ?
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    ja det er DEKO jeg har handlet av,det sitter dx3 elementer i de.spiller nydelig!!og så er det så mange muligheter med såpass mange bokser og forksjellige oppsetts muligheter.Dette er MORO!!spiller med Stoet Kit2 mk2 og mingda mc7r.dette blir i heimen lenge lenge!!! ;D
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    aair skrev:
    Takk for det, ELJ. Jeg innrømmer glatt selv at jeg har fått tak i noen flotte høyttalerskulpturer ;) Tror forresten du er inne på noe vesentlig når det gjelder innspillingstid og skrikende Lowther-elementer. Jeg har hørt eldre DX-2 med mange spilletimer og den ekstra boosten i øvre bass/mellomtonen er ganske fraværende. Lowther anbefaler 30 timers innspillingstid for DX3 og jeg synes mine allerede nå er mer avdempet enn i begynnelsen. Jeg spiller på 300B og dette låter veldig bra i mine ører.
    30 timer :eek: ,haha,den var god :D
    En kompis sine DX4 i Hedlund låt vel omtrent vinkelsliper på rustfritt stål etter 30t,mens nå er det noe av deiligste jeg har hørt.Aner ikke hvor lang tid det tok før ting løsnet,men det er leeeenge,og han maserte de omtrent hele prosessen med en 845 forsterker,ca 25watt.
    Ikke forstår jeg hvorfor de forandrer seg så radikalt,men de er den eneste hifi komponent jeg har hørt som går fra å låte grusomt til fantastisk med innspilling.

    Mvh
     
    A

    aair

    Gjest
    Der hadde nok ordet "minimum" falt ut, ser jeg nå. Så minimum 30 timer, men Lowther sier samtidig at gjengivelsen blir stadig bedre etter hvert som spilletimene rauser på ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hørt 500-700 timer jeg ifra ihuga Lowther folk... 8)
     
    A

    aair

    Gjest
    Tja, ikke veit jeg. Men at det kan ta tid indikeres av dette svaret jeg fikk fra Lowther:

    All Lowther units need to run in for some weeks to reach absolute sweetness, you will hear the difference week by week until they have reached the peek of musicality.
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    har et spørsmål til de av dere som vet mere om disse elementene enn jeg,har de siste dagene hørt en svak skrape/skurre lyd fra det ene elementet,har tidligere hørt at disse elementene er veldig ømfintlige for støv.kan det være det jeg har fått i systemet et eller annet sted?hvis det er det,hva er beste måten å få fjernet dette? Elementene det er snakk om er dx3.

    Svend Atle
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    svendatle skrev:
    Hei.
    har et spørsmål til de av dere som vet mere om disse elementene enn jeg,har de siste dagene hørt en svak skrape/skurre lyd fra det ene elementet,har tidligere hørt at disse elementene er veldig ømfintlige for støv.kan det være det jeg har fått i systemet et eller annet sted?hvis det er det,hva er beste måten å få fjernet dette? Elementene det er snakk om er dx3.

    Svend Atle
    http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=hug&m=152459

    Frode
     
    V

    vikeby

    Gjest
    Hei. Det tok nærmere 600 timer før mine PM4A hadde gått seg skikkelig til. Så ja, dette tar tid. Husker flere tilfeller at jeg spilte musikk og at det plutselig kunne "gleppe" til og musikken strømmet litt friere ut av høytaleren. Det er ikke så lett å forklare dette, men når det skjer, så er det veldig hørbart. Noe av årsaken til at dette tar tid, er at membranen beveger seg lite. Tror vi snakker om under 1mm.
    Mvh
    Tore
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Lowther for life" får liksom litt mer betydning når en vet om bytte-programmet Lowther har. Vurderte en periode på sommeren å bytte ut mine DX4 i sommer. Men moms, frakt osv kom det på ca 5k..Heldigvis slapp jeg, gruer meg til all tilspilling som må til den dagen dette skal skje.
     
    V

    vikeby

    Gjest
    Hei
    Jeg får slenge meg på med et par bilder jeg også. Har brukt Oris 150 fra BD-Design siden november 2000. Må bare si at jeg er kjempefornøyd med lyden. Som det fremgår av bildet, er det litt spesielle diffusere på disse horna. De er laget av Bert Doppenberg til Oris 150 horna. Har fått en del spydige kommentarer på disse "messingdildoene", men det blir som regel en annen låt i pipa når jeg får satt på litt musikk. Det er PM4A som benyttes som drivere.

    Krell KAV300i brukes til å "dra" basshøytalerene under horna. Benytter aktivt delefilter som deler ved 170Hz. Basshøytalerene går ned til ca. 20Hz.

    Hornene ruller naturlig av ved ca 150-160 Hz. De har en følsomhet på rundt 108dB. De blir drevet direkte (ikke delefilter) av monoblokker med 45-rør som gir ca. 1,8w.


    Størrelsen er vel det som kanskje kan trekkes frem som det mest negative med horna. Diameter er småpene 78cm, så de tar jo litt plass i heimen.
    mvh
    Tore
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Herlige høyttalere!

    Har hatt PM4A i frontladet horn selv, og hadde noen magiske mellomtoneopplevelser husker jeg.

    Hadde ikke optimal bassløsning den gang, så jeg fikk ikke hørt det fulle potensiale til PM4A, som er et formidabelt element også til bruk i åpen baffel, forøvrig det eneste prinsippet (i tillegg til fronthorn) som PM4A passer til.

    Irriterer meg at de ble solgt.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vakre høytalere det der. Hvilke monoblokker er det du bruker på horna ?
     
    V

    vikeby

    Gjest
    Takk for det.
    Monoblokkene er Welborne Labs DRD-45 Star Chief. Ron Welborne solgte disse som byggesett. Disse byggesettene er desverre gått ut. Welborne solgte byggesett basert på 45, 2A3 og 300B.
    mvh
    Tore
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da har jeg satt inn nye DX4 med sølvspoler i mine høytalere. Har koblet til en transistor som står å spiller, regner med at den får dure og gå noen uker... Forøvrig var det pussig å merke at vektforskjellen immelom en dx4 som var 6 år gammel kontra den av idag. Hele 1 kg pr element skilte det. Lurer på hva forskjellen består i... Det som virkelig var bra med de nye var skruterminalene. Gode og med god plass til å få festet internkabling skikkelig. Disse var før ikke mye å skryte av... ::)

    Jeg har og fått med phasing equlizer. Men siden høytalerne mine har egne diskant-elemeter trenger jeg den vel strengt talt ikke ?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Da har jeg satt inn nye DX4 med sølvspoler i mine høytalere. Har koblet til en transistor som står å spiller, regner med at den får dure og gå noen uker... Forøvrig var det pussig å merke at vektforskjellen immelom en dx4 som var 6 år gammel kontra den av idag. Hele 1 kg pr element skilte det. Lurer på hva forskjellen består i... Det som virkelig var bra med de nye var skruterminalene. Gode og med god plass til å få festet internkabling skikkelig. Disse var før ikke mye å skryte av... ::)

    Jeg har og fått med phasing equlizer. Men siden høytalerne mine har egne diskant-elemeter trenger jeg den vel strengt talt ikke ?
    Men skulle du en eller annen gang selge elementene, så vil de være et greit argument.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    baluba skrev:
    HCS skrev:
    Da har jeg satt inn nye DX4 med sølvspoler i mine høytalere. Har koblet til en transistor som står å spiller, regner med at den får dure og gå noen uker... Forøvrig var det pussig å merke at vektforskjellen immelom en dx4 som var 6 år gammel kontra den av idag. Hele 1 kg pr element skilte det. Lurer på hva forskjellen består i... Det som virkelig var bra med de nye var skruterminalene. Gode og med god plass til å få festet internkabling skikkelig. Disse var før ikke mye å skryte av... ::)

    Jeg har og fått med phasing equlizer. Men siden høytalerne mine har egne diskant-elemeter trenger jeg den vel strengt talt ikke ?
    Men skulle du en eller annen gang selge elementene, så vil de være et greit argument.
    Kaster de ikke... ;D...Koster tross alt 80£ pluss frakt.. Har en mistanke om at det er denne lille dingsen som er skyld i Lowther jallingen som noen klager over....
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Njaei,har lyttet både med og uten og det er litt gi og ta spør du meg.Virker jamnere frekvensgang med,men dette var fullrange.
    Men nå snakker vi vel i Hørning høytaler ?
    Tommy både fjerner wizzer,coater membran hokus pokus,og tror også der er noe tilsvarende en 1.ordens deling oppover i filteret.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rune S skrev:
    Njaei,har lyttet både med og uten og det er litt gi og ta spør du meg.Virker jamnere frekvensgang med,men dette var fullrange.
    Men nå snakker vi vel i Hørning høytaler ?
    Tommy både fjerner wizzer,coater membran hokus pokus,og tror også der er noe tilsvarende en 1.ordens deling oppover i filteret.
    Jepps Hørning.. Svar ifra Tommy: " Ja, jeg får dem specielt fremstillet uden inner cone og stabilizer
    således at du får et langt bedre fasforløb over til tweeteren.. ". Så jeg burde vel fjerne de, men spennede å prøve med også og høre hvordan det hele funker... Spennt på hvor mange timer det tar før det løsner skikkelig.. :)


    Litt pussig at det er så stor vekt-forskjell på de to elementene, nytt og gammelt.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Prøve selv er en god ide ;)
    Ser mindre og mindre "fasiter" jo mer jeg lærer om hifi.

    Huff,Lowther element tar ekstremt lang tid å spille inn,min kompis sine har sikkert godt over 3000timer,og han mener de fortsatt forandrer seg :eek: Og han spiller grisehøyt til tider.
    Men i Hørning som er så fint balansert i utgangspunktet så tror jeg det langt fra er så kritisk.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rune S skrev:
    Prøve selv er en god ide ;)
    Ser mindre og mindre "fasiter" jo mer jeg lærer om hifi.

    Huff,Lowther element tar ekstremt lang tid å spille inn,min kompis sine har sikkert godt over 3000timer,og han mener de fortsatt forandrer seg :eek: Og han spiller grisehøyt til tider.
    Men i Hørning som er så fint balansert i utgangspunktet så tror jeg det langt fra er så kritisk.
    3000 timer...milde Moses... Det var mye... Lowther selv sier 30 timer, men det er nok ikke et minimum en gang... Rart at det skal kunne trenges så mye innspilling på ett element som vandrer ca 1mm. Hva kan det skyldes ??

    Ja, skal la pluggen sitte i, se om jeg får fase problemer imot diskanten. Håper på en måte å unngå dette, samt få en kneppet mer livat diskant... Uten at den er skrikenede.. Time will show...
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Har du kjøpt elementer fra Hørning eller Lowther HCS?

    Håvard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Haavard skrev:
    Har du kjøpt elementer fra Hørning eller Lowther HCS?

    Håvard
    Lowther, men de er iflg Lowther Hørning specca. Dvs mebranen er coata bla. Og brukt sølvspoler istedet for aluminium slik de fleste har.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    HCS skrev:
    3000 timer...milde Moses... Det var mye... Lowther selv sier 30 timer, men det er nok ikke et minimum en gang... Rart at det skal kunne trenges så mye innspilling på ett element som vandrer ca 1mm. Hva kan det skyldes ??

    Ja, skal la pluggen sitte i, se om jeg får fase problemer imot diskanten. Håper på en måte å unngå dette, samt få en kneppet mer livat diskant... Uten at den er skrikenede.. Time will show...
    Forstår heller ikke hva som gjør de er så kilne,men klart det aller siste går mer på at de ikke har de dårlige dagene eller trenger 3 timers oppvarming før de når sitt bedre. Vil vel tro mye er gjort etter 500-1000timer.
    Men som sagt så er dette balansen til elementet når det blir kjørt alene,du har jo en bassløsning som utjamner mye av dette problemet.

    Han dansken som tipset meg om Hørning i første omgang sa at Hørning høytalere godt kan tweakes litt,prøve andre komponenter i delefilter,Duelund motstand på diskant mente han var kanon,de er vel også fornuftig priset.Tror diskanten har et dempeledd,ikke helt sikker,men viss den har det så kan du jo undersøke hva som må gjøres for å få litt mer nivå i diskanten. Mine diskanter var foresten i et lite horn,noe jeg så ikke var på dine Hørninger.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rune S skrev:
    HCS skrev:
    3000 timer...milde Moses... Det var mye... Lowther selv sier 30 timer, men det er nok ikke et minimum en gang... Rart at det skal kunne trenges så mye innspilling på ett element som vandrer ca 1mm. Hva kan det skyldes ??

    Ja, skal la pluggen sitte i, se om jeg får fase problemer imot diskanten. Håper på en måte å unngå dette, samt få en kneppet mer livat diskant... Uten at den er skrikenede.. Time will show...
    Forstår heller ikke hva som gjør de er så kilne,men klart det aller siste går mer på at de ikke har de dårlige dagene eller trenger 3 timers oppvarming før de når sitt bedre. Vil vel tro mye er gjort etter 500-1000timer.
    Men som sagt så er dette balansen til elementet når det blir kjørt alene,du har jo en bassløsning som utjamner mye av dette problemet.

    Han dansken som tipset meg om Hørning i første omgang sa at Hørning høytalere godt kan tweakes litt,prøve andre komponenter i delefilter,Duelund motstand på diskant mente han var kanon,de er vel også fornuftig priset.Tror diskanten har et dempeledd,ikke helt sikker,men viss den har det så kan du jo undersøke hva som må gjøres for å få litt mer nivå i diskanten. Mine diskanter var foresten i et lite horn,noe jeg så ikke var på dine Hørninger.
    Ja, tror og det. At 500-1000 timer skulle gjøre det meste. Så nå står det på repeat i stua døgnet rundt... :)..Men bruker ikke rørtid til dette...

    Vedr tweak skal dette testes. Filtret er svært enkelt og jeg har fått tegning på filtret av Tommy.


    Forøvrig er den bytteordningen til Lowther genial. Gode priser og solid oppfølging hele veien. :)
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder innspilingstid på Lowther så sies det at de spiller bedre og bedre helt til de går i oppløsning
    -m
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Har sett at noen bruker en slik senter plugg i tre,med litt annen utforming enn den orginale som sitter i mine dx3 elementer. Skjer det stor forandring av lyden ved bruk av disse?
    Og isåfall,til det bedre?

    Mvh

    Svend Atle
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    svendatle skrev:
    Hei.
    Har sett at noen bruker en slik senter plugg i tre,med litt annen utforming enn den orginale som sitter i mine dx3 elementer. Skjer det stor forandring av lyden ved bruk av disse?
    Og isåfall,til det bedre?

    Mvh

    Svend Atle
    Jeg fikk med slike når jeg nå fikk mine dx4. Men siden jeg kun bruker Lowther på mellomtone har jeg skrudd de av. Får fasefeil og hissge sss-er med disse koblet til. Ikke noe er enklere enn å skru de av selv og teste. :)
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Det er greit nok det,men lurte mest på om det er store lydmessige forskjeller mellom de orginale og de av tre.
    Men skal prøve å skru av de orginale en dag.
    Takk.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    En artig og flott tråd, var bra i starten men synd dere er så sparsommelige med bilder ;D
    Pøøs på gutter ;)

    gismo
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    gismo skrev:
    En artig og flott tråd, var bra i starten men synd dere er så sparsommelige med bilder ;D
    Pøøs på gutter ;)

    gismo
    Ok da...Her er min lowther-ropert 8)
     

    Vedlegg

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    har fått ryddet litt her nå,så nå er det bare lowther som spiller,midlertig koblet ut diskanter,sub og bsc filter.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn