LOWTHER'S VENNER

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei spørr her inne også jeg siden disse har lowther elementer.
    Noen som har hørt disse og som evt kan fortelle litt om de.har nå et par T+A criterion og Klipsch la scala
    Hørning Eufrodite Ultimate Zigma er navnet og jeg har fått en kjempe deal på et slikt par :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Kult Svendatle, må få kommet meg avsted og få hørt disse, er jo ikke lange kjippen! :D Ringer en dag!
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Etter ett år med Lowter folkens , kunne jeg fortsatt ikke tenke meg å bytte , de spiller jo helt rått , jeg har billige elementer , men som til gjengjeld har gått noen år-...... klang , åpenhet og trøkk med de rette ampene , men skal man ha trøkk , bør forsterkern være på mer enn 10 watt her hos meg i allefall.

    med feks en 8 watt 300b mister jeg litt av mellombass-trøkket , men samtidig får jeg gjen så det holder oppover.

    Var det noen som sa Lowter for life? :D

    Nå skal det sies at jeg har hørt andre fulltoner spille fantastisk også ,bla a eldre fostex i Nagaoka horn , dette spiller også helt fantastisk- jeg tror nøkkelen ligger i spredning fra ett pungt , samt hornløsningen......

    Mine dx2 mau IV skal i allefall ingensteder.

    Espen
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    noen som kan fortelle meg litt om forskjellene mellom ex3 dx3 og pm 4/6?hvor mye bedre er dx og pm enn ex?

    MVH

    Svend Atle
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    svendatle skrev:
    Hei.
    noen som kan fortelle meg litt om forskjellene mellom ex3 dx3 og pm 4/6?hvor mye bedre er dx og pm enn ex?

    MVH

    Svend Atle
    Alt jeg kan fortelle er at subjektivt sett så er PM7A bedre enn både DX2 og DX3. Det er min erfaring....
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    takk for det,mye bedre?er det store forskjeller hele veien?
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    EX og DX er vel i grunnen mye det samme elementet:
    The EX series drivers are identical to the DX in terms of the magnets. They vary in the use of a module on the back. This module is designed to help avoid midrange information from going out the rear of the driver, which can smear the sound if reflected back into the driver by the cabinet. The special phase plug acts to equalize pressure, and increase transient response. Best used in back loaded horns which do not have damping material in the compression chamber.

    Frode
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Skulle likt å se noen flere Lowther fans i Norge.
    Står et par Hedlund i garasjen jeg ikke blir kvitt. Kanksje skulle jeg bære dem opp og teste dem?
    Eller skal de ryke en tur på børsen en siste gang.

    Håvard
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Du må gjerne donere hedlund til meg.hehe.
    det er noen fantastisk fine kasser.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    svendatle skrev:
    Hei.
    Du må gjerne donere hedlund til meg.hehe.
    det er noen fantastisk fine kasser.
    Til den prisen jeg forlanger så vil jeg vel nesten kalle det en donasjon.
    Merkelig at ikke noen skjønner seg på dette.

    Håvard
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    Sluket har nok fåkka oss opp i fostextråden.... ;D
    Sluket har vel Lowther hjemme sjøl, men han er rimelig bevisst på at han bruker disse driverne i et område der de kan låte optimalt. Derfor vil jeg tro at sluket kan snakke varmt om Lowther i mellomtoneområdet.

    Håvard
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    hifiguru skrev:
    Sluket har nok fåkka oss opp i fostextråden.... ;D
    Jeg vil IKKE ha skylda for dette OGSÅ.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    Haavard skrev:
    hifiguru skrev:
    Sluket har nok fåkka oss opp i fostextråden.... ;D
    Sluket liker Lowther han, egentlig.

    Håvard
    Jeg har hatt sansen for Lowther lenger tid enn de fleste her inne har LEVD!!! Når de brukes riktig kan de spille aldeles magisk.

    PM4A i et stort frontladet horn, relieved from bass duty, hører med til en av favorittene mht. mellomtone i et ego-oppsett. Absolutt.

    Hedlund i et kultivert anlegg for kultiverte mennesker er en herlig musikalsk sak.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje jeg skulle spenne opp Hedlundene jeg ikke får solgt.
    Vet ikke om jeg er kultivert nok ;D

    Håvard
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    Med kultivert mente jeg selvsagt at du ikke tar med deg et sett Hedlund til Grunge Party eller Headbangers Ball...
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Med kultivert mente jeg selvsagt at du ikke tar med deg et sett Hedlund til Grunge Party eller Headbangers Ball...
    Ikke :eek:
    ;D

    Håvard
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    svendatle skrev:
    Hei.
    takk for det,mye bedre?er det store forskjeller hele veien?
    Den største forskjellen på DX/EX elementene og PM-serien er vel magnetmaterialet. Neodymium på førstnevnte og AlNiCo på sistnevnte. AlNiCo er kjent for å gi en meree "musikalsk" gjengivelse. Og det er min erfaring også. Men noe av det viktigste med all Lowther er innspilling. De blir bedre og bedre helt til kantopphenget går i oppløsning. Det har jeg faktisk erfart... Mine PM7A med sølvspole - like før kantopphenget ga seg - er noe av det beste jeg har hørt. En av disse lydopplevelsene en av og til har, som en ikke glemmer. 8)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kabeldragern skrev:
    svendatle skrev:
    Hei.
    takk for det,mye bedre?er det store forskjeller hele veien?
    Den største forskjellen på DX/EX elementene og PM-serien er vel magnetmaterialet. Neodymium på førstnevnte og AlNiCo på sistnevnte. AlNiCo er kjent for å gi en meree "musikalsk" gjengivelse. Og det er min erfaring også. Men noe av det viktigste med all Lowther er innspilling. De blir bedre og bedre helt til kantopphenget går i oppløsning. Det har jeg faktisk erfart... Mine PM7A med sølvspole - like før kantopphenget ga seg - er noe av det beste jeg har hørt. En av disse lydopplevelsene en av og til har, som en ikke glemmer. 8)
    er nok litt mer forskjell
    om jeg ikke tar feil så vil c eller a i pm serien fortelle deg om type magnet. a for alnico. ekesempelvis pm7c er altså ikke alnico
    ex og dx er laget for ulike typer horn. det ene bedre egent for bakladet ala hedlund enn det andre. vi snakker her om mellomtonelekkasje fra baksiden. ex mner jeg er for bakladet horn

    håvard
     
    A

    aair

    Gjest
    Jan Hedlund designet sine BL-horn med tanke på DX2 og DX3. Mellomtonelekkasjen i Hedlund-hornene kan fint dempes med littegranne filt i kompresjonskammeret. Dette har jeg gjort på mine Hedlund-horn.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det er litt meningsløst å snakke om generelle forskjeler uten å vite hva man skal bruke de i.
    Jeg har gjort meg opp en litt sånn generell oppfatning om litt lydmessige forskjeler,men det betyr som regel mye mer vilket kabinett man setter de inni. I Fidelio likte jeg bedre PM6A enn EX4,i TP1 var det omvendt,for eksempel.

    PM4A er forsåvidt mitt favoritt Lowther element,men det må i tilfelle brukes i en samenheng som passer det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    Som i et frontladet horn eller åpen baffel som mellomtone/diskant. Da er de helt glimrende.
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Her er DX3 og DX4.

    Frode

     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    pengesluk skrev:
    Som i et frontladet horn eller åpen baffel som mellomtone/diskant. Da er de helt glimrende.
    Jepp,og fungerer også veldig bra i mine motorsagmassakre-modifiserte TP1 8)
    Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal fungere vel så bra som noe annet Lowther element også i bakladet horn.En enorm magnetkraft! Der jeg har sett både DX4 og EX4 begynne å blafre litt når de får tilført nok effekt eller forsterker sliter,så har PM4A stålkontroll.
    Alnico Lowtherene synes jeg også generelt har den fin alnicoklangen om man kan kalle den det.I praksis tror jeg det handler om mindre forvrenging,derav en litt mykere roligere gjengivelse og hva jeg opplever som en mer naturlig dynamikk og også ørlite mer lavtnivå info+ en del andre ting.
    Ifølge Peter Qvortrup omtrent akkurat det samme som man oppnår med delvis nikkel i trafokjerner.
     

    Vedlegg

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Skjønner det er mye en ikke vet,men,hvis jeg på sikt skulle velge å bytte til ett annet Lowther elmenet enn DX3 som idag sitter i mine MLTL kasser,hvilket bør jeg da velge,om det er noen av de andre som er bedre i denne konstruksjonen?
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bytt ikke før du MÅ Svend Atle...Innspillingstiden på Lowther er L-----------------ANG... Og det lyder grusomt en periode.. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    - og det er slettes ikke sikkert at noen av de andre Lowther-elementene passer BEDRE inn i denne konstruksjonen.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    svendatle skrev:
    Hei.
    Skjønner det er mye en ikke vet,men,hvis jeg på sikt skulle velge å bytte til ett annet Lowther elmenet enn DX3 som idag sitter i mine MLTL kasser,hvilket bør jeg da velge,om det er noen av de andre som er bedre i denne konstruksjonen?
    Jeg anvende selv DX2 i over 10 år, omend i bagladet horn, de første 2-3 år krævede stor tålmodighed, filtdæmpet bagkammer og ikke for aggressiv elektronikk ;) (Jeg er forrige eier av Espens Mau IV med DX2)
    Jeg synes du skal fortsætte med at bruge DX3, de bliver bedre og bedre og mere homogene over tiden. Men hvis du har virkelig lyst til at bytte så ville jeg bytte til alnico enhederne til eks den klassiske PM6A (svarer til DX2-3) som er mere homogen end de med kraftigere magnet (PM2A og 4A). PMxA enhederne tager lige så lang tid som DX-ene i tilspilling men alnico leverer i mage ører de finere nuancer i musikken på en mere naturlig måde.
    mvh
    Kjartan
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    hei,
    herlig forum det her,får svar på alle sine dumme spørsmål som blir stilt i uvitenhet!syns det spiller veldig bra som det er nå,men var nysgjerrig på om det kunne funke enda bedre med noe annet.
     

    nopay

    Medlem
    Ble medlem
    28.08.2005
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Hei
    Har hatt ex4 i big fun horn i flere år og er veldig fornøyd :). Driver de med en audio note kit 1 med mcapsupreme sølv kondiser i signalveien.
    Er det noen her som har erfaring med (de svindyre) mcapsupreme sølv/gull kondensatorene vs. sølv. (lydforskjellen)?
    Og hvordan er lydforskjellen på hedlund horn / big fun.?
    Super tråd!! ;)

    Hilsen Lowther Elsker 8)
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Trenger hjelp.
    ene DX3 elementet har streiket kan det se ut som,det skraper og bråker hele tiden.har koblet det til flere forsterkere og bare slått på disse,får øyeblikkelig fryktelig høy skraping og skurring,hva er feil?er det bare å få sendt det til lowhter?

    MVH

    Svend Atle
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    svendatle skrev:
    Trenger hjelp.
    ene DX3 elementet har streiket kan det se ut som,det skraper og bråker hele tiden.har koblet det til flere forsterkere og bare slått på disse,får øyeblikkelig fryktelig høy skraping og skurring,hva er feil?er det bare å få sendt det til lowhter?

    MVH

    Svend Atle
    Tilbøylig til å si "ja", men har du testet å bevege elementet manuellt? Hørt om det lager gnisse-lyder ved at du forsiktig flytter på membranen ?
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    har testet det,og da er det stille,så tror ikke det er støv,eller andre fremmedlegemer der.
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Takker,skal prøve å åpne imorgen,se hvor mye jeg tør å gjøre/klarer,men får gi det ett forsøk før en sender det til fabrikken,litt kjip lyd i cyborgs needle med Hivi b3s element som ble panikk bygd sammen med sønnen på 3 år på lørdag,etter at det plutselig begynte å bråke noe forferdelig i stua når han så toystory på fredags kvelden,hehe.men han syns det var moro,og han syns all musikk ble veldig fint å høre på etter at vi bygde,så det må nok gjentas.en diy aspirant han ser det ut som
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg prøvd å følge vedlikeholds guiden,men det ble ingen bedring,kan man måle motstand for eksempel for å avgjøre om elementet er ødelagt?hvis ja,hvordan isåfall
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.524
    Antall liker
    102.866
    Torget vurderinger
    23
    Send det til fabrikken, relativt smertefritt og de er ganske raske med ev. reparasjon. Og rimelige au.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn