Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Rolf;
    Kanskje enklere å invitere han til skolen da?
    Trodde all galskapen var samla der oppe. Lekkasje?
    Nordover, du, i sommer?

    BB
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Silda;
    Kinesisk treolje som jeg skrøt av tidligere er ganske så matt. Så matt at Svensken vurderte å glanse den litt opp på sitt bygge. Den er mager og bygger lite.

    Hvis du ikke blir fornøyd med what ever du finner på, fås det jo en masse fint prelimt finer å kjøpe som du kan stryke på. Ikke sikkert at du blir direkte ufornøyd etterpå.

    De to gærningene du deler DNA med (eller er det tre?) smetter sikkert kroksa på seg og kommer labbende for å gi deg ei hand å holde i.

    Eller så kan du ta med deg stæsjet og komme en snartur innom Lysnes, så ordner vi sikkert det der?

    BB
    Er nok 3 serru, alle med samme sjuka.... :)

    Ja får kanskje dra de nordover ja.

    I stedet for bag / koffert, fylle kabinettene med ferieklær 😆
    Blir jo bra demping av det også...

    Men fra spøk til revolver.. får sjekke ut kinesisk treolje her.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Per..... jeg leste nettopp på et snekkerforum om fargeendring av div tresorter med lys og aldring... valnøtt kan bli betydelig blekere med tida....
    Det betyr vel at om du vil tilbake til noe som ligner originalen ( finner sikkert bilder på nett), så tror jeg at løsninga blir grundig rens, forsiktig sliping - og så beis.. i Herdins-serien finnes både lys og mørk valnøtt ( fra Sløyddetaljer, feks), og så olje/voks....
    BB - sa du at vannbasert trenger dypere enn spritbasert?? Hva om det evt finnes oljerester som ligger igjen? Et sprit et bedre alternativ i slike tilfeller???
    Æ bærre lura mæ på, sa gutten - han lurte seg på.... :cool:
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.064
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Hmmmm.

    Får sjekke opp.
    Men skeptisk til beis egentlig.
    Så prøver først med rens, lett sliping og så olje.

    "I'll Keep you updated" ! :)

    Men vi kan flytte oss vekk fra tråden til OB-BB her.
    Starta en egen en om samme tema.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Rolf;
    Kanskje enklere å invitere han til skolen da?
    Trodde all galskapen var samla der oppe. Lekkasje?
    Nordover, du, i sommer?

    BB
    Ja, han er jo bare en drøy time unna korset 👍😊
    Vi er noen få som har lekket ut, sannsynligvis et prosjekt der de beste eksemplarene ble sendt sørover, tror du ikke?

    Usikkert, enn så lenge. Men blir det tur, så er det alt annet enn usikkert at jeg ber deg sette på kaffen en dag.
    Må jo inspisere om læstan brukes eller er hengt på veggen 😁😁😁
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Aurora;
    Mukig jeg skrev det om spritbasert, men i så fall tok munnen for full.

    Når det gjelder forskjeller i fukting mellom vannbasert og spritbasert, tror jeg spritbasert vinner med flere hestehoder over selv såpetilsatt vannbasert.

    Men ofte har den spritbaserte også en liten lakk-komponent inni seg sånn at det blir litt som en kvasi-løsning ift beisens opprinnelige form. Ofte kan man bruke spritbeisen som en forenklet avsluttende behansling - litt sånn latmanns.... store flater er vanskelig fordi den tørker så fort. Plysjkloss er et greit verktøy og da er vi inne i polituren sin veden. De to likner egentlig på hverandre, spritbaert, beģge to.

    Den Herdinsen du nevner, er antakelig en sånn spritbasert. Den jeg kjenner til, er den vannbaserte.

    Beising og lasur
    Siste først. Lasur er i tradisjonell forstand en gugge som både penetrerer (hold kjeft nå, Sluket, Lars og andre grisefanter) og legger seg oppå. Bare det hefter, kan det brukes nesten uten noe annet enn en lett røbbing.

    Beising derimot, krever helt annen forberedelse.

    På ferskt tre må man slipe, slipe, slipe, vannbeise med lunkent vannn, la tørke fullstendig, slipe med lett hand, børste/polere med lærlappsbørste og til slutt beis og lakk.

    På brukte flater må alle rester av lakk vekk. Hvis ikke, blir det skjolder som du nevner. Trenger ikke være rare restene før det føles som en katastrofe. Når alt er borte, kan det være lurt å vannbeise med påfølgende selv om det har vært behandlet før. Vannet er også en grei indikator på om rester fins. Vanskelig sak, egentlig.

    Olje eller voks er nok det greieste, men jamn sliping er essensiell.

    Puh - dette ble langt på mobiltastaturet. Ingen skrivefeil er tilsiktet.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Fenalaar;
    Tar du turen, vet jeg om en som blir glad.

    Rolf;
    Læstan kommer på når finstasen skal vises fram. Stolt av de. En returgreie er planagt og kommer nærmere hjul. Tror mora di og du får kjivest litt om den, dog.

    BB
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.079
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Et lite treliters Dayton/Vifa-prosjekt er under oppseiling. Diskanten får foreløpig kun en kondensator i serie. Ikke helt etter boka, kanskje, men det forrige oppsettet med samme innmat låt så artig at jeg pakker om en gang til.

    Kun sirkelsag er lov til å bruke. Et stillbart bor og en fasefres. Et prosjekt der alle innstillinger jeg må gjøre på saga, er lagt inn i datategninga.

    Mye grubbelering rundt alt, egentlig. Dritten er vridd alle veier. Og tida flyr som faen må jeg medgi når skallen må vries.

    Sukkerbiten skal stå med en diagonal i lodd. De horisontale snittene skal derfor skrås 45 grader og disse snittene skal treffe de loddrette sporene i front. Uten trapping i overgangene er ønskemålet.

    Saga er supernøyaktig og takler tidels millimeter helt fint. Men jeg skulle likevel ønske meg et stepp opp til. Mye vil ha mer og Fanden vil ha fler - hadde vært deilig med hundredeler også.

    Resultatet ble greit - selv om jeg måtte nøye meg med 65.7mm i stedet for 65,63.

    Prosjektet handler som sagt om å gi meg selv en nøtt, men det skal innrømmes at det også gjøres for å tyne eldstegutten som jeg synes begynner å vise denne Høvdingen litt for lite respekt. Hvis null oppnås med dette, får jeg vri skruen litt til, til. Ennå litt saft igjen i Gubben, kjenner jeg

    Vis vedlegget 727941 Vis vedlegget 727944 Vis vedlegget 727945
    Vis vedlegget 727940 Vis vedlegget 727943 Vis vedlegget 727946 Vis vedlegget 727947 Vis vedlegget 727942

    BB
    du er flink til å få det til enda mann.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    HR;
    Takker og gleder meg til å møte virkeligheta hos deg. Har nok fått med meg hva du har fått til i heimen din.....litt mer enn disse sukkerbitene.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jokan Kr;
    Øyegodt, det bildet ditt over - utrulig fint.
    Klarer aldri aldri å skile mellom disse: Lavangen, Salangen, Gratangen - har du en hskeregel?
    Her er det full nedtelling - selv om jeg kjørte t/r Senja i påsken på veldig varierende føre, kjenner jeg det napper i skrotten rett som det er. Liker de lange turene og den jamne motorduren. Manna for ørene.

    Siste strekka - fra Tverrbotn til Lysnes, halveres tempoet - lunker bare inn de siste omdreiningene. Godt.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Kubene ble fortere ferdig enn planlagt. Henne var på jentetreff i går, så da fikk jeg litt kvalitetstid på verkstedet.
    Nye kontorshøyttalere er det bestemt.

    Litt prosess først...

    20210609_090551.jpg 20210609_090618.jpg 20210609_090627.jpg 20210609_090640.jpg 20210609_090954.jpg 20210609_091221.jpg 20210609_101218.jpg 20210609_114141.jpg 20210609_114253.jpg 20210609_114316.jpg 20210609_115343.jpg 20210609_125132.jpg 20210609_150259.jpg 20210609_150317.jpg


    Ferdigmontert og -oljet...

    DSC_1713.JPG DSC_1717.JPG DSC_1718.JPG DSC_1719.JPG DSC_1721.JPG DSC_1723.JPG DSC_1725.JPG DSC_1726.JPG DSC_1727.JPG DSC_1736.JPG DSC_1740.JPG

    Ennå gjenstår skikkelige bein. Foreløpig har jeg bare brukt 6mm gjengestang med isolasjonsteip rundt.
    Og så prøvespilling, forståss.

    BB
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Veldig tøft, men jeg registrerer samtidig at det ikke er du som tørker støv i den Brynjulfske heimen... :geek:
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Klarer aldri aldri å skile mellom disse: Lavangen, Salangen, Gratangen - har du en hskeregel?
    Kjempeenkelt. Lavangen er venstre i krysset når du har kjørt ned Spansdalen, Salangen (Sjøvegan) er til høyre.
    Gratangen er den svingete omveien til Tjelsundbrua.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sommerstid hender det jeg kjører av ved Tjeldsundbrua, og nordover kystveien via Tjeldsundet, Grovfjord, Gratangen, Lavangen og hele løypa... veien fra Tjeldsundet til Gratangen er OK, men videre til Lavangen er det tildels smalt og svingete.. tar nok nesten en time ekstra, men flott natur, særlig om sommeren.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du som samler på Stanley-høvler og slikt… En slik en skulle du snoka tak i - En Stanley Odd-Job…

    Er du på Lysnes nå, forresten? Tror vi må ta oss en road trip om en ukes tid eller så - det er ikke vær til å gjøre så mye utendørs nå.

    Johan-Kr
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Johan;
    Hjerteligst vælkømmin. Varierende belegg her for tida og de liker veldig godt nye fjes. Kom. Sender adresse og tlf på PM.

    Oddjobben har jeg aldri sett før. Virker som at den er på nivå med hønsetenner å få tak i. Like vanskelig som broren Blow. Skulle gjerne ha gått rundt med en sånn i lomma på forkleet. Leting startet - fokus flyttet lenger ut i alfabetet. Kanskje oppnåeligere?

    Kom!

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Når jeg først er innom her, så kan jeg vel likesågodt legge ut noen bilder fra Nordenden og Sørenden.

    Hadde drøye fjorten dager på meg før innrykket sørfra og hadde noen småplaner i baklomma da vi kjørte Vitoen oppover.

    Henne holdt gubben i live med Polarbrød, tubeost, kald og varm drikke og var ellers til godt behag underveis. Så det gikk rimelig greit hele veien. 22 timer i bil fra vi letta på Korset til vi landa på Senja med stor, tung og sein bil. Det suser ennå bra i røra, kjenner jeg, 64 til tross.

    Hadde et lite helvete i vente, fryktet jeg. Med 60 kvm og høyt skråtak i gips i vente., nedlekting, isolering, kabeltrekking, parkettering og panelering, var det en grei schedull framimot horisonten fjorten dager etter at Henne satte seg på søroverflyet for å jobbe seg fram til sin og ungefamiliens ferie.

    Mye å gjøre, mao. Heldigvis fikk jeg Dama med på dugnaden å bære opp 21 gipsplater opp et trang trapp til andreetasjen. Takk og pris.

    Fullt kjør, mao. Egentlig døgnet rundt med en tube Søvn innimellom. Men jeg ble ferdig.

    Panelveggene skal stå og godgjøre seg ethalvtårstid før de får farge. Lurt for å unngå de bedritne hvitsprekkene som alltid er et slit, selv med fabrikktørket og plastet panel. Takene ble plettfrie og gamlingen høstet mye kred for disse fra NøyeMartin som kan være en pain in the ass for faren iblant. 25 kontaktpunkter er lagt inn i de to rommene inkludert A/V--skapet som også har terminering og veggskjult åttekanals høyttalerkabling.

    Høyttalerne, et par Quad 2905, blir bært forsiktig opp i morgen. Heia Harstad!

    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Steike!!! Det er bare å bøye seg i hatten for et sånt pågangsmot..... eller har du en hemmelig ingrediens??? :cool:
    God sommer - blir det kanskje etterhvert.. ser i alle fall lovende ut fra helga som kommer....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Fena;
    Egentlig aner jeg at du har scannet meg og skjønt hva du har med å gjøre her..... Tror derfor ikke at det var med bare gode hensikter du flæsjet Odd-Joben. Litt ondsinnet, for nå gjør det litt vondt inni her.

    Takker for all kred, Aurora. En komponent i det hele handler vel om å vise seg fram for omgivelsene men gleden er antakelig den største.

    Trenger bøtta full av godvilje og argumentasjon, for når damene kommer hjem fra Finnsnes, møtes de av dette:

    20210723_143438.jpg

    Også en del av Totalplanen....

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Odd;
    Tja.... vi får høre hva Henne mener om det. Må nok bruke litt tid til overøm ryggstryking før alt er i boks.
    Varmt i sør?
    Her er det ikke det.
    BB
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Fena;
    Egentlig aner jeg at du har scannet meg og skjønt hva du har med å gjøre her..... Tror derfor ikke at det var med bare gode hensikter du flæsjet Odd-Joben. Litt ondsinnet, for nå gjør det litt vondt inni her.

    BB
    Løp og kjøp…

    Johan-Kr
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Håpe du slapp unna huinnkjæft og det som verre er fra de reisende til barnebyen.
    Står flat-talerne i den 2etasjen som en gang i verden var planlagt å ikke eksistere til fordel for svært så høy takhøyde?

    Snakket i går med en kjenning som bor på Finnsnes og har hus på Husøya, han var nå ikke lengre i tvil om hvilket hus på Lysnes jeg mente som hadde blitt så fint 👍😁
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Johan;
    Hadde jeg nok gjort det allerede om jeg hadde hatt koll på hvor jeg kommer til å være når sendinga lander. Bestiller litt nærmere skolestart. Blir en nylaget, en.

    Aurora;
    Dybder og sånt pluss sirkler og sånt. Pluss vinkler og sånt. Massemedandreord. Uunnværligmedandreord.

    Odd;
    Jeg kommer plutselig stupende fra isødet. Håper du har kaffen og brennevinet klar. Og en varm handduk av det store slaget som dekker hele lekamen. Når jeg er tørr og fått hårsveisen i orden, drar vi sporenstreks til nærmeste strippeklubb og ordner oss Brudar. Forresten - mail meg tegninger av haciendaen - trenger å se.

    Rolf;
    Ble ikke høyhus i sørenden. Ble nytt soverom til den fertile ungdommen i stedet. Dette er i enden i rette retninga - mot Mefjorden. Huset ble bra, og forhåpentlugvis bedre. Men ikke før neste sommer.

    I kveld skal vi ned i naustet og beise sjarken. Neida, spissa skal få noen lag med trekkfastolje/kokt linolje/amerikansk terpentin fort som faen sånn at vi får jaget litt sei og kveite før sola begynner å sleike havet.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    PS:
    Gikk bra, det andre, Rolf - gubben har stinget ennå og vandrer fortsatt uskadet rundt på vår deilige klode....tror case er closed....
    BB
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Er du i farvannet sånn ca på torsdag i uka som kommer? Da er de oppholdsvær men oversky. Da får madammen sightsett og kosa seg samtidig.

    Johan-Kr
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Johan;
    Helt supert. Flokken med barn, barnebarn og hund reiser fra Bardufoss i ellevetida, men tipper at jeg vrir meg unna den seansen med to andre sjåfører tilgjengelig. Skrotplassen er åpen bare den dagen mellom to og fire - må bortom der en snartur da, tidlig eller sent.

    Ellers er jeg redo og veldig klar for innrykk.
    Velkommen!

    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn