Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Portugal
    Aha, nye senemonitorer. Ser den siden som er ut mot publikum er finerte og fine.

    BB Nye.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    En gammel, og relativt politisk ukorrekt arbeidskollega sa en gang til meg:

    Det er bare kvinnfolk og dumme mannfolk som skjønner seg på halvgjort arbeid.

    Mon tro om han ikke kanskje var inne på noe allikevel den karen?

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Per Morten;
    Så langt har det gått bra. Selv om dette bare er en test, virker det som at greia henger bra sammen - og faktisk fugerer.

    Det Store Det Spørs blir hvordan jeg greier å få over Fuma-vingene fra de første over på denne. Og i tillegg venter et annet C-moment - å gjenskape den 3D-printede innerformen i halsen som Kidden fikk laget, over i baflene til både 4003 og 2451. først må jeg lage en plugg som en kopi av denne og så må denne bli hannform i den endelig baffelen.

    Spennende dager tu cum.

    BB
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    I dag er det 'ta med en venn på jobb dagen'
    ;)
    IMG_20190607_061237.jpg

    Trenger å brukes. Svarer bedre på gass i bakker nå.
    Btw. 100kmt =5350 rpm :cool:
    Minion A
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Arid;
    Kos deg, det er vel fortjent.
    Vanskelig å tro at det er samme sykkelen - den ble skikkelig fin.
    Sommerens leketøy light?
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Hei....
    Kan noen fortelle meg hvor jeg finner den pyramidekalkulatoren igjen?

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Da forlot Klipschene Gamlelandet og er nå på vei over til Danmark. Håper gutten blir fornøyd - han hadde en klar formening om hva han overtok.

    Mens jeg ventet på besøk - og litt stjælt tid etterpå, så fikk jeg slipt og fargelagt de nye tutene. Et grunningslag i sort avslører det meste. Neste gang vi møtes skal feil og mangler utbedres og neste strøk legges på. Stativene også - nå framstår de i ubehandlet blå-grå Valcromat. Før baksiden males skal resonansdemping kladdes på.

    Det begynner å ta form - kjenner en gryende lyst til å plassere nytt hornstack på Loftet

    20190609_182032.jpg


    20190609_182138.jpg


    20190609_182206.jpg


    20190609_182230.jpg



    BB
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ser ut som du må gjøre et lite tilbygg i etasjen under også
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jaaaaa, har egentlig ikke testet tomta. Har heller ikke søkt, når jeg tenker meg extra godt om......tillatelse/tilgivelse - egget/kua - hva kom egentlig først?

    Disse turene ble litt breiere til slutt enn hva som var beregnet pga bilderammene, så mellombassviiingene må også bli det.

    Kanskje kommer det topptuter i klar akryl ganske fort. Har bra kontroll over denne matta nå samt på plasten. Trenger imidlertid en stor varmeovn, så hvis Larsern melder seg på, så får noe sånt en ekstra dytt. Om ikke, så er det jo ingen tvil om at samer kan gjøre opp ild.

    Om dette blir for overjævlig, står synergier uansett for tur - regnemaskiner i dei grisgrendte stroka blir blank i auan bare s-ordet kommer opp.......

    BB
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Det er vel ikke sånn at underdelen alltid må være større heller, var kanskje heller at de to hadde så forskjellig avslutning/uttrykk ? Underdelen - minimalistisk , det er ikke toppdelen !!
    Jeg syntes dette ser veldig spennende ut, og synes det er veldig fint med at du orker følge opp med bilder :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk så masse skal du ha, Per Morten
    - og neida, ikke noe poeng i det hele tatt - bortsett fra at del kommer til å svi i auan fra dag én av.

    Underdelen er den mest spennende i mitt hode. Og også overdelen.

    Førsteutgaven av vingene som Espen drømte om - men kanskje ikke ville ha selv - hvavetjeg? Disse kom i flere utgaver om jeg husker rett - før vi landet her. Lang lead-time disse prosjektene har, så de unge og framoverlente kiler seg innimellom og presenterer ferdige og funksjonelle løsninger før man er ferdig med mårrapissinga.

    I mellombasskassene har jeg skutt fra hofta i et forsøk på å lage min egen tilnærming til et aperiodisk system som skal gi et lavere Q og en tredjeordens roll-off. Ikke har jeg peiling på hvordan dette kommer ut i andre enden, men så langt så forsøker jeg meg med en 10mm plate av det vi kalte for P3-skum mellom gitrene. Men jeg kommer til å forsøke andre skummer også - og sikkert lukket kasse om dette blir uregjerlig.

    I tillegg så henger kassene i fire syltynne ståltråder og er, med unntak av disse, avskåret helt fra omverdenen. I et håp om å oppnå det som jeg har opplevd med De Menneskelige Stativene - kompiser som holder kassene oppe i lufta mens jeg koser meg i sofaen. En helt annen bassdefinisjon. Jeg har ikke så mange villige venner igjen, så derfor dette substituttet. I veggboksene i Stua har jeg gjort akkurat det samme og lever overlykkelig med dette.

    Tutene er kjempepretensiøse og helt uminimalistiske som du hinter om. K-402 var svært og deilig , men EH er enda sværere. De er stort sett like med Klipschene 2/3 av veien. Starten og slutten er forskjellig. Halsen har en matematisk perfekt overgang fra sirkulær til rektangulær form innenfor en relativt liten dybde - noe som er i første omgang er vanskelig å få til én gang, men som nærmest er umulig å repetere eksakt mange ganger. Ved hjelp av 3D-printet fra Kidden tror jeg at jeg har kravlet over dette siste hinderet og får til å repetere dette x antall ganger med lavest mulig kaloriforbruk. Munningen har også en annen form enn K-402 - alt etter Espens beregninger.

    Altialt skal dette hornet tilby en femoktavers bandbredde - noe som med de rette driverne overfødiggjør en deling mellom en mellomtonedriver og en diskant ditto.

    Selvfølgelig blir det bilder - liker jo å vise fram det vi holder på med. Ingen vits i å knuge for å knuge. Deling er en fin-fin ting om man ikke bygger Busy Ness. Flere bilder kommer til å komme om man får levedager.

    Overlevde den første prøveturen med SuperSporten gjorde jeg forresten også i dag. En nydelig liten hoj med ikke like liten lyd. Artig var det, ville ikke slutte. Men måtte av redsel for at lappen som jeg ikke har, skulle ryke.

    BB
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Femoktavers bandbredde, og hvilken driver skal gjøre den oppgaven, kjære BB?
    Coax?
    ..eller AXI2050?
    Annet?

    Eller blir det hulltagning for synergi?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Skjønte at den kom, men klarte ikke dy meg....

    600-18.000/ 20.000 - ish. JBL 2451/TAD 4003. Driverne er ikke begrensningen. Halsutformingen er den som skaper de største hindringene oppover og størrelsen nedover.

    Synergi i et annet oppsett er underveis. Treveis da.

    BB
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Halsutformingen er den som skaper de største begrensningene oppover...
    Hvor i halsen?

    post-103876-0-33901300-1362298880_thumb.jpg


    Er det smoothest mulig overgang fra firkantet til rund som har betydning for god gjengivelse oppover?
    Jeg har tenkt meg med å forsøke en filt og pusset overgang i første omgang, men 3D printet på sikt om filinga funker dårlig.
    ...i et par Yuichi A290FL radial, hvis jeg klarer å bygge de da.
    Tro (og tålmod) kan flytte fjell. :p
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg trodde drivere som JBL 2451/TAD 4003 trengte avlasting i toppen, men er det hornløsningene de har vært brukt til som har vært begrensningen da?
    Jeg liker best å spørre, da jeg veit veldig lite.
    Har ingen svar på noe som helst før jeg er fornøyd med lyden...og det blir jeg nok aldri.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Bergfinn;
    Skal prøve å illustrere, men har du tverrsnittet i horisontalplanet også?
    BB
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bergfinn;
    Skal prøve å illustrere, men har du tverrsnittet i horisontalplanet også?
    BB
    Jeg har noen tegninger av A290FL, men der vises en 50x50mm firkant åpning som går rett i cirkel på 50mm dia.
    Ser ikke bra ut.
    Har også tegning av A320FL med rektangulær åpning på 60mm horisontal og 50mm vertikal som går gradvis over i 50mm cirkel dia, ser mye mer riktig ut.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er det noen som er større en 290 fra Yuichi da? Har ikke jeg sett.

    Her er noen Iwata 2 som kan brukes fra 300Hz...er det cutoff et sted ved 150-200 Hz da?

    Iwata-2-PP-04.jpg


    89.5 cm bredde, og veier like mye som det jeg baller med til daglig, en kasse laks.

    Iwata 2 PP – A.L.G. Audio-Design

    Dyrt, 1800 € pluss toll og frakt
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, dem er dritsexy.
    Hvis det blir svær stue når jeg flytter til sentrum vil jeg ha slike....sikle :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva blir størst forskjell i lydgjengivelse på type K402 horn vs store tre-radial av type ovenfor her?

    Jeg ser fordelen med liten høyde på radial ved nærfeltlytting, tettere driveravstand, men hva er det type K402 gjør bedre?
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Bergfinn;
    Ikke så lett å svare fort og greit på dette.
    Den prinsipielle forskjellen går mellom horn hvor konstant direktivitet er et designmål, og horn hvor dette ikke er det.
    Vårt horn skal gi konstant direktivitet uten beaming fra 600Hz og helt opp.
    Det er derfor det er mulig å klare seg uten diskant - gitt kapabiliteten i valgt driver, såklart.

    MPP
    BB
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje kommer det topptuter i klar akryl ganske fort. Har bra kontroll over denne matta nå samt på plasten. Trenger imidlertid en stor varmeovn, så hvis Larsern melder seg på, så får noe sånt en ekstra dytt. Om ikke, så er det jo ingen tvil om at samer kan gjøre opp ild.



    BB
    Du har telefon nummeret mitt BB :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jaaaa, Lars...

    Jeg vet at du har baller, og da skal vi virkelig få kjørt oss. Dette blir Norges vanskeligste og mest ambisiøse akrylprosjekt. By far - og mor.

    Tenker meg 15 mm i selve tuten. Litt tykkere i avstivinger og stativ.

    Først fresing på Multicam'en.
    Varming i ovnen.
    Forming i jigg (trenger to).
    Handgjæring av den ville profilen.
    Masse maskering.
    Liming av hjørner med tokomponent.
    Plussplusspluss.....

    Vil du virkelig deg selv så vondt?

    Men det blir barskt med nesten gjennomsiktige tuter?

    BB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du vet jeg fikk Bakken til å lage jumbo Iwata, men problemet er at de er for flate og du får refleksjoner/resonnanser oppover
    forholdet mellom bredde og høyde er simpelthen feil...
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ja, det demrer litt her - husker at du også snakket om hornhalsen - at det hadde vært problemer der også???
    Tre-fem år siden? Tror muligens det var derfor jeg skrinla prosjektet dengang da.

    Synd, egentlig, for det er uvirkelig vakre skapninger - konklusjonen er entydig - det var ikke mismatch mellom driver/hals og selve hornet?

    BB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    emo printet en strøken adapter til oss så den var det ikke noe galt med
    det er selve formelen på hornet som er "feil"
    vi målte det og vi hørte det
    kunne fint ha levd med det, men siden vi visste at det ikke var ideelt, måtte vi bare gå videre
    for meg er det JMLC som gjelder inntil noe annet er bevist
    som iofs godt kan skje i nær fremtid....men med lytteavstand på over 4m er det nok lettere for meg enn de med mindre rom
    beamingen er nå dessuten neglisjerbar
    du får ta deg en tur på Hondaen i sommer...
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Men hvis en VIL ha Iwata av estetiske eller andre grunner , kan kanskje en løsning være å kjøre med litt lav filtrering oppover ?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Leif;
    Da lar jeg dette definitivt ligge!

    Tar meg en tur, men Henne glir gal om det blir på den. Har levd på utsiden av loven i alle år og tom fått stryk for det av Onkel, så inntil lappen ligger i baklomma blir det på de fire. Blir artig å lukte 4003.

    Blir vel ikke så lenge nå, før du får fasiten. Tror jeg og Espen møtes til siste Pepp i morgen ettermiddag.

    BB
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Kan fort bli dyrt å teste 4003 mot andre ting ..
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Per Morten;
    Ja, det er noen som har kjent svien på pungen, men for en som har kommittet seg til et mangeårig trivselsprosjekt i hjemtraktene, er sånne luringer bare å se langt etter. Vinduer kjøpt og betalt i dag - tolv i antallet. I tillegg kommer en anseelig mengde plank og diverse, så jeg får knuge meg til mine 2451 - godt over halvveis, bare 1552 unna.

    BB
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nårtid har du tenkt deg nordover i sommer? Jeg og madammen har lenge mumla om å ta oss en Senjatur til sommeren...

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn