LM Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har blitt en god venn av LM jeg også etter å ha hatt denne integrerte saken i hus en måneds tid. Min nedskalering fra 300B og AN pre, via noe transistorræl, til denne har vært meget vellykket. Særlig etter Tesla EL 34, RCA 12AX7 og Mullard 12AU7 kom på plass.

    IMGP3191.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    @Berserkr:

    Trodde det faktisk selv også først, men kunne ikke helt skjønne hvorfor de skulle bruke 6SL7 til dette når 5AR4 ble brukt som likeretter til signalrørene i 518, og fungerte utmerket. :)

    Kan forøvrig varmt anbefale RCA 5691 red base eller Sylvania 6SL7 WGT micanol base som NOS erstatning for 6SL7 røret. Disse gir mer vekt i mellomtonen og en edel, mer briljant gjengivelse i forhold til standard bestykning.

    Selv om du kun bruker 508 som ren effekt, så går signalet gjennom 6SL7 røret, så det er ikke bortkastet.
    Takk for tips om rør. I min satt det vel et Sovtek der fra fabrikken, så Tungsol var jo også ment å være en oppgradering. :)
     

    krangas

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.07.2012
    Innlegg
    55
    Antall liker
    12
    Hey! Er det mye å hente i å bytte rør fra standardrørene fra en LM Audio 216ia? Hvilke rør anbefales utifra egne tuberollingerfaringer?
    Først skal jeg innrømme at jeg ikke har ikke særlig erfaring med tuberolling på hifiutstyr (mer på gitaramper og studioutstyr) men ble meget positivt overrasket da jeg fikk tak i et par NOS Siemens longplate på min 216ia. Her likte jeg Siemens bedre enn f.eks Telefunken smooth plates. Markert mer luftig i toppen og langt mindre kantete, eller mer organisk/naturlig lyd (i mangel av bedre ord) enn med stock rør. Et betydelig kvalitetsløft, vil jeg si, men hvordan andre oppfatter det, kan jo være noe annet.
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    @Berserkr:

    Trodde det faktisk selv også først, men kunne ikke helt skjønne hvorfor de skulle bruke 6SL7 til dette når 5AR4 ble brukt som likeretter til signalrørene i 518, og fungerte utmerket. :)

    Kan forøvrig varmt anbefale RCA 5691 red base eller Sylvania 6SL7 WGT micanol base som NOS erstatning for 6SL7 røret. Disse gir mer vekt i mellomtonen og en edel, mer briljant gjengivelse i forhold til standard bestykning.

    Selv om du kun bruker 508 som ren effekt, så går signalet gjennom 6SL7 røret, så det er ikke bortkastet.
    Takk for tips om rør. I min satt det vel et Sovtek der fra fabrikken, så Tungsol var jo også ment å være en oppgradering. :)


    Jeg har brukt Tungsol gold pin 6SL7 røret mange mange timer her, og det spiller meget støysvakt og med god detaljering i hele spekteret, synes jeg. Klar oppgradering fra Sovtek i mitt system, uten tvil.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    @Berserkr:

    Trodde det faktisk selv også først, men kunne ikke helt skjønne hvorfor de skulle bruke 6SL7 til dette når 5AR4 ble brukt som likeretter til signalrørene i 518, og fungerte utmerket. :)

    Kan forøvrig varmt anbefale RCA 5691 red base eller Sylvania 6SL7 WGT micanol base som NOS erstatning for 6SL7 røret. Disse gir mer vekt i mellomtonen og en edel, mer briljant gjengivelse i forhold til standard bestykning.

    Selv om du kun bruker 508 som ren effekt, så går signalet gjennom 6SL7 røret, så det er ikke bortkastet.
    Takk for tips om rør. I min satt det vel et Sovtek der fra fabrikken, så Tungsol var jo også ment å være en oppgradering. :)


    Jeg har brukt Tungsol gold pin 6SL7 røret mange mange timer her, og det spiller meget støysvakt og med god detaljering i hele spekteret, synes jeg. Klar oppgradering fra Sovtek i mitt system, uten tvil.
    Høres bra ut det. Jeg skal holde utkikk etter Sylvania også, hvis det er enda bedre enn Tungsol igjen. :)
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skal være forsiktig med å påstå at de nevnte NOS rør er bedre enn TungSol røret i ditt system. Det avhenger jo av hvordan den tonale balansen i øyeblikket er hos deg. Kanskje har du allerede mer enn nok kraft i mellomtonen, og slik sett nyter godt av den klare, litt lyse, toppen som TungSol røret leverer.

    Sylvania 6SL7 WGT brun micanol base var det av de to jeg likte aller best. Det har en fantastisk luftighet i toppen og vanedannende klangfarger. Ulempen er at det forekommer problemer med mikrofoni på enkelte av disse. Det er med andre ord litt vesentlig at de er testet for mikrofoni i en forsterker av forhandler.

    Synes du ellers at din 508 leverer lydmessig ?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg skal være forsiktig med å påstå at de nevnte NOS rør er bedre enn TungSol røret i ditt system. Det avhenger jo av hvordan den tonale balansen i øyeblikket er hos deg. Kanskje har du allerede mer enn nok kraft i mellomtonen, og slik sett nyter godt av den klare, litt lyse, toppen som TungSol røret leverer.

    Sylvania 6SL7 WGT brun micanol base var det av de to jeg likte aller best. Det har en fantastisk luftighet i toppen og vanedannende klangfarger. Ulempen er at det forekommer problemer med mikrofoni på enkelte av disse. Det er med andre ord litt vesentlig at de er testet for mikrofoni i en forsterker av forhandler.

    Synes du ellers at din 508 leverer lydmessig ?
    Bortsett fra faren for mikrofoni, som er akkurat den type stress jeg ikke trenger, høres det ut som Sylvania kunne falle i smak hos meg også. Får vel aldri nok kraft og luftighet?

    Helt klart, 508 trøkker til med både mer tyngde, hurtighet, og dynamikk enn det meste annet jeg har prøvd tidligere. Krell var nok minst like kraftig, men klangbalansen i 508 kler høyttalerne og smaken min bedre. CD er helt ok, men på film og særlig vinyl låter det fin-fint. Jeg syns 508 er mye mer rocka enn "man" tror rørforsterkere er før man prøver selv. Lyden er også veldig transparent, og jeg kan gjerne dra fram den gamle klisjèen om at man ting man aldri har hørt tidligere på gamle, kjente innspilllinger. Men det viktigste er at det groover.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Ser ut som det blir en 508 på meg, med ganske heftig rørpakke... Jeg oppgraderte altså fra 518 til 508 FØR førstnevnte en gang var kommet inn døra. :p

    Tåler en stakkars 10A-kurs påslåing av dette beistet, eller burde jeg ringe elektriker asap???
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer, du har noe å glede deg til. :)

    Fine rør også, om det var deg som dro til på den på brukten.

    Har ikke testet på 10A kurs, men antar det vil gå greit.
     
    Sist redigert:

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Gratulerer, du har noe å glede deg til. :)

    Fine rør også, om det var deg som dro til på den på brukten.
    Takk :)

    Det var meg.. Passa egentlig litt dårlig i forhold til sparegrisen, men nå er det en gang jul snart. :)

    Mange år siden jeg har hatt rør(forsterker) på Klipscha mine. Blir gøy!
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.379
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ser ut som det blir en 508 på meg, med ganske heftig rørpakke... Jeg oppgraderte altså fra 518 til 508 FØR førstnevnte en gang var kommet inn døra. :p

    Tåler en stakkars 10A-kurs påslåing av dette beistet, eller burde jeg ringe elektriker asap???
    Ring trikkarn du :)
    Det er veldig greit med en 16amp kurs til Hi Fi´n

    O
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Tror det blir en kombo som trøkker bra, ja. ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Gratulerer, håper du blir fornøyd. :) Hva slags rør sitter det i den?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Gratulerer, håper du blir fornøyd. :) Hva slags rør sitter det i den?
    Takker, satser på innertier :)

    - Psvane WE 300B
    - Psvane CV181T MK2
    - Psvane 805A-T
    -Tung sol 6sl7

    Ja, det er en smule forutsigbart :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Tror nok ikke det skal bli så veldig skivebom :)

    Ser ut som du har samme rørpakke som sitter i min, og som jeg driver og spiller inn for tiden.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ser ut som det blir en 508 på meg, med ganske heftig rørpakke... Jeg oppgraderte altså fra 518 til 508 FØR førstnevnte en gang var kommet inn døra. :p

    Tåler en stakkars 10A-kurs påslåing av dette beistet, eller burde jeg ringe elektriker asap???
    Grattis, Valfy!
    Ufattelig at den ikke ble revet bort med en gang. Bare rør-pakken er jo verdt langt mer enn 10k alene.
    Kommer til å bli gørrbra, dette. Merker at jeg savner min LM219 på flere av innspillingene. Ok, den er kanskje i nøytralitetens dronning, men hvem bryr seg om slik? Ikke jeg iaf. Viktigst er kommunikasjon, noe den til de grader tilbyr.

    Hva 10A kurs angår. Jeg hadde til tider problemer med min LM219 i 16A kurs. Tror jaggu jeg blåste et 300B-rør på det. Kun min erfaring, seff.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som det blir en 508 på meg, med ganske heftig rørpakke... Jeg oppgraderte altså fra 518 til 508 FØR førstnevnte en gang var kommet inn døra. :p

    Tåler en stakkars 10A-kurs påslåing av dette beistet, eller burde jeg ringe elektriker asap???
    10A holder, men du trenger muligens en automat med en tregere utløserskarakteristikk. En C-automat bør holde. Sjekk skapet ditt.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Litt blandede meninger her. ;D
    219IA gikk ihvertfall ikke på 10A sikringer.

    Takk for tips, skal sjekke sikringsskapet i ettan :)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Klart den går på 10A, den trekker ikke over 2300W! Problemet her er startstrøm og det har ingenting med størrelsen på vernet å gjøre. Utløserkarakteristikk har det:)
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.861
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Klart den går på 10A, den trekker ikke over 2300W! Problemet her er startstrøm og det har ingenting med størrelsen på vernet å gjøre. Utløserkarakteristikk har det:)
    Vi har også kjørt disse ( 219ia,501, 518 og 508 ) på 10A men har av og til hatt utfordringer med at sikringen går helt i oppstarten, så det sees på som smart å ha en "tregere" sikring ( C ) f.eks.

    Christian
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Klart den går på 10A, den trekker ikke over 2300W! Problemet her er startstrøm og det har ingenting med størrelsen på vernet å gjøre. Utløserkarakteristikk har det:)
    Ja, det var det jeg mente med at 219 ikke funka :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Ser ut som jeg får en 518 og 508 inn døra ca. samtidig..
    518 ser ut som en million bucks i gull, men i følge internett er 508 en klasse eller to over, spesielt med den rørpakka jeg får med.
    Hadde ikke sagt nei til en 508 i gull. ;D

    Til dere som har prøvd begge, er det store forskjeller, og hvor ligger de? :)
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som jeg får en 518 og 508 inn døra ca. samtidig..
    518 ser ut som en million bucks i gull, men i følge internett er 508 en klasse eller to over, spesielt med den rørpakka jeg får med.
    Hadde ikke sagt nei til en 508 i gull. ;D

    Til dere som har prøvd begge, er det store forskjeller, og hvor ligger de? :)


    Begynner å bli en stund siden jeg hadde 518 her, og jeg har gjort en god del mods med min 508 siden jeg fikk den, så litt vanskelig å gå for mye i detalj. :)

    Begge forsterkerne innbyr til et rolig, stort og nært lydbilde med fin oppløsning, som er veldig lett å like. (Hos meg fikk jeg forresten mest ut av 518 ved å bytte til EL34 driverrør og koble høyttalerne til 16 Ohm utgangene.)

    Min oppfatning er at 518 og 508 har en ganske lik lydsignatur, med de samme grunnleggende gode kvalitetene, og at LM Audio med sin nye 508 egentlig bare løftet alt opp til et noe høyere kvalitetsnivå.

    508 byr på mer headroom og hurtighet i hele registeret. (508 driver 12" mine mer kontant og dypere i bassen.)
    Litt bredere lydbilde med større følelse av nærhet til vokal og instrumenter. Det samme med detaljeringen og åpenheten i lydbildet.

    Med den rørpakken du har fått med din 508, Valfy, så vil det uansett overraske meg mye om lyttetesten går i 518 sin favør ;) ....men jeg gleder meg å høre din konklusjon når du kommer så langt. Det er jo også mulig forsterkerne vil respondere anderledes på dine høyttalere, selv om de også er temmelig lettdrevne.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Takk for utfyllende svar :)
    En direkte a/b-test hadde vært gøy, men jeg vet ikke om jeg tør å fortelle kjerringa at jeg har handla forsterkere for rundt 50k rett før jul.. :p :rolleyes:
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Takk for utfyllende svar :)
    En direkte a/b-test hadde vært gøy, men jeg vet ikke om jeg tør å fortelle kjerringa at jeg har handla forsterkere for rundt 50k rett før jul.. :p :rolleyes:

    Haha. Ser den ;D

    Vanskelig å være mer presis når det har gått så lang tid siden 518 var i hus. Minner blir ofte falske over tid :rolleyes:
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har igrunn vansker med å beskrive lyden av utstyr jeg har i hus nå.. Med AMR-dacen gleder jeg meg hver bidige dag til å hive på et album etter jobb, men jeg kan ikke beskrive teknisk lydmessig hvorfor det er sånn :p annet enn smuuuuuud!
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Nå er kjerringa inneforstått med dilemmaet, og jeg lever fremdeles. :) Da kan det hende jeg orker å prøve meg på litt testing mellom 508 og 518.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Ja, tenkte å bruke 518 på diskant/mellomtone og 508 på bass. ;D

    Neida, 518 ble bestilt og betalt et par dager før 508en med den rå rørpakka kom ut. Første gang jeg har sett den brukt.. Gikk to runder med meg selv før jeg innså at det var for dumt å ikke handle :p
    Telefonen lå knapt rolig i følge selger, så den var visst populær.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Du er alltid velkommen Sevald :) Spilte ganske ræva sist du var her, i forhold til.. :mad: Forferdelig match med klasse d-effekten jeg hadde da.
     

    Xevious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    242
    Antall liker
    221
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    3
    Phew... endelig ferdig med å lese igjennom tråden.
    Måtte jo det når man har fått klørne i en 216IA og en 502CA - er veldig fornøyd om dagen kan man vel trygt si :D
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Solid benk!:eek:
    Hadde neppe vært plass til den største av bukkene Bruse, 219, der.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Jodda, bare å heve tven med en halvmeter ;D

    219 er lett den kuleste (normale) forsterkeren til LM Audio. Den nye løsningen med separat strømforsyning er praktisk og alt det der, men jeg foretrekker 219. :cool:

    Kunne tenkt meg å kjøre 508 og 219 mot hverandre noen dager..
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.861
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Mala, hvis dere har Bergensere som vil ha demo av LM Audio og Cornwall kan dere bare sende de hit. ;D





    Hei,

    Veldig bra! :)

    Det skal vi absolutt ha i tankene, skal ikke se bort i fra det! Fint rack du har fått der altså!

    Christian
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jodda, bare å heve tven med en halvmeter ;D

    219 er lett den kuleste (normale) forsterkeren til LM Audio. Den nye løsningen med separat strømforsyning er praktisk og alt det der, men jeg foretrekker 219. :cool:

    Kunne tenkt meg å kjøre 508 og 219 mot hverandre noen dager..
    Enig i at 219 er Mr Cool, ja. Rart ingen i Norge kjøpte min da jeg solgte, men alt salg hos Mala devaluerer seff. Den hadde en bra rørpakke også; bla doble sett av alt. Forsvant til Sverige, gitt. Jaja, jeg hadde nok beholdt den ennå hadde LM spandert en pre out på den, til feks sub-bruk.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    mye fin og inspirerende lesing her på tråden. Nå sitter også jeg og gleder meg til å få LM i hus, 508 og LP 33. Tror dette må bli en perfekt lyd og musikkmessig start på det nye året :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn