LM Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    mye fin og inspirerende lesing her på tråden. Nå sitter også jeg og gleder meg til å få LM i hus, 508 og LP 33. Tror dette må bli en perfekt lyd og musikkmessig start på det nye året :)
    Gratulerer med to fine komponenter ! ...og velkommen til anstalten. :)

    Tror ikke du blir skuffet hvis du har hørt, og liker, lyden av de store triodene.

    Hva slags høyttalere skal den drive. ?
     

    Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Hei
    mye fin og inspirerende lesing her på tråden. Nå sitter også jeg og gleder meg til å få LM i hus, 508 og LP 33. Tror dette må bli en perfekt lyd og musikkmessig start på det nye året :)
    Gratulerer med to fine komponenter ! ...og velkommen til anstalten. :)

    Tror ikke du blir skuffet hvis du har hørt, og liker, lyden av de store triodene.

    Hva slags høyttalere skal den drive. ?
    Mistenker at de skal drive Klipsch La Scala II :)
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Spennende !

    Har ikke hørt den sammensetningen selv, men det burde kunne by på rå dynamikk og engasjerende lyd. :)
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Var heldig å få kjøpt klipsch La Scala II fra Stigi her ja :)

    Noen som har har hørt LP33 ?
     

    siluli

    Fersking
    Ble medlem
    18.12.2008
    Innlegg
    2
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    508IA

    Hei.
    Kanskje melde meg på her jeg og.
    Kjøpte 508IA i høst etter å ha lest mye positiv omtale.
    Driver for øyeblikket Kef R500 (88db) uten problemer.
    Har hatt en del forsterkere opp igjennom (EC, Bryston, Usher) og 508IA har imponert veldig så langt.
    Har byttet 6sn7 til JAN CHY Hytron og 6sl7 til Sylvania
    Vurderer 300b bytte også,
    Låter glimrende både på vinyl, Tidal Masters via Henry Audio DAC og CD

    Forsøkt MingDa MC7R som pre, men jammen ikke sikker på om det låt noe bedre. Har på følelsen at pre i 508IA holder mål
     

    Vedlegg

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    20180105_140325.jpg


    Lp 33 må si at dette låter utrolig bra og det er ikke skikkelig innspilt enda. Hadde vært morsomt å hørt hvordan dette holder seg mot dyrere ting...Beste vinyllyden jeg har hørt så langt.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Skal skifte 845-rørene på 218 nå, men dæven som de sitter! Har prøvd samme metode som med smårør, å vugge frem og tilbake mens jeg trekker røret opp, men nå tør jeg ikke ta i hardere.

    Er det lettere om rørene er litt varme?


    Postet i beste mening - fra en lommedings
     

    RokyRox

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    38
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Skal skifte 845-rørene på 218 nå, men dæven som de sitter! Har prøvd samme metode som med smårør, å vugge frem og tilbake mens jeg trekker røret opp, men nå tør jeg ikke ta i hardere.

    Er det lettere om rørene er litt varme?



    Postet i beste mening - fra en lommedings

    Du må vri røret mot venstre tror jeg det er og så dra det opp
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    581
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Skal skifte 845-rørene på 218 nå, men dæven som de sitter! Har prøvd samme metode som med smårør, å vugge frem og tilbake mens jeg trekker røret opp, men nå tør jeg ikke ta i hardere.

    Er det lettere om rørene er litt varme?



    Postet i beste mening - fra en lommedings

    Du må vri røret mot venstre tror jeg det er og så dra det opp
    Venstre ja[emoji1][emoji106]. Been there Done that.



    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk begge to! Tenkte det måtte være et triks. Burde stått i manualen dette.

    Prøver igjen.


    Postet i beste mening - fra en lommedings
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Det gikk som en drøm nå, men hvor lenge var vel Adam i paradis? Det ene røret var DOA. Helt dødt og ingen reaksjon ved aktivering av bias-meteret... Pokker så harmelig. Hører en liten skranglelyd når jeg snur røret på hodet.

    Nå er jeg glad for at jeg handlet fra Mala Audio, og ikke en random eBay-selger!

    Da blir det å sette tilbake de orginale rørene. De holder nok i mange timer til. *sukk*
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    581
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Det gikk som en drøm nå, men hvor lenge var vel Adam i paradis? Det ene røret var DOA. Helt dødt og ingen reaksjon ved aktivering av bias-meteret... Pokker så harmelig. Hører en liten skranglelyd når jeg snur røret på hodet.

    Nå er jeg glad for at jeg handlet fra Mala Audio, og ikke en random eBay-selger!

    Da blir det å sette tilbake de orginale rørene. De holder nok i mange timer til. *sukk*
    Kan det ikke være dårlig kontakt pga. all draging og røsking for å få av gammelrøra?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Takk begge to! Tenkte det måtte være et triks. Burde stått i manualen dette.

    Prøver igjen.


    Postet i beste mening - fra en lommedings
    Tja.....
    Hvordan rør eller annet monteres er vanligvis innlysende.
    I tilfellet 845 og mange andre er det en styrepinne / - tapp.
    Den gjør at røret kommer riktig på plass og sitter fast i sokkelen.
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Mener å huske man måtte vri litt til den ene siden før man trakk opp 845 røret på 518 jeg hadde.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Det gikk som en drøm nå, men hvor lenge var vel Adam i paradis? Det ene røret var DOA. Helt dødt og ingen reaksjon ved aktivering av bias-meteret... Pokker så harmelig. Hører en liten skranglelyd når jeg snur røret på hodet.

    Nå er jeg glad for at jeg handlet fra Mala Audio, og ikke en random eBay-selger!

    Da blir det å sette tilbake de orginale rørene. De holder nok i mange timer til. *sukk*
    Kan det ikke være dårlig kontakt pga. all draging og røsking for å få av gammelrøra?
    Neida, alt er i orden med orginalrøret tilbake. Det var heller aldri snakk om noe røsking.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ned og vri mot høyre. Pass på at det ikke settes lenger ned og vris mer enn det sporet tillater.
    Vri mot venstre og løft opp.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk begge to! Tenkte det måtte være et triks. Burde stått i manualen dette.

    Prøver igjen.


    Postet i beste mening - fra en lommedings
    Tja.....
    Hvordan rør eller annet monteres er vanligvis innlysende.
    I tilfellet 845 og mange andre er det en styrepinne / - tapp.
    Den gjør at røret kommer riktig på plass og sitter fast i sokkelen.

    Tja... det var ikke innlysende for meg!
    Har skiftet linjerør og driverrør flere ganger, men aldri et effektrør. Hadde jeg gransket de nye rørene før jeg demonterte de gamle, hadde jeg kanskje sett den lille styretappen og skjønt prinsippet, men jeg sjekket kun de fire pinnene, og de ga meg ingen indikasjon på at de skulle vris.

    En gang må være den første med alt. Har tross alt over 30 år på baken som elektriker og utstillingstekniker, men 845-rør var dessverre ukjent terreng for meg...
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Godt poeng[emoji3]


    Postet i beste mening - fra en lommedings
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mottok dette i dag; LP33 Phono på lån fra Mala Audio. Nå kokes den inn minst et døgn, så får vi se hva den duger til. Uhyre spennende sak, som legger seg i et attraktivt prisleie med sine 25k NOK.

    Uansett ser den bare super cool ut!

    20180209_173113.jpg
     
    Sist redigert:

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Fikk endelig i hus Lm 518iA. Kjøpt for en liten stund siden, men den måtte en tur til Mala for skifte av bryter. Den erstatter min 216iA som jeg har vært veldig fornøyd med :)

    D14FB855-1273-4570-A878-8CBFC28913D2.jpg


    Plassering er midlertidig, jeg må finne en bedre løsning på sikt.
    Men, steike for en lyd denne leverer sammen med 502ca dac!! Er en fornøyelse å lytte til musikk i kveld :)


    9E612976-87D9-434D-B6CC-A11BCF770527.jpg
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Velstand seskage :) skal lete lenge etter bedre amp til prisen :)
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig. Har selv testet den her, og det spilte godt.

    Forsterkere med 845 og 805 rør kan levere en størrelse, atmosfære og åpenhet til musikken som klart gjør noe med den totale lytteopplevelsen, synes jeg. :)

    Prøv gjerne EL34 i driverposisjon og et nyprodusert TungSol 5AR4 som erstatning for det originale likeretterrøret. Disse byttene løftet lyden tydelig i positiv retning i mitt anlegg.
     
    Sist redigert:

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Takk for tips om rør :)
    Jeg har endel forskjellige rør jeg skal prøve som driverrør :) Blant annet noen gamle 6L6 som låter veldig bra i en annen forsterker jeg har. Gleder meg til å bli bedre kjent med denne forsterkeren.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    LP33. DEl 1

    Deler opp siden det ble lengre enn forventet.

    Da har jeg hatt LP33 på lån i en drøy uke. På tide å komme med noen ord.

    Kan fortelle med en gang at jeg pt er ikke i markedet for en ny RIAA. Den jeg har, er jeg godt fornøyd med. Jeg slo til på det fristende lånetilbudet til LP33 rett og slett fordi en venn av meg hadde snakket varmt om den. Det trigget nysgjerrigheten, og representerte en mulighet å sjekke ut hvor god min egen – en Cary Ph 302 mk1 - faktisk var. Den har gått sin seiersgang siden den kom. Man finner veldig mange gode omtaler av den på nettet. Her til lands kan man lese svært gode tester av den bla i Fidelity og Audiophile.no. Dagens mk2-versjon koster 38k kr i Norge og ca $4200 i USA. Lydmessig skal siste inkarnasjon være identisk med min, dog med flere justeringsmuligheter og 6db høyere gain – mer «moderne», kan man si. (For eiere av mk1: man kan oppgradere til mk2 for 7k).

    Så hvorfor alt dette preiket om Ph 302? Jo, for å belyse hvilken «motstander» LP33 skal dele rom med, og fordi det finnes så å si ingenting på nettet om LP33. De som er interessert, kan kanskje få et klarere bilde av det jeg skribler ned her – hva jeg mener - siden jeg uunngåelig sammenligner de to imellom. Jeg skal selvsagt prøve å beskrive LP33 «i seg selv», men lett blir det jo ikke. Da er det like greit at dere får vite hva min (daglige) referanse er. Er jeg farget av det? Selvsagt! Man vet jo at audiofile har lett for å forsvare det de har anskaffet seg med øks og ord. Det er ikke sjeldent man ser innbitt irrasjonalitet kommer til overflaten hos ellers fornuftige menn hvis noe som kan oppfattes som negativt om leketøyet deres ytres. «Kritiser meg, kritiser gjerne mora mi, men du våger f… ikke å si ett negativt ord om platespilleren min!»! Så bær dere over meg hvis jeg også faller i den fella, folkens!

    Øvrige medlemmer av oppsettet finner dere i signaturen min. Rommet er en stue/kjøkken som er L-formet. Anlegget står på kortsiden i den lange delen av L’en. Samlet areal er på snaue 40kvm. Normalt møblert. Ingen særlig akustiske tiltak er gjort, bortsett fra et par små «hjørnefeller» fra Acoustic Tuning bak ht. Veggene er av gips, med parkett på gulvet. Svakheten er at det «mettes» raskt og blir slitsomt når man nærmer seg 85db. Men det er til å leve med. Hos de fleste jeg har vært hos, måles det knapt 85db, og da oppleves SPL som for høyt for de fleste i rommet.

    LP33, med sin pris på 25k NOK, ble båret inn og nennsomt pakket opp. Som vanlig er LM ytterst omtenksomt når de emballerer sine produkter. Eksemplarisk! Etter noen kjappe bilder med mobilen (se over), ble de plassert så langt fra hverandre som det fysisk lot seg gjøre. Man vil jo ikke at PSU-delen skal interferere med forsterkerdelen. Tross alt er det jo en grunn til at LM har valgt å skille de to, selv om det nødvendigvis vil føre til merkostnad. Specs på trinnet finner dere på hjemmesiden til Mala Audio. Smak og behag, men selv digger jeg oppsynet til LP33.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    LP33: Del 2

    LP33 var splitter ny da den ankom hos meg. Erfaringen forteller at innspillingstid må til. Men man var jo som et barn med nytt leketøy, så man koblet opp og satte på musikken etter noen minutters oppvarming. Det gav jeg raskt opp. Det låt skrekkelig. Lukket og skjærende. Bassen fløt unyansert overalt. Ingenting hang sammen. Ja, ja, bare å koble inn mitt eget trinn igjen. LP33 ble dermed stående med strømmen på det neste døgnet. Kvelden derpå var på’an igjen. Og nå, mine damer og herrer, var det et helt annet scenario som meg ble presentert. Satte på, av vane når noe nytt skal testes ut, Talking Heads «:77», en easy going skive med klar lyd, rytmisk med punchy bass og funky gitarspill. Her var det glød, spilleglede og godt med driv. Bassen har mer volum med LP33. Alt føles silkemykt uten at man savner noe som helst. Mellomregisteret er stjernen i showet. Neste ut er dynamikkbomben fra Rickie Lee Jones ST. Det er en fryd hvordan Steve Gadds eminente traktering av trommesettet blir gjengitt; rytmisk og full av nyanser. Og her kommer også en annen egenskap frem, nemlig 3D i lydbildet. Her overgår den Ph 302, og står heller ikke tilbake hva bredden og høyden i lydbildet angår. Imidlertid virker det som (da) yndige Lee Jones står midt i bandet mens hun synger. På Ph 302 står hun mer på linje med sine medmusikere. Dette er noe som går igjen på de fleste skiver, som for eksempel Paul Simons «Graceland». På sistnevnte skive kommer 3D-egenskapene virkelig til sin rett. Sporet «Diamonds on the soles of her shoes» var ren glede å lytte til. På «Homeless» kommer bredden og høyden i lydbildet virkelig til sin rett. Koret er jevnt spredt ut i rommet. Og her blir faktisk den noe sedate og «tykke» gjengivelsen av de nederste toneomådene et gode. Man får et solid fundament og kan føle at lufta blir satt i bevegelse. Samme fenomen gjelder også for klassisk musikk. Kanskje ikke like distinkt og definert som med Ph 302, men likefult en livsbegjærende måte å fremføre på. På «You can call me Al» blir det det rytmiske drivet noe dempet. Det går litt for tregt for min smak, og man får ikke helt «fot». De neste skivene ut er Roxy Music og Bryan Ferry sine «Avalon» og «Boys and Girls» - jeg var i humør til å la meg bli omslynget av erotiske og skjødesløse toner! Ohlala, det var deilig å dusje i sensuelle rytmer! Igjen er den gloriøse mellomtonen til å la seg forføres av. Toppen er oppløst og innsmigrende. Bassen er herlig voluminøs – noen gange er det rett og slett sånt man vil ha den. Dette funker som en kule!

    Garbarek, Baker, Davis, Petterson, Ellington, Fitzgerald – bring it on! Hva er man vel redd for når man ha en sånn mellomtone å vise til?! Pink Floyd, Fagen, Bremnes, storbandjazz – come on! Nada å frykte når man vartes opp med slik storhet i lydbildet! Harris, Wall, Van Zandt, Dylan, Moreland – gi meg trøst og håp! Jeg lar meg lett bevege når deres ord gjengis på denne måten. Mozart, Prokofiev, Bizet – tre frem! Takk for de følelsesmessige svingningene. Ok, det var overdose med patos, pompøsitet og drama. Beklager! Men dere skjønner, jeg er svært begeistret for dette trinnet. At den kommer i et rimelig prisleie, er seff bare en fordel. At den hamler opp med et velrenommert trinn som er i tillegg er dyrere, imponerer meg.

    Og da kommer vi til den mindre hyggelige delen av denne omtalen, nemlig de mindre gode sidene. Rent praktisk er LP33 begrenset fra «features» angår (se specs hos forhandleren). Kun to impedanslaster er nok for lite for noen, men til gjengjeld kan gain reguleres trinnløst. Så kan man diskutere om hvorvidt implementering av en slik forringer lyden for puristene. Uansett så er dette trinnet neppe noe for de som ønsker mest mulig innstillinger og «belles & whistles» for sine penger. Men LM har jo et phonotrinn til til 85k NOK også. Jeg regner med at det vil tilfredsstille de som krever enda mer enn det LP33 kan tilby. Tre negative ting til må understrekes: 1) det brummer! Støyen kommer ikke fra selve enhetene, og blir borte straks musikken avspilles. Hva det kan det skyldes, får bli en sak for LM og Mala å spekulere i og jobbe med. 2) Bassen kunne godt være mer definert og raskere. Men dette regner jeg med å kunne utbedres med andre type rør. Dessuten skal vi ikke glemme at den neppe er helt innspilt ennå – noe å tenke på for den som overtar den etter meg. 3) Lyden er neppe nøytral. Men det bryr jeg meg ikke en døyt om!

    Sluttsatsen er at den er bedre enn min egen RIAA på noen områder og like bra på andre. Ikke mye, men nok til å være betenkt når den er såpass billigere. Det sitter kun tre smårør i LP33, noe som helt klart er en økonomisk fordel mht rørrulling og den dagen nye rør skal handles. Det den taper på, er at den brummer mer. Blir dette utbedret, så har vi å gjøre med en klassiker og prisbombe her! Bassen oppleves som bedre med Ph 302. Men dette kan fort være utlignet når den er nok innspilt, samt andre typer rør testes ut (Men det argumentet kan man seff også bruke for Ph 302 sin del!).

    Takk til Mala Audio for lånet.
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.693
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Takk for et fint innlegg Gunner, virker som en meget spennende sak som sikkert utklasser en del kjente ting (dyrere)
    Lurer på hvordan Jasminen min er kontra LM :)

    mvh
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Veldig givende og beskrivende test der, vinagunner. Takk. Er foreløpig fornøyd med Aria-en min, men LP33 blir ganske sikkert vurdert ved neste korsvei.


    Postet fra lomma, uten garantier.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hyggelig dere fant skibleriet givende, motoren og hammershaug :)

    Vennligst se gjennom alle grammatiske- og skriveleifene. Ser de nå, men orker ikke å rette de opp.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    God lesing vinagunnar!. Er også veldig fornøyd med denne. Ble mye brum hos meg også på Klipsch Lascala. Men med trinnløs gain, mulighet til å stille negtive feedback på 508iaog litt prøving med plassering så fant jeg etterhvert ut av det. Sånn det er hos meg nå så er det faktisk mere brum fra forsterkeren en phonotrinnet på mine høyttalere. Har da volumet( gain) på 30 og nfb på forsterkeren 3. Går jeg høyere på gain så blir det brum.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Hei får en LM 126 på Søndag! Noen som har hørt den opp mot SET forsterkeren og evt kan si noe om pluss/minus ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn