Liv Lagga

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    37.917
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ja, FD er noen Är siden jeg har sett pÄ dette.
    Virker som det ikke er en god ide.
    Men takk for svar.

Vel, ja og nei. PĂ„ en speilrefleks EOS, syntes jeg det ble litt for tungvint, til Ă„ beholde gleden med foto @oen , MEN - da jeg byttet til speil-lĂžs EOS R6, da ble det moro! En enkel overgang fra FD => RF, ikke noe glass i mellom. I tillegg har kameraet to funksjoner jeg ser i sĂžkeren, som forteller meg nĂ„r jeg har stilt skarpt. Det fungerer, med unntak av automatikk, nĂžyaktig like enkelt som pĂ„ din A-1. Til og med noen riktig gamle FL objektiver jeg har, fungerer sĂ„ det er en fryd. đŸ€—

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    4.011
    Sted
    Portugal
    Jeg har ikke fulgt med i utviklingen i foto pÄ mange Är.
    Nyeste er kompakt G7 som tar bra bilder.
    Har jeg oppfattet riktig, hvis jeg kjĂžper R serie hus og adapter vil det funke?
    Da begynner det Ă„ koste litt, R 100 koster brukt ca. 350/ 400 EUR.

Pass pÄ damene.

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    37.917
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke fulgt med i utviklingen i foto pÄ mange Är.
    Nyeste er kompakt G7 som tar bra bilder.
    Har jeg oppfattet riktig, hvis jeg kjĂžper R serie hus og adapter vil det funke?
    Da begynner det Ă„ koste litt, R 100 koster brukt ca. 350/ 400 EUR.
    Ja, det stemmer @oen . Og en FD => RF adapter fÄr du fra fÄ hundrelapper og oppover.
    VÊr dog oppmerksom pÄ at kameraene som har en APS-C sensor (en litt mindre sensor) vil ikke fÄ med seg hele bildet som
    objektivet ser, det ser bare midten, slik at du mÄ gange brennvidden med 1,6 for Ä fÄ reell brennvidde.

En 50mm blir en 80mm.

For Ä beholde brennvidden, mÄ du investere i et sÄkalt fullformats-kamera. Som navnet tilsier, har det en fysisk stÞrre sensor.

/Morten

• Liker
    Reaksjoner: oen

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    37.917
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Det er et stykke fram til "normal" dÞgnrytme, selv et Är etter pensjonisttilvÊrelsen tok til.

Nattarbeid er greia, sÄ for et par netter siden - motorene er pÄ plass.

IMG_1037.jpeg

Praktisk at Nottingham Analogue leverte hÄndtak med Dais, sÄ er det mulig Ä ta et spenntak og fÄ lÞftet tallerkenen.

IMG_1038.jpeg

Space 294 kom pÄ plass fÞrst.

IMG_1040.jpeg

Ventet med gromgutten til sist.

IMG_1041.jpeg

Der satt'n!

IMG_1042.jpeg

Platespillerne har byttet plass. Det har bare med lengden pÄ ledningene til PSU'ene deres Ä gjÞre, nÄ stÄr de oppÄ hverandre pÄ venstre side.

IMG_1043.jpeg

Der vi vi sÄnn ca pÄ plass. MÄ bruke Þra, og hÞre om hÞyttalerne stÄr der de skal.

IMG_1044.jpeg

Det har vÊrt en del hÄndtering av kvernene, sÄ en gjennomgang av arm/pu-oppsett mÄtte til.

IMG_1064.jpeg

Lett Ä komme bort i pot'ene pÄ psu'ene, begge mÄtte justeres.

IMG_1065.jpeg

Pickupene likesÄ.

IMG_1068.jpeg
    IMG_1070.jpeg

DA, - var det tid for lyttetest.

IMG_1071.jpeg
    IMG_1072.jpeg
    IMG_1073.jpeg

Det ble sent, igjen...

Vedlegg

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    75.190
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fin "stall" du har der, Lagga.👍🙂

Det er mye snakk om fÞtter og underlag her inne nÄ om dagen. Ser at dine hÞyttalere nesten berÞrer gulvet (?) Hva stÄr de pÄ? Har du forsÞkt ulike lÞsninger eller prÞvd Ä spille med hÞyttalerne litt opp fra gulvet? SpÞr bare fordi jeg er nysgjerrig, men ogsÄ fordi det kanskje kan vÊre en ide hvis det ikke har vÊrt prÞvd noe pÄ dette omrÄdet.
    God sþndag.🙂

Sist redigert:

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    37.917
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk takk 'breaker!
    NÄr vi var ferdige med hÞyttalerne i 2012, satte vi, dvs RS, pÄ midlertidige fÞtter i form av tre treklosser med filt under.

Siden prokrastinering er noe jeg behersker til fulle, er dette ennĂ„ status quo. đŸ€Ș

Du har sÄ klart helt rett, i Þyeblikket er det fÞtter og underlag som trender, og tanken om noe annet under hÞyttalerne har
    vĂŠrt litt ekstra tilstede - men i all ĂŠrlighet har det nok vĂŠrt mer motivert av oppussingen her hjemme, enn noe annet.

SÄ, jeg klÞr meg i hodet, og funderer pÄ om jeg vil ha det praktisk eller vanskelig. Hjul-understell eller myk avkobling...

/Morten

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    75.190
    Sted
    BlÄskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk takk 'breaker!
    NÄr vi var ferdige med hÞyttalerne i 2012, satte vi, dvs RS, pÄ midlertidige fÞtter i form av tre treklosser med filt under.

Siden prokrastinering er noe jeg behersker til fulle, er dette ennĂ„ status quo. đŸ€Ș

Du har sÄ klart helt rett, i Þyeblikket er det fÞtter og underlag som trender, og tanken om noe annet under hÞyttalerne har
    vĂŠrt litt ekstra tilstede - men i all ĂŠrlighet har det nok vĂŠrt mer motivert av oppussingen her hjemme, enn noe annet.

SÄ, jeg klÞr meg i hodet, og funderer pÄ om jeg vil ha det praktisk eller vanskelig. Hjul-understell eller myk avkobling...

/Morten
    Personlig hadde jeg ikke gÄtt for hjul pÄ de fine hÞyttalerne.
    Du fĂ„r gjĂžre som mange andre her. HĂžr med Egeland om han kan lage noe som passer ditt behov. Kan lĂžfte det estetisk ogsĂ„.🙂

Sist redigert:

raw

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Antall liker
    1.545
    Sted
    Kristiansand
    Antar at hÞyttalerne til @Lagga har sÄpass avtrykk at fÞttene kan skjules. Disse som jeg har lagt ved, mÄ jo, som Egeland sine, monteres i et jern med gjengefeste. FÞttene fra Audiophonics er laget i henhold til industriell standard av vulkanisert gummi. Dette er produsenter som leverer i enorme kvanta til industrien og kravene er deretter. Husk at detgjelder Ä finne vektklassene som passer.

Fikk mine for en mÄned siden, og er det billigste og enkleste tweaket jeg har gjort. Mine hÞyttalere stÄr pÄ parkett, og jeg startet med Soundcare som ikke isolerte nok, men sendte energien videre. Deretter noe som fungerete bra, men var schtÞgt, nemlig 8 ishockeypucker. Men du verden som det fungerte. Det fÞrte meg videre til Audiophonics. IsoAcoustics var ikke aktuelle - men tÞffe som fy.

Viktig for meg var Ä unngÄ plastprodukter - derav gummi. 8 stk. med frakt kom pÄ 550 kroner (halvparten frakt, ja). Blir de vÊrende? Ja, helt klart.

https://www.audiophonics.fr/en/rubber-feet/damping-fot-40x40mm-m8-unit-p-8951.html

damping-fot-40x40mm-m8-unit.jpg

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.539
    Sted
    SĂžrlandet
    Torget vurderinger
    1

raw

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Antall liker
    1.545
    Sted
    Kristiansand
    De der er helt greie bortsett fra at dem sverter gulvet etter en stund. Og det er ikke helt enkelt Ä fÄ bort merkene. Spesielt plagsomt pÄ lyse tregulv.
    No problemo, @BeetleBug. Har limt pÄ filt - noe som ogsÄ gjÞr det mulig Ä skyve forsiktig rundt pÄ talerne. Ikke et merke Ä se pÄ parketten her. Har nÄ hatt disse en god stund, og disse blir vÊrende. Har lyttet pÄ ulike mÄter Ä avisolere talerne - Soundcare fungerte selvsagt ikke sÄ bra, engelske Auva ble levert tilbake da jeg over tid ikke klarte Ä hÞre noe som helst forskjell opp mot de jeg har nÄ. Auva var dyre som fy. Isoacoustics derimot var veldig gode, men bygde mye i hÞyden. Egeland sine fikk jeg ogsÄ lÄnt av en venn, men ikke noe for meg, for Ä si det sÄnn. SÄ alt i alt om en vil gÄ for en no-brainer til 550 kroner som leverer, sÄ er disse helt innafor.

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn