Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    37.890
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ja, FD er noen år siden jeg har sett på dette.
    Virker som det ikke er en god ide.
    Men takk for svar.

Vel, ja og nei. På en speilrefleks EOS, syntes jeg det ble litt for tungvint, til å beholde gleden med foto @oen , MEN - da jeg byttet til speil-løs EOS R6, da ble det moro! En enkel overgang fra FD => RF, ikke noe glass i mellom. I tillegg har kameraet to funksjoner jeg ser i søkeren, som forteller meg når jeg har stilt skarpt. Det fungerer, med unntak av automatikk, nøyaktig like enkelt som på din A-1. Til og med noen riktig gamle FL objektiver jeg har, fungerer så det er en fryd. 🤗

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    4.006
    Sted
    Portugal
    Jeg har ikke fulgt med i utviklingen i foto på mange år.
    Nyeste er kompakt G7 som tar bra bilder.
    Har jeg oppfattet riktig, hvis jeg kjøper R serie hus og adapter vil det funke?
    Da begynner det å koste litt, R 100 koster brukt ca. 350/ 400 EUR.

Pass på damene.

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    37.890
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke fulgt med i utviklingen i foto på mange år.
    Nyeste er kompakt G7 som tar bra bilder.
    Har jeg oppfattet riktig, hvis jeg kjøper R serie hus og adapter vil det funke?
    Da begynner det å koste litt, R 100 koster brukt ca. 350/ 400 EUR.
    Ja, det stemmer @oen . Og en FD => RF adapter får du fra få hundrelapper og oppover.
    Vær dog oppmerksom på at kameraene som har en APS-C sensor (en litt mindre sensor) vil ikke få med seg hele bildet som
    objektivet ser, det ser bare midten, slik at du må gange brennvidden med 1,6 for å få reell brennvidde.

En 50mm blir en 80mm.

For å beholde brennvidden, må du investere i et såkalt fullformats-kamera. Som navnet tilsier, har det en fysisk større sensor.

/Morten

• Liker
    Reaksjoner: oen

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    37.890
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Det er et stykke fram til "normal" døgnrytme, selv et år etter pensjonisttilværelsen tok til.

Nattarbeid er greia, så for et par netter siden - motorene er på plass.

IMG_1037.jpeg

Praktisk at Nottingham Analogue leverte håndtak med Dais, så er det mulig å ta et spenntak og få løftet tallerkenen.

IMG_1038.jpeg

Space 294 kom på plass først.

IMG_1040.jpeg

Ventet med gromgutten til sist.

IMG_1041.jpeg

Der satt'n!

IMG_1042.jpeg

Platespillerne har byttet plass. Det har bare med lengden på ledningene til PSU'ene deres å gjøre, nå står de oppå hverandre på venstre side.

IMG_1043.jpeg

Der vi vi sånn ca på plass. Må bruke øra, og høre om høyttalerne står der de skal.

IMG_1044.jpeg

Det har vært en del håndtering av kvernene, så en gjennomgang av arm/pu-oppsett måtte til.

IMG_1064.jpeg

Lett å komme bort i pot'ene på psu'ene, begge måtte justeres.

IMG_1065.jpeg

Pickupene likeså.

IMG_1068.jpeg
    IMG_1070.jpeg

DA, - var det tid for lyttetest.

IMG_1071.jpeg
    IMG_1072.jpeg
    IMG_1073.jpeg

Det ble sent, igjen...

Vedlegg

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    75.180
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fin "stall" du har der, Lagga.👍🙂

Det er mye snakk om føtter og underlag her inne nå om dagen. Ser at dine høyttalere nesten berører gulvet (?) Hva står de på? Har du forsøkt ulike løsninger eller prøvd å spille med høyttalerne litt opp fra gulvet? Spør bare fordi jeg er nysgjerrig, men også fordi det kanskje kan være en ide hvis det ikke har vært prøvd noe på dette området.
    God søndag.🙂

Sist redigert:

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    37.890
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk takk 'breaker!
    Når vi var ferdige med høyttalerne i 2012, satte vi, dvs RS, på midlertidige føtter i form av tre treklosser med filt under.

Siden prokrastinering er noe jeg behersker til fulle, er dette ennå status quo. 🤪

Du har så klart helt rett, i øyeblikket er det føtter og underlag som trender, og tanken om noe annet under høyttalerne har
    vært litt ekstra tilstede - men i all ærlighet har det nok vært mer motivert av oppussingen her hjemme, enn noe annet.

Så, jeg klør meg i hodet, og funderer på om jeg vil ha det praktisk eller vanskelig. Hjul-understell eller myk avkobling...

/Morten

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    75.180
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk takk 'breaker!
    Når vi var ferdige med høyttalerne i 2012, satte vi, dvs RS, på midlertidige føtter i form av tre treklosser med filt under.

Siden prokrastinering er noe jeg behersker til fulle, er dette ennå status quo. 🤪

Du har så klart helt rett, i øyeblikket er det føtter og underlag som trender, og tanken om noe annet under høyttalerne har
    vært litt ekstra tilstede - men i all ærlighet har det nok vært mer motivert av oppussingen her hjemme, enn noe annet.

Så, jeg klør meg i hodet, og funderer på om jeg vil ha det praktisk eller vanskelig. Hjul-understell eller myk avkobling...

/Morten
    Personlig hadde jeg ikke gått for hjul på de fine høyttalerne.
    Du får gjøre som mange andre her. Hør med Egeland om han kan lage noe som passer ditt behov. Kan løfte det estetisk også.🙂

Sist redigert:

raw

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Antall liker
    1.533
    Sted
    Kristiansand
    Antar at høyttalerne til @Lagga har såpass avtrykk at føttene kan skjules. Disse som jeg har lagt ved, må jo, som Egeland sine, monteres i et jern med gjengefeste. Føttene fra Audiophonics er laget i henhold til industriell standard av vulkanisert gummi. Dette er produsenter som leverer i enorme kvanta til industrien og kravene er deretter. Husk at detgjelder å finne vektklassene som passer.

Fikk mine for en måned siden, og er det billigste og enkleste tweaket jeg har gjort. Mine høyttalere står på parkett, og jeg startet med Soundcare som ikke isolerte nok, men sendte energien videre. Deretter noe som fungerete bra, men var schtøgt, nemlig 8 ishockeypucker. Men du verden som det fungerte. Det førte meg videre til Audiophonics. IsoAcoustics var ikke aktuelle - men tøffe som fy.

Viktig for meg var å unngå plastprodukter - derav gummi. 8 stk. med frakt kom på 550 kroner (halvparten frakt, ja). Blir de værende? Ja, helt klart.

https://www.audiophonics.fr/en/rubber-feet/damping-fot-40x40mm-m8-unit-p-8951.html

damping-fot-40x40mm-m8-unit.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn