Liv Lagga

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    476
    Torget vurderinger
    3
    Takk for en fin start pÄ fredagen, god helg!
     

    HoJ

    En glad amatĂžr.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.442
    Antall liker
    35.257
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    MÄ fÄ tatt lytterunde i "Østfold" en gang nÄr jeg er pÄ besÞk. Ser det er mye lekkert rundt forbi.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Jeg gjentar sĂ„ gjerne meg selv, Lagga - "o salige stund uten like"!😇😇😇 Hvilken "henrivende" samling flotte damer! "Der skulle vi ha vĂžri, Kal........"! Tore('fullstendig henrevet')
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.017
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for hyggelig respons 😄

    Helga tilbringes hovedsakelig pÄ jobb, sÄ etter en kjapp tur til UllerÞy for Ä kjÞpe hÞyttalere

    KEF C40 ad 2.jpg


    - og en luftetur med Gio

    IMG_1501.JPG


    - sÄ er det tog som gjelder...

    IMG_1503.JPG


    IMG_1504.JPG


    SkjĂžnt jeg har med strikketĂžyet (les: kvern) ned da, ha noe og pusle med mellom slaga.
    KjÞpte en kvern for noen mÄneder siden, hvor en Benz pickup fulgte med. Antar at den er velbrukt, men jeg skal sÄ klart hÞre pÄ den,
    mÄ dog innrÞmme at jeg ble litt fascinert av monteringen, sÄ jeg skal montere pÄ nytt og gÄ over innstillinger.

    IMG_1506.JPG


    IMG_1507.JPG


    /Morten
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    En noe "pussig" montering av en pickup, ja!đŸ€”
    Fine hþyttalere, og Gio, da!😍
    Har alltid likt Ă„ reise med tog! Slippe Ă„ sitte der og "nistirre" pĂ„ veien hele tiden, mens kona "pludrer i vei" om alt HUN ser underveis!😡 Hun som aldri "tok lappen"!đŸ€” Nei, Ă„ ligge tilbakelent i setet, uten noen personlige "trafikale problemer" - det er ferietur det!😁
    Tore(som vurderer flytting til Sarpsborg, og bolig i nÊromrÄdet til jernbanestasjonen)
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    438
    Antall liker
    630
    Sted
    Kristiansand
    Enig med srtorp. Pudler har fĂ„tt et litt ufortjent stempel som "jĂ„lehund". Dette er nok mer eierne enn hundens skyld. 🙊😊
    SĂŠrlig pga ekstrem utstillingsklipp.
    Opprinnelig var puddelen klipt slik at pelsen beskyttet og holdt hunden varm pÄ ledd og utsatte plasser pÄ kroppen da den var ute i terrenget pÄ jakt. Dessuten hjalp den luftfylte pelsen hunden til Ä flyte bedre i vannet da den svÞmte etter gjess, ender og annet skutt vilt.
    Den var tidligere klassifisert som appporterende fuglehund, og bÄde sportsegenskapene og mentalitet er i stor grad tilstede, ogsÄ i dag. FÄ hunderaser kan oppvise slike bevegelser som en stor Kongepuddel.
    Som Lagga forteller om Gio, sĂ„ er de meget smarte, og ogsĂ„ aktive. SĂ„ puddel som sofahund er en dĂ„rlig plan. 😊
    Du har noen poeng, men en kommer ikke utenom oppdrettere som kun Þnsker Ä selge til kjÞpere med utstillingsmotivasjon. En god oppdretter stÄr selvsagt med beina godt plantet i rasestandarden. Noe som betyr at puddelen ogsÄ mÄ avles som en brukshund. Har supre erfaringer med rasen som sporhund, servicehund og apporterende fuglehund. Deretter kommer en ikke utenom et vitalt hundemiljÞ som ivaretar og dyrker frem rasens spesifikke standarder. Who cares om en puddel har lÞveklipp nÄr bikkja henter viltet, finner skanken eller faktisk gjÞr livet til et synshemmet menneske bedre? Egenskaper og helse trumfer utseende...
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Og sĂ„ klarte jeg nok en gang "Ă„ se meg blind" pĂ„ damer, en flott "sĂžnn"😍 og en kjempefin pickup, og glemte de velkjente ord: " God helg, The Three Laggas"!👍 Tore(etterhvert plagsomt glemsk)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.017
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Nye" hÞyttalere til kontoret nede pÄ stasjonen?
    Kunne vÊrt slik, men vi har ikke helt forhandlet ferdig med kollegene ennÄ...

    Jeg skal pare de med Tandberg-receiveren, for de hÞyttalerne jeg koblet pÄ der tror jeg ikke bidro med mye positivt til lyden.
    ASVO neste for de, tenker jeg... ASVO skal faktisk fÄ fire par, rydde opp litt.

    /Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.017
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her er hĂžyttalerne nevnt over, tenker som sagt at de samt et par Radionette og et par B&O flytter ut til uka.

    22466D96-834F-43CF-BD35-2D991042A3ED.jpeg


    Tiltroen til mitt eget ÞyemÄl fikk seg en knekk i natt, de "nye" hÞyttalerne er del hÞyere enn jeg sÄ for meg...

    2EC9FF0F-CE0C-44B6-A099-058280DE5523.jpeg


    Lokal tilpassing av "Wall of sound"?

    F3AEEA6B-1118-42A0-91E7-393350CDF0A0.jpeg


    Lydbildet mÄ sies Ä vÊre ganske smalt, men det er i det minste rimelig grunt og...

    102A7DBF-A169-4E17-95BC-DF8F6E071718.jpeg


    TrÞsten fÄr vÊre at det alltid er noen som har det verre: Klare schizofrene trekk pÄ dette togsettet jeg ekspederte tidligere i dag.

    C852DF97-CB91-4AB4-930B-6BA61BC6ADAC.jpeg


    /Morten
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Dessverre er det flere som havnet i kategorien "tvilsomt ĂžyemĂ„l"! KjĂžpte en skjenk som skulle "romme" mitt vintage anlegg i kjellerstua, med god klaring fra "bunn til gulv" for en liten sub!😇 Hvem farsken kunne tenke seg at det under gikk en stĂžttebjelke langs hele skjenkens lengde, og selvfĂžlgelig slik at man ikke kunne se denne nĂ„r den sto der utstilt i butikken!😰 Jeg kjĂžpte den utstilte modellen, og sjekket pĂ„ forhĂ„nd avstanden som var ca 25/26 cm! Etter Ă„ ha prĂžvd Ă„ fĂ„ sub'en under skjenken uten hell, var det Ă„ gĂ„
    "i knestĂ„ende"! Med "bjelke" var hĂžyden 21,5 cm!😡 Dermed har jeg fĂžlgende rĂ„d: Har du dĂ„rlig/lite bĂžybar rygg og dĂ„rlige knĂŠr, fĂ„ noen (som er "bĂžybare") med deg nĂ„r du skal kjĂžpe mĂžbler, ihvertfall til hifi!😀 Tore(stiv og stĂžl mĂžbelkjĂžper)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.017
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bevislig! De ligger jo alle utover bordet, - eller hva det nÄ er.... :cool:
    Det er ikke bare bare Ä finne riktig skrue, eller kanskje er det egentlig muttere som er problemet, har mange skruer, fÄ muttere,
    og det er forskjellige gjengedimensjoner...
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Jeg har skruer overalt, til og med i nattbordsskuffen!?đŸ€” Ellers virker det som pickupen vil komme til sin rett igjen - uten to skruer som truet med Ă„ overta stiftens "rolle"!😀
    Med nytt feste og nye "lisser", tror jeg du har mange timer med "kos" foran deg, Lagga!👍
    Tore(hils Gio)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.017
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nettene mine pÄ jobb pleier Ä vÊre produktive, men etter en hektisk arbeidshelg m innlagt utflukt, ble det etter dumping av 8 hÞyttalere
    hos ASVO, tur med Gio i lyslĂžypa

    C377C444-6417-4FAB-9EB1-31C5DE98A0E1.jpeg


    Hjem for dusj og matbit, sÄ farte avgÄrde pÄ korÞvelse

    B4C090CA-E472-4333-BB34-EFDBD7D2BDBB.jpeg


    Solistene gir jernet

    AFF59C46-D723-4E6B-A477-205C3CD31268.jpeg


    SÄ var det hjem og skifte til uniform og skynde meg pÄ jobb, hektisk start pÄ uka. SÄ i natt lar jeg verdensveven underholde meg, og blant musikk og mye annet rart, dukket denne 10 minutter lange gullklumpen opp, enjoy!


    /Morten
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Som gammel korsanger er det en fryd Ă„ se at "korister" igjen kan mĂžtes og skape "god samklang"!😁 Forresten, hva heter koret, Lagga?
    Og et mþte, omenn kort, med Gio, er alltid en fornþyelse!😍
    Tore(buldrebass)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.017
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Som gammel korsanger er det en fryd Ă„ se at "korister" igjen kan mĂžtes og skape "god samklang"!😁 Forresten, hva heter koret, Lagga?
    Og et mþte, omenn kort, med Gio, er alltid en fornþyelse!😍
    Tore(buldrebass)
    Takk Tore, det er godt Ă„ komme i gang igjen. Det skal innrĂžmmes at det fĂžltes som om vi gjorde noe ulovlig fĂžrste gangen vi mĂžttes til Ăžvelse
    for tre uker siden. Det er selvfÞlgelig kun fullvaksinerte som fÞr lov til Ä stÄ inne i koret. Vi er vel pr i dag 65 kvinner og menn.

    Som HoJ skriver, heter koret Six Wings Gospel

    0T0A2062.JPG



    Six Wings Gospel | Gospelkoret i Sarpsborg Frikirke, Østfold

    Six Wings Gospel | Facebook

    /Morten
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.954
    Antall liker
    28.017
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dagens tur, eller Gio-dose da... đŸ„°

    2CD3B128-A8DF-4998-A269-8DC6C8CF8017.jpeg


    Turen gikk til Tvetervannet igjen, men vi gikk en litt annen tur i dag, bl.a innom LÞnen. ( Stue som ble revet i slutten av 1870-Ärene. Ruiner etter kjellerhull kan sees. Her bodde den kjente Anne LÞnen. Hun ville rÄde seg selv og gikk pÄ arbeid hos folk. Hun tok hva slags arbeid som helst, ikke bare kvinnearbeid, men ogsÄ mannsarbeid. Hun tresket med «prile» hos folk, Dette var fÞr treskemaskinene var oppfunnet, men Anne fikk Þkenavnet «treskemaskinen». Det brÞd hun seg ikke om. Hun arbeidet ufortrÞdent, klarte sine smÄ utgifter, var fri og frank og sa det hun mente bÄde om folk og til folk.
    I sine unge dager tjente hun hos kaptein Torstensen pÄ Østby, men hun likte seg ikke der, og gikk fra tjenesten. Til straff for dette ble hun en sÞndag satt i gapestokken. Hun var den siste som satt i gapestokk i Skjeberg. Under gudstjenesten kunne menigheten hÞre henne synge hÞyt og kraftig med pÄ salmene, og da kirkegjengerne kom ut etter gudstjenesten, la alle penger i fanget til Anne, der hun satt i gapestokken. )

    360ACC43-B727-4759-B871-8735ACE6E524.jpeg


    "Dette har vi snakket om, karbonaden er min, ikke sant?" Joda Gio, pappa har kjþpt med to stk i dag... 😅

    14AA61DC-F8B2-4F72-9AE5-E38D318E9164.jpeg


    25 grader i dag, ikke verst!

    4C08C0BB-747E-4983-A005-90988F023102.jpeg


    TĂžrst fattern

    968AE756-064C-4DD5-A048-5B264F121A27.jpeg


    Godkjent drikkevann

    E0781236-5FC9-492E-99DA-A0B9E575112A.jpeg


    Kom over en gjedde som hadde krabbet opp pÄ stranden, tydelig lei av livet

    03E16B8C-C402-4DE0-ABB1-FFF383163D39.jpeg


    Vakkert, men rolig pĂ„ playa'n i dag. 😎

    8DFFF8FD-C590-4788-9DA0-9B6D267135E2.jpeg


    Dagens vimsepettertur.

    10EC0013-050B-4A90-9B9F-6D1601111B16.png
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Flott historie om Anne LĂžnen, Lagga! Slike historier finner man nok over store deler av landet, og "sannhetsgehalten" kan nok variere noe! Men din historie hĂžres slett ikke oppdiktet ut, snarere tvert imot!â˜ș
    Og sĂ„ Tvetervannet og Gio😍 + 25°C - her oppe har vi hatt 12°C med heftige regnbyger i dag! Uansett - flott Ă„ se at sommeren kan strekke seg litt utover i september hos dere!
    Jeg har forĂžvrig en teori om at gjedda hadde det sĂ„ varmt i vannet, at den ville opp pĂ„ land for Ă„ fĂ„ litt vind/frisk luft!đŸ€Ł Tore(rent ut sagt - en elendig vitsemaker)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.987
    Om du gÄr til venstre over kollen - Slottsfjellet - sÄ fÄr du en fin tur opp til en bygdeborg.
    SÄ gÄr du ned brattlia til LÞnen, og ut til Rokkeveien, men i stedet for Ä gÄ inn til hytta ved Tvetervann, sÄ ta opp til hÞyre og fÞlg stien gjennom skogen over til vannet. Beklageligvis ender man nÄ opp i et hogstfelt som fÞr var en trolsk granskog :cry:
    Du har kanskje gÄtt den stien fÞr?

    AngÄende gjedda, sÄ tror jeg det kan ha sammenheng med et par ivrige smÄgutter jeg traff i kveldinga pÄ lÞrdag, sÞkklastet med fiskeutstyr.
    De snakket ivrig om spesielle fiskeplasser for stor abbor og gjedde i Tvetervann, mens de fisket seg oppover fra "hytta".
    Dagen fÞr var 3 stykker ute i bÄt med el-motor i kveldinga og dorget seg sakte oppover fra syd mot nord.
    Det er vist ikke sÄ nÞye med fiskeforbudet, og jeg tviler pÄ om Tvetervann noen gang vil bli benyttet som reserve drikkevannskilde av Fredrikstad kommune. SÄ det er bare Ä ta med badebuksa ogsÄ, dog bÞr vi vel se opp for gjeddene.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Du har sĂ„ rett, Powerpoint! Å fĂ„ en "gjeddekjeft" om sine edlere deler, er neppe noe "Ă„ stĂ„es etter"!😂 Tore
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.354
    Antall liker
    63.232
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du har sĂ„ rett, Powerpoint! Å fĂ„ en "gjeddekjeft" om sine edlere deler, er neppe noe "Ă„ stĂ„es etter"!😂 Tore
    Enig! Man Þnsker da slett ikke Ä Þdelegge tennene pÄ gjedda!
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Nettopp, Karmana, det var akkurat det jeg mente! Tenk Ă„ sitte der som "gammel gjedde", tannlĂžs og elendig!đŸ€Ł Tore(pansret nedentil, som alle andre her pĂ„ forumet)
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn