Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Filler'n, Lagga, pansringen sprakk/brøt sammen ved synet av damene! Jeg må nok "legges i tørrdokk" for utredning av skadeomfanget, og påfølgende utbedringer!🤣
    "Smakfull samling" denne gangen også!😁
    Ønsker dere en riktig god helg, og husk å klø Gio😍 bak øret fra meg! Tore
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.913
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for all respons, herlig lese! 😂

    Nå holdt jeg på å skrive at det er minst et par uker siden jeg kjøpte meg en platespiller, så....

    - men det er fullt, det er faktisk MER enn fullt.

    Så jeg kjøpte et par par høyttalere istedet...

    23004D9B-9B4A-4EFC-B9C1-60DFE2644833.jpeg
    5BE32038-4953-445A-897C-3B07A55C8745.jpeg


    😳🤪

    /Morten
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.362
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Morten, kan du liste opp hva du har av hifi-utstyr du har...? Høres ut som et lager/museum.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    De Wharfedale'ene fikk gode "skussmål" på nettet for en stund siden! Fra det jeg leste, tror jeg de kan fungere godt på "passende forsterkeri"!😀 Tore
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.362
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    ....der kom det ut at jeg er i Varteig denne helgen...
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.913
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Søren og, da var det noen som ringte Politiet allikevel. Litt uskyldig moro, og folk hisser seg opp, sukk... 😣


    Det er en reell bekymring Laban, og en (god?) grunn til at folk er forsiktige med å plukke opp KEF 103/4.
    Selger HAR faktisk nylig byttet smultringer på alle fire innvendige basselementer.

    KEF 103-4.JPG


    Disse er mao good to go. 😁
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.913
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Overtidsvakt i aften, ville nok heller vært hjemme og koblet opp høyttalere, men det ble i det minste tid til å
    la 2M Black pløye et par plater til formiddagskaffen.

    IMG_1551.JPG


    Første gjennomgang av Billie Eilish, falt umiddelbart i smak!

    IMG_1554.JPG


    Norske Monne er heller ikke tapt bak en vogn, liker dette albumet.

    IMG_1555.JPG


    /Morten
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Morten, kan du liste opp hva du har av hifi-utstyr du har...? Høres ut som et lager/museum.
    Han er ikke aleine om og ha litt mere enn 2 platespillere og 2 par høyttalere.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Tilogmed platecoverene dine gjør meg "kortpustet", Lagga!😂👍
    Når det gjelder Wharfedale'ene dine, ble ca 100w forsterker anbefalt av flere eiere! En skrev bla at "de åpnet seg mer" med litt mer kraft i forsterkeren enn "minimums-forslaget"! Ellers var det enighet om at de var svært "vellydende" på de fleste musikksjangere! Tror du har gjort et godt kjøp, Lagga!😀 Tore
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.913
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innspill Tore! Wharfedale skal nok prøves litt rundt forbi i huset, men de er i utgangspunktet tenkt inn på "gutterommet".
    Da tenker jeg Sansui AU5900 skal få en pust i bakken, mens en litt større forsterker tar over stafettpinnen. ;)

    /Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.913
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For noen dager siden begikk Fru Lagga og undertegnede en liten utflukt til familien HCS på Biri, veldig hyggelig!

    FB2E5093-917B-4466-9639-FFD368DDD4F9.jpeg


    Seven er blitt en godt voksen kar, men har ennå humøret, godt å se!

    D8AD9BAB-E1B9-4716-B394-645FA85EC570.jpeg


    Man blir aldri for gammel til en godbit...

    5888D349-B57A-42B3-BBCE-5CF4109AF953.jpeg


    Ville jo gjerne gå over kverna til HCS når jeg først var der, kan da ikke gå forbi en Nottingham uten å ta en prat med den vel, de er bunnsolide venner. 😄

    IMG_1530.JPG


    Kan uansett være greit å gå over innstillinger innimellom

    DFF9D4A2-6161-4F5E-B0CF-10CF4A2E61FF.jpeg


    Good to go

    IMG_1531.JPG


    Liker AT33-serien veldig godt, og AT33 PTG/2 er en særs dugelig pickup.

    IMG_1523.JPG


    Etter visitt på lytteloftet og årets første runde med fårikål, mmmmmmmm, takk for det HC, nydelig! - rakk vi en liten visitt på jobben til herr og fru HCS,
    og det var jammen noe helt annet!

    Her dyrkes det grantrær i stor stil, hvert skudd er et framtidig tre på 14 - 15 meters høyde...

    IMG_1539.JPG


    IMG_1538.JPG


    Neste "sal"

    IMG_1541.JPG


    Og neste, og neste - milloner på millioner med grantrær

    IMG_1540.JPG


    IMG_1543.JPG


    Alle trær får stell og hjelp 😅

    IMG_1544.JPG


    Et spektakulært skue. Takk for all gjestfrihet HC! 😄

    /Morten
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.913
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så fikk jeg jonglert litt rundt med hovedanlegget på gutterommet, tok en runde i natt etter valgtittingen.
    Slik så det ut før, med noen Jamo og JVC-høyttalere jeg plukket opp i en gjenbruksbutikk for noen år siden, kostet meg 200 kroner,
    om jeg husker riktig. Det spilte overraskende morsomt, hvilket kanskje indikerer at en god forsterker kan gjøre mye for å
    styre lyd.

    IMG_1557.JPG


    To Sansui'er bytter plass, inn med en kraftigere plugg - beklager for shabby bilde. Begge har fått full service hos Elektronisk Bureau, mine
    japanske elskerinner som Thomas på EB kaller de.... 🥰

    IMG_1561.JPG


    Jeg skal ha et sceneskifte med begge platespillerne også, men har ikke fått montert pickuper ennå, så foreløpig blir det slik,
    med Wharfedale Modus One-Three på plass.

    IMG_1562.JPG


    Hjertet i dette anlegget blir Sansui AU-G90X, en deilig tung sak som heter 2x120W

    IMG_1563.JPG


    Kjører Ortofon MC20 Super inn i MC low innstilling på den innebygde RIAA'en. Var ikke umiddelbart overbevist, mistenker at matchen mellom PU og RIAA ikke er optimal. Må teste mer her...

    IMG_1570.JPG


    Så jeg fant fram CD'er for nattens lytterunde, the usual suspects

    IMG_1699.JPG


    Her finner jeg all den info jeg trenger for å vurdere hvor anlegget ligger. Totta må med! Må innrømme at jeg oftest griper etter "Turnén", selv om alle
    Totta-skivene er knall. Audiophilia Nervosa er to samlere Roy Ervin (RES) laget i sin tid, med essensielle test-låter.

    IMG_1700.JPG


    Alt jeg behøve å gjøre, var å lage et Lagga-cover :)

    IMG_1701.JPG


    Lyden da? Ganske frisk, ganske kontant, ganske "in your face", men på en positiv måte. Rommet har nok mye å si her. Jeg må si at smilet var ofte framme.
    Dette er underholdende!

    IMG_1566.JPG


    /Morten
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.913
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan stiller Gio seg til disse endringene?
    Gio liker seg IKKE på gutterommet, jeg tror det er støyen fra PC-vifta han reagerer på. På det beste har han lagt seg til på gulvet i rommet utenfor.

    Han liker seg best ute på tur, som i dag. Mange av trærne i Hafslundparken er nå så gamle at det nesten føles risikabelt å trø de for nærme.
    Her har en rogn slått rot inne i stammen til en av disse oldingene...

    AF32D1D9-E51F-4CEE-87EF-84D49FC57E6A.jpeg


    Hafslundparken er et populært friluftsområde, for små og store

    8C5E7508-5348-4D7E-A196-25EA87A8B906.jpeg


    To the manor born?

    7718528A-B7A2-4536-A422-E18977B3C941.jpeg


    To - tre ganger i året er det jeg som foreslår fisk til middag, i dag var en av de dagene, så med litt idémyldring, endte vi opp med ovnstekt torsk, sprøstekt bacon, småpoteter, blomkålpuré, asparges og sennepssaus.

    494756AE-49BD-477E-AB44-EA70520A9BE0.jpeg


    Selv med tre senger i stua, trives Gio ofte på gulvet - har vel med temperatur å gjøre.

    204AD1E2-BB67-42E5-9F2D-7F9FC93FAA6C.jpeg


    /Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.913
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært en sen natt med lytting på gutterommet, og et morsomt/merkelig flashback til 80tallet.

    Analogenden ser nå slik ut

    IMG_1703.JPG


    IMG_1704.JPG


    Det virker som step up trafoen fra Cobra 2 er en god match til MC20 Super, dette spiller friskere.

    IMG_1705.JPG


    CD spilleren er ingen world beater, men heller ikke av de helt billigste fra den gang da, og spiller slett ikke verst

    IMG_1708.JPG


    Jeg mistenker at jeg heller ikke hadde noen god match med MC20 Super "i gamle dager", for den skuffet da, som den skuffet til å begynne med nå.

    IMG_1706.JPG


    Nuvel, jeg satte meg til med disse to albumene, som jeg kjenner godt og som låter bra. Spilte de gjennom låt for låt; låt 1 på plate, så på CD, låt 2 på plate, så på CD osv gjennom begge album.

    IMG_1713.JPG


    IMG_1714.JPG


    Analoglyden er naturlig, litt på den varme siden, behagelig å lukke øynene og flyte med. CD-lyden er mer "på", virker "kjappere", mer dynamisk mer distinkt og mer slagkraftig - den imponerer. - og det var det den gjorde til å begynne med på 80tallet også, når vi satt der med våre middle of the road anlegg.

    Der ble jeg transportert tilbake gitt.

    Nå merket jeg dog godt, etter en del låter, at jeg ble sliten i hodet av CD-lyden. Det skal sies at volumet var relativt generøst.

    AU G-90X (aka AU D11)har ingen problem med å drive Wharfedale, det er ganke klart

    IMG_1709.JPG


    Og Modus One-Three spiller godt og er bassvillige, rommet gir seg lenge før høyttalerne, for å si det slik. Etterhvert som volumet steg (i takt med promillen?),
    gikk rommet så til de grader i metning, dét var ubehagelig.

    IMG_1712.JPG


    Interessant natt. 😄

    /Morten
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.805
    Antall liker
    50.643
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Skulle du være så heldig å snubble over denne så😁, men AU-D11 II er grom nok. Hadde vært gøy om Sansui fortsatt holdt på,det hadde nok kommet mye gromt i fra den kanten i disse dager. Får en tåre i øynene vær gang jeg ser en stor Sansui amp🥲.
    3EEA0991-97D6-452E-8F7C-6F590C52C826.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.240
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mange av oss har vært med på den reisen for mange år sida. Vi hørte CD, og sa Wow!
    Det var rent og det var imponerende trøkk.
    Mer PÅ,, som du sier.
    Men så merket man lyttetrettheten kom raskt, mye låt flisete og tynt. Så pøste man på med van den Hul kabler for å dempe det verste oppover i frekvensene.
    Morsomt med gjenhør av gammelt utstyr, absolutt, men ellers frister ikke sen 80 talls hifi så innmari, sjøl om unntak finnes. 😊
    Hadde en Yamaha CD2000 som ikke var det dårligste den tida, men det var mye musikk som låt høggorm. 😆
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.805
    Antall liker
    50.643
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Mange av oss har vært med på den reisen for mange år sida. Vi hørte CD, og sa Wow!
    Det var rent og det var imponerende trøkk.
    Mer PÅ,, som du sier.
    Men så merket man lyttetrettheten kom raskt, mye låt flisete og tynt. Så pøste man på med van den Hul kabler for å dempe det verste oppover i frekvensene.
    Morsomt med gjenhør av gammelt utstyr, absolutt, men ellers frister ikke sen 80 talls hifi så innmari, sjøl om unntak finnes. 😊
    Hadde en Yamaha CD2000 som ikke var det dårligste den tida, men det var mye musikk som låt høggorm. 😆
    Mye sant i det der :)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.913
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Opplevelsene våre var mye de samme, det er klart. :unsure: 😄

    Det var pussig å få den deja vu'en i natt, og at den var så tydelig.

    CD2000 hadde jeg også, i nesten en uke. Anskaffelsen sammenfalt med mittt første samlivsbrudd,
    noe som ga en brå realitetsorientering ift økonomi...

    Solberg Hi Fi tok den tilbake, og kalte det et hjemlån istedet for et kjøp. :)

    Yamaha CD2000.jpg


    /Morten
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Den Sansui'n var "noget annet", Lagga! Den kan nok drive det meste av "nogenlunde normale" høyttalere!🤔
    Ellers er Gio 😍 en flott "godshund" - han kler "godslige" omgivelser, og visa versa! Så sjekk kontoene, og skaff Gio et mer "adelig hjem"!🤣😂
    Vintage hifi er i mine "lett aldrende øyne", noe av det fineste jeg ser på den fronten! Flott anlegg, det der!👍 Tore
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.240
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Opplevelsene våre var mye de samme, det er klart. :unsure: 😄

    Det var pussig å få den deja vu'en i natt, og at den var så tydelig.

    CD2000 hadde jeg også, i nesten en uke. Anskaffelsen sammenfalt med mittt første samlivsbrudd,
    noe som ga en brå realitetsorientering ift økonomi...

    Solberg Hi Fi tok den tilbake, og kalte det et hjemlån istedet for et kjøp. :)

    Vis vedlegget 748325

    /Morten
    Det var fint gjort av Solberg. Fin maskin.
    Jeg har kjøpt en eneste ting hos Solberg HiFi.
    Må ha vært i 1985. Ei stund før man hadde alt det kjedelige som pengene gikk til etter hvert.
    Det var en svart SME III som jeg hadde en Glanz-plog på. Låt bedre enn Yamahaen 😊
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Skulle du være så heldig å snubble over denne så😁, men AU-D11 II er grom nok. Hadde vært gøy om Sansui fortsatt holdt på,det hadde nok kommet mye gromt i fra den kanten i disse dager. Får en tåre i øynene vær gang jeg ser en stor Sansui amp🥲. Vis vedlegget 748298
    Ja, de er fine, alle de "mellemstore" integrerte Sansui-amp´sne.
    Den bedst lydende jeg har hørt til dato var nu alligevel AU-G90X ;)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.913
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Joda, i 2010 hadde fruen og undertegnede vår første tur til Frankrike sammen. Etter noen dager i Paris, hvor vi forøvrig stusset over hvor "død" gata vi bodde i var - noe som brått endret seg når mørket falt på, - vi var i selve Sex/sex-show/sex-shopgata... (jeg har tatt vare på adressen 😏 )

    Anyway, vi reiste så ut til Saumur i Loire-dalen. En nydelig middelalderby, med et slott vel verdt et besøk. Her overnattet Jeanne d'Arc, her var Marquis de Sade fengslet - for å nevne noe.

    Yo441.jpg


    Det må innrømmes at hovedgrunnen for besøket var mitt ønske om en gjenvisitt til Museé des blindes, en imponerende stor og velholdt samling
    av stridsvogner og assosierte kjøretøy, svært mange i kjørbar stand.

    Musee-des-blindes-de-Saumur.jpg


    Men det er MYE annet spennende i Saumur og området rundt, midt i sentrum finnes vinhuset Louis de Grenelle, som produserer og lagrer cremant
    12 meter under gateplan.

    Louis de Grenelle

    caves-louis-de-grenelle.jpg


    En av dagene der spaserte vi også ut fra sentrum, til vårt andre vinhusbesøk, det ligger såvidt utenfor bygrensen

    IMG_0956.JPG


    Gratien & Meyer

    Gratien & Meyer | Visit of cellars in Saumur, producer Crémant de Loire and Saumur Brut (gratienmeyer.com)

    IMG_0958.JPG


    Fin tur opp til hovedhuset

    IMG_0989.JPG


    IMG_0993.JPG


    Som "vanlig" tar vi slike turer på de varmeste dagene, følgelig var vi ganske kjørt og svette da vi kom fram. I tillegg var vi litt tidlig ute, så vi ble ført ut til balkongen og foret med cremant mens vi ventet.

    IMG_0960.JPG


    Men så ble det omvisning inne i fjellet, spennende og kjølende

    IMG_0961.JPG


    IMG_0962.JPG


    IMG_0964.JPG


    IMG_0970.JPG


    IMG_0976.JPG


    IMG_0978.JPG


    Huset er generøs med smaksprøvene, jeg ble spurt om vi ville ha bøtte, og repliserte "Vi er norske" - hun satte vekk bøtten.



    IMG_0984.JPG


    IMG_0982.JPG


    Spasérturen tilbake tok tid, med mange stopp underveis, men det var det verdt.

    IMG_1000.JPG


    Vel, grunnen for at jeg skriver om dette nå, er at jeg tilfeldig oppdaget at Gratien&Meyer kan bestilles på polet.
    Som sagt så gjort

    IMG_1492.JPG


    En av souvenirene vi kjøpte i 2010, var isbøtta til G&M, 11 år senere fikk den endelig riktig flaske

    IMG_1493.JPG


    IMG_1496.JPG


    Polet har den vanlige hvite og roséen tilgjengelig i bestillingsutvalget

    IMG_1695.JPG


    IMG_1697.JPG


    Vi har sikkert alle opplevd å bli begeistret for en eller annen drikke på ferie, som ikke innfridde her hjemme i ettertid. Det var ikke tilfelle med verken
    Louis de Grenelle eller Gratien & Meyer. Grenelle er dessverre ikke tilgjengelig her (vi hadde med tre flasker hjem), men G&M er, og det er ikke dyrt en gang.

    Anbefales!
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.362
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Solberg Hifi ja... Kjøpte mitt første stereoanlegg der. ❤
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    "Uten mat og drikke, duger helten ikke!"😀 Fine bilder fra fra både museum og vinhus med kjølende grotter! Godt når utetemperaturen blir "unordisk"! Jeg ble tørst av bildene! Skulle gjerne smakt på "sprudlevannet"! (dypt sukk)😉 Tore
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn