Liv Lagga

DiskusjonstrĂĽd Se trĂĽd i gallerivisning

  • saabsub

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    476
    Torget vurderinger
    3
    Takk for en fin start pĂĽ fredagen, god helg!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.431
    Antall liker
    35.221
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mü fü tatt lytterunde i "Østfold" en gang nür jeg er pü besøk. Ser det er mye lekkert rundt forbi.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Jeg gjentar så gjerne meg selv, Lagga - "o salige stund uten like"!😇😇😇 Hvilken "henrivende" samling flotte damer! "Der skulle vi ha vøri, Kal........"! Tore('fullstendig henrevet')
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.952
    Antall liker
    27.977
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for hyggelig respons 😄

    Helga tilbringes hovedsakelig pü jobb, sü etter en kjapp tur til Ullerøy for ü kjøpe høyttalere

    KEF C40 ad 2.jpg


    - og en luftetur med Gio

    IMG_1501.JPG


    - sĂĽ er det tog som gjelder...

    IMG_1503.JPG


    IMG_1504.JPG


    Skjønt jeg har med strikketøyet (les: kvern) ned da, ha noe og pusle med mellom slaga.
    Kjøpte en kvern for noen müneder siden, hvor en Benz pickup fulgte med. Antar at den er velbrukt, men jeg skal sü klart høre pü den,
    mü dog innrømme at jeg ble litt fascinert av monteringen, sü jeg skal montere pü nytt og gü over innstillinger.

    IMG_1506.JPG


    IMG_1507.JPG


    /Morten
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    En noe "pussig" montering av en pickup, ja!🤔
    Fine høyttalere, og Gio, da!😍
    Har alltid likt å reise med tog! Slippe å sitte der og "nistirre" på veien hele tiden, mens kona "pludrer i vei" om alt HUN ser underveis!😡 Hun som aldri "tok lappen"!🤔 Nei, å ligge tilbakelent i setet, uten noen personlige "trafikale problemer" - det er ferietur det!😁
    Tore(som vurderer flytting til Sarpsborg, og bolig i nĂŚromrĂĽdet til jernbanestasjonen)
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    438
    Antall liker
    630
    Sted
    Kristiansand
    Enig med srtorp. Pudler har fått et litt ufortjent stempel som "jålehund". Dette er nok mer eierne enn hundens skyld. 🙊😊
    SĂŚrlig pga ekstrem utstillingsklipp.
    Opprinnelig var puddelen klipt slik at pelsen beskyttet og holdt hunden varm pü ledd og utsatte plasser pü kroppen da den var ute i terrenget pü jakt. Dessuten hjalp den luftfylte pelsen hunden til ü flyte bedre i vannet da den svømte etter gjess, ender og annet skutt vilt.
    Den var tidligere klassifisert som appporterende fuglehund, og bĂĽde sportsegenskapene og mentalitet er i stor grad tilstede, ogsĂĽ i dag. FĂĽ hunderaser kan oppvise slike bevegelser som en stor Kongepuddel.
    Som Lagga forteller om Gio, så er de meget smarte, og også aktive. Så puddel som sofahund er en dårlig plan. 😊
    Du har noen poeng, men en kommer ikke utenom oppdrettere som kun ønsker ü selge til kjøpere med utstillingsmotivasjon. En god oppdretter stür selvsagt med beina godt plantet i rasestandarden. Noe som betyr at puddelen ogsü mü avles som en brukshund. Har supre erfaringer med rasen som sporhund, servicehund og apporterende fuglehund. Deretter kommer en ikke utenom et vitalt hundemiljø som ivaretar og dyrker frem rasens spesifikke standarder. Who cares om en puddel har løveklipp nür bikkja henter viltet, finner skanken eller faktisk gjør livet til et synshemmet menneske bedre? Egenskaper og helse trumfer utseende...
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Og så klarte jeg nok en gang "å se meg blind" på damer, en flott "sønn"😍 og en kjempefin pickup, og glemte de velkjente ord: " God helg, The Three Laggas"!👍 Tore(etterhvert plagsomt glemsk)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.952
    Antall liker
    27.977
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Nye" høyttalere til kontoret nede pü stasjonen?
    Kunne vĂŚrt slik, men vi har ikke helt forhandlet ferdig med kollegene ennĂĽ...

    Jeg skal pare de med Tandberg-receiveren, for de høyttalerne jeg koblet pü der tror jeg ikke bidro med mye positivt til lyden.
    ASVO neste for de, tenker jeg... ASVO skal faktisk fĂĽ fire par, rydde opp litt.

    /Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.952
    Antall liker
    27.977
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her er høyttalerne nevnt over, tenker som sagt at de samt et par Radionette og et par B&O flytter ut til uka.

    22466D96-834F-43CF-BD35-2D991042A3ED.jpeg


    Tiltroen til mitt eget øyemül fikk seg en knekk i natt, de "nye" høyttalerne er del høyere enn jeg sü for meg...

    2EC9FF0F-CE0C-44B6-A099-058280DE5523.jpeg


    Lokal tilpassing av "Wall of sound"?

    F3AEEA6B-1118-42A0-91E7-393350CDF0A0.jpeg


    Lydbildet mĂĽ sies ĂĽ vĂŚre ganske smalt, men det er i det minste rimelig grunt og...

    102A7DBF-A169-4E17-95BC-DF8F6E071718.jpeg


    Trøsten für vÌre at det alltid er noen som har det verre: Klare schizofrene trekk pü dette togsettet jeg ekspederte tidligere i dag.

    C852DF97-CB91-4AB4-930B-6BA61BC6ADAC.jpeg


    /Morten
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Dessverre er det flere som havnet i kategorien "tvilsomt øyemål"! Kjøpte en skjenk som skulle "romme" mitt vintage anlegg i kjellerstua, med god klaring fra "bunn til gulv" for en liten sub!😇 Hvem farsken kunne tenke seg at det under gikk en støttebjelke langs hele skjenkens lengde, og selvfølgelig slik at man ikke kunne se denne når den sto der utstilt i butikken!😰 Jeg kjøpte den utstilte modellen, og sjekket på forhånd avstanden som var ca 25/26 cm! Etter å ha prøvd å få sub'en under skjenken uten hell, var det å gå
    "i knestående"! Med "bjelke" var høyden 21,5 cm!😡 Dermed har jeg følgende råd: Har du dårlig/lite bøybar rygg og dårlige knær, få noen (som er "bøybare") med deg når du skal kjøpe møbler, ihvertfall til hifi!😀 Tore(stiv og støl møbelkjøper)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.952
    Antall liker
    27.977
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bevislig! De ligger jo alle utover bordet, - eller hva det nĂĽ er.... :cool:
    Det er ikke bare bare ĂĽ finne riktig skrue, eller kanskje er det egentlig muttere som er problemet, har mange skruer, fĂĽ muttere,
    og det er forskjellige gjengedimensjoner...
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Jeg har skruer overalt, til og med i nattbordsskuffen!?🤔 Ellers virker det som pickupen vil komme til sin rett igjen - uten to skruer som truet med å overta stiftens "rolle"!😀
    Med nytt feste og nye "lisser", tror jeg du har mange timer med "kos" foran deg, Lagga!👍
    Tore(hils Gio)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.952
    Antall liker
    27.977
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nettene mine pü jobb pleier ü vÌre produktive, men etter en hektisk arbeidshelg m innlagt utflukt, ble det etter dumping av 8 høyttalere
    hos ASVO, tur med Gio i lysløypa

    C377C444-6417-4FAB-9EB1-31C5DE98A0E1.jpeg


    Hjem for dusj og matbit, sü farte avgürde pü korøvelse

    B4C090CA-E472-4333-BB34-EFDBD7D2BDBB.jpeg


    Solistene gir jernet

    AFF59C46-D723-4E6B-A477-205C3CD31268.jpeg


    SĂĽ var det hjem og skifte til uniform og skynde meg pĂĽ jobb, hektisk start pĂĽ uka. SĂĽ i natt lar jeg verdensveven underholde meg, og blant musikk og mye annet rart, dukket denne 10 minutter lange gullklumpen opp, enjoy!


    /Morten
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Som gammel korsanger er det en fryd å se at "korister" igjen kan møtes og skape "god samklang"!😁 Forresten, hva heter koret, Lagga?
    Og et møte, omenn kort, med Gio, er alltid en fornøyelse!😍
    Tore(buldrebass)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.952
    Antall liker
    27.977
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Som gammel korsanger er det en fryd å se at "korister" igjen kan møtes og skape "god samklang"!😁 Forresten, hva heter koret, Lagga?
    Og et møte, omenn kort, med Gio, er alltid en fornøyelse!😍
    Tore(buldrebass)
    Takk Tore, det er godt ü komme i gang igjen. Det skal innrømmes at det føltes som om vi gjorde noe ulovlig første gangen vi møttes til øvelse
    for tre uker siden. Det er selvfølgelig kun fullvaksinerte som før lov til ü stü inne i koret. Vi er vel pr i dag 65 kvinner og menn.

    Som HoJ skriver, heter koret Six Wings Gospel

    0T0A2062.JPG



    Six Wings Gospel | Gospelkoret i Sarpsborg Frikirke, Østfold

    Six Wings Gospel | Facebook

    /Morten
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.952
    Antall liker
    27.977
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dagens tur, eller Gio-dose da... 🥰

    2CD3B128-A8DF-4998-A269-8DC6C8CF8017.jpeg


    Turen gikk til Tvetervannet igjen, men vi gikk en litt annen tur i dag, bl.a innom Lønen. ( Stue som ble revet i slutten av 1870-ürene. Ruiner etter kjellerhull kan sees. Her bodde den kjente Anne Lønen. Hun ville rüde seg selv og gikk pü arbeid hos folk. Hun tok hva slags arbeid som helst, ikke bare kvinnearbeid, men ogsü mannsarbeid. Hun tresket med prile hos folk, Dette var før treskemaskinene var oppfunnet, men Anne fikk økenavnet treskemaskinen. Det brød hun seg ikke om. Hun arbeidet ufortrødent, klarte sine smü utgifter, var fri og frank og sa det hun mente büde om folk og til folk.
    I sine unge dager tjente hun hos kaptein Torstensen pü Østby, men hun likte seg ikke der, og gikk fra tjenesten. Til straff for dette ble hun en søndag satt i gapestokken. Hun var den siste som satt i gapestokk i Skjeberg. Under gudstjenesten kunne menigheten høre henne synge høyt og kraftig med pü salmene, og da kirkegjengerne kom ut etter gudstjenesten, la alle penger i fanget til Anne, der hun satt i gapestokken. )

    360ACC43-B727-4759-B871-8735ACE6E524.jpeg


    "Dette har vi snakket om, karbonaden er min, ikke sant?" Joda Gio, pappa har kjøpt med to stk i dag... 😅

    14AA61DC-F8B2-4F72-9AE5-E38D318E9164.jpeg


    25 grader i dag, ikke verst!

    4C08C0BB-747E-4983-A005-90988F023102.jpeg


    Tørst fattern

    968AE756-064C-4DD5-A048-5B264F121A27.jpeg


    Godkjent drikkevann

    E0781236-5FC9-492E-99DA-A0B9E575112A.jpeg


    Kom over en gjedde som hadde krabbet opp pĂĽ stranden, tydelig lei av livet

    03E16B8C-C402-4DE0-ABB1-FFF383163D39.jpeg


    Vakkert, men rolig på playa'n i dag. 😎

    8DFFF8FD-C590-4788-9DA0-9B6D267135E2.jpeg


    Dagens vimsepettertur.

    10EC0013-050B-4A90-9B9F-6D1601111B16.png
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Flott historie om Anne Lønen, Lagga! Slike historier finner man nok over store deler av landet, og "sannhetsgehalten" kan nok variere noe! Men din historie høres slett ikke oppdiktet ut, snarere tvert imot!☺
    Og så Tvetervannet og Gio😍 + 25°C - her oppe har vi hatt 12°C med heftige regnbyger i dag! Uansett - flott å se at sommeren kan strekke seg litt utover i september hos dere!
    Jeg har forøvrig en teori om at gjedda hadde det så varmt i vannet, at den ville opp på land for å få litt vind/frisk luft!🤣 Tore(rent ut sagt - en elendig vitsemaker)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.982
    Om du gĂĽr til venstre over kollen - Slottsfjellet - sĂĽ fĂĽr du en fin tur opp til en bygdeborg.
    Sü gür du ned brattlia til Lønen, og ut til Rokkeveien, men i stedet for ü gü inn til hytta ved Tvetervann, sü ta opp til høyre og følg stien gjennom skogen over til vannet. Beklageligvis ender man nü opp i et hogstfelt som før var en trolsk granskog :cry:
    Du har kanskje gütt den stien før?

    Angüende gjedda, sü tror jeg det kan ha sammenheng med et par ivrige smügutter jeg traff i kveldinga pü lørdag, søkklastet med fiskeutstyr.
    De snakket ivrig om spesielle fiskeplasser for stor abbor og gjedde i Tvetervann, mens de fisket seg oppover fra "hytta".
    Dagen før var 3 stykker ute i büt med el-motor i kveldinga og dorget seg sakte oppover fra syd mot nord.
    Det er vist ikke sü nøye med fiskeforbudet, og jeg tviler pü om Tvetervann noen gang vil bli benyttet som reserve drikkevannskilde av Fredrikstad kommune. Sü det er bare ü ta med badebuksa ogsü, dog bør vi vel se opp for gjeddene.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Du har så rett, Powerpoint! Å få en "gjeddekjeft" om sine edlere deler, er neppe noe "å ståes etter"!😂 Tore
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Nettopp, Karmana, det var akkurat det jeg mente! Tenk å sitte der som "gammel gjedde", tannløs og elendig!🤣 Tore(pansret nedentil, som alle andre her på forumet)
     
  • Laster inn…

DiskusjonstrĂĽd Se trĂĽd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn