Line source Satori TX «Moelva»

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Kommer helt an på mikrodynamikk-egenskapene om det blir aktuelt!
    Skummelt å pille på kjønnet før binna er skutt vettu. :D

    Fader for et byggverk..! :love:

    Er kardioide greiene testet på mock up eller er det helt bingo åssen det vil komme til å bli?
    Vi har laget en dummykasse hvor sidene er blitt perforert en rekke ganger, så helt bingo er det ikke..
    Selv om jeg forøvrig har god erfaring fra Bingo'n utti Kolbu, da jeg vant en halvkilo smør som 8-åring.. Jeg gav meg mens jeg var på topp, og har ikke spilt bingo siden🤓🥳
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Utrolig flott arbeide! Har siklet meg gjennom samtlige av dine byggetråder... Målløs
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Helt fantastisk! Jeg bøyer meg i pussestøvet. 10/10 for ide og gjennomføringsevne. Hvis disse kan selges for latterlige 180k håper jeg folk vil stå i kø for å kjøpe. Det er vel omtrent det samme som diverse små «high end» tullefirma tar for en fargeendring.
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Har funnet 2 ark med valnøtt-finér som matcher hverandre bra , deretter lagt dem mot hverandre slik at de danner 2 høyre og 2 venstresider etter at skinnesaga har splittet dem..
    Det gikk med 4 bokser Kontaktlim og 4 korthårete maleruller under limeprosessen, så da er det bare å la vinduene forbli åpne og evakuere verkstedet asap...🥴😷
    Håper jeg rekker å frese bort overskytende finér i morgen.
    Fantastisk flott arbeid bare så det er sagt og gjentatt!
    Presser du finér med rulle og skrape for å få vekk alle blærer (slik decoflex beskriver), eller legger du i press?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Fantastisk flott arbeid bare så det er sagt og gjentatt!
    Presser du finér med rulle og skrape for å få vekk alle blærer (slik decoflex beskriver), eller legger du i press?
    Jeg liker å lime decoflex med kontaktlim, noe de selv også anbefaler. Lar flatene tørke såpass lenge at de er lett "tørrklebrig" når fingeren settes inntil limflaten.
    Når man limer så store flater som det gjøres her så bør man være 2 personer som limer/ruller hver sin flate, og når de er bruksklare så kan den ene personen holde arket oppe mens den andre sørger for å "klosse" fineren utover flatene som skal fineres. Jeg bruker selv etpar klosser laget av kork.
    En form for rulle/kjevle vil helt sikkert også være et fint verktøy 😃.
    Legger etterpå høyttalerene i press til dagen derpå.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Veit nesten ikke hva jeg skal si jeg, bare blir flau utifra hva jeg har bygd selv.
    Men så har jeg ikke et slik værksted heller.
    Ønsker jeg meg et sted som jeg kan få det til....Ja.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Når man ikke har eget verksted @steinost så er det i grunn fint at @inselwind bor like borti hogget. Har en flott sterobenk fra verkstedet hans. 45mm stavlimt bjørk.

    Gratulerer igjen med flott arbeid. Prosessen er like artig som resultatet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når man ikke har eget verksted @steinost så er det i grunn fint at @inselwind bor like borti hogget. Har en flott sterobenk fra verkstedet hans. 45mm stavlimt bjørk.

    Gratulerer igjen med flott arbeid. Prosessen er like artig som resultatet.
    Var på besøk hos han for en tid tilbake i snøstorm.
    En god ven kjøpte CBT HT han hadde. Et hjem fyldt meg godt håndtverk.
    Siden jeg selv også er håndtverker tror jeg han så mine våte øyne:>}
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Jeg liker å lime decoflex med kontaktlim, noe de selv også anbefaler. Lar flatene tørke såpass lenge at de er lett "tørrklebrig" når fingeren settes inntil limflaten.
    Når man limer så store flater som det gjøres her så bør man være 2 personer som limer/ruller hver sin flate, og når de er bruksklare så kan den ene personen holde arket oppe mens den andre sørger for å "klosse" fineren utover flatene som skal fineres. Jeg bruker selv etpar klosser laget av kork.
    En form for rulle/kjevle vil helt sikkert også være et fint verktøy 😃.
    Legger etterpå høyttalerene i press til dagen derpå.
    Vi hadde et uhell med et eikefinert møbel der topplata hadde fått en dyp fuktskade, derav interessen. Fikk tak i decoflex eik via møbelsnekker og limte rett og slett på en ny finér, men hadde av flere grunner ikke mulighet til å bruke kontaktlim (mest på grunn av lukt og ingen mulighet til å flytte møbelet). Det ble prøvd med trelim, og det fungerte greit nok, men utfordringen var å få nok press, så det ble noen få blærer og rugler. For mindre høyttalere vil jeg tro at trelim kan funke hvis man absolutt må unngå løsemiddelstank 👍
    20220608_205545.jpg
    20220611_215050.jpg
    20220611_144052.jpg
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Jeg ble anbefalt fra Oslo finér om å ikke bruke noe vannbasert lim da det kunne skille fineren fra papiret, derfor har jeg kun kjørt med koktaktlim, men kan jo godt hende at det vil kunne fungere.😃
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    617
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bare brukt trelim på Decoflex. På flere titalls kasser og kabinetter. Aldri hatt noe problem...
    Ruller på godt med trelim på både Decoflexen og på kassen eller det som skal fineres. La dette tørke ca 20 min. Bruker av og til hårtørker for å få fart på tørken. Så brukes strykejern og en liten gummirulle. Bruk litt vanlig gråpapir eller lignende mellom strykejern og fineren, da blir det ikke merker på fineren. Rulle med godt trykk etterpå. Blir det lagt feil kan det bare varmes opp igjen for justering.
    Det er litt forskjell på limtypene, jeg brukte Cascol før, men synes at Bostik 730 hefter litt bedre.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Takk for betryggende ord vdr vannbasert lim på decoflex. 😃👌 Da blir det trelim på meg heretter også
     

    sofferud

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Innlegg
    233
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Jeg har bare brukt trelim på Decoflex. På flere titalls kasser og kabinetter. Aldri hatt noe problem...
    Ruller på godt med trelim på både Decoflexen og på kassen eller det som skal fineres. La dette tørke ca 20 min. Bruker av og til hårtørker for å få fart på tørken. Så brukes strykejern og en liten gummirulle. Bruk litt vanlig gråpapir eller lignende mellom strykejern og fineren, da blir det ikke merker på fineren. Rulle med godt trykk etterpå. Blir det lagt feil kan det bare varmes opp igjen for justering.
    Det er litt forskjell på limtypene, jeg brukte Cascol før, men synes at Bostik 730 hefter litt bedre.
    Beklager å spamme tråden, men bruker du da "1 prikk" på strykejernet? Og trengs det press også? Hadde jeg visst dette skulle jeg også latt det tørke først..
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    617
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Beklager å spamme tråden, men bruker du da "1 prikk" på strykejernet? Og trengs det press også? Hadde jeg visst dette skulle jeg også latt det tørke først..
    Kjør på med full guffe! Men bruk gråpapir eller pizza-ark som tåler litt varme mellom finéren og strykejernet. Jeg stjal fruen sitt store strykejern, og det har blitt i verkstedet siden. Fruen har fått nytt. 😁
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    617
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Takk for betryggende ord vdr vannbasert lim på decoflex. 😃👌 Da blir det trelim på meg heretter også
    Var vel Brynjulf her på forumet som tipsa meg om denne fremgangsmåten for noen år siden. Veit ikke om han bruker samme metode ennå, med her funker det fint i alle fall.
    Ett tips til: bruk godt med lim! Og bruk gjerne en 10cm skumrulle til å legge limet ut med. Må ikke være klumper her! Sjekk overflatene før sammenliming. 😉
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Nei, men prinsippet er vel det samme om ikke bakfolien/papiret til finérarket er lufttett?
    Papiret virker ganske så lufttett, men iflg flere medforumister går det fint med trelim og bra er jo det😊.. Da kan jeg kaste maska 😷🤢 og bruke trelim heretter👌
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hei @inselwind :)
    Blir bare helt tom for ord over disse kreasjonene ! Disse MÅ jeg bare få høre når de er ferdige ! DIY på det ypperste ! :love:
    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny! Takk for det😊.. Her føler jeg at Willy og jeg har fått til noen kjempespennende høyttalere takket være gjennom tips&triks fra flere av medforumistene her inne. - Hifisentralen kan være genial sånn😃👍Gleder meg til fortsettelsen av disse og videre bilder som skal legges ut📸📸🎵🎶
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.261
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kult om Hypexene i Moelva fikk smake på gourmet-mating fra Ines preamp når han kommer på signingsferden:D
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også lagt Decoflex med trelim og strykejern med god suksess.

    Nydelig arbeid, hvis lyden står i stil blir de vanskelige å slå 😃
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Har kommet godt igang med understellet. Tanken er at det stikker ca 7 cm ut på sidene, får en "luftspalteskive" som er 20mm tykk og ligger 20mm innenfor bunnen.- Dette skaper en fin skygge og gir et litt svevende uttrykk 👻🎶🎵..
    Foran og bak så vil foten ta igjen buen og kun flukte med høyttalere. Det tenker jeg vil se fint ut😃.
    Har også gitt foten en hæl slik at den tilter lett fremmover mot lytteren..også ser den litt bøsere ut (samme som Bendit's forøvrig).
    20220910_125626.jpg
    20220910_134922.jpg
    20220910_143456.jpg
    20220910_144354.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn