Line Array (Fulltone)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg i det minste fått frekvensgangen til å bli så flat eller fallende som jeg ønsker. Samtidig får se på alternative delefilterløsninger. Jeg har et aktivt dbx filter liggende som jeg kan bruke for å teste forskjellige løsninger og deretter se om jeg skal ta noen ytterligere grep...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Var en genial måte å gjøre det på.
    Var jo inne på tanken å lage en bue når jeg lagde mine.
    Men dette er jo en semi løsning som helt sikkert fungerer godt.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Den gangen jeg skal ha et sett med høyttalere som skal tilfredstille et sett med ører og ikke en 4m bred kinosofa så blir det bue og diskant her også ;)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Var en genial måte å gjøre det på.
    Var jo inne på tanken å lage en bue når jeg lagde mine.
    Men dette er jo en semi løsning som helt sikkert fungerer godt.
    Jeg tenkte også på bue, men da blir den veldig orientert mot ett brennpunkt. Simuleringsmessig ble det ok med skå front - som gir avrulling fra ca 3khz på 4 meters avstand.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Brennpunkt-ulempen for bue kan kompenseres med å la brennpunktet være bak lytteplassen og kalibrere i dette punktet. Lyttevinduet blir større. Jeg opplever power tapering som et godt kompromiss mellom "stor-lerret" og laser-fokus. Da oppleves en dose av begges fordeler.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Brennpunkt-ulempen for bue kan kompenseres med å la brennpunktet være bak lytteplassen og kalibrere i dette punktet. Lyttevinduet blir større. Jeg opplever power tapering som et godt kompromiss mellom "stor-lerret" og laser-fokus. Da oppleves en dose av begges fordeler.
    Klart, et brennpunkt"område" fremfor punkt kan være et ok kompromiss for mange.

    @kk, du har jo også høyt tak og således "aldri" i infinte array-kategorien, så kanskje min kino med takhøyde 220cm (og direkte betong) vil påvirke en del? (retorisk spørsmål herfra)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Klart, et brennpunkt"område" fremfor punkt kan være et ok kompromiss for mange.

    @kk, du har jo også høyt tak og således "aldri" i infinte array-kategorien, så kanskje min kino med takhøyde 220cm (og direkte betong) vil påvirke en del? (retorisk spørsmål herfra)
    Husk at «infinite array» tankegangen fungerer nedover i frekvens (med lange bølgelengder) bedre enn oppover i frekvens hvor destruktiv interferens skaper trøbbel i frekvensgangen. Den destruktive interferensen blir man dessverre ikke kvitt da LA’en likevel blir summen av mange punktkilder. Ett punkt å merke seg når man snakker om linjekilder på ca 1,6-1,9 meter (fra senter av øverste til nederste element) er at den destruktive interferensen blir tydeligere når man skyver elementene lenger fra lydsenteret i det vertikale planet. Altså uten diskanten i midten og med de 20 elementene tettere på så ville destruktiv interferens være målbart lavere over ca 1,5 khz.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Det er mulig jeg har direktetilgang til stor CNC-maskin (2x3m) fra etter nyttår, om denne tillates brukt på tre / ansatt privat-bruk så åpner det seg nye muligheter...
    Halair LA Mk3?? :eek: I kinoen så fungerer mk2 fantastisk bra for min del, så usikker på om den mulige lydmessige spissingener grunn nok alene for et mk3. Men nysgjerrigheten kan jo være tungtveiende nok ;)

    Noe slikt kanskje, bare med en kurvet eller vinklet front + diskant??

    la_mk3.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er mulig jeg har direktetilgang til stor CNC-maskin (2x3m) fra etter nyttår, om denne tillates brukt på tre / ansatt privat-bruk så åpner det seg nye muligheter...
    Halair LA Mk3?? :eek: I kinoen så fungerer mk2 fantastisk bra for min del, så usikker på om den mulige lydmessige spissingener grunn nok alene for et mk3. Men nysgjerrigheten kan jo være tungtveiende nok ;)

    Noe slikt kanskje, bare med en kurvet eller vinklet front + diskant??

    Vis vedlegget 676488
    Tillatt brukt på ansatte?! Fine greier - da blir det lett å komme i form til badesesongen!

    uten tvil fryktelig gøy hvis du får tilgang på en skikkelig CNC maskin. Da nærmer deg seg kommersiell produksjon!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er mulig jeg har direktetilgang til stor CNC-maskin (2x3m) fra etter nyttår, om denne tillates brukt på tre / ansatt privat-bruk så åpner det seg nye muligheter...
    Halair LA Mk3?? :eek: I kinoen så fungerer mk2 fantastisk bra for min del, så usikker på om den mulige lydmessige spissingener grunn nok alene for et mk3. Men nysgjerrigheten kan jo være tungtveiende nok ;)

    Noe slikt kanskje, bare med en kurvet eller vinklet front + diskant??

    Vis vedlegget 676488
    Amazing tøfft det der altså! Virkelig!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Radien på disse skal vel da ha senter der øret er når du sitter?
    Så toppen skal vel da peke mer nedover en bunn peker opp?
    Er det ikke mellom en 90 til 100 cm sånn ca.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nei/ja, det kommer an på avstand. Ref "lyttesone", ikke brennpunkt (post 1.165).
    I lyttesone tiltes søylen slik at diskant-aksen peker mot aktuell ørehøyde.
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Kurven er symmetrisk med diskant i ørehøyde. Brennpunkt plassert noe bak reell lytteposisjon. Så om diskant er høy ifht øret så vinkles buen nedover.
    Har ikke gjort noen reelle analyser eller vurdert optimalisering her, kun "blanke ark og fargestifter" :geek:

    Koster ikke å leke med tanken, mangler cash til å realisere dette nå uansett:eek:
    Gikk 5 år mellom mk1 og mk2, men kanskje ikke 5 nye år for mk3?? Må i så fall ha en plass for bass samt innhente aksept av husfruen om at disse må få stå i stua... Langt lerret....
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Når diskanten opprinnelig er plassert over ørehøyde, bør aksen tiltes mot øret og for symmetri. Vi snakker om den samme situasjonen, men for 2 forskjellige konstruksjoner. Jeg har muligens en ny mk-xx på lur, kanskje noe dukker opp på børsen snart?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Takk :)


    Forslag til diskant / basselement?
    Har lekt med tankenom å felle inn basselement i siden nede på dem, ala Imagic 1.5 samt Willy & Odd sine svære tårn. Pga form så er det mtp mellomtonene mye ubrukt indre volum i kabinettet. Bass, lukket eller TL??

    En 3-kanals Hypex plateampp, vil det være nok mtp aktiv deling/DSP-spillerom?

    Jeg tenker høyt.
     
    Sist redigert:

    eirike

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    95
    Antall liker
    80
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en fornemmelse av EgglestonWorks av den der:)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Diskant: Som å velge dame...
    Bass: Hvorfor ikke lukket m/servo (Rythmic Audio )?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Drodler litt med fasong og tema, ingen overflatestruktur lagt inn enda. Selvfølgelig inspirert litt av andre DIY-prosjekt her inne, andres tanker og ideer :geek:
    Quick render :rolleyes:

    Vis vedlegget 677987
    :)
    Her er du inne på et design-uttrykk, Halair, som nærmer seg hevelse i benklærne :)

    Har lekt meg med noen tilsvarende skisser, før i verden, faktisk. Men ikke så amazing smekkert som dette her, for her var absolutt alle mål (proposisjoner) designet slik at resultatet utgjør et design-smykke, bokstavelig talt! En kunst som skiller nettopp kunstnere fra hobbymekkere. Enten du tiltar deg en kunstner-tittel etter dette - eller ikke :)

    Jeg selv tilhører egentlig "lastebil-verden," i 2005 importerte jeg en amerikansk lastebil - en 2001 modell Peterbilt 387 fra et firma i Wichita i staten Kansas - fordi det flotte designet på den nærmest gikk til huet på meg (etter min første tur til USA) - godt design er rått - høyttalere, brødreistere, lastebiler eller hva som helst. Bare frakten av over dammen kom på 45.000 kroner, aldeles fullstendig galskap... Jeg brukte den ikke en gang yrkesmessig men "måtte" bare ha den :ROFLMAO: 🇺🇲

    Jeg ville aldri puttet noen bassdriver inn i disse, Halair - må du bare ikke gjøre!
    ...Men i stedet satset på eksterne basskabinetter, som lett kan kamufleres som møbler av forskjellig karakterer, underdel til en sofa for den saks skyld.

    Men ikke maile denne skissen din over there to the Wilson guys, da faren for at de vil hoppe ut foran et Amtrack tog kan lett kan oppstå, med mindre de selv syntes sine egne største høyttalere ser bra ut :ROFLMAO:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ikke hør på'n kjør bass ! :D
    Fordelen er at du kan kjøre på konstante DSP-parametre (og WAF?).
    Basser må ikke gjemmes
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ikke hør på'n kjør bass ! :D
    Fordelen er at du kan kjøre på konstante DSP-parametre (og WAF?).
    Basser må ikke gjemmes (overtoner, direktivitet etc)
    Well, tør ikke sette en six-pack på at du tar feil, du snakker jo av e-r-f-a-r-i-n-g. Og når du er inne på overtoner & sånt, tviler ikke på viktigheten av dette og annet som ikke det fokuseres mest på når man snakker høyttalerkonstrukjsoner.

    Men (!) blir dette dårligere om bassen befinner seg i et "bord" stående ved siden av disse flotte skulpturene? Eg berre undrast, eg :)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Hehe 😂

    Bass integrert ala Bendits / Imagic 1.5 synes jeg personlig er meget pent og estetisk vakkert, og siden vurdert form er sterkt toneangivende så gir det rom utover hva diskant/mellomtone fysisk krever. Ergo er det dumt å ikke utnytte dette. Men så er spørsmålet, hvem skal man tilfredstille? Seg selv og sitt spesifikke behov eller legge til rette for andre også?

    Hadde vært kult å "crowdfunde" et prosjekt der jeg bygger tre par, to selges for å dekke materialkostnaden for hele prosjektet. Om slette kabinettsider velges så er ikke arbeidsmengden hinsides heller.

    En annen tanke, lage 19 individuelle "Focal"-kabinett med kiler mellom hver for å gi den radiusen man trenger? En helsike mengde med arbeid men kunne blitt fantastisk skulptur 🥰 Er byggegleden som er primærdriveren min her, ikke nødvendigvis audio-nirvana - selv om man jo ikke gidder å legge ned masse arbeid i noe man ikke har trua på 😂

    Servo? Har ingen erfaring men forstår hvordan de opererer teknisk - ingen motforestilliner for den type løsning heller.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kun SVÆRE tårn som gjelder, og mange:=)
    Bare å si til sin bedre halvdel att slik blir det.
    Så er skilsmissen ordnet i en fei:=)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Et triks er jo å tegne de i "riktig"... målestokk og få tillatelse på forhånd. (eller velge riktig kone i utgangspunktet).
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Jævla stilige de der, ja. Kunne godt tenkt meg de. Om det blir full klaff designmessig, avhenger av resten av interiøret som alltid.

    Å fylle opp med basser på sidene vil bli en vanskelig øvelse uten å "ødelegge" det rene designet.
    Og fordelen med eksterne kasser til bass er at de kan plasseres der de låter best. Etter at jeg har begynt å leke med mikrofon og REW, så har i samtlige rom jeg hittil har prøvd, bassen spilt bedre fra en plassering der ikke høyttalerne står. En liten bakdel med dette er at da bør man gjerne introdusere en eller annen form for DSP inn i ligningen også.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    @joha - Det er nok sant i mye av det, at løs bassmodul er enklere og kanskje mer effektiv enn løsning integrert i hoved-HT. Det viktigste spørsmålet i så måte vil være "hvem skal ha hva og hvordan vil man ha det". All produktutvikling dreier seg jo om akkurat dette, samt kostnad, metode og muligheter 😂

    Skal man lage for seg selv så er det ingen andre å svare for, men skal man drive frem et produkt mtp videresalg så er det markedet som rår.
    Adyton Imagic 1.5 har en relativ diskre bassløsning med et element plassert nederst og er noe ala det jeg liker selv.
    Er det marked for en aktiv 3-veis løsning med slette kabinettsider, med diskant, 18 mellomtoner og 1-2 basselementer pr kabinett? Materialkost alene kan fort ende på ca 25k/par om man skal bruke gode/etablerte produkter.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Skal man lage for seg selv så er det ingen andre å svare for, men skal man drive frem et produkt mtp videresalg så er det markedet som rår.
    Adyton Imagic 1.5 har en relativ diskre bassløsning med et element plassert nederst og er noe ala det jeg liker selv.
    Er det marked for en aktiv 3-veis løsning med slette kabinettsider, med diskant, 18 mellomtoner og 1-2 basselementer pr kabinett? Materialkost alene kan fort ende på ca 25k/par om man skal bruke gode/etablerte produkter.
    Nå får man jo kjøpt noe som ligner da (men ikke så bra design som ditt prosjekt, Halair) men som ferdig-høyttalere, da!
    Eksempelvis; ADYTON GRACILI SIGNATURE kr 299.990 eller (med basser ombord) ADYTON IMAGIC REFERENCE kr 999.900
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ikke ulik "krumkasten" og Fenris post 65 og 57- Men mer ren-skåret og "skandinavisk" 👍 Jeg liker de :)

    De gir også lengsel tilbake til et godt hotell på Granka i "disse tider":
    bull-reina-isabel.jpg
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tja, not quite same-same ;)

    Vis vedlegget 678147
    Fantastisk design, men jeg må innrømme at jeg ikke ville byttet bort den delte løsningen hvor bass kan plasseres for best impulsrespons (og hjelp fra rommet) mens hoved høyttalerne plasseres for optimalt stereoperspektiv (eller hva man måtte velge å kalle det). Du kan jo lage et designmessig søskenbarn som huser bassene?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Fantastisk design, men jeg må innrømme at jeg ikke ville byttet bort den delte løsningen hvor bass kan plasseres
    Du vil vel heller ikke byttet bort (les nedskalert) fra 8x13" heller... 😂
    Får se om jeg rekker å modellere noe mer detaljert ila helgen, det er gøy å utfordre de små grå.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Du vil vel heller ikke byttet bort (les nedskalert) fra 8x13" heller... 😂
    Får se om jeg rekker å modellere noe mer detaljert ila helgen, det er gøy å utfordre de små grå.
    Designbasisen min var 105dB i lytteposisjonen med minst 10dB dynamisk reserve fra 20hz og oppover. Da trenger man minst 8x13’’. Normalen er dog at de jobber på tomgang, men greit å ha litt å gå på når man skal på konsert i egen stue.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hva blir regnestykket om man tar utgangspunkt i 95dB + 10 med samme FR-spenn?
    Gitt at rommet ditt har nok støtte under 30 hz så er du i mål med en stk scan speak 30w/4558 -00 i lukket kasse på under 100 liter per kanal.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn