Open baffle "Krum-kast"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Hvor mye er nok Cyber? :)
    Den står vel i et trykkammer der nede kan det se ut som, burde vel holde til vanlig musikklytting i alle fall.

    Selv bruker jeg to L26RO4Y i åpen baffel på hver kanal - fra 70Hz og ned, det funker fint for meg, men det hadde vært fint med litt mer kapasitet.
    Å, jeg tolket det som at den stod i OB.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Man skal vel aldri undervurdere nok kapasitet :).
    Dette systemet vil bestå av (kun) to roy's4 i hvert sitt lille trykk-kammer. Har Dirac live fra før, og har gått til anskaffelse av minidsp 4×10hd, så da kan vi leke oss med delefrekvenser og targetkurver til det "sitter";-)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Takk:)
    Mellomtone heter mcm 55-1853 (8 ohm) og diskant heter aura nt1.
     

    Makro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    217
    Antall liker
    168
    Sted
    Vollen Asker
    Da var vi tre menn som besøkte Øivind "Inselvind" på Kolbu på tirsdag for å sette opp krumkastene og ha premiere!!
    Det er litt av en prosedyre med oppkobling av Minidsp og Dirac i 6 kanaler
    Vi grovjusterte nivået først,så satte vi opp Harsch-filter med 110 og 2200 som delefrekvenser
    Så var det finjustering med Dirac.
    Det ble spilt på cd, Mcintosh pre og Anaview flerkanals effekt.
    Når en tar hensyn til at alle elementene trenger "massering" spilte det utrolig bra
    Det som fanget vår oppmerksomhet mest var det å sitte i sweetspot kontra ikke.
    Når en satt i sweetspot kom man inn i et deilig soundstage som jeg sjelden har hørt.
    Takk for besøket og fin bevertning Mr Ø !


    Odd-H
     

    Vedlegg

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Dette var veldig gøy "gutta ":)
    Nå forstår jeg kompleksiteten med å sette opp et aktivt system vs et passivt.. uten dere 3 på banen og meg på sidelinja, hadde jeg forblitt en evig passivist;-)..
    Krumkastene har nå spilt i 3 dager, og jeg liker veldig godt det som kommer ut av alle 66 elementene, hehe.
    Lar de få spille fra seg i noen døgn til, før det korrigeres litt på targetkurver. (Hvis nødvendig )..
    Tusen takk for hjelpa Willy, Odd Helge og Eivind. Tommel opp for dere og deres engasjement!!!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Røft og tøft prosjekt, gratulerer. Moro att vi refererer og flere som har sett lyset.
    Dere har jo holdt på en stund med DIY.

    Steinar.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ja dette var en spesiell opplevelse. Full husflid for "gutta på gølvet" med nedlastninger, adobe, flash, minidsp, dirac, (hvilken kabel, åssen usb??), pizza og kaffe.
    Timene gikk fort og lyd ble det. Elementene har vært på lager en tid og er nå underlagt 100 timers massasje i lyd-spa.En teknisk detalj ikke nevnt i tråden: Bassen sitter i et separat kabinett av 3 x 27mm møbel-kryssfiner. Basskabinettet sitter løst i rammen og pusher ikke de andre elementene.
    Lytteopplevelsen var at man er om-hyllet i et større perspektiv. Alle elementene spiller i 0-aksen.
    Men- når du forlater lytteplassen er det som dama har snudd ryggen. Det betyr jo ingenting. Har du forlatt en lytteplass og surrer rundt i huset så har du ikke lydfokus heller. Jeg er redd for at dette trigger et enda villere prosjekt (bombe,,,?).
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Ja dette var en spesiell opplevelse. Full husflid for "gutta på gølvet" med nedlastninger, adobe, flash, minidsp, dirac, (hvilken kabel, åssen usb??), pizza og kaffe.
    Timene gikk fort og lyd ble det. Elementene har vært på lager en tid og er nå underlagt 100 timers massasje i lyd-spa.En teknisk detalj ikke nevnt i tråden: Bassen sitter i et separat kabinett av 3 x 27mm møbel-kryssfiner. Basskabinettet sitter løst i rammen og pusher ikke de andre elementene.
    Lytteopplevelsen var at man er om-hyllet i et større perspektiv. Alle elementene spiller i 0-aksen.
    Men- når du forlater lytteplassen er det som dama har snudd ryggen. Det betyr jo ingenting. Har du forlatt en lytteplass og surrer rundt i huset så har du ikke lydfokus heller. Jeg er redd for at dette trigger et enda villere prosjekt (bombe,,,?).
    FANTASTISK jeg er mektig imponert !! Dette er high END på høyeste nivå . Uendelig mange kudos her :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ja dette var en spesiell opplevelse. Full husflid for "gutta på gølvet" med nedlastninger, adobe, flash, minidsp, dirac, (hvilken kabel, åssen usb??), pizza og kaffe.
    Timene gikk fort og lyd ble det. Elementene har vært på lager en tid og er nå underlagt 100 timers massasje i lyd-spa.En teknisk detalj ikke nevnt i tråden: Bassen sitter i et separat kabinett av 3 x 27mm møbel-kryssfiner. Basskabinettet sitter løst i rammen og pusher ikke de andre elementene.
    Lytteopplevelsen var at man er om-hyllet i et større perspektiv. Alle elementene spiller i 0-aksen.
    Men- når du forlater lytteplassen er det som dama har snudd ryggen. Det betyr jo ingenting. Har du forlatt en lytteplass og surrer rundt i huset så har du ikke lydfokus heller. Jeg er redd for at dette trigger et enda villere prosjekt (bombe,,,?).
    Dette høres fabelaktig ut. Virkelig imponerende. Finnes det en heldig kjøper allerede? :)

    (men tror nok likevel at jeg for min del ønsker en høyttaler som spiller bra i sweetspot, og som også spiller bra i resten av stua - så var det å finne det da!)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bygge noe MBL greier da, og der satte vi griller i hode på noen:)

    Steinar.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Rundtstrahlen er en annen skole om man vil ha jevnere lyd under sine rastløse vandringer.
    Men- man mister noe uansett når man ikke er i geometrisk midt-akse fordi nivåforskjell mellom høyttalere (avstand, refleksjoner etc) gir utslag på perspektiv og punkt-info. Alle høyttaler ellers ruller av i hf-området utenfor 0-aksen i større eller mindre grad som Olav2 er inne på.
    Krumkasten låter ikke "dårlig" utenfor sweetspot, men man forlater altså det spesielle badet av komplett frekvensgang og soundstage utenfor lytteposisjonen fordi man sitter i elementenes 0-akse og alle justeringer i delefilter og Dirac er optimalisert til nettopp dette lyttevinduet.
    Anbefaler dere som har aktivt delefilter med justerbar Q og delay å forsøke Harsch-filteroppsettet. Dette kan studeres på diyaudio hvis intr.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20170223_094202.jpg

    Her fylles 12.5 kg sand i hvert sitt podie. (Tørr sandblåsesand).. for deretter finéres og males..
    Dette for å forhindre at for mye av bassen forplanter seg i gulvet..
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20170306_152605.jpg

    Finéres med det formålet at det unngås synlige limsprekker i mdf'en når den svartmales.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Penere ble den også.. og mer holografi fra bassen.
    (Navnforslag "HoloCast" ble nedstemt....)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Gjesteopptreden fra meg Inselwind, har meldt meg ut fra sentralen.
    Men gjør et unntak for deg.

    Takker for en kort lytteseanse i går. Du veit jo at jeg ikke gidder å holde kjeft når jeg mener noe. Enten jeg liker det eller ikke. På den annen side vet du også at jeg mener det er mange veier til Toten, gjelder å finne sin egen, og den kan være helt annerledes enn andres. Derfro blir mine subjektive inntrykk bare et utrykk for hva jeg mener og ikke noe annet.

    Har hørt alle Inselwind sine kreasjoner. Det som har skjedde fra modell til modell er at lyden blir stadig bedre.
    Dette er klart det beste jeg har hørt i stua, og som jeg med hånde på hjertet kan si at jeg kunne levd med selv. Nærmere horn uten å være det kommer du ikke. Vel, ikke helt i bassen kanskje. Den er ikke dårlig, men det er ikke hornbass, bare det. Det som kjennetegner denne riggen er at jeg nesten aldri hørt et anlegg der en føler at kapasistene er utømmelig. Det låter så fritt, uanstrengt og lettflytende at det er skremmende. Og det låter stort, høyttaleren forsvinner og musikken er virkelig til stede i rommet. Trodde heller ikke jeg skulle like og si at anaview låt bra, det gjorde det.

    Så kan du være glad at jeg ikke satt lengre Inselwind, fordi da hadde jeg sagt at jeg kunnetenke meg disse med papirelementer og en 15" AE bass i lukket kasse :)
    Fra spøk til alvor, det låter fantastisk. Men siden jeg er flasket opp med papirelementer, så hadde det vært morsomt å teste. Ingen kritikk dette, bare et tankesprang.

    Haavard

    PS! Kommer ikke tilbake her med det første. Ikke før neste kreasjon er ferdig fra Inselwind sin hånd. Ja, det er noe spennende på gang.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hehe, ja jeg vet at du foretrekker papir , som flere "pappskaller" her inne;-), men morsomt at du allikevel liker det du så og hørte Igår!
    På neste kreasjon vil vi strekke strikken enda lengre, da også med alu-elementer (48 stk) , både i høyde (fallhøyde, gulp...) , dybde og ikke minst kapasitet.. - Håper å kunne starte opp med dem mot slutten av denne mnd'en, så de bør vel da stå spilleklare medio Mai-Juni...
    Hvilket også betyr at krumkastene snart skal forlate redet.. Hvis noen allerede nå har interesse av en lytt (handel), så er det bare å melde seg på pm.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Takk for hyggelig omtale av konstruksjonen Haavard. Synd du har meldt deg ut.
    Hvis prosjektene som vi har presentert her har noe felles, så er det at de ikke er like... :rolleyes:
    Nytt prinsipp/variasjon hver gang. Som du er inne på er det en "versting" på gang. Om den oppnår å banke Krum-kasten vet vi ikke før vi har prøvd.
    Papir kan være bra det, mer enn fornøyd med Satori-elementene - men de blir for store i denne sammenhengen.
     

    PHN2

    Fersking
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hvordan er signal vejen i forhold til dsp , dirac ?

    Sendt fra min SM-A510F med Tapatalk
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Digital inn på DiracLive---> digital ut til MiniDSP 4xHD analog --> 6 x analog til Anaview
    Filtertopologi: Harsch-filter med 110 og 2200 som delefrekvenser.
    Dirac satt opp med mic. i lytteposisjon hvor lyttevinduet er ca 50cm høyt. (Tverrsnittet i brennpunktaksen)
    Boost i bassen, div target kurver.
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Bumper denne, for de som har interesse av å lese byggetråden :)
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Må bli ringkast det da?
    Mon tro hva de har med krum-kast å gjøre (moro gjensyn forresten!)?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    De laserskjærte finerringene er utforinger for nye elementer, Seas FU 10 RB. Med disse flush på plass (16 stk/ side) assistert av 2 x 15’’JBL pr side så er knyttneven lynkjapp så det holder og spiller nå ‘’ blandt de store’’ kan den utsendte spion og håndverker ( Macro) melde. Diskantene ( titan) er de samme som før, men fått en lang leppe med filt på hver side.
    Godt jobbet Macro og Lukket.
    A8667FF6-EDFE-4D2D-AFE6-CA6A0D97CF96.jpeg
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Dette lukter det fugl av🤩🎵🎶..
    Gratulerer med "nye" høyttalere!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn