Line Array (Fulltone)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Etter MYE jobb har endelig fått koblet opp mine linjekilder og diskantbånd i kveld. Vanskelig å holde tungen rett i munnen ved oppkobling og trekking av DIY balanserte kabler, trekking av 5 par ekstra høyttalerkabler i trange rør ned en etasje, holde tungen rett i munnen ved merking og kobling av 12 kanaler og gjøre meg kjent med relativt avansert programvare for oppsett av forsterker. Det gikk også noen dager med feilsøking siden det ikke fungerte som forventet ved første forsøk... Men nå fungerer alt og herlig å endelig få lyd i anlegget som ble planlagt for flere år siden og elementer og forsterker har stått klare siden 2016...

    Og nå begynner jobben med å få dette til å spille...

    Linjene med 20 elementer
    Linjer.jpg


    Bohlender Graebener RD 75
    Diskantbånd.jpg




    Så til spørsmålet: Noen som har et tips til delefrekvens mellom linje/diskant på dette systemet? Alt er aktivt med DSP så jeg kan teste ut alt. Allikevel hadde det vært kjekt med noe kvalifisert synsing som utgangspunkt! :)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Ingen liten jobb det der MML - står respekt av innsatsen din der!
    Håper det gir mange gode timer i riktig posisjon :D


    Så til spørsmålet: Noen som har et tips til delefrekvens mellom linje/diskant på dette systemet? Alt er aktivt med DSP så jeg kan teste ut alt. Allikevel hadde det vært kjekt med noe kvalifisert synsing som utgangspunkt! :)
    Jeg kategoriserer meg som ukvalifisert, så skal avstå fra å tippe delefrekvens :rolleyes:
    Lobing som fenomen starter på ca 2khz, så litt under der kanskje?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Vi har jo svært sammenfallende systemer. Prosjektor, linjekilde og RD75. Ser at vi samme fliser på gulvet også ;D

    Jeg har ikke så mye vettugt å komme med når det gjelder delefrekvens. Har prøvd litt forskjellig tidligere og det jeg vet er at det påvirker ganske mye hvordan lyden oppfattes.
    Måten jeg testet på sist systemet var oppe å gikk var å justere linjekilden til jevn frekvensrespons fra 100Hz til 4kHz, og også justere RD-75 til jevn frekvensrespons fra 300Hz til 18kHz. Man kan da justere delefrekvensen fra 500Hz til 3kHz uten at frekvensresponsen endrer seg så mye. Da kan du sitte å flytte delefrekvensen og lytte deg frem til hva du synes er best.

    Rent teoretisk så har linjekilden din mye høyere SPL kapasitet ved 800Hz enn det RD-75 har, og man skal tro det er bedre å la linjekilden spille der. Men på den annen side så spiller RD-75 med en annen "renhet" ved 800Hz som jeg mener jeg foretrakk sist jeg sjekket. Kanskje hadde dette med spredningsmønster og gjøre også. Som sagt, -jeg har ikke noe vettugt å komme med.

    Det som er sikkert er at jeg må komme å høre på anlegget ditt en dag!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Etter MYE jobb har endelig fått koblet opp mine linjekilder og diskantbånd i kveld. Vanskelig å holde tungen rett i munnen ved oppkobling og trekking av DIY balanserte kabler, trekking av 5 par ekstra høyttalerkabler i trange rør ned en etasje, holde tungen rett i munnen ved merking og kobling av 12 kanaler og gjøre meg kjent med relativt avansert programvare for oppsett av forsterker. Det gikk også noen dager med feilsøking siden det ikke fungerte som forventet ved første forsøk... Men nå fungerer alt og herlig å endelig få lyd i anlegget som ble planlagt for flere år siden og elementer og forsterker har stått klare siden 2016...

    Og nå begynner jobben med å få dette til å spille...

    Linjene med 20 elementer
    Vis vedlegget 563230

    Bohlender Graebener RD 75
    Vis vedlegget 563232



    Så til spørsmålet: Noen som har et tips til delefrekvens mellom linje/diskant på dette systemet? Alt er aktivt med DSP så jeg kan teste ut alt. Allikevel hadde det vært kjekt med noe kvalifisert synsing som utgangspunkt! :)
    Slike ønsker jeg meg også, tror dette er vanvittige gode diskanter:=)
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Vi har jo svært sammenfallende systemer. Prosjektor, linjekilde og RD75. Ser at vi samme fliser på gulvet også ;D

    Jeg har ikke så mye vettugt å komme med når det gjelder delefrekvens. Har prøvd litt forskjellig tidligere og det jeg vet er at det påvirker ganske mye hvordan lyden oppfattes.
    Måten jeg testet på sist systemet var oppe å gikk var å justere linjekilden til jevn frekvensrespons fra 100Hz til 4kHz, og også justere RD-75 til jevn frekvensrespons fra 300Hz til 18kHz. Man kan da justere delefrekvensen fra 500Hz til 3kHz uten at frekvensresponsen endrer seg så mye. Da kan du sitte å flytte delefrekvensen og lytte deg frem til hva du synes er best.

    Rent teoretisk så har linjekilden din mye høyere SPL kapasitet ved 800Hz enn det RD-75 har, og man skal tro det er bedre å la linjekilden spille der. Men på den annen side så spiller RD-75 med en annen "renhet" ved 800Hz som jeg mener jeg foretrakk sist jeg sjekket. Kanskje hadde dette med spredningsmønster og gjøre også. Som sagt, -jeg har ikke noe vettugt å komme med.

    Det som er sikkert er at jeg må komme å høre på anlegget ditt en dag!
    Det stemmer nok at det tilfeldigvis er mye likt som ditt. Selv om planen har ligget fast lenge, mener at det var tråden din som ga meg inspirasjon til å hente frem elementene og starte en liten arbeidsøkt! Uansett er alle som vil velkomne til en kikk dersom man skulle forville seg til Stavanger :)

    Akkurat nå er jeg strålende fornøyd med at dette fungerer som forutsatt. Alle kabler er kappet til perfekt lengde, terminert, merket og buntet sammen til et hjemmelagd rackskap med 3 effektforsterkere i teknisk rom. Derfra går det en bunt med balansert kabler til racket med prosessor og annen lett elektronikk litt mer tilgjengelig.

    Planen er å dempe frontveggen, lage hjørneabsorbenter og lage og trekke rammer slik at jeg skjuler alle høyttalerne. Mulig at jeg derfor ikke legger alt for mye jobb i REW og EQ før dette er på plass. Etterhvert tenkte jeg å lage flere presets slik at jeg kan ta raske bytter mellom å kjøre LA som fulltone og 2-veis systemet. Da får vi se om det er så stor forskjell som folket skal ha det til!
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Uansett er alle som vil velkomne til en kikk dersom man skulle forville seg til Stavanger :)

    Etterhvert tenkte jeg å lage flere presets slik at jeg kan ta raske bytter mellom å kjøre LA som fulltone og 2-veis systemet. Da får vi se om det er så stor forskjell som folket skal ha det til!
    Hvor i omegn sånn ca? Er Stavangergutt selv, men vært utflyttet siden 2011.
    Er på hjemlige trakter et par ganger i året.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gått motsatt vei og forvillet meg hit fra østlandet. Holder til sentralt i Stavanger. :)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Fikk motivasjonen over meg og fjernet de gamle rammene for å begynne på nye. Før skulle de bare dekke subbene, men det trengs litt mer plass når alt dette også skal skjules...

    Et lite stemningsbilde
    IMG_0687.jpg



    Dette både ser og høres ut som en vegg av lyd ;D Senterkanalen er likt bygge opp, men der er linjekilden bygget i en grunn og bred kasse slik at den er felt inn i veggen. Delefrekvens på ca 1000 fungerer greit for nå. Mer DSP orker jeg ikke før frontveggen er ferdig og demping er på plass.

    Det er jo litt herlig når man ser at all jobbingen gir det resultatet man ønsket! God helg!
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Det er jo litt herlig når man ser at all jobbingen gir det resultatet man ønsket! God helg!
    Riktig god helg!
    Skal måle litt med REW denne helgen, men sliter med å få få smørja i gang...så hvis noen finned REW for Dummies let me know!
    Har UMIK1 + kal.fil, men får ikke laget noen kalibreringsfil for lydkortet / eller deaktivert lokal mic i laptop. (Får utslag på Levels om jeg knipser uten UMIK tilkoblet)....urk :mad:

    Om noen har et basic oppsett på input/output device for en std laptop (PC, Win8) + UMIK1 let me know...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.249
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For øvrig kryper det framover med mine V2 utgaver med 20 stk TG9-10-04 og Aurum Cantus G3. Driver og justerer inn delefilteret. For øyeblikket er 18dB filter på diskant delt på ca 2,6khz (Butterworth) og 12dB Butterworth på fulltonene ved 5,5khz noe som ser bra ut. Det er uansett en del nivåfall på fulltonene over 2khz så denne rare filterkombinasjonen er foreløpig den beste. For øvrig er det veldig praktisk å ha passiv volumkontroll på diskanten. Vannfall i litt tilfeldig målt posisjon på 4m avstand uten noen elektronisk triksing, derav en del bølger under 200hz (sammen med basstårn).
    EA6D5C8A-CFE7-48C5-9DB3-D33137CBEA80.jpg
    71A124AD-8DE8-4541-91D7-9BEB9EB5EE75.jpg
     

    Vedlegg

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.249
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Her er simulering av Line Source med 10 elementer i the Edge:
    Vis vedlegget 340608

    Og her er samme, men med kun ett element (point Source)
    Vis vedlegget 340609
    Gammelt innlegg, men fersk kommentar. På v2 utgaven som jeg nå jobber med så deles fulltonene på 5,5khz med et Butterworth filter. Likevel viser målt frekvensgang et klart fall til et lavere platå ved 2khz før der deretter «brekker av» høyere oppe. Ganske konsistent med simuleringene. Av den grunn har jeg justert filteret på diskanten fra å være 12dB ved 5,5khz til 18dB ved ca 2,6khz. Det har løftet frekvensgangen i området 2-5khz uten at jeg ser noen «ripples» i waterfall eller i «distortion» målingene i REW.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.249
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Bra jobbet K :cool:
    De ser bra ut også!
    Takk Halair, sokkel på høyttaler nr 1 er ikke ferdig, så jeg bruker kun en midlertidig sokkel. Nr 2 nærmer seg finering. Endelig justering av delefilter gjør jeg når begge er oppe og går. Pt har jeg bare lyttet til den ene sammen med en Adyton Imagic 2.0. Det blir ikke presist nok å bruke 2 forskjellige høyttalere til finjustering. MEN - så langt virker det veldig lovende!
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Mine er også "delvis" mtp endelig ferdigstillelse, etter at jeg fikk lyd i dem har det vært byggestans :p Gikk tom for motivasjon etter en ganske hektisk periode... og når fristelsen for å synke ned i godstolen er såpass tilstede hindrer det effektivt videre progresjon :eek:

    Men håper å kunne bruke litt tid denne uken her til å gjøre klar for kapping av bakplatene som skal dekke ledningskoblingene slik at det blir fulltført. Begge søylene har midlertidige sokler, MDF er ikke egnet her pga tyngden til søylene, de vil synke over tid så skal muligens kjøre på med noen eikesokler i heltre.

    Er spent på dine vegne hvordan det oppleves når begge to er oppe å går :D
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sitter tilbakelent og nyter, gled dere til alt er justert inn og dere kan gjøre det samme.
    Er ikke noe stress lengre nå, bare koser meg med musikk:=)
    Drømmer kun om en ting, mellombassløsning fra gulv til tak det også.
    Men det kommer til å koste skjorta ser jeg:=(
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Drømmer kun om en ting, mellombassløsning fra gulv til tak det også.
    Men det kommer til å koste skjorta ser jeg:=(
    Fra gulv til tak, i dette frekvensområdet, "må" du virkelig det? Holder det ikke (laaangt på vei) med 8 stk. av disse her per side?

    https://analoghifi.no/shop/hoyttale...woofers/22cm-units-prestige-woofers/l22rnx-p/
    Er noen andre langt mer "ville" drivere som skal inn i så tilfelle.
    Men som sagt, det er fortsatt på drømmestadiet.
    Er jo ikke sikkert att det blir fra gulv til tak, sikkert ikke nødvendig. Men blir større en Seas sine.
    12 eller 15" tenker jeg
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mange muligheter der ute:=)
    Som sagt kun i drømmene nå.
    Mange veier til Rom.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Drømmer kun om en ting, mellombassløsning fra gulv til tak det også.
    Men det kommer til å koste skjorta ser jeg:=(
    Fra gulv til tak, i dette frekvensområdet, "må" du virkelig det? Holder det ikke (laaangt på vei) med 8 stk. av disse her per side?

    https://analoghifi.no/shop/hoyttale...woofers/22cm-units-prestige-woofers/l22rnx-p/
    Er noen andre langt mer "ville" drivere som skal inn i så tilfelle.
    Men som sagt, det er fortsatt på drømmestadiet.
    Er jo ikke sikkert att det blir fra gulv til tak, sikkert ikke nødvendig. Men blir større en Seas sine.
    12 eller 15" tenker jeg
    Jo, men hvis du tenker på alle drivere & membranflate du sitter på, i forhold til eksempelvis The Shy, klarer man i et vanlig lytterom å rettferdiggjøre det du har mer enn han - i form av bedre lyd? Forstå meg rett, og jeg digger dessuten mye og dyp tørr høykvalitetes bass selv (har selv bassgitar), men jeg forsøker å spørre om forskjellen rettferdiggjøres så lenge man har begrensninger i rommets størrelse - eller rommet som skal i mot alt - sagt på en annen måte.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Mange muligheter der ute:=)
    Som sagt kun i drømmene nå.
    Mange veier til Rom.
    mfk-projects subwoofer

    Her er det mer inspirasjon. 8) Anlegget hans har vært nede en god stund, dermed litt gammel info, men han har mange gode ideer og mye erfaring. Blant annet sverger han til gulv-til-tak arrays, selv om han også har erfaring med CBT. Dermed altså relevant til tråden. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Drømmer kun om en ting, mellombassløsning fra gulv til tak det også.
    Men det kommer til å koste skjorta ser jeg:=(
    Fra gulv til tak, i dette frekvensområdet, "må" du virkelig det? Holder det ikke (laaangt på vei) med 8 stk. av disse her per side?

    https://analoghifi.no/shop/hoyttale...woofers/22cm-units-prestige-woofers/l22rnx-p/
    Er noen andre langt mer "ville" drivere som skal inn i så tilfelle.
    Men som sagt, det er fortsatt på drømmestadiet.
    Er jo ikke sikkert att det blir fra gulv til tak, sikkert ikke nødvendig. Men blir større en Seas sine.
    12 eller 15" tenker jeg
    Jo, men hvis du tenker på alle drivere & membranflate du sitter på, i forhold til eksempelvis The Shy, klarer man i et vanlig lytterom å rettferdiggjøre det du har mer enn han - i form av bedre lyd? Forstå meg rett, og jeg digger dessuten mye og dyp tørr høykvalitetes bass selv (har selv bassgitar), men jeg forsøker å spørre om forskjellen rettferdiggjøres så lenge man har begrensninger i rommets størrelse - eller rommet som skal i mot alt - sagt på en annen måte.
    Jeg og Shy har ca samme størrelse på rommene våre.
    Tror aldri det kan bli for mye areal så lenge det blir tilpasset.
    Blir bare mindre jobb pr driver.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.249
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Et lite innspill i Line-array tråden. Når jeg skruer ned volumet helt på diskanten, så får jeg et fall fra ca 1800-2600kz, påfulgt av litt høyere nivå før det faller videre oppover i frekvens. Dermed ble det gjort en enkel simulering i excel basert på faseforskyvning i forhold til først ankomne lyd for å se når og hvor mye kansellering jeg får som følge av forskjellige avstander mellom lydkildene og sweetspot, som er 4 meter borte. Avstandsforskjellen på de to nærmeste elementene og de to lengst borte er ca 9cm. Her er resultatet av simuleringen som for øvrig samstemmer veldig bra med målinger i sweetspot.
    7B21EA97-C001-49E1-857D-A5A965A50870.jpeg
    47841B44-A8F0-42F4-A222-342866FCD973.jpeg
    694CCDDC-9050-411E-923A-BF58BF7408B8.jpeg


    Øverst er simulert akustisk output fra fulltonene uten delefilter. Nederst med delefilter og i midten med delefilter og diskant justert ned 5 db. Målingen med diskant stemmer også bra, hvor det kombinerte nivået omkring 2khz stiger da signalene summeres.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.249
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For øvrig er det slik at output hadde holdt seg flatt lengre oppover i frekvens dersom jeg hadde koblet ut de to øverste og de to nederste elementene eller evt satt inn et filter på lavere frekvens på disse - slik at man fremdeles får økt volum under 500hz. - eller så kunne jeg selvsagt justert avstanden fra elementene og til sweetspot ved å lage noe krumming.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jo også testes ut med et mekanisk filter. (skjermplate med dempemateriale i litt avstand foran de nevnte elementene).
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.249
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det kan jo også testes ut med et mekanisk filter. (skjermplate med dempemateriale i litt avstand foran de nevnte elementene).
    Jepp, tanken har slått meg. Dette er vel muligens også årsaken til skumdottene som RAAL har til noen av sine bånd diskanter?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.249
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvilke løsning har dere andre gått for når det gjelder høyttalerføtter? Monterte nettopp noen harde gummiknotter, men konstruksjonene blir alt for ustabil pga mykheten i materialet. De er tross alt 195cm høye og kun 14cm brede.

    Tenkte noe ala dette: https://oslohificenter.no/hoyttaler...Bn9ttX3_b-AnyzSHYUEPLw_m6MSB7DMBoCrWQQAvD_BwE

    Kan noe så enkelt fungere? https://www.surround.no/dynavoice/3700115/proson-høyttalerføtter--8-stk
    jeg har ikke laget ferdig løsning enda på de nye. Bruker foreløpig ca 8mm dype og ca 40mm diameter gummi. Det ender nok med at jeg først jobber meg helt ferdig med filterdesign etc før jeg fikser soklene.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mine er det lagt inn blyhaggel i bunnen.
    Jeg har ingen form for fot, da de står ganske stødig pga stor tyngde i bunnen.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    På mine gamle som ikke veier mye brukte jeg 4cm skifersokkel med 10-20cm "offset" og de virker stødige.
    På mine nye som har mye mer vekt så trenger jeg nok mer, men er usikker på hvordan det skal bli foreløpig. Har laget en 30x40cm MDF-sokkel foreløpig men den er mtp vippestabilitet marginal. En annen ting er at MDF ikke er sterkt nok til å bære vekten over tid. (90kg)

    Har plan om å få frest ut sokkel i 20mm alu men har pr dd ikke CNC med stort nok arbeidsområde (kan klare 320x400mm)
    Det er først og fremst side/side vipping som er mest utsatt.

    Føttene blir nok basert på hockeypucker :)
    TBD...!
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20200406_090526.jpg

    The Bendit's veier 170 kilo-ish og krever også derfor en solid forankring i bunn. 2 cm RF-stål , laserkåret og timesvis med sliping og polering. - Bikker akkurat 30 kilo per "såle". :)
    Bak i sålen er det en kork"blokk" og foran et dbl lag filt. Er også i tillegg blitt brukt SD-puter..Disse står også utrolig stødig, tross sine 220 cm
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.249
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Slik ser det ut hos meg nå. Et stort vindu og skyvedør som lager litt thd trøbbel i venstre kanal opp til ca 60 hz og en sofa som klusser litt til i høyre kanal like over 100hz. Det høres imidlertid strålende ut og både vindu og sofa er greit å ha.
    B068031A-31CC-44B0-B324-997996A4FE1D.jpeg
    D6D5B6F9-1D97-4F41-AD04-00EF91D0230A.jpeg
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Hvordan blir plottet når du setter Controls->Distortion figures til Percent?

    TDH.png


    En får en mer lesbar graf mener jeg, eks:
    dist_mk2.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Slik ser det ut hos meg nå. Et stort vindu og skyvedør som lager litt thd trøbbel i venstre kanal opp til ca 60 hz og en sofa som klusser litt til i høyre kanal like over 100hz. Det høres imidlertid strålende ut og både vindu og sofa er greit å ha.
    Vis vedlegget 578833 Vis vedlegget 578834
    Men hvordan blir det når du måler de sammen.
    Jevner noe av det seg ut?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn