Line Array (Fulltone)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Slik ser det ut hos meg nå. Et stort vindu og skyvedør som lager litt thd trøbbel i venstre kanal opp til ca 60 hz og en sofa som klusser litt til i høyre kanal like over 100hz. Det høres imidlertid strålende ut og både vindu og sofa er greit å ha.
    Vis vedlegget 578833 Vis vedlegget 578834
    Men hvordan blir det når du måler de sammen.
    Jevner noe av det seg ut?
    Ja, i ganske stor grad. Jeg veksler også mellom REW og xtz i tillegg til ARC, så jeg ser at alle tre gir litt forskjeller i måling. Det ser jeg også med mindre endringer i mikrofonplassering. Til voicing formål blir det dermed vel så nyttig å bruke en glattet kurve, så leser man lettere av reelle nivåforskjeller. Kurver med smale dipper gir en optisk illusjon ved at de gir inntrykk av lavere gjennomsnittsnivå.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan blir plottet når du setter Controls->Distortion figures til Percent?

    Vis vedlegget 578840

    En får en mer lesbar graf mener jeg, eks:
    Vis vedlegget 578841
    her er det. Du ser slektskapet mellom kreasjonene. Dette er venstre hos meg. Der sliter jeg litt i bassen med at vindusglasset i skyvedøra er løst, slik at det beveger seg ved minste trykk. Ellers mye likt. Litt lavere i toppen da jeg går over til bånddiskanten.
    200407 left thd.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan blir plottet når du setter Controls->Distortion figures til Percent?

    Vis vedlegget 578840

    En får en mer lesbar graf mener jeg, eks:
    Vis vedlegget 578841
    Halair, her ser du hvorfor jeg liker thd i forhold til reelle nivåer: modellen er litt forenklet da den ikke tar høyde for maskeringseffekter og samtidig må man huske at harmonisk forvrengning inntrer som en multippel over den gitte frekvensen. Likevel kan man lære noe av dette - i forhold til hvilke frekvensområder som forvrengningen betyr mest. Her er referansen lydnivå på 80dB i bassen med et fall oppover på 9dB, samtidig som det er en liten BBC dip ved 2,5khz. Litt teoretisk, men like vel relevant.
    25C5EB2E-ADD5-4279-A032-5C48AD506928.jpg
     

    Vedlegg

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Spurte tidligere om hvilke føtter dere bruker på deres LA. Fikk en løsning i påsken som fungerer bra for meg. 3 føtter gjør at dem står svært stødig. Må bare få tak i noe hard gummi for å koble dem litt av så er jeg fornøyd og skal begynne å ratte med REW.

    IMG_1299.jpg


    IMG_1300.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Litt justering av posisjon, filter etc. Den ene målingen viser høyre ht med diskant fullt dempet og med -5dB. Til slutt ble den stående på -4dB. Da ble responsen mellom høyre og venstre mest lik. Grafen hvor nivået på diskanten ble skrudd ned viser hvordan filteret virker på fulltonene. Ca 6dB avrulling fra 2,5kHz og økende til ca 12dB per oktav fra omkring 9khz (blå kurve i midterste graf). Diskanten deles med 18dB per oktav fra 2,5khz. Med diskanten justert opp fra full demping og til -5dB (rosa graf i midterste) ser man at endringen i respons skjer fra ganske nøyaktig 2.5khz. Med litt justering av høyttaler posisjonering ble jeg også kvitt en del forvrengning i høyre kanal like over 100hz (som jeg mener er sofaen).
    657B512B-071A-4AAC-9A83-A619929964FF.jpeg
    AA2711D2-43B0-4902-A81A-9384F272F9F9.jpeg
    45118FA1-E10E-407C-9500-AA88CF673EAB.jpeg
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nice. Hvilken høyde står diskanten i (cm over gulvet)?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Grunnet litt ommøblering har jeg flyttet sweetspot og høyttalere litt. Måtte derfor stille inn på nytt. Her er startpunktet uten noen justeringer - med og uten basstårnene.
    9CA645BD-BA01-4C01-940C-7599280691F8.jpeg
    DE555A0A-8F44-4AED-9932-D199728F7209.jpeg
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Og så etter 1,5db justering av det ene basstårnet og en rask runde med ARC Genesis. Jeg ser at det fremdeles en en dip omkring 40 hz som jeg bør kunne justere litt opp samt at jeg bør bli kvitt toppen ved 270hz i høyre kanal.
    4800759C-AE91-4A9E-BCE3-E754270DACF8.jpeg
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Grunnet litt ommøblering har jeg flyttet sweetspot og høyttalere litt. Måtte derfor stille inn på nytt. Her er startpunktet uten noen justeringer - med og uten basstårnene. Vis vedlegget 645725 Vis vedlegget 645726
    Da er jeg omsider klar for å modifisere mine LA2. Bakgrunnen for dippen mellom ca 1500 og 4500 hz er akustisk kansellering som følge av at de øverste og nederste elementene kommer i motfase med de midtre elementene. Jeg har derfor gjort en del simuleringer for å finne en helningsgrad på baffelen som flytter avrullingen noe oppover i frekvens uten å lage en helt parabolsk form. De fire «tapered-baffles» er nå neste klare for montering og flytting av elementer. Simulert skal dette ta bort den nevnte dippen. Når det mekaniske er på plass så vil jeg se om jeg også skal justere delefilteret.
    44BEE957-3F2F-4F56-AF07-413302510BE0.jpeg
    33D1F81B-7691-4ABD-8650-6380889B471D.jpeg
    44BEE957-3F2F-4F56-AF07-413302510BE0.jpeg
    33D1F81B-7691-4ABD-8650-6380889B471D.jpeg
    B8F628BB-9653-4C98-8488-F00A55F7B8F2.png
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ser flott ut ! Gryphon Kodo -swung !
    (Sikkert unødvendig å nevne at hullene må fases 45 grader på baksiden)
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ser flott ut ! Gryphon Kodo -swung !
    (Sikkert unødvendig å nevne at hullene må fases 45 grader på baksiden)
    For øvrig WS, har du prøvd forskjellige åpninger bak mellomtone/øvre-bass elementer for å se på hvilket utslag det får? Bare spør da man ofte ser at det gjør noe annet med lyden enn det man tror.

    - hvis jeg ikke lager noen skrå så blir arealet på det smaleste ca 55% av membranarealet (for interessens skyld).
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nei, ikke på samme konstruksjon. Her er det rom for eksperimenter.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nei, ikke på samme konstruksjon. Her er det rom for eksperimenter.
    Det blir jo en eller annen filtereffekt da man får trykkoppbyggning på begge sider (når trykkbølgen kommer tilbake fra kammeret) av insnevringen og økning i partikkelhastighet forbi det smaleste punktet. Deretter går det ut i et større og godt dempet kammer. Det vil nok føre til en økt tidlig refleksjon som kommer fra «basket/vegg» som raskt møter baksiden av membranen. En dag man har god tid til å prøve...
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ble kjent med linsen første gang (ca '83) når jeg drodlet med noen folk fra Adyton da hadde et testlokale ved siloen ved Felleskjøpet på Ila.
    Poenget var å ikke ha en definert peak fra bakstråling , men en diffus refleksjonsbane samt demping. (Ekspansjon fra smal åpning gir også demping, som et omvendt horn). På "Bendit" testet vi i dummy-kammer med forskjellig mengde demping (ull) foran & bak linsen. Målinger viste veldig liten forskjell, men unge friske ører hjalp godt til. Vi satte strek der, men en eller annen Einstein med Comsol kan sikkert spisse konseptet.
    På andre konstruksjoner er det benyttet lukket, suksessivt dempet TL.
    Andre igjen har vanlig "fuglekasse". Ikke revolusjonerende forskjeller, men de er der.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ser flott ut ! Gryphon Kodo -swung !
    (Sikkert unødvendig å nevne at hullene må fases 45 grader på baksiden)
    Ja, nesten helt like - mangler bare 2% på finishen!
    - spøk til side: det interessante med Gryphon Kodo sammenligningen er å se hvor mange toppmodeller som blir en variant av line array med basstårn:
    I tillegg til Gryphon har man de legendariske Infinity IRS V, Piega MLS, Maarten sine største, Adyton er jo selvsagt, Dali Megaline, McIntosh 2KW etc
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Følger spent med KK, dette ser bra ut! :)
    Kanskje noe å legge på minnet til en evt mk3 for min del..om det noen gang skje! ;)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Følger spent med KK, dette ser bra ut! :)
    Kanskje noe å legge på minnet til en evt mk3 for min del..om det noen gang skje! ;)
    Man lærer så lenge man forsøker Halair! Jeg har på mine «gamle» dager begynt på et PhD Studium innen et (annet) ingeniørfag og det er fascinerende hvor mye kunnskap som bare er «opplest og vedtatt», men som kanskje ser litt annerledes ut når man tar et dypdykk i det.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Man lærer så lenge man forsøker Halair! Jeg har på mine «gamle» dager begynt på et PhD Studium innen et (annet) ingeniørfag og det er fascinerende hvor mye kunnskap som bare er «opplest og vedtatt», men som kanskje ser litt annerledes ut når man tar et dypdykk i det.
    Spennende, jeg gjorde det samme og tok en gammeldags dr.philos sånn i 50 årsalder. Utrolig hvor mye en kan lære. Og så oppdager man også at de mest interessante og kunnskapsrike personene er søkende og usikre. De mindre kunnskapsrike er gjerne skråsikre og bombastiske. Lykke til på reisen.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er kult å se fellesskapet til ovenfornevnte toppmodeller. Det er en aha opplevelse å avdekke hva man ikke kan. Fra skråsikker 18- åring til forvirret student til stolt ingeniør til ydmyk senioingeniør til fagnerd til full psykose. For meg og gud er intet umulig sa en vis mann. :p DIY-ere har hvertfall muligheten å sikte forbi markedsmessige hindre, fritt utveksle ideer og ignorere kontrapenørerer og skeptikere.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Herlig! Dette konseptet bør være et (stats)direktiv for rehab av søylers direktivitet. :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har begynt å kjøre litt målinger nå. Over 1khz er det «strøkent», mens mellom ca 400hz og 1khz så får man de vanlige variasjonene ved at mikrofon flyttes noen cm opp, ned, høyre, venstre. Har ikke fått tatt gjennomsnittet der som tar bort denne type «målings-støy».
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Så full frekvensgang før og nå. Her har jeg kjørt ARC romkorreksjon til 5khz og har lagt på fallende kurve, slik at dippen mellom 2 og 4khz på ca 2dB er en valgt «BBC dip». Hvis jeg velger mindre fall eller stopper korreksjonen tidligere så kan jeg ta denne bort. Nå får jeg bruke litt tid til å lytte igjen. Som nevnt før - noen av variasjonene mellom ca 400hz og 1khz skal man ta med en klype salt da små variasjoner i posisjon endrer disse.
    DD570357-E708-4E19-9167-6430A9308DF4.jpeg
    8DAB03A4-C784-4D4D-9EF8-1459FA1C1FBF.jpeg
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Vil det si at klarte å fjerne dipen akustisk som planlagt? Vil den (i såfall) kunne dukke opp igjen om du måler på en annen avstand?
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vil det si at klarte å fjerne dipen akustisk som planlagt? Vil den (i såfall) kunne dukke opp igjen om du måler på en annen avstand?
    Jepp, uten frekvenskorreksjon var det «paddeflatt» over 1khz. Frekvensgangen er nå optimert (akustisk sett) for en avstand på ca 4 meter. Ved lengre avstander må man da skru opp diskanten som nå står på -4dB, mens avrullingen fra fulltonene gradvis vil starte på lavere frekvens etter hvert som man beveger seg nærmere pga utfasing. Tipper det går fint på ca 3 meter også, men at man deretter får litt tidlig avrulling.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jepp, uten frekvenskorreksjon var det «paddeflatt» over 1khz. Frekvensgangen er nå optimert (akustisk sett) for en avstand på ca 4 meter. Ved lengre avstander må man da skru opp diskanten som nå står på -4dB, mens avrullingen fra fulltonene gradvis vil starte på lavere frekvens etter hvert som man beveger seg nærmere pga utfasing. Tipper det går fint på ca 3 meter også, men at man deretter får litt tidlig avrulling.
    Kult! Bra jobba. Blir jo litt food for thought for meg også det, etter som jeg har ei eske med fulltoner liggende.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan opplever du dybde/ dynamikk / pin-point før og etter ?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dynamikken oppleves litt forskjellig etter hvordan jeg regulerer frekvensgangen. Det samme gjelder også «pin-pointing». Med flat frekvensgang så blir både opplevd dynamikk og pinpointing litt hvassere enn med en lett fallende kurve. Selv om jeg må har justert kurven til å bli lett fallende (som før) så mener jeg foreløpig at endringene er litt bedre nå på begge de nevnte parameterne i forhold til før endringen. Jeg liker imidlertid egentlig å ha spilt enda mer variert musikk og over litt tid før jeg blir bombastisk. Samtidig låter det litt friskere da dipen i BBC regionen nå er litt mindre enn tidligere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn