Line Array (Fulltone)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Når list og lempe ikke duger så får vi ty til rå makt og et snev av tålmodighet...

    Endte opp med å bruke et billig stemjern og hamret to langsgående slisser bra baksiden per foring, dermed fikk ovalen svekket sin formstyrke og kom ut etter press fra hammer og meisel fra forsiden :rolleyes: Møkkajobb :mad: Men utført ;)

    Herlig!
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Ikke så mye fremgang denne helgen, men litt har det blitt.

    Jeg har i dag fylt hullene i EG-støpet slik disse nå blir tette, ferdig herdet i morgen. Det var ca 8 hull totalt, fra små (<1cm) til større (<5cm).
    Videre plan for uken:
    1. Støpe "pucken" bakerst i hvert kammer, med gjennomføring for ledninger
    2. Starte å kappe til og montere filt for innvending demping, samt legge inn ledningene
    3. Starte konstruksjonen av bakplaten
    4. Option - frese sokkelplaten
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Klarte å snike inn en liten ekstra økt før natten kommer, gjennomgang for høyttalerkabel slik at jeg kan støpe bakveggen til kammeret i morgen :cool:
    Da blir det ca 5kg til med EG som skal på plass og kammerene skal da være tette #krysserfingrene

    Grønn farge på sugerørene for dramatisk effekt ;)
     

    Vedlegg

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Pucks installed... :)

    Kabinettet ligger på rygg, med pakketapet MDF som forskaling. Epoxy fester seg ikke til pakketape.
    Blandet 5,6kg med EG og begynte å fordele 200g per kammer... :rolleyes:
    Måtte blande opp en ny liten runde på 200g for å komme i helt i mål med alle 24 kammer.......

    Hastverk er lastverk, men ingen skade skjedd.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Takk for det Leikis, jeg håper det blir bra til slutt :cool:
    Selv om jeg opplever mk1 som ganske kapable så er jo ønsket om "litt til" alltid tilstede :rolleyes:
    Så derfor står jeg nå "knee deep in EG" hehe :p
    I båtverdenen så kalles dette "3-fotssyken" - men ambisjoene mine er "mer enn 3 fot til".


    Bare for å oppsummere så er følgende noe jeg ønsker å bedre på fra mk1:
    1. Mindre kabinettresonanser
    2. Mer kapasitet (2x effekttrinn, 20% mer areal)
    3. i sum = forbedret stereoopplevelse og lyttelykke :cool:

    Betraktningner rundt punkt 1:
    Lengste dimensjon innvendig 29cm noe som begrenser stående bølger til omtrentlig 1200hz, og 1/4 av dette er da ca 300hz. Det er få vinkelrette hjørner i kammeret, kun i endene foran og bak.
    Alle flater i lengderetningen er derimot parallelle, men er et byggeteknisk kompromiss.
    Elementene er mekanisk separert fra kabinett og vil ikke påvirke kabinett nevneverdig. Ikke er elementrammene stive i seg selv heller.
    Massiv forskjell mellom død vekt og bevegelig masse (Estimert 85kg vs 57g)

    Om noen har innspill eller andre betraktninger, eller bekymringer (mangel avdiskant), å komme med hører jeg gjerne på det :confused: :p
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Så da blir det diskant:=)
    Har jo prøvd begge delene, snakker vel om er betraktelig løft med.
    Eller rettere sagt kvantesprang.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Det blir ikke diskant på mk2, men mk3 den gang det blir aktuelt. Men for mk3 så vil jeg bryte med linjekildeprinsippet og kjøre buet frontplate ala W.Sand/inselwind sitt SectorArray-prosjekt - som jeg tror kan hamle opp med det meste...

    I kinoen som mk1 står i, og mk2 skal erstatte - så her et bredt "sweet spot" et gode.
    Til et rendyrket "ego-oppsett" så heller jeg mer mot et mk3-oppsett.

    Men dette er rent hypotetiske tanker, da byggelyst for mk3 vil være sterkt påvirket av resultat for mk2 ;) Akkurat nå er jeg ikke supermotivert for støping av kabinett #2 en gang haha!
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Alle varianter av linjekilder har sine pro/cons.
    Når man ser på pulsresponsen fra en linjekilde kjennetegnes den av et lite tog med pulser bortover som representerer delay fra respektive drivere.
    Dette bidrar til det store lydbildet som du søker. Du vil garanter bli fornøyd og 3-fotsyken reduseres til ønske om- tja kanskje en diskant ???
    Har vært på 2 konserter nylig, ikke noe punktkildeopplevelse akkurat, men stort og dynamisk ( Hedvik Mollestad Trio og Kari Bremnes).
    Ved power tapering blir høyden på følgepulsene suksessivt mye mindre. HAAS-effekten forsterkes og lydbildet minner mer om punktkilde enn "lerret-image".
    Buet kilde vil gi tilnærmet samme ankomsttid for pulsene samtidig som de har samme direktivitet i strålebildet.
    Både Inselwinds "Bendit Sector Array" og mine tidligere "Krumkast" har en enorm fordel i lyttesonen. (Ikke dårlige utenfor heller, men ikke samme kraft/umiddelbarhet som i rally-stolen).
    Jeg har "lerret-image" akkurat nå med mine IDS-25 look-alikes i min umulige stue. Kjenner godt igjen ulysten til å bygge noe videre. Jeg skal garantert ikke bygge noen flere høyttalere ! (kanskje ikke før neste gang, har dratt i hus noen elektrostater som trygler om å "bli ny med Allers"). Ref. byggetråden "HELOB The Finals" ;)
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Jepp - choose your poison...!
    Til mitt bruk er "lerret-image" fantastisk, ved filmbruk opplever jeg lydinntrykk fra hele frontveggen og med øya lukket så er det bare å lene seg tilbake.
    Og med glatt tregulv og betongtak så er speilingen av gulv/takrefleksjoner helt ihht teorien. Enda mer så når mk2 er up & running :eek:

    Har i kveld fått gjort noen små men effektive skritt fremover, kabling er limt inn og 8mm filt er klippet til størrelse for å dekke bakvegg i kammeret. Ordner noe kontaktlim i morgen slik at innliming av filt kan begynne :) Elementer blir midlertidig montert da lakkeringsjobben gjøres samtidig for begge kabinettene. Dermed kan jeg ratte litt med demping etc inntil alt limes inn permanent.

    Satte forøvrig øret inn mot elementåpningen og dunket både lett og tungt på kabinettsidene, jeg oppfattet ingen lyd fra innsiden - og dette er uten filt/fyllmasse :p
     

    Vedlegg

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Steintøft.. Ikke noe engelsk "gitarkasse" her i gården. David A. Wilson forfektet dette i hele sin karriere.
    Hadde det ikke vært for pris (eller møkkajobb) hadde flere høyttalere vært laget i EG, Corian eller Bakelitt. Fibergips er et rimelig og attraktivt alternativ (Fermacell). Bainitt-herdet kulegrafittjern neste?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Steintøft.. Ikke noe engelsk "gitarkasse" her i gården. David A. Wilson forfektet dette i hele sin karriere.
    Hadde det ikke vært for pris (eller møkkajobb) hadde flere høyttalere vært laget i EG, Corian eller Bakelitt. Fibergips er et rimelig og attraktivt alternativ (Fermacell). Bainitt-herdet kulegrafittjern neste?
    Det er ikke kostnadseffektivt å serieprodusere noe slikt nei, rett og slett pga kostnaden knyttet til det - ikke bare for produksjon/arbeidstid men også logistikk etc ut til sluttbruker.
    Og de som er villige til å betale for noe slikt er en ganske liten andel av massene => "ekstremprodukt".

    Av de materialene du nevner så er fellesegenskapen vekt = stivere kasse da flatene ikke får lov til å bevege seg så mye. EG skiller seg ut fra disse da bestanddelene er to komponenter, der en er fleksibel og den andre er hard/tung.
    Kombinasjonen gir hard masse (granittgrus/sand) som absorberer vibrasjoner som epoxy (plast) tillater å vandre. Ideelt så skal den harde massen være en blanding av størrelser slik at absorpsjonen blir "bredbåndet" i EG-massen.

    Ta en jernstang (ensartet) og slå på den med en hammer - vibrasjonene bærer veldig godt (og med en mye høyere hastighet enn i luft)
    Legg en sandsekk på samme stang, slå med samme hammer - vibrasjonene dempes betydelig, men ikke alle
    Tenk så samme sand, i jernstangen - så har du to materialer som slåss mot hverandre og man får en oppbrytning av vibrasjonsbølgene (diffusjon og absorpsjon i en og samme masse).

    Bilde viser en sammenheng mellom Loss Coefficient (vibrasjonsdemping) vs Young's Modulus (styrke).
    For å oppnå en god oppbrytning så må det være noe avstand mellom komponentene.
    Til CNC-maskiner og tilsvarende utstyr så brukes det ofte komponenter fra nederst til høyre + epoxy.
     

    Vedlegg

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Yes, nevnte kulegrafittjern og fibergips har disse kombinerte dempeegenskapene, men så var det tilvirkingskostnaden da.
    Demping av høyttalerkasser innebærer 3 hovedfaktorer: refleksjon, absorbering (fra vibrasjon til varme) og transmisjon.
    Kombinasjon godstykkelse, asymmetri, sandwich-konstruksjoner og avstivninger er våpen i kampen mot kassevibrasjoner.
    B&W forenklet en konstruksjon ved å erstatte innvendig komplisert bikake kabinett (Matrix) med FEM-tilpasset stålplate.
    Morsomt nok har en gjeng på diyaudio forelsket seg i kabinetter av XPS (isolasjonsplater av ekstrudert polystyren, dvs de lyserøde platene vi ser på byggeplasser). Uansett, kabinettet ditt skulle overleve både WW3 og til og med Eidsvåg, Collins, Cohen og andre påkjenninger ;)
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Steintøft.. Ikke noe engelsk "gitarkasse" her i gården. David A. Wilson forfektet dette i hele sin karriere.
    Hadde det ikke vært for pris (eller møkkajobb) hadde flere høyttalere vært laget i EG, Corian eller Bakelitt. Fibergips er et rimelig og attraktivt alternativ (Fermacell). Bainitt-herdet kulegrafittjern neste?
    Det er ikke kostnadseffektivt å serieprodusere noe slikt nei, rett og slett pga kostnaden knyttet til det - ikke bare for produksjon/arbeidstid men også logistikk etc ut til sluttbruker.
    Og de som er villige til å betale for noe slikt er en ganske liten andel av massene => "ekstremprodukt".
    Nå man ser hvor mye tid som går med til selvbygg er det opplagt at produktet ville blitt svært dyrt dersom det skulle komersialiseres. Det vil som regel også bety at det er store kompromisser på vanlig tilgjenlige produkter. Jeg finner ingen grunn for at ikke ordentliig DIY kan overgå kjøpeprodukter på de fleste punkter. Når man ser finnishen og kompetansen her inne er jeg sikker på at både utseende og lyd blir i absolutt øverste hylle!

    Utrolig spennede å følge utviklingen i denne tråden!
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Yes, nevnte kulegrafittjern og fibergips har disse kombinerte dempeegenskapene, men så var det tilvirkingskostnaden da.)
    Jepp, den støpeformen kommer IKKE jeg til å lage! Ikke har jeg egen smelteovn i sokkelen av huset heller... >:D
    EG blir da det "enkle" alternativet ;)

    XPS-tråden på diya-forumet har jeg "skummet" gjennom, mye moro og lett audio som blir limt sammen der - så lenge kasseresonanser spiller på lag med systemet ellers så blir det nok pent :)

    Min ambisjon er å slå kasseresonansene mest mulig i hjel :p
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Linjekilde - Dag for dag: Kontaktlim lukter godt.

    Har i kveld fått limt inn 24 "filtpucker" samt kledd 10 kammervegger med filt, resten går inn ila torsdag og fredag før årets første julebord barker i vei på lørdag :cool:
    Sånn går no dagaan... ???
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Våknet uten hangover i dag så får huske å lukke vinduet neste gang :rolleyes:
    Festlighetene på lørdag skjer utenbys så det blir en lite produktiv helg mtp linjekildene...

    Visuelt er dette en kjedelig fase, utseendet er jo på plass og alt dreier seg om "innmat" - frem til elementene monteres og linjen settes på fot. Noe som etter alt å dømme vil skje ila neste uke :D
    Så kan jeg starte og måle/justere litt for å komme frem til en passende mengde med fyll.
    Parallelt med dette kan produksjonslinjen gires om til forberedelse for støping av linje #2...

    Når begge linjene er ferdige så blir siste finish/lakkering utført samt elementene limt inn på VS-folie som mekanisk skille :)
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Linjekilde - Dag for dag:

    Hadde egentlig ikke tid til å komme noe videre i går men rakk likevel å legge filt og dempemasse ferdig i samtlige kammer :p

    Jeg merket en ting i 3-4stk av kammerene at bakvegg (EG-puck) er noe tynn og det høres ut som om det er "en løs gulvflis" når jeg banker på bakveggen med fingrene. Har ikke finstudert baksiden men det kan virke som at forskalingen ikke har hatt fullt anlegg og ligget buet/forkjært litt når puckene ble støpt, slik at mer masse fløt ut bak mot sidevegg => puckens vegg ble tynnere. Jeg frykter at kan være lekkasje mellom noen av disse kammerene, eventuelt ut bak pga lyden. Men det kan jeg trolig måle meg frem til ved å kjøre en impedansmåling. De kamrene det gjelder ligger samlet i en gruppe, inntil hverandre.

    Om det er lekkasje så er reparasjon kurant, rett og slett slå ut de dårlige puckene og støpe nye der det trengs.

    Elementmontering og oppkobling neste, ila helgen og kommende uke - før det blir en motivasjonsrunde mtp eventuelle korrigerende tiltak eller det å kunne starte på det siste kabinettet :rolleyes:

    Stay tuned :cool:
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Okayy...

    Første halve linje spiller. Nederste gruppe av 12 elementer er blitt montert og koblet opp (4 parallelle serier á 3 elementer)
    Blir jo ingen relevant lytte/opplevelsestest men var ytterst nysgjerrig på hvordan kabinettet oppførte seg :rolleyes:

    Øret klemt inntil mk1 - som å tyvlytte på en hybelfest, gjennom en innerdør av simpleste kvalitet.
    Øret klemt inntil mk2 - som å lete etter en fest i kjelleren på skolen, en fornemmer at noe kan være på gang men man er slett ikke sikker...

    Fullstendig dødt skal jeg ikke påstå kabinettet er, for med øret tett inntil og fingeren i det andre øret så kan jeg høre ørlite av "noe" - men tar jeg fingeren ut så har jeg ikke mulighet til å fornemme noe lyd fra selve kassen, kun fra fronten.
    Legger jeg hånden lett mot sideveggen så føler jeg ingen vibrasjoner.

    Så dette opplever jeg som meeeget lovende :cool:
    Yes, I am a tease...!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Jeg krysser fingrene, vurderer hvor jeg kan få tak i et stetoskop mtp å analysere kabinettet i litt mer "detalj" ;)

    Fortsetter med installering ila kvelden og i morgen, håper da å kunne kjøre hele linjen.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Fikk ila søndagskvelden montert de siste 12 elementene slik at første linje nå har alle 24 på plass.
    Planen for i kveld er å koble de siste 12 sammen og jeg har da første mulighet til å kjøre første hele linje en liten tur :rolleyes:
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Jeg har tenkt å teste ut denne epoxyløsningen som en base til en forsterker jeg jobber med. Halair skriver at Biltema's epoxy herder for fort. Noen som vet hvor man får tak i sakteherdende epoxy til levelige priser?

    Armand

    I nøden spiser selv fanden fluer, jeg måtte ha noe epoxy "raskt" tidligere og gikk med halen mellom bena til BT og plukket med meg noe lamineringsepoxy.
    I mindre mengder (slik at støpejobben går relativt raskt) så fungerte dette glimrende. Mengden sand bremser all eksotermisk reaksjon slik at man får relativt langt arbeidsvindu ifht oppgit potlife. Jeg bruke 600g epoxy mot 5kg sand.

    BT har satt 4,5l forpakningen som utgått :(
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har tenkt å teste ut denne epoxyløsningen som en base til en forsterker jeg jobber med. Halair skriver at Biltema's epoxy herder for fort. Noen som vet hvor man får tak i sakteherdende epoxy til levelige priser?
    Armand

    I nøden spiser selv fanden fluer, jeg måtte ha noe epoxy "raskt" tidligere og gikk med halen mellom bena til BT og plukket med meg noe lamineringsepoxy.
    I mindre mengder (slik at støpejobben går relativt raskt) så fungerte dette glimrende. Mengden sand bremser all eksotermisk reaksjon slik at man får relativt langt arbeidsvindu ifht oppgit potlife. Jeg bruke 600g epoxy mot 5kg sand.

    BT har satt 4,5l forpakningen som utgått :(
    Gustavsen AS selger diverse epoxy-produkter.
    https://www.gustavsenas.no/produkter/epoxy-og-resin

    Johan-Kr
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Daaaah spiller hele første linje... I og med de to linjene ikke er identiske så er det ikke noe grunnlag for noen kvalitativ sammenligning enda. Men - her er det helt klart forskjeller å spore ;D

    The Good:
    Mer fylde/dybde i bunn, virket langt mer uanstrengt når jeg dro på litt. Det er i og for seg er ikke særlig rart da jeg kjører to effekttrinn nå på en linje, samt økning av membranareal.
    Flere detaljer / klarere nyanser.
    Kabinettet oppleves som en stein.

    The Bad:
    Jeg har en lekkasje ved en gruppe elementer, som antatt. Her er EG-bakvegg også veldig tynn og her hører jeg tydelig kasselyd.
    Løsning blir å legge inn mer EG, oppå det gamle, skal være en ganske kurant sak egentlig så er ikke bekymret :p

    Kort oppsummert - motivasjonen for å gå i gang med kabinett #2 steg betraktelig nå :cool:
    Rockefot og gåsehud var begge tilstede....som i bunn og grunn det hele alt dreier seg om :D
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Fikk en time foran systemet i går, hadde egentlig planer om å gå over støperørene og sjekke/klargjøre hvor mange av dem jeg kan bruke på #2 men godstolen trakk det lengste strået. Forførerisk lyd... Nytt forsøk i kveld ;)

    Har planen klar for å korrigere puckene på #1, fra toppen så er det kammer 2-9 som gir mer lyd enn de øvrige. Det er de midtre av disse som er verst, men utfører korrigerende tiltak på de i overgangssonen også når jeg først er i gang.

    Torsdag går bort i show i Oslo men så er det fullt fokus på å få #2 ferdig fortynget :p
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Linjekilder - Dag for dag... :

    24x støperør sjekket og funnet klare til å bli montert på plass i #2, slissene som ble skåret for fjerning fra #1 er tapet igjen :rolleyes:
    I kveld er det Oslo Spektrum som står på agendaen så ingen fremgang å forvente før helgen.

    Plan for kommende helg:
    • Lime inn støperørene til kabinett #2 (fredag)
    • Få støpt ferdig #2 og satt denne til herding (start lørdag)
    • Mens hovedstøp herder, prefabrikere ledninger og kappe klart filt/dempemateriale

    Tidslinje for videre fremgang, neste uke:
    • Støpe puckene for #2, (ca onsdag/torsdag)
    • Lime inn filt/legge inn dempemateriale slik at elementene kan monteres (ca fredag)
    • => med en god porsjon flaks, første lyd for paret 2.søndag i advent??

    Tidsskjemaet er ambisiøst og kan fort sprekke...... :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
    Men komplett lyd før jul er fullt oppnåelig!

    Over nyttår så prøver jeg å sette opp en liten "power-buy" på TC9-elementer om andre er fristet til å prøve noe lignende. Tanken da er å tilby en miniserie av ferdig freste kabinettkomponenter i MDF + drivere, med forsenkning i frontplate (uten waveguide) slik at mesteparten av jobben er gjort :) Send meg en PM om du er interessert :)
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Har i det minste rukket å lime inn samtlige støperør, slik at linjen er klar for støping - manglet sand til å ta hovedstøpet så det kommer i hus i morgen...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Fullstendig dødt skal jeg ikke påstå kabinettet er, for med øret tett inntil og fingeren i det andre øret så kan jeg høre ørlite av "noe" - men tar jeg fingeren ut så har jeg ikke mulighet til å fornemme noe lyd fra selve kassen, kun fra fronten.
    Legger jeg hånden lett mot sideveggen så føler jeg ingen vibrasjoner.
    Har også laget en del høyttalere der det har vært stor fokus på lekkasje og resonanser i kabinett. Brukte samme metode - øre inntil høyttaleren og pekefingeren godt plantet i det andre. Kom aldri så langt at det ble skaffet stetoskop. Har vel innsett at det ikke er den aller viktigste detaljen med høyttalerbygg, men fortsatt greit å tenke litt på.

    Husker godt jeg hadde en med kasse inne i en annen kasse, og med sand i mellom. Elementene festet i innerste kasse. Ble jo noen utfordringer i forhold til lekkasje av sand rundt element og kabelen inn - ble brukt mykeste sort Silicon.
    Er fortsatt den tysteste høyttalerkassen jeg har lagt mine ører på.
    På den tiden var fokuset overdrevent i forhold til det, og trodde det var meget viktig og var ikke kabinettet solid kunne det ikke bli bra. Så ille er det ikke da:)
    Vil likevel nevne en episode der jeg var så dum å prøve denne øre inntil testen på en Stativhøyttaler fra Gryphon til den nette sum av 160.000,- for femten år siden. Hadde øresus i lang tid etter.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vil likevel nevne en episode der jeg var så dum å prøve denne øre inntil testen på en Stativhøyttaler fra Gryphon til den nette sum av 160.000,- for femten år siden. Hadde øresus i lang tid etter.
    Kan være lyden av kassa apparatet, når de solgte småtassene til "bare" 160 lapper, som gnagde seg inn i øregangene dine og ikke ville ut igjen :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Vil likevel nevne en episode der jeg var så dum å prøve denne øre inntil testen på en Stativhøyttaler fra Gryphon til den nette sum av 160.000,- for femten år siden. Hadde øresus i lang tid etter.
    Kan være lyden av kassa apparatet, når de solgte småtassene til "bare" 160 lapper, som gnagde seg inn i øregangene dine og ikke ville ut igjen :)
    Kjøpelysten ble brått borte etter "testen" De spilte også meget moderat, og ble vel pynt for skue etter bare noen timer på den messen.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Har også laget en del høyttalere der det har vært stor fokus på lekkasje og resonanser i kabinett. Brukte samme metode - øre inntil høyttaleren og pekefingeren godt plantet i det andre. Kom aldri så langt at det ble skaffet stetoskop. Har vel innsett at det ikke er den aller viktigste detaljen med høyttalerbygg, men fortsatt greit å tenke litt på.
    Min mening/forståelse er at man forsøker å skape mest mulig dB-avstand mellom element og kabinett/refleksjoner. I tillegg forsøke å unngå de laveste frekvensene da disse har mest energi. Med fylt kabinett med EG så håper jeg at jeg klarer å redusere de lave resonansene mest mulig, samt skape et massefordhold mellom kabinett og membranvekt som er stort nok til at kabinettet i nevneverdig grad ikke lar seg affisere.

    Alt har sin harmoniske frekvens, mine kabinett også. Men har ikke målt noe enda :rolleyes:
    At de er i en helt annen liga enn mine gamle er derimot hevet over enhver tvil :)

    Jeg gleder meg til fortsettelsen av dette prosjektet 8)

    Husker godt jeg hadde en med kasse inne i en annen kasse, og med sand i mellom. Elementene festet i innerste kasse. Ble jo noen utfordringer i forhold til lekkasje av sand rundt element og kabelen inn - ble brukt mykeste sort Silicon.
    Er fortsatt den tysteste høyttalerkassen jeg har lagt mine ører på.
    Det tror jeg på :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    På versjon 3 må du tredoble antall elementer og kjøre trippel isobarik så du får ned kasselyden som kommer ut gjennom membranene også.
    Blir bare 144 elementer.. 8)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Før den tiden kommer har vel Armand forfinet Bose Quiet-teknologien og implementert den i et motlyd-element inni kabinettet.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    På versjon 3 må du tredoble antall elementer og kjøre trippel isobarik så du får ned kasselyden som kommer ut gjennom membranene også.
    Blir bare 144 elementer.. 8)
    Gjort noen beregninger på nødvendig kassemål?? Eller er det bare å dele dagens volum på 3? ;)
    144 elementer per par, peanuts....nuts i alle fall :p
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Linjekilde - Etappe #2

    30kg EG er på plass i det andre kabinettet, det går ca 1t30min per 10kg pga alle kriker og kroker som skal kompaktes for hånd :eek:
    Putter i de siste 15-20kg ila tirsdagskvelden, runden fra mandag har nok ikke startet herdingen engang da :)

    Planen er da å la alt herde til fredag sånn ca, for så nappe ut foringene og støpe puckene :)

    Nååhh..må jeg sove :mad:
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Etappe 2 - Da er kabinett ferdig støpt, lar det ligge og herde i fred til fredag :rolleyes:

    Forbruk: 47kg sand og 5,6kg epoxy.
    Da blir det fram til da en liten pause på dette prosjektet 8)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn