LessLoss

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Thesecret

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2026
    Antall liker
    104
    Sted
    Danmark
    I løpet av de seneste uker er det her avslørt lydmessig forskjell på høyttalerkabler
    ved å benytte en kabelveksler så det vil være rimelig å anta det samme vil gjelde
    for andre kabler som strømkabler med ditto tilpasset kabelveksler som du har?
    Vi har troen og du har utstyret for å bli testet så det kan bli interessant..... :unsure:
    Det er kun 50 hz i stikkontakten og kun det der render gennem strømkablet.
    I et højttalerkabel er det hele frekvensområdet og med varierende impedans og dermed varierende strømtræk.
    Men igen, så er der ingen der nogensinde har kunnet høre forskel på 2 højttalerkabler med samme tværsnit, selvom man kunne hente en million dollars ved at høre forskel.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.495
    Torget vurderinger
    1
    Ingen si fra og iblant er det bedre å holde kjeft eller legge tastaturet bort.
    Faktisk så er det ganske viktig å si ifra, selv om det blir dårlig stemning. Hvorfor?
    Fordi dette er åpent på internett, internett er jo blitt en ganske stor ressurs for å finne (feil)informasjon for alle folk i alle aldre og kjønn. Og det er ikke blitt bedre med AI! AI er en språkmodell som henter ting fra slike kilder som f.eks. dette forumet, om et enkelt individ mener at strømkabler endrer lydbildet totalt uten å få noe form for motstand på det "fordi det blir så dårlig stemning" så ender man bare opp med misinformasjon og jug over hele J%#@& internett! Da kan man bare legge ned hele det ubrukelige internettet, og ta i bruk leksikon fra 70-tallet istedet..

Derfor, er det viktig å si ifra.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.510
    Nå er jeg tidligere kabeltroende og var ditto misjonær. Men jeg har med alderen funnet at når noe er regnet som litt kontroversielt kan jeg være tjent med bedre forstå hva motsetningene består i.

Nå forlot jeg den troende sekten av egen erfaring hvor jeg fikk en aha-opplevelse hvor det stod klart for meg at kabler som "fungerte" hos meg kun gjorde dette etter subtraktive prinsipper.
    Som da betyr at om det ikke er påfallende tap i kabelen kan man heller ikke enkelt diskutere hvordan kabler "låter" i verken fagpresse eller på SoMe. Dette pga synegi med resten av anlegg, rom og frekvensspekter fra musikk avspilt aldri vil være identisk for noen av oss.

Om man vedkjenner seg at placebo er et fenomen kan man i dag selv med et enklere innebygget lydkort som evner 24/96kHz i en moderne laptop sammen med gratis programvare* avsløre om en kabel overvinner en 0-test. Eller avsløre at man faktisk er offer for placebo.
    Om man har en hypotese om at kabler kan påvirke frekvensspekter i tidsdomene m.m. og derfor "ikke enkelt kan måles", - husk dette vil selvsagt også kunne sees som avvik i den samme 0-testen.

*) Deltawave som eksempel. Men REW, Audacity og alle DAW kan også nyttes.
    Høyttalerkabler behøver et par motstander plassert på inngang til lydkort. Men strømkabler kan testes som vanlig linjesignal ut av kilde.

Thesecret

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2026
    Antall liker
    104
    Sted
    Danmark
    Faktisk så er det ganske viktig å si ifra, selv om det blir dårlig stemning. Hvorfor?
    Fordi dette er åpent på internett, internett er jo blitt en ganske stor ressurs for å finne (feil)informasjon for alle folk i alle aldre og kjønn. Og det er ikke blitt bedre med AI! AI er en språkmodell som henter ting fra slike kilder som f.eks. dette forumet, om et enkelt individ mener at strømkabler endrer lydbildet totalt uten å få noe form for motstand på det "fordi det blir så dårlig stemning" så ender man bare opp med misinformasjon og jug over hele J%#@& internett! Da kan man bare legge ned hele det ubrukelige internettet, og ta i bruk leksikon fra 70-tallet istedet..

Derfor, er det viktig å si ifra.
    Problemet er bare at man, som jeg, bliver blokeret for at deltage i tråde, selvom tråd starteren ikke har noget i mod debatten og "modstanden".
    Man må ikke ryste på hovedet, af det der er hovedrystende tåbeligt
    Det gør at man ikke gider deltage og så får snake oil´en lov til at fortsætte.

StefanR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Antall liker
    977
    Sted
    Orkanger
    Torget vurderinger
    1
    Støtter meg på Sven her. Mottok for litt siden 2 Supra lorad 2.5 cs-EU. Da jeg skulle teste den første oppdaget jeg til min store fortvilelse at det ikke ble særlig klaff. Etter å ha lest litt her inne på strømkabler så fant jeg at at de er noen lumske saker og må ofte snues før de settes i kontakten.
    Prøvde dette, men fremdeles fikk jeg den ikke til å strekke seg fra forsterkeren til kontakten.
    Jeg er ikke en mann som gir seg så lett, så jeg rev plasten av kabel nummer 2 og ja, fikk ett lite kutt med det går bra nå.
    Den pakken som var merket med 1.5m var mer kompatibel med systemet mitt og nå er lyden heldigvis tilbake. Den la seg fint på gulvet mellom forsterker og kontakt. Den som var merket 1.0m blir liggende i skuffen til jeg eventuelt skal nedskalere på ett tidspunkt.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    9.852
    Sted
    Kongsberg
    I løpet av de seneste uker er det her avslørt lydmessig forskjell på høyttalerkabler
    ved å benytte en kabelveksler så det vil være rimelig å anta det samme vil gjelde
    for andre kabler som strømkabler med ditto tilpasset kabelveksler som du har?
    Vi har troen og du har utstyret for å bli testet så det kan bli interessant..... :unsure:
    Jeg synes ikke det er interessant å teste strømkabler. Kan ikke du heller presenterer dine funn om høyttalerkabler?

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.758
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    75
    Det er generelt ikke korrekt. Det følger med mye annet, f.eks. "høyfrekvensgrums".
    I forhold til 230v AC amplitude så har vel høyfrekvent støy ikke noe særlig amplitude i forhold, eller? I tillegg har vel ikke 240v strømforsyninger særlige evner eller fokus på å overføre høyfrekvent. 230v strømforsyninger er vel et filter i sin natur. Er dette bare noe jeg innbiller meg?

For ikke å snakke om SMPS som fullstendig transformerer og da filtrerer i mengder …

Tror heller ikke at en "hører en kabel" i seg selv, men påvirkningene impedansmessig som kabelen tilfører i de tilkoblede ender.

Her er det det sikkert mye å reagere på...

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.495
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er bare at man, som jeg, bliver blokeret for at deltage i tråde, selvom tråd starteren ikke har noget i mod debatten og "modstanden".
    Man må ikke ryste på hovedet, af det der er hovedrystende tåbeligt
    Det gør at man ikke gider deltage og så får snake oil´en lov til at fortsætte.
    Det er derfor man ikke nødvendigvis blokkerer disse selv, fordi man trenger gjerne en motpol. Og enkelte kommer av og til med noe interessant også, uansett hvilke retning det skulle være. Troll er det jo bare å blokkere, det er noe helt annet.

Som en lærer sa til meg på ungdomsskolen. Ytringsfrihet er en fin ting, men med den kommer også et ansvar!

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    4.028
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes ikke det er interessant å teste strømkabler. Kan ikke du heller presenterer dine funn om høyttalerkabler?
    Jeg synes det er interessant å teste alle "ting" som blir hevdet å skape en forskjell i lyden.
    I tidligere tider ble det å kjøpe seg opp på produkter som ble anbefalt av andre som skulle
    føre til forbedringer av lydbildet. Med tiden er mye prøvet og feilet, men etter en lang pause
    fordi unger og oppvekst ble prioritert er det nå med kritiske øyne og ører tid for mer testing.
    Viktig å være på ballen før alderen har redusert for mye av sanse-evnene.
    En dag vil det plutselig være slutt på muligheten til å kunne skille mellom nyanser på kabler.

Kabler har vært testet og omtalt gjennom mange år, men aldri har det vært enklere å teste
    når slike nymotens skiftebokser gir deg mulighet til å teste med å trykke på kun 1 knapp.
    Man kan være ærlig og innrømme at forskjeller ikke oppleves eller man kan si at den ene
    oppleves bedre enn den andre. Man kan beskrive opplevde forskjeller. Mulighetene er mange.
    Mangelen på forskjeller eller hørbare forskjeller i mitt test-oppsett gir ingen andre enn de
    som har testet seg selv en oppfatning av det som skjer her.

Kom heller en tur innom og test deg selv så kan du presentere og dele dine funn med HFS (y)

EDIT: Invitasjonen går begge veier dvs. jeg stiller gjerne hos deg når du har et oppsett klar for test (y)

Sist redigert:

Thesecret

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2026
    Antall liker
    104
    Sted
    Danmark
    Det er derfor man ikke nødvendigvis blokkerer disse selv, fordi man trenger gjerne en motpol. Og enkelte kommer av og til med noe interessant også, uansett hvilke retning det skulle være. Troll er det jo bare å blokkere, det er noe helt annet.

Som en lærer sa til meg på ungdomsskolen. Ytringsfrihet er en fin ting, men med den kommer også et ansvar!
    Ja hvis man er en troll fordi man trykker på grinesmiley, når nogle mener de kan høre store forbedringer ved at sætte x antal fødder under en internet router, så er jeg en troll.
    Eller hvis man skriver man selv har prøvet diverse strømforsyninger på minidsp, uden nogle kunne høre forskel, ja så er jeg også en troll. :p
    Det er bare ærgerligt for hifi interessen og debatten, at der ikke må stilles spørgsmålstegn ved alt det der ikke kan måles, men som nogle mener giver enorme forskelle.

skapulf

Medlem
    Ble medlem
    10.03.2026
    Antall liker
    7
    Sted
    Vestfold
    Firmaer som LessLoss og andre kabel produsenter lager vel ikke dyre flotte kabler for å tjene penger, men for å glede en lyd nerd som vil ha den beste lyd fra anlegget sitt.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    11.133
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ved 20 000hz er svaret ganske enkelt.
    Har du en kabel som er 1mm tykk holder det.
    I bassen går det jo igjenom hele kabelen.
    Så der er det jo kjekt med større kvadrat.
    • Ved 20 kHz: For en kobberledning vil "skin-dybden" (hvor dypt strømmen trenger inn) være omtrent 0,47 mm. Siden de fleste vanlige ledere er tynnere enn dette eller ikke bruker hele tverrsnittet i kritiske applikasjoner ved så lave frekvenser, er den økte motstanden neglisjerbar for de fleste formål.
    • Konsekvenser: Ved denne frekvensen trenger du normalt ikke å ta spesielle forholdsregler med mindre du jobber med ekstremt presisjonsutstyr eller svært tykke kabler.

Thesecret

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2026
    Antall liker
    104
    Sted
    Danmark
    Ved 20 000hz er svaret ganske enkelt.
    Har du en kabel som er 1mm tykk holder det.
    I bassen går det jo igjenom hele kabelen.
    Så der er det jo kjekt med større kvadrat.
    • Ved 20 kHz: For en kobberledning vil "skin-dybden" (hvor dypt strømmen trenger inn) være omtrent 0,47 mm. Siden de fleste vanlige ledere er tynnere enn dette eller ikke bruker hele tverrsnittet i kritiske applikasjoner ved så lave frekvenser, er den økte motstanden neglisjerbar for de fleste formål.
    • Konsekvenser: Ved denne frekvensen trenger du normalt ikke å ta spesielle forholdsregler med mindre du jobber med ekstremt presisjonsutstyr eller svært tykke kabler.
    Og skineffekten har kun betydning over frekvenser vi mennesker kan høre

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn