LessLoss

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Thesecret

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2026
    Antall liker
    94
    Sted
    Danmark
    I løpet av de seneste uker er det her avslørt lydmessig forskjell på høyttalerkabler
    ved å benytte en kabelveksler så det vil være rimelig å anta det samme vil gjelde
    for andre kabler som strømkabler med ditto tilpasset kabelveksler som du har?
    Vi har troen og du har utstyret for å bli testet så det kan bli interessant..... :unsure:
    Det er kun 50 hz i stikkontakten og kun det der render gennem strømkablet.
    I et højttalerkabel er det hele frekvensområdet og med varierende impedans og dermed varierende strømtræk.
    Men igen, så er der ingen der nogensinde har kunnet høre forskel på 2 højttalerkabler med samme tværsnit, selvom man kunne hente en million dollars ved at høre forskel.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.490
    Torget vurderinger
    1
    Ingen si fra og iblant er det bedre å holde kjeft eller legge tastaturet bort.
    Faktisk så er det ganske viktig å si ifra, selv om det blir dårlig stemning. Hvorfor?
    Fordi dette er åpent på internett, internett er jo blitt en ganske stor ressurs for å finne (feil)informasjon for alle folk i alle aldre og kjønn. Og det er ikke blitt bedre med AI! AI er en språkmodell som henter ting fra slike kilder som f.eks. dette forumet, om et enkelt individ mener at strømkabler endrer lydbildet totalt uten å få noe form for motstand på det "fordi det blir så dårlig stemning" så ender man bare opp med misinformasjon og jug over hele J%#@& internett! Da kan man bare legge ned hele det ubrukelige internettet, og ta i bruk leksikon fra 70-tallet istedet..

Derfor, er det viktig å si ifra.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.507
    Nå er jeg tidligere kabeltroende og var ditto misjonær. Men jeg har med alderen funnet at når noe er regnet som litt kontroversielt kan jeg være tjent med bedre forstå hva motsetningene består i.

Nå forlot jeg den troende sekten av egen erfaring hvor jeg fikk en aha-opplevelse hvor det stod klart for meg at kabler som "fungerte" hos meg kun gjorde dette etter subtraktive prinsipper.
    Som da betyr at om det ikke er påfallende tap i kabelen kan man heller ikke enkelt diskutere hvordan kabler "låter" i verken fagpresse eller på SoMe. Dette pga synegi med resten av anlegg, rom og frekvensspekter fra musikk avspilt aldri vil være identisk for noen av oss.

Om man vedkjenner seg at placebo er et fenomen kan man i dag selv med et enklere innebygget lydkort som evner 24/96kHz i en moderne laptop sammen med gratis programvare* avsløre om en kabel overvinner en 0-test. Eller avsløre at man faktisk er offer for placebo.
    Om man har en hypotese om at kabler kan påvirke frekvensspekter i tidsdomene m.m. og derfor "ikke enkelt kan måles", - husk dette vil selvsagt også kunne sees som avvik i den samme 0-testen.

*) Deltawave som eksempel. Men REW, Audacity og alle DAW kan også nyttes.
    Høyttalerkabler behøver et par motstander plassert på inngang til lydkort. Men strømkabler kan testes som vanlig linjesignal ut av kilde.

Thesecret

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2026
    Antall liker
    94
    Sted
    Danmark
    Faktisk så er det ganske viktig å si ifra, selv om det blir dårlig stemning. Hvorfor?
    Fordi dette er åpent på internett, internett er jo blitt en ganske stor ressurs for å finne (feil)informasjon for alle folk i alle aldre og kjønn. Og det er ikke blitt bedre med AI! AI er en språkmodell som henter ting fra slike kilder som f.eks. dette forumet, om et enkelt individ mener at strømkabler endrer lydbildet totalt uten å få noe form for motstand på det "fordi det blir så dårlig stemning" så ender man bare opp med misinformasjon og jug over hele J%#@& internett! Da kan man bare legge ned hele det ubrukelige internettet, og ta i bruk leksikon fra 70-tallet istedet..

Derfor, er det viktig å si ifra.
    Problemet er bare at man, som jeg, bliver blokeret for at deltage i tråde, selvom tråd starteren ikke har noget i mod debatten og "modstanden".
    Man må ikke ryste på hovedet, af det der er hovedrystende tåbeligt
    Det gør at man ikke gider deltage og så får snake oil´en lov til at fortsætte.

StefanR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Antall liker
    973
    Sted
    Orkanger
    Torget vurderinger
    1
    Støtter meg på Sven her. Mottok for litt siden 2 Supra lorad 2.5 cs-EU. Da jeg skulle teste den første oppdaget jeg til min store fortvilelse at det ikke ble særlig klaff. Etter å ha lest litt her inne på strømkabler så fant jeg at at de er noen lumske saker og må ofte snues før de settes i kontakten.
    Prøvde dette, men fremdeles fikk jeg den ikke til å strekke seg fra forsterkeren til kontakten.
    Jeg er ikke en mann som gir seg så lett, så jeg rev plasten av kabel nummer 2 og ja, fikk ett lite kutt med det går bra nå.
    Den pakken som var merket med 1.5m var mer kompatibel med systemet mitt og nå er lyden heldigvis tilbake. Den la seg fint på gulvet mellom forsterker og kontakt. Den som var merket 1.0m blir liggende i skuffen til jeg eventuelt skal nedskalere på ett tidspunkt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn