Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    443
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Så er det min tur:
    Et LENCO-vrag har gennem år henstået på lager i min garage. Min søn's svigerfar og jeg har vedtaget at jeg
    bygger en grammofon til fælles afprøvninger at pick-up's samt tonearme. Til dette projekt er førnævnte LENCO kommet i spil.
    Det der ses normalt er at man blot vender chassis en kvart omgang i en ny plint, lystigt bemalet. Her går jeg anderledes til værks.
    Chassis skal ned i størrelse, så det kun angår selve værket. Armboard m.m. skal vi nok finde ud af.

    Resized_20220807_162913_4940.jpeg
    Resized_20220807_162901_2642.jpeg
    Resized_20221009_170400_5264.jpeg
    Resized_20221009_170409_6417.jpeg
    Resized_20221009_170623_5325.jpeg
    Resized_20221009_172155_7544.jpeg
    Resized_20221009_174339_1960.jpeg
    Resized_20221010_170830_806.jpeg
    Resized_20221010_171042_3598.jpeg


    Nu er værket nede i en brugbar størrelse. En plint bygges. tegningen er retningsvisende, men med plads til udskifteligt armboard
    hvor der kan afprøves forskellige arm-set, samt pick-up's.

    On-Off med friløb af mellemhjul genskabes naturligvis...

    see y later
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    443
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Fantastisk Fredelig Fredag. Fri For Fruen.
    Resized_20221019_181926_2174.jpeg

    Finurlige "Fumlerier" Foregår.

    Resized_20221021_120524_5081.jpeg


    Flotte Farver Falmer.


    Resized_20221021_120051_4980.jpeg


    Faldt for Fredags F-F. (fine festival)


    Resized_20221020_191912_6409.jpeg


    I mangel på F'er , vises her gårsdagens udsigt fra køkkenvinduet. Den er er lige prøvesamlet.
    Plint skal males. det bliver senere i dag.
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    443
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    Inden at Jeg nåede så langt, så det sådan ud:
    Resized_20221021_123840_1244.jpeg


    Den "hemmelige" tunnel til manøvre-arm til start/stop:
    Resized_20221021_164334_7264.jpeg


    LENCO-værket's funktions arm her med et nødvendigt twist....
    Resized_20221021_165729_2995.jpeg


    Før den mekaniske tilpasning, justering efterfølgende med to fingermøtrikker, der kan tilgås når chassiet er vippet lidt op.
    Resized_20221021_165820_8558.jpeg


    Samlet og færdig. hvad ikke ses på billedet, er at der er indbygget DC-spær, og nedsat driftspænding til motoren, som nu går med absolut ro... tyst...
    Tonearmen er opstillet af hensyn til fotografen. der skal fremstilles armboard's
    Resized_20221022_234658_566.jpeg


    -så langt, så godt...




    M
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Vakkert. Flotte arbeider, og lyden er nok fremragende!
     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.641
    Antall liker
    3.433
    Torget vurderinger
    1
    Grattis det må jo bli knall. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.131
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Olje til smøring av drivverk... Hva bruker dere?
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Du har sikkert vært innom "Lencoheaven"? Der er det massevis av råd, manualer og maler...Lykke til!
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Er det noen som bor i nærheten av Larvik som kan hjelpe meg å sette opp en Lenco L75. Den er i god stand og jeg ønsker å beholde den original. Men kanskje bytte headshell og pickup, samt få den satt opp riktig.

    Jeg betaler selvfølgelig for jobben og det som trengs av oppgradering 🤓.

    Sitter en Shure L75 på den nå som har fått seg en trøkk og nåla er skeiv og bøyd. Trenger litt hjelp til å få dette opp å kjøre uten å bruke mange tusen kroner på ny arm etc.

    Ha en riktig god helg alle sammen 🙋🏼
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Olje til smøring av drivverk... Hva bruker dere?
    Som du sa så kommer du til å få mange svar :)
    Har renovert en liten haug av disse spillerne. Til motor rengjør jeg alle delene i rensesprit før jeg kladder på med vanlig grease bak og foran. Tallerkenlager bruker jeg syntetisk 10w/60(litt tykk motorolje)
    Idlerwheel lager rengjør jeg med sprit og har noen dråper av samme olje på spindelen før jeg monterer sammen det hele.
    Lencoheaven er nevnt og det er en "onestop" kilde for disse jobbene
    Mvh
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    L78 har litt annen style utseendemessig samt auto stop. Googlet det :) Har ingen erfaring med L78. Har visst en annen, bedre platematte
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    33.674
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hva er forskjellen på L75 og L78?
    Først og fremst kosmetisk. De fjernet den blanke aluplata foran på chassis, Plinth har rundede hjørner med chassis nedsenket i Plinth. Annen av/på bryter osv.
    Innvendig gjennomgikk L75 noen små forandringer den tiden den ble produsert - som litt forbedret mellomhjul osv. Siste L75 var stort sett lik L78 under lokket tror jeg.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.131
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Først og fremst auto-stopp, som virker helt til den ikke vil mer, da blir spilleren omgjort til en L75😂
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Hvis jeg skal kjøpe olje som anbefales der så må jeg kjøpe "alle typer i verden".
    Jeg har holdt på med Lenco siden slutten av åtti-tallet-ish, og kunne ikke forstå at slike spillere kunne spille så bra? Trodde det var feil med ørene mine! Hvis man brukes en god syntetisk motorolje, så går det bra. Det selges masse greier ute i verden, små flasker med en magisk olje, som nok ikke er noe annet enn en standardolje puttet på nye flasker. En italiener fra Roma området?, selger gode mellomhjul på e-bay, og sender raskt. Sjekke diameteren på akselen , slik at du får riktig. Tonearmen er ikke så dårlig som mange tror. Bytt lager, se på e-bay her også. Det finnes også masse modde greier for armene også.. Lykke til!!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.964
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Masse reflekser og kanskje noe støv.
    Min L75 i stort plinth og snudd 90 grader for å få det til å passe. Micro Seiko arm og Ortofon MC.
    Tung og god🙂

    IMG_20230224_115610249.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    33.674
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det er vel først og fremst Jean Nantais som startet med å modde Lenco spillere. Lenco Heaven som nevnt tidligere er stedet for mer inspirasjon.

    Mono & Stereo © 2022: Jean Nantais Reference Lenco MKII turntable review (monoandstereo.com)


    Garrards, Lencos, Thorens etc. were remarkable machines that can still rival if not surpass many of the current turntables. Heretic?!

    “Their great advantage over other systems is their torque, and the fact their torque is pure analogue. This leads to a combination of speed, dynamics timing and naturalness all at once which is supreme, in my view at putting the “music” back into music reproduction. Which was the whole reason I decided to start an “Idler-Wheel War”.” - Jean Nantais
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Ok.....altså samme prinsippet som springvann på flaske..... :unsure:
    Det er vel først og fremst Jean Nantais som startet med å modde Lenco spillere. Lenco Heaven som nevnt tidligere er stedet for mer inspirasjon.

    Mono & Stereo © 2022: Jean Nantais Reference Lenco MKII turntable review (monoandstereo.com)


    Garrards, Lencos, Thorens etc. were remarkable machines that can still rival if not surpass many of the current turntables. Heretic?!

    “Their great advantage over other systems is their torque, and the fact their torque is pure analogue. This leads to a combination of speed, dynamics timing and naturalness all at once which is supreme, in my view at putting the “music” back into music reproduction. Which was the whole reason I decided to start an “Idler-Wheel War”.” - Jean Nantais
    Det er helt riktig at han startet hele greier, selv om mange hadde stor tro på Lenco sine mellomhjul spillere før det også. Arvet en Lenco av storebroren min i 76-77, da han kjøpte sen en Micro Seiki? Den første nettsida var vel "Lencolovers", forgjengeren til Lencoheaven. Tror det var uenigheter mellom de to som startet nettsida, derfor forsvant den. Var mye aktivitet der, minnes jeg
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Først og fremst auto-stopp, som virker helt til den ikke vil mer, da blir spilleren omgjort til en L75😂
    Auto-stopp på min L78 fungerte ikke da jeg kjøpte den i 2018. Jeg demonterte mekanismen, rengjorde, satte sammen igjen med litt smøring på relevante steder, og etter litt justering så fungerte auto-stopp strøkent igjen. Og det gjør den fortsatt nå 5 år etter. Som så mye annet med disse spillerne så er også service på auto-stopp godt dokumentert: https://bornin50.webs.com/l78.htm
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Det er helt riktig at han startet hele greier, selv om mange hadde stor tro på Lenco sine mellomhjul spillere før det også. Arvet en Lenco av storebroren min i 76-77, da han kjøpte sen en Micro Seiki? Den første nettsida var vel "Lencolovers", forgjengeren til Lencoheaven. Tror det var uenigheter mellom de to som startet nettsida, derfor forsvant den. Var mye aktivitet der, minnes jeg
    Ja, det var en del uenigheter der. Lencolovers forsvant til Frankrike hvis jeg har forstått det rett. Det var en helt annen stemning før, mer aggressivt og opphetede diskusjoner som kan forekomme i andre forum også..... Lencoheaven er ganske "peace and love" nå.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    33.674
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja, det var en del uenigheter der. Lencolovers forsvant til Frankrike hvis jeg har forstått det rett. Det var en helt annen stemning før, mer aggressivt og opphetede diskusjoner som kan forekomme i andre forum også..... Lencoheaven er ganske "peace and love" nå.
    Jeg postet på LencoHeaven når jeg bygde et par spillere, og ble veldig godt mottatt i alle fall. Alle delte begeistring over prosjektene som ble lagt frem virket det som. Mye kommentarer, og noen PM også.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Jeg postet på LencoHeaven når jeg bygde et par spillere, og ble veldig godt mottatt i alle fall. Alle delte begeistring over prosjektene som ble lagt frem virket det som. Mye kommentarer, og noen PM også.
    Har også brukt forumet mye. Spesielt de tekniske sidene. Ubetalelig hvis man skal restaurere en klassisk Lenco
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn