Le Grande Focal -vennetråden for de som liker Focal, så klart..!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg har prøvd No1 på Naim elektronikk hjemme. Det ble ikke kjøp da jeg helst vil ha gulvstående, mens mitt rom ikke tåler en høyttaler av No 2`s kaliber. Når det er sagt, for en dynamikk, for en bass (fra en stativhøyttaler), for en mellomtone og for en innsikt og åpenhet. Det er så nært og flott og jeg angrer litt mens jeg skriver dette :)

    Dersom Naim puckene er for små? Blir det større, blir det ikke pent i mine øyne.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.812
    Antall liker
    26.419
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hei.
    Kan du fortelle litt mer om hva du ikke likte så godt med spikes😉

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk[/QUOTE]Syns de mistet litt kropp og blev en tanke analytiske i fremtoningen, litt mer førlåtende og allround uten spikes men koker vel ner til en smaksak til sist!
    Norcane syns Chapter'n blir litt for laidback selv syns jeg den er passe frempå og detaljert med god bass respons på Alto! Som vanligt inga facit svar det bør testes og utvurderes i eget anlegg:)
    Kunne tenkt og prøvd Soundcare men og brottas med Alto'ne selv frister ikke:p
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    No 1 ble testet over 2 uker med oppsettet beskrevet i signaturen min.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Er det noen her som har erfaring med Mini Utopia? Jeg har kjøpt slike høyttalere, og de spiller jo bra. Men jeg sliter med å få til et stabilt perspektiv. Rommet de spiller i er ikke stort, og skal passe til disse høyttalerne. Bredden er 4.9 meter. Pga skråvegg og store basskasser er høyttalerne ca 1.2 meter ut fra veggen og en god meter til sideveggene. Lytteavstand har vært ca 2.7 meter og ca 2.5 m mellom høyttalerne. De er vinklet slik at jeg ikke ser sidene på kassene. Har noen tips til vinkling og avstand mellom høyttalerne? Der høyttalerne står er det bassfattig, men planen har hele tiden vært å bruke basser i tillegg som deles ved ca 180- 200 hz. Bruker Lyngdorf til dette, og Focalene blir tidsforsinket i forhold til bassene. Bassene er for øvrig Focal 13" med polyglass membraner. Det er ikke problem med for mye bass i rommet. Den er dynamisk og går ikke så veldig dypt.

    Hilsen Eirik.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hei.

    Er det noen her som har erfaring med Mini Utopia? Jeg har kjøpt slike høyttalere, og de spiller jo bra. Men jeg sliter med å få til et stabilt perspektiv. Rommet de spiller i er ikke stort, og skal passe til disse høyttalerne. Bredden er 4.9 meter. Pga skråvegg og store basskasser er høyttalerne ca 1.2 meter ut fra veggen og en god meter til sideveggene. Lytteavstand har vært ca 2.7 meter og ca 2.5 m mellom høyttalerne. De er vinklet slik at jeg ikke ser sidene på kassene. Har noen tips til vinkling og avstand mellom høyttalerne? Der høyttalerne står er det bassfattig, men planen har hele tiden vært å bruke basser i tillegg som deles ved ca 180- 200 hz. Bruker Lyngdorf til dette, og Focalene blir tidsforsinket i forhold til bassene. Bassene er for øvrig Focal 13" med polyglass membraner. Det er ikke problem med for mye bass i rommet. Den er dynamisk og går ikke så veldig dypt.

    Hilsen Eirik.
    Hei.
    Har du prøvd å dempe første refleksjon og evt ikke ha så mye vinkling?
    Har Alto selv. Og de trives godt med lite vinkling selv i mitt usymmetriske rom.
    Nå er alle rom forskjellige så vanskelig å si noe uten å være der. Man må vel bare prøve seg frem.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hei.

    Er det noen her som har erfaring med Mini Utopia? Jeg har kjøpt slike høyttalere, og de spiller jo bra. Men jeg sliter med å få til et stabilt perspektiv. Rommet de spiller i er ikke stort, og skal passe til disse høyttalerne. Bredden er 4.9 meter. Pga skråvegg og store basskasser er høyttalerne ca 1.2 meter ut fra veggen og en god meter til sideveggene. Lytteavstand har vært ca 2.7 meter og ca 2.5 m mellom høyttalerne. De er vinklet slik at jeg ikke ser sidene på kassene. Har noen tips til vinkling og avstand mellom høyttalerne? Der høyttalerne står er det bassfattig, men planen har hele tiden vært å bruke basser i tillegg som deles ved ca 180- 200 hz. Bruker Lyngdorf til dette, og Focalene blir tidsforsinket i forhold til bassene. Bassene er for øvrig Focal 13" med polyglass membraner. Det er ikke problem med for mye bass i rommet. Den er dynamisk og går ikke så veldig dypt.

    Hilsen Eirik.
    Hei.
    Har du prøvd å dempe første refleksjon og evt ikke ha så mye vinkling?
    Har Alto selv. Og de trives godt med lite vinkling selv i mitt usymmetriske rom.
    Nå er alle rom forskjellige så vanskelig å si noe uten å være der. Man må vel bare prøve seg frem.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Høres mest ut som du sliter med refleksjoner.
    Vil absolutt anbefale å prøve med demping i første refleksjon.
    Føler jeg får mye mer bredde her hjemme og mer ro i hele lydbildet med riktig demping.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Må bare si at Alto ikke stopper å overraske meg.
    Med Bladelius som holder kontrollen over elementene så låter det utrolig behagelig og fint.
    Det er stor forskjell på mastringa på forskjellige sanger og instrumentaler.
    Har spilt litt Chillhop og mye jazzhop og annen spennende musikk i det siste. Blant annet dubstep og mye jazz og country.
    Mye av dette fra noe så dårlig som YouTube gjennom min B.m.c dac.
    Ikke sånn at lyden der er super eller noe. Men faen det spiller musikk og engasjerer på en ytterst behagelig måte.
    Da rommet har mange utfordringer i bassen så kjører jeg på med 4 x 12"subber.
    Etter å ha flyttet litt rundt på Altoene har selve lyden blitt mye bedre. Endte med å flytte de rundt 10 cm nærmere veggen bak.
    Integreringen med subbene ble bedre og da blir det meste andre bedre.
    Gikk dessverre litt utover dybden i lydbildet.
    Mye pga litt høy og dyp stereo benk.
    Med en stor Center høyttaler på.
    Men den store tvn har mest av skylden tror jeg. Blir mye refleksjoner muligens.
    Men hjalp å hive ett tykt pledd over den.
    Hadde Electra 936 før dette. Og de trivdes bedre lengre utifra veggen.

    De Altoene er i en helt annen liga enn 936. Mye mer behagelig og bedre hele veien.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Takk for rådene.

    Jeg hadde gjort den store amatørtabben og byttet om pluss og minus på den ene høyttaleren. Det ble mye bedre lyd og perspektiv etterpå. Men endte opp med å selge Mini Utopia og beholdt selvbygg høyttalerne. De ble solgt fort. Har fortsatt 2 x 13" Focal polyglass basser på hver side.

    Eirik.
     

    løvblad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    121
    Antall liker
    4
    Hvilke selvbygg høyttalere beholdt du da? At du selger Focal som er merkevare og beholder noe du har satt sammen selv, mulig å bli nysgjerrig av slikt altså.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Man blir jo forpliktet til å melde seg inn i denne klubben når man har investert i noen flotte Focal høyttalere.

    Legger ved noen bilder og så får jeg heller komme tilbake til lytteinntrykk etterhvert.

    De kom i hus på fredag og penværet her Fredrikstad de siste dagene har ført til mer at mesteparten av fritiden blir ute på verandaen:) :)

    De blir spilt på sammen med et Naim oppsett ( Nac-n 272 og Nap 250 DR )

    bilder :) ;D :)

    Vis vedlegget 379978

    Vis vedlegget 379979

    Vis vedlegget 379980

    Vis vedlegget 379981

    Vis vedlegget 379982

    p.s Det er bare å si ifra om noen har lyst til å stikke innom for å lytte på oppsettet


    Ha en fortsatt fin dag :):)

    Tom
    Takk for handel Tom da var de mine
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Må si Focal har fått til noe veldig bra med den lille brødboksen Sopra No1 , gruer meg litt til subwoofer sopra sw1000be ankommer landet det er alltid et helvete synes jeg å bestemme seg med deling fase delay eq mm .
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hva er jazzhop, carisma?
    Er det jazza hiphop?
    Har du noen eksempler?
    Søk det opp på YouTube og du finner det.
    Slik type musikk er nytt for meg. Finnes så mye utrolig rart og fint på YouTube. Helt ærlig bryr jeg meg fint lite om akkurat hvilken"boks"eller sjanger musikken hører til så lenge det faller i smak. Men er nok slik du sier vil jeg anta. En blanding av de to[emoji56][emoji106]
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Må si Focal har fått til noe veldig bra med den lille brødboksen Sopra No1 , gruer meg litt til subwoofer sopra sw1000be ankommer landet det er alltid et helvete synes jeg å bestemme seg med deling fase delay eq mm .
    De er nok ekstremt gode om de er i nærheten av like gode som Sopra 2. Personlig har jeg aldri vært borti subbene til Focal. Men i bilstereo verden er de jo kjent for sin rene stramme og sjappe bass. Og er ganske nyanserte.

    På mine Alto er det en relativt ganske enkel 11" som spiller bass. Og disse spiller utrolig fint. De er i tillegg til god "dyp"bass kanskje mer kjent for ekstrem god mellombass og toppbass. Alto ruller fort av under 25hz. Har ikke lest meg opp på nevnte subb men regner med at den er minst like god.
    Og husk når det gjelder sub,fler er bedre. Også på lavt volum.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Det som er fint emd 1000BE subbene er fjernkontrollen. Blir mye enklere da gitt...
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hva er jazzhop, carisma?
    Er det jazza hiphop?
    Har du noen eksempler?
    Søk det opp på YouTube og du finner det.
    Slik type musikk er nytt for meg. Finnes så mye utrolig rart og fint på YouTube. Helt ærlig bryr jeg meg fint lite om akkurat hvilken"boks"eller sjanger musikken hører til så lenge det faller i smak. Men er nok slik du sier vil jeg anta. En blanding av de to[emoji56][emoji106]
    Ja, det var som antatt litt Del-Mar inspirert lounge/chill-out med litt jazza trip hop beats.
    Sjekk ut Mark Farina sin Mushroom Jazz kompilering: https://youtu.be/u5u6l4IB0WE
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Focal Sopra 1 på rørforsterker noen som testet / hørt ?

    Mvh
    Focal Electra 1008be er i hvertfall en god match med rør.
    Ikke mye ulike de to der når det kommer til spec i alle fall kraftig var den rørampen ?
    2x20 i triodedrift ev. 2x40 i ultralinear. Brukte den i triodedrift og på et moderat lyttevolum. Sjelden eller aldri over 80db. Volumkontrollen var stort sett rundt kl. 9-10. Rommet er på snaue 20 kvm. Følte ikke at jeg savnet muskler for å si det sånn.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Focal Sopra 1 på rørforsterker noen som testet / hørt ?

    Mvh
    Focal Electra 1008be er i hvertfall en god match med rør.
    Ikke mye ulike de to der når det kommer til spec i alle fall kraftig var den rørampen ?
    2x20 i triodedrift ev. 2x40 i ultralinear. Brukte den i triodedrift og på et moderat lyttevolum. Sjelden eller aldri over 80db. Volumkontrollen var stort sett rundt kl. 9-10. Rommet er på snaue 20 kvm. Følte ikke at jeg savnet muskler for å si det sånn.
    Høres bra ut har kun kjørt triode selv de få ganger jeg har brukt rørblokk :) fikk plutselig noe annet å tenke på her Sopra subwoofer har ankommer Norge å på vei ned til Plankebyen :) :) :)
     

    Lostx9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker blandt annet en Copland CTA 405-A, KT-120 rør
    Det synes jeg funger meget bra på mine Focal Micro Utopia Be.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Sopra SW 1000be koblet til for alle første gang har kun hørt lyden av kalibrering noise på LFE :D å dette lover bra .
    Må spilles inn står det i manualen kunne dem ikke levert ferdig med innspilt / oppmyket oppheng da ?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Heftig!
    Fikk selv økt andelen Focal og byttet ut Monitor Audio SIlver RXFX med Focal Electra SR1000BE.. Mangler kun sub i Focal så er det Focal rundbaut.. Men tviler på at det skjer "desverre"

    Hva har du hatt tidligere og kan sammenligne med når den tid kommer Laban?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Sopra SW 1000be koblet til for alle første gang har kun hørt lyden av kalibrering noise på LFE :D å dette lover bra .
    Må spilles inn står det i manualen kunne dem ikke levert ferdig med innspilt / oppmyket oppheng da ?
    Det er bare å spille som vanlig. Altså vanlig musikk. Og gjerne litt høyt så elementet får rørt seg litt. Gratulerer [emoji6]
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg bruker blandt annet en Copland CTA 405-A, KT-120 rør
    Det synes jeg funger meget bra på mine Focal Micro Utopia Be.

    Dem kominasjonen har jeg hørt. Fungerte velldig bra synes jeg. Varmt og oppløst.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Heftig!
    Fikk selv økt andelen Focal og byttet ut Monitor Audio SIlver RXFX med Focal Electra SR1000BE.. Mangler kun sub i Focal så er det Focal rundbaut.. Men tviler på at det skjer "desverre"

    Hva har du hatt tidligere og kan sammenligne med når den tid kommer Laban?
    Hei!

    Et tips: Det ligger en Focal Utopia sub på Finn. Jeg antar at dette er en Focal Electra Be SW 1000 til en hyggelig pris. Den har lyse tresider. Dersom denne kan være av interesse, men du ønsker en sort, kan jeg tipse om at jeg kjøpte en tilsvarende og fikk den foliert. 3Ms Wrap film 1080 - Gloss Black Metallic er svært lik Focals Black laq. I stedet for å bestille en rull sjøl, sjekk med aktuelle reklamebyråer eller andre som folierer om de har en rest inne. Spør hva de skal ha for å gjøre jobben. Et lite hint; Det er ikke lurt å varme å strekke folien for hardt over den fasetterte toppen og bunnen på sideplatene. Da vil folien krympe. Her er det nok et snitt og en brett, eventuelt overlapp i hjørnene som må til.

    Mvh Olav E
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har sett den:) Det er en Utopia BE sub. Lånte en for test hjemme da jeg vurderte den.. Men ble ikke helt fortrolig men tror det er mye på grunn av at hjemme hos meg så er det ikke særlig smart med svært mye dypbass. Den subben leverer i bøtter og spann men jeg vil heller ha mer nivå oppover..
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Heftig!
    Fikk selv økt andelen Focal og byttet ut Monitor Audio SIlver RXFX med Focal Electra SR1000BE.. Mangler kun sub i Focal så er det Focal rundbaut.. Men tviler på at det skjer "desverre"

    Hva har du hatt tidligere og kan sammenligne med når den tid kommer Laban?
    Kjørt med Yamaha yst sw 1500 tidligere ikke dårlig på noen måte men skal kombinere den i et 2 ch oppsett mot sopra no1 :) med rørpreamp TV lyd auro 3d / 2ch i en smekk :)
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Har sett den:) Det er en Utopia BE sub. Lånte en for test hjemme da jeg vurderte den.. Men ble ikke helt fortrolig men tror det er mye på grunn av at hjemme hos meg så er det ikke særlig smart med svært mye dypbass. Den subben leverer i bøtter og spann men jeg vil heller ha mer nivå oppover..
    Mange innstillingsmuligheter på subben. Trodde du ville klare å stille den inn som du ønsket.....

    Betyr det du skriver at du mener Sopra 2 ikke leverer tilfredsstillende bass?

    Mvh Olav E
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Det hadde sikkert gått og skal ærlig innrømme at jeg ikke er veldig god på og kalibrere sub men etter at jeg fikk prøvd AS sub så ble valget enklere..

    Sopra 2 leverer bass:) Tanken var på film!
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en SW 1000 koblet opp mot 1038 Be. 1038ene spiller bass så det holder. SW 1000 er satt på lavt på volum og delt av lavt. Den gir det lille ekstra ved behov, da særlig film. Det blir en mer forsterket fysisk følelse med subben inne. Hadde klar meg greit uten.

    Godt å høre at Sopra 2 holder i bassen også. De kan være et alternativ ved senere flytting av anlegget til et mindre rom enn det jeg har i dag. Kanta no. 2 er også kandidat. Kan få behov for høyttalere som er litt mindre i størrelse, men har ikke lyst til å miste bassen i 1038. SW 1000 får nok ikke lov til å bli med på flyttelasset. Den stjeler litt plass....

    Mvh Olav E

    Mvh Olav E.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Siste leilighet jeg bodde i brukte jeg electra se1000be sub til focal utopia micro. Det var en veldig bra kombo..
    Var også svært heldig med plasseringa med sub i den leiligheten.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Siste leilighet jeg bodde i brukte jeg electra se1000be sub til focal utopia micro. Det var en veldig bra kombo..
    Var også svært heldig med plasseringa med sub i den leiligheten.
    Kjørte du fullrange på utopia micro så for å fylle ut i bunn med 1000be ?

    Mvh
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Ja.. Var ikke den strammeste bassen men det fungerte allikevel veldig godt!!


    Siste leilighet jeg bodde i brukte jeg electra se1000be sub til focal utopia micro. Det var en veldig bra kombo..
    Var også svært heldig med plasseringa med sub i den leiligheten.
    Kjørte du fullrange på utopia micro så for å fylle ut i bunn med 1000be ?

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn