Le Grande Focal -vennetråden for de som liker Focal, så klart..!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Da fikk jeg et par av disse inn døren på lørdag:). Står og spiller seg inn nå. Men låt helt klart bra ut av boksen.

    IMG_0249.JPG
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Enig med kommentarene.
    Tenkt først at jeg skulle spille safe da jeg muligens ville gå lei denne fargen og få for den i grå. Men ble enig med selv (og selgeren) på at jeg skulle følge det som jeg intiutivt først tenkte, og gikk derfor for det dristige valget. Angrer ikke til nå, og den passer fint inn i stua. Har også noe Montana som er i samme farge. Så hittil fornøyd med valget.
    Tok også en sjanse med forsterker. Hadde ikke hørt Kanta sammen med Hegel H190 før jeg kjøpte. Men hadde en fornemmelse på at dette skulle være en god match. Heldigvis stemte dette veldig bra. Lyden er så luftig å fin oppover, og med en ren og oppløst mellomtone. Bassgjenngivelsen er nærmest ultrastramm. Nå går ikke denne høyttaleren helt i dybden i bassen, men den er veldig kontrollert med masse nyanser på det den spiller. I det hele tatt så er musikken veldig nær og den følges levende:).
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Hvordan opplever du disse nå? Står de til forventningene?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan i helvete lager dere å henter frem igjen faste egnene valg på fjernkontrollen til sw 1000be i hifi / kino modus ?
    Blir ikke klok på den jævla fjernkontrollen dette skulle jo være lett som en plett ( eller ) ?
    Focal sw 1000be Sopra.jpg


    Mvh

    Noe jeg ikke helt har fått med meg
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Fungerer det ikke bare ved å trykke inn knappen merket: Cinema/HIFI/user? --->user--->preset med scroll funksjonen
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Fungerer det ikke bare ved å trykke inn knappen merket: Cinema/HIFI/user? --->user--->preset med scroll funksjonen
    Takk fått lagt det inn for ente gang igjen ( mistanke om at den lever et eget meget primitivt liv der inne ( litt dement slik som eier )

    Mvh
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan opplever du disse nå? Står de til forventningene?
    Hei, de har bare utviklet seg i positiv-retning:).

    Opplever nå mer et lydbilde med mer luft og tredimensjonalitet. Låter veldig bra med jazz. Bl.a.så fremstår pianoet til Tord Gustavsen med fin klang og utklinging. Og det er god test. Tomlene opp!
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Noen som vet om - og eventuelt når - det kommer en Kanta no. 1?
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Det skal komme en Kanto no1, som er en stativhøyttaler. Men jeg vet ikke når.

    Hørte importøren hadde veldig forventninger til denne (mulig han hadde fått en lytt).
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Black is the new black!

    Hei!

    Svartere er det vanskelig å få det. To svarte franske skjønnheter har besøkt kjellerstua ett års tid nå. Med svart LM508ia og Black Magic "The Giant", er det godt at LMen lyser opp og musikken fomidles med stor spilleglede. LMen kom inn døra for en uke siden. I prosessen med å rydde opp i samlingen, måtte Focalene få sin runde med rør før det blir elle melle mellom dem og noen svenske yppige framtoninger. Ingen dårlig match mellom svart, svart og svart. Mange poenger i forhold til "svart musikk", men får la det ligge....

    Noen bilder passer vel?

    Focal fullt anlegg.jpg


    DSC02734 (2).jpg


    Med klær på.

    DSC02727 (2).jpg


    Uten klær.

    DSC02738 (2).jpg


    En nærstudie i den velomtalte dikanten.

    Skjønnhetene er Electra Be 1038 i black laquer. I hjørnet står en Electra Be SW 1000. Den har tresider, men har fått litt make up i form av sort folie, svært likt sine langbente fransøser. Jeg synes fransøsene er svært elegante i sin mørke speilende strikte fremtoning med det markante båndet rundt diskanten i børstet metall. Flotte ser de ut og flott låter de.

    Mvh Olav E.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hei!

    Svartere er det vanskelig å få det. To svarte franske skjønnheter har besøkt kjellerstua ett års tid nå. Med svart LM508ia og Black Magic "The Giant", er det godt at LMen lyser opp og musikken fomidles med stor spilleglede. LMen kom inn døra for en uke siden. I prosessen med å rydde opp i samlingen, måtte Focalene få sin runde med rør før det blir elle melle mellom dem og noen svenske yppige framtoninger. Ingen dårlig match mellom svart, svart og svart. Mange poenger i forhold til "svart musikk", men får la det ligge....

    Noen bilder passer vel?

    Vis vedlegget 489759

    Vis vedlegget 489760

    Med klær på.

    Vis vedlegget 489766

    Uten klær.

    Vis vedlegget 489763

    En nærstudie i den velomtalte dikanten.

    Skjønnhetene er Electra Be 1038 i black laquer. I hjørnet står en Electra Be SW 1000. Den har tresider, men har fått litt make up i form av sort folie, svært likt sine langbente fransøser. Jeg synes fransøsene er svært elegante i sin mørke speilende strikte fremtoning med det markante båndet rundt diskanten i børstet metall. Flotte ser de ut og flott låter de.

    Mvh Olav E.
    Flotte høyttalere og oppsett. Holdt på å kjøpe slike selv på brukten. Fikk dessverre aldri hørt dem heller. Har hatt noen Focaler selv. Er tredje parret jeg har nå. Er noe med Focal lyden som gjorde at at jeg bare måtte ha det igjen etter en pause på 20 år.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har hørt de noen ganger og må innrømme at jeg har vært veldig nære og kjøpe de ett par ganger:) Heftige høyttalere!!!

    Ser smashing ut:cool:
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Har hørt de noen ganger og må innrømme at jeg har vært veldig nære og kjøpe de ett par ganger:) Heftige høyttalere!!!

    Ser smashing ut:cool:
    Ja, det tror jeg på. Var det Sopra 2 du endte på?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Endte opp med Sopra 2 ja.. Tror det blir lenge til jeg bytter til noe annet enn Focal. Hadde Focal 1027BE og Utopia Micro BE endel år før jeg byttet ti Monitor Audio Paltinum som jeg hadde enda flere år og var også svært fornøyd med de selv om de har en litt annen spille stil.

    Var på tide og bytte tilbake til Focal igjen da de på en måte alltid har vært min egen referanse, spesielt anlegget med 1027BE og Chapter Audio precis som jeg hadde i en leilighet satte dype spor..


    Har hørt de noen ganger og må innrømme at jeg har vært veldig nære og kjøpe de ett par ganger:) Heftige høyttalere!!!

    Ser smashing ut:cool:
    Ja, det tror jeg på. Var det Sopra 2 du endte på?
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Har en stund vurdert å gå over til stativhøyttalere i stua da jeg er lei av digre kolosser rundt tven, men har vært usikker på hva jeg skulle velge. Etter å ha vurdert litt sto valget mellom Sonus Faber Guarneri Evolution og Focal Sopra 1. To gode kandidater, men valget falt til slutt på Sopra 1 som jeg venter ihus ila uken. Gleder meg :)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Sopra 1 i front enda her , har liksom ikke klart å få meg til å sette dem som bakkanaler enda siden de spiller så bra ( Front speaker står nå bak :D ) her går alt ting an .

    Mvh
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Var litt skeptisk til basstrykket, men det spiller over all forventning. Har hatt endel forskjellige modeller fra Focal gjennom årene, men det er en stund siden sist nå. Litt mer balansert lydbilde enn jeg husker fra 1027Be. Godt førsteinntrykk
     
    Sist redigert:
    T

    TLN

    Gjest
    Var litt skeptisk til basstrykket, men det spiller over all forventning. Har hatt endel forskjellige modeller fta Focal gjennom årene, men det er en stund siden sist nå. Litt mer balansert lydbilde enn jeg husker fra 1027Be. Godt førsteinntrykk
    Ser ut som du har en Paradigm Sub 1 i hjørnet der? Isåfall, bentter du den i stereo for å gjøre opp for manglende "fysisk bass" i Sopraene?

    Lekre høyttalere :)
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Suben spiller kun mot receiver. Bladelius Thor har ikke sub utgang, så det er litt for omstendig å tune den mot full range signal
     
    T

    TLN

    Gjest
    Suben spiller kun mot receiver. Bladelius Thor har ikke sub utgang, så det er litt for omstendig å tune den mot full range signal
    Det forstår jeg. De låter jo helt fortreffelig uten sub også :)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Melder meg inn som som Focal venn. Første bekjentskap med merket, og syns Sopra 2 låter fantastisk bra. Metallic sort pianolakk falt i smak hos kona også.

     
    Sist redigert:

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Melder meg inn som som Focal venn. Første bekjentskap med merket, og syns Sopra 2 låter fantastisk bra. Metallic sort pianolakk falt i smak hos kona også.

    Har du hatt andre høyttalere på Audia Flight forsterkeren? Hvilken vei heller den lydmessig med Sopra 2?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hatt Monitor Audio GX300 og PMC Twenty5 24 før Sopra 2. FLS 10 klarer å få ut det beste i høyttalerne.

    Av det lille jeg har fått hørt virker komboen veldig behagelig. Diskanten er veldig behagelig, silkeaktig. Men på grunn av vekten til Sopra 2 har jeg ikke satt på spikes enda. Armene verker litt nå. De står rett på gulvet. Skal få lyttet mer når jeg har fått Sonic Design føttene. Men tror det blir et par Townshend Seismic Podium. Står i kø for å teste plattformen.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Det hørtes ut som en god kombinasjon ja[emoji41].
    Townshend har jeg lurt på selv. Men fant det litt væl dyrt til mine Alto Utopia.
    Jeg gikk for SVS SOUNDPATH istedenfor. Det gjorde utrolig underverker både med lyden og rommet(færre ulyder og ting som faller ut av hyller)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hvor mange cm bygger de svs føttene? Redd for at diskanten kan bli hevet for mye.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hvor mange cm bygger de svs føttene? Redd for at diskanten kan bli hevet for mye.
    Minimum 3,5 cm om du skrur de helt inn. Selv har jeg satt inn to muttere for å kunne justere og låse. Så ca 5 cm..
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Takk for svar, 3.5 kan til nød gå. Skal ha de føttene på testlista.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn