Le Grande Focal -vennetråden for de som liker Focal, så klart..!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Er blitt Focal venn,har fått i hus et par hvite Aria 926 :)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Ja jøss!
    Tok en sjanse for jeg hadde ikke hørt de på forhånd bare lest gode tester osv.
    Har pløyd gjennom en del forskjellig fra Mastodon i den ene enden til Abba i den andre,ser ut til at dette er den allrounderen jeg hadde håpet på :)
    I tillegg er det jo en fantastisk vakker møbel også.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Ja jøss!
    Tok en sjanse for jeg hadde ikke hørt de på forhånd bare lest gode tester osv.
    Har pløyd gjennom en del forskjellig fra Mastodon i den ene enden til Abba i den andre,ser ut til at dette er den allrounderen jeg hadde håpet på :)
    I tillegg er det jo en fantastisk vakker møbel også.
    Allrounder og musikalske er vel de stikkordene jeg først kommer på når det gjelder Aria serien. De fikk meg hvertfall av byttekarusellen.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har hørt Sopra 2 men er det noen andre som har hørt de under ok omstendigheter og kan dele sitt lytte inntrykk?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt Sopra 2 hos renaissance Audio I Bergen ved flere anledninger ved forskjellige plasseringer i lokalet og med Devialet 120, Audio Research gsi75 og Parasound Hint som forsterkere.

    Utrolige musikkformidlere med både smekk, snert og oppløsning som virkelig vokser med kvalitet inn. De høyttalerne fikk meg til å innse at Devialet 120 var utrolig og var direkte årsak til at jeg kjøpte en slik ved en senere anledning.

    Spilt sammen med ARC gsi 75 skjønte jeg virkelig greien med rør som alle snakker om. Herregud for en lyd!

    Parasound Hint er ikke en god nok forsterker til å ta ut potensialet i disse høyttalerne, men låt varmt, behagelig og mykt om enn litt kjedelig.

    Siden har jeg hørt 3 oppsett som låt bedre i mine ører; Focal sopra 3 (mer bass og fundament som gjorde seg I det store lokalet), ls1 grimm og min suverene favoritt- Vivid Gyuia G3 (4?) spilt med gsi 75.

    Vurderer du å bytte ut pl 300 2?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Er kun Sopra 2 som er aktuelt og bytte til eventuelt. Og er ikke i nærheten av sikker på om det er lurt:) Hadde en kjempe mulighet for og bytte med Sopra 3 men de hadde vært alt for store i mitt rom.i.. Bytter ikke på grunn av at det låter dårlig, men har lyst på Focal igjen og den litt spesielle spillestilen. Har hatt Focal tidligere både Electra og Utopia serien..

    PL300 II spiller helt magisk og jeg tror de fleste hadde vært enig i det for og si det mildt. Stor sannsynlighet for at Sopra 2 hadde blitt en gedigen nedgradering også. Skal derfor ta en ny runde til uka..
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke hørt PL 300 II, så jeg kan ikke uttale meg om eventuelle forskjeller. Men dersom du liker Focal sin house-sound, så er det forståelig at du lengter tilbake. For hvilken sound! Skulle ønske jeg kunne si noe meningsfullt, men det er en tøff avgjørelse du står ovenfor. Jeg tviler på at den ene er bedre enn den andre, det handler nok mer om smak og design og/eventuelt behov enn noe annet. Legger ved målinger av begge just for the sake of it.

    PL 300II;
    pl300ii.jpg

    Sopra No 2;
    sopra 2.gif
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har ikke sett frekvensresponsens til Sopra 2 før og syns ikke det som skjer under 100hz ser så veldig bra ut! Er -5 db fra 100 hz og bare fortsetter.. Regner med det er direkte sammenlignbart
     

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke sett frekvensresponsens til Sopra 2 før og syns ikke det som skjer under 100hz ser så veldig bra ut! Er -5 db fra 100 hz og bare fortsetter.. Regner med det er direkte sammenlignbart
    Uten å vite kilden/ oppsettet til de målingene er de verdiløse. Personlig synes jeg som musikkformidlere er Sopra flere klasser over PL serien til MA, men selvsagt er det min smak. Snerten og farten i de er klasseledende. Har også hørt Sopra hos Roald et par ganger. Det er kanskje noe av den beste lyden han har hatt i butikken hittil og han er svært oppegående med demoene sine imo.

    Uansett er det anbefale en (bra) demo av Sopra om du er nysgjerrig.
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har du hørt de nye PL II? Eneste brukbare rommet var i Oslo/Gunerius. Ikke demo rommet men "felles" rommet fungerte bra. Har som nevnt hørt både Sopra 2 og 3 og PL300II presenterer lydbildet på en helt annen måte. Foreløpig så syns jeg Sopra spiller litt innelukket ifh til PL300 med et litt lite lydbilde men som du også nevnr så er det attacket jeg er ute etter. Der drar Sopra ifra. Så får vi se om det veier opp:) Men som alltid smak og behag.)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Dere som kjenner litt focal, hva er "house sounden" dems ?

    Jeg føler de er en blanding av laidback hi-fi / end høyttaler med godt avstivete kabinetter, elementer med lite egenlyd samtidig som de også virker å være såpass lettdrevne at de har fart, snert og energi når det trengs.

    For meg er de en blanding mellom beherskt hi-fi høyttaler og hornhøyttaler. Har kun eid et sett med focal, nåværende Aria 906 i mitt oppsett, men det fikk meg fullstendig av byttekarusellen å jeg se ikke hvordan det kan gjøres bedre for pengene. Det spiller Musikk !
     

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hørte noen timer hos Soundgarden Forus i fjor november. Var ikke helt min greie, som sagt. Men skjønner at det kan falle i smak hos noen med den store luftige presentasjonen i PL serien.
    Sopra spiller stort med laserpresisjon hos Roald, så er redd for at demoene ikke holder mål hos noen? Er du her i Bergen er det verdt tiden å besøke han. Tror jammen jeg hadde tatt dagsturen for å høre de hos han om du skal ut med kr 100k + uten mulighet for skikklig demo i nærområdet ;)
     
    Sist redigert:

    pink panter

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Sted
    Notodden
    Torget vurderinger
    4
    Hei, Trenger litt hjelp før innkjøp av aria.
    Skal innrede rom i kjeller på 15m2. ( 3,35 x 4,45 ca.) Kjøpe Aria 906 eller kan jeg gå for 926?
    Anlegg består av Parasound Hint - Drivverk Stello CDT100 - Dac Stello DA100sign. - Rega RP40 - Isotek OHC40 strømrenser.
    Har i dag Dali mentor menuett SE høttalere i et veldig lite rom, men når rommet blir større vil jeg helst ha litt størrelse på høyttaleren.
    Men det er også viktig at den ikke er for stor til rommet. Noen med erfaring med Aria i mindre rom??
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg har Aria 906 og hadde 926 inntil idag :)
    Rommet mitt er litt større enn ditt, men med en litt vanskelig knevegg. Har prøvd dem i stua også, på 40+15m2 L formet.
    Dette vil uansett bli antagelser basert på mine erfaringer.

    906 har den største garantien for suksess i ditt rom. En utrolig god høyttaler til prisen og mindre rom, men også i min nevnte stue fungerte det fint.
    De er lette å få til og er lettdrevne.
    926 kan også fungere, men med en viss fare for litt vel mye bassfylde. Om du ikke kan høre på forhånd, er 906 mitt tips.Du vil bli overrasket over hvor stort de spiller, tiltross for størrelsen.
    Noen kan ikke leve med stativhøyttaler pga mangel på dypbass. Å presse en gulvstående inn i et lite rom og få for mye bass, er i mine ører mye verre enn å få litt mindre dypbass, men heller en klar kvalitetsbass med begrensninger i dybde.

    Hei, Trenger litt hjelp før innkjøp av aria.
    Skal innrede rom i kjeller på 15m2. ( 3,35 x 4,45 ca.) Kjøpe Aria 906 eller kan jeg gå for 926?
    Anlegg består av Parasound Hint - Drivverk Stello CDT100 - Dac Stello DA100sign. - Rega RP40 - Isotek OHC40 strømrenser.
    Har i dag Dali mentor menuett SE høttalere i et veldig lite rom, men når rommet blir større vil jeg helst ha litt størrelse på høyttaleren.
    Men det er også viktig at den ikke er for stor til rommet. Noen med erfaring med Aria i mindre rom??
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Mitt Focal bekjentskap er begrenset til det jeg har hørt de siste to årene. Hørte Focal Scala Utopia i Bergen, Sopra 2 under demo i Trondheim og har eid Aria 926, Aria 906 har jeg fremdeles.
    Focal er blitt min hushøyttaler. Åpen, innsiktsfull, frisk, dynamisk, klar, frempå, men allikevel ikke pågående. Denne kombinasjonen av renhet og klarhet, samtidig som det ikke blir påtrengende har jeg ikke opplevd tidligere fra noen annen høyttaler. Beveger du deg fra Aria og oppover får du virkelig betaling, mer av alt, samt størrelse og naturlighet.



    Dere som kjenner litt focal, hva er "house sounden" dems ?

    Jeg føler de er en blanding av laidback hi-fi / end høyttaler med godt avstivete kabinetter, elementer med lite egenlyd samtidig som de også virker å være såpass lettdrevne at de har fart, snert og energi når det trengs.

    For meg er de en blanding mellom beherskt hi-fi høyttaler og hornhøyttaler. Har kun eid et sett med focal, nåværende Aria 906 i mitt oppsett, men det fikk meg fullstendig av byttekarusellen å jeg se ikke hvordan det kan gjøres bedre for pengene. Det spiller Musikk !
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    ...men beveger du deg over Aria, får du virkelig betale..!
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Jeg har Aria 906 og hadde 926 inntil idag :)
    Rommet mitt er litt større enn ditt, men med en litt vanskelig knevegg. Har prøvd dem i stua også, på 40+15m2 L formet.
    Dette vil uansett bli antagelser basert på mine erfaringer.

    906 har den største garantien for suksess i ditt rom. En utrolig god høyttaler til prisen og mindre rom, men også i min nevnte stue fungerte det fint.
    De er lette å få til og er lettdrevne.
    926 kan også fungere, men med en viss fare for litt vel mye bassfylde. Om du ikke kan høre på forhånd, er 906 mitt tips.Du vil bli overrasket over hvor stort de spiller, tiltross for størrelsen.
    Noen kan ikke leve med stativhøyttaler pga mangel på dypbass. Å presse en gulvstående inn i et lite rom og få for mye bass, er i mine ører mye verre enn å få litt mindre dypbass, men heller en klar kvalitetsbass med begrensninger i dybde.

    Hei, Trenger litt hjelp før innkjøp av aria.
    Skal innrede rom i kjeller på 15m2. ( 3,35 x 4,45 ca.) Kjøpe Aria 906 eller kan jeg gå for 926?
    Anlegg består av Parasound Hint - Drivverk Stello CDT100 - Dac Stello DA100sign. - Rega RP40 - Isotek OHC40 strømrenser.
    Har i dag Dali mentor menuett SE høttalere i et veldig lite rom, men når rommet blir større vil jeg helst ha litt størrelse på høyttaleren.
    Men det er også viktig at den ikke er for stor til rommet. Noen med erfaring med Aria i mindre rom??
    Kloke ord her Stover. Jeg har selv vært lenge i tenkeboksen for å gå fra 906 til 926. Men jeg tenker likt som deg, jeg vil heller ha en "for liten" høyttaler som fritt får spille fra seg, en en for stor som "metter" rommet og bassen blir litt som å være på et bilstereo event, eller tivoli. Stuen er 14m2, har alltid hatt best lyd her med stativhøyttalere.
     

    NEFossum

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2017
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    Snåsa
    Focal Aria 946...hva matcher disse?
    "Hva som helst" - litt avhengig av hvilken lyd man liker, eller er de nøye på føden?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Focal Aria 946...hva matcher disse?
    "Hva som helst" - litt avhengig av hvilken lyd man liker, eller er de nøye på føden?
    Hvis du tenker forsterker?
    Tja,på papiret har de ca 92db i følsomhet som på en måte indikerer at du klarer deg med en liten forsterker.
    På den annen side så dipper den ned i 2.5 ohm. Det indikerer at du trenger en ganske stabil forsterker.
    Trenger nødvendigvis ikke en haug med watt. Men den bør kunne levere greit ned til 2 ohm.
    Så kommer spørsmålet om hvor høyt du vil spille. Og om du ønsker godt med trøkk på høyt volum også,altså en forsterker som ikke blir slankere i lyden ved pådrag.
    Det er da det begynner å bli dyrt.

    Da det innimellom er gøy å dra på litt så bør du velge forsterker med omhu.
    Hvis du er allergisk mot lydtrykk så blir det jo en annen sak.

    Selv har jeg Focal Electra 936.
    De dipper ned til 3 ohm.
    Jeg brukte en Onkyo txnr 1010 i starten.
    Den er på 200 hyle watt. Og leverer godt ned i 2 ohm.
    De fleste i mp3 generasjonen hadde fint klart seg med denne. God og varm lyd.

    Kjøpte så en billig effekt på brukten fra Adeler Audio. Og det var en åpenbaring.
    Den var ikke kraftigere på papiret. Men litt mer ekte watt. Absolutt en grei kombo . Og ett godt steg i riktig retning.

    Så ble det komplett B.m.c anlegg med en integrert Cs2 med 2000va strømforsyning og 40 kg vekt 2 x 200 watt i 8 ohm.
    Det åpnet opp lydbildet betraktelig.
    Og spilte slik en slik høyttaler burde spille.
    Her var lydbildet enormt i forhold. Og masse detaljer og en utrolig stram og nyansert bass med ett godt trøkk. Dette låt også behagelig og mot det varme på gode innspillinger.
    Nå spilte det fint på lavt volum også.
    Senere har jeg kjøpt en Bladelius Ymer mk2.
    Dette er ett beist på 56kg som kan levere 2 x 45 watt i klasse A. Eller 2 x 300 8 ohm.
    Og om behov 2 x 2600 watt i 2 ohm.
    Pre er en Mi 23.
    De 2 siste forsterkerne her er bygd opp veldig forskjellige. Og når det kommer til å spille musikk,så var B.m.c hakket bedre.
    Har fått forklart at det kan komme av en lavere dempefaktor og "no negativ feedback "
    Men det er mer ro over det siste og enda større lydbilde.
    Alt låter mer balansert. Og man legger nesten ikke merke til om lyden er for høy for helsa.
    Men føler også her at jeg ikke mister noe når jeg spiller lavt.

    Nå vet jeg ikke ditt budsjett, men kjøp noe som er stabilt i 2 ohm.
    Og heller litt mye enn for lite watt.
    Og ja,har du muligheten til å prøve ting så får du akkurat den lyden du vil ha.
     

    NEFossum

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2017
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    Snåsa
    Jeg går i tanker om å kjøpe meg en Lyngdorf TDAI 2170... litt "mot strømmen" kanskje.

    Aria 948, og vel 936, så jeg hos stereofil.no da jeg var i Oslo sist, og synes de så fine ut "live". Må ta meg en tur å lytte litt neste gang jeg drar nedover. Uansett blir det nok ikke noen konkurranse om høyest lyd her, men synes det gjerne må være litt "volum" på høytalerne - om ikke annet som møbel. Ikke "tynne og høye" i alle fall. Og her er det ikke behov for å tenke på WAF-faktoren, kun min mening teller :) Og jeg kunne også finne på å kjøpe en rød eller blå Zu Audio Omen - hvis jeg mente det ville bli bra... hehe.

    Som med så mye annet, finnes det alt for mange alternativer...og for få muligheter til å prøve.
    I alle fall hvis man ikke bor veldig sentralt...
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Lyngdorf er bra saker. Men for den prisen får du noe gromt på brukten også.
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hvor stort er lytterommet ditt?
    Jeg har kun erfaring med Naim elektronikk, det fungerer bra. Selv en liten 30W styrer 926 fint, om du ikke spiller for høyt.
     

    NEFossum

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2017
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    Snåsa
    Hvor stort er lytterommet ditt?
    Jeg har kun erfaring med Naim elektronikk, det fungerer bra. Selv en liten 30W styrer 926 fint, om du ikke spiller for høyt.
    Mitt? Enten ca 20m2 (4.5x4.5) eller ca ca 30m2 (5.5x5.5) - og det er i begge tilfeller ei stue, ikke noe dedikert lytterom, ennå i alle fall.
    Skal bygge om litt, derfor litt uklart hvordan det ender opp.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg tenkte mest på hvordan de ulike modellene vil passe til rommet. 948 høres i overkant store ut til de arealene, men man vet aldri.
    Selv ville jeg satt kortene på 926. Dersom du allerede har kjøpt høyttaler, så går det an å tune rommet også om nødvendig.

    Du spiller heller ikke så høyt i et mindre rom og krav til strømsterk forsterker reduseres etter min mening.
    Lykke til :)

    Hvor stort er lytterommet ditt?
    Jeg har kun erfaring med Naim elektronikk, det fungerer bra. Selv en liten 30W styrer 926 fint, om du ikke spiller for høyt.
    Mitt? Enten ca 20m2 (4.5x4.5) eller ca ca 30m2 (5.5x5.5) - og det er i begge tilfeller ei stue, ikke noe dedikert lytterom, ennå i alle fall.
    Skal bygge om litt, derfor litt uklart hvordan det ender opp.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hvor stort er lytterommet ditt?
    Jeg har kun erfaring med Naim elektronikk, det fungerer bra. Selv en liten 30W styrer 926 fint, om du ikke spiller for høyt.
    Mitt? Enten ca 20m2 (4.5x4.5) eller ca ca 30m2 (5.5x5.5) - og det er i begge tilfeller ei stue, ikke noe dedikert lytterom, ennå i alle fall.
    Skal bygge om litt, derfor litt uklart hvordan det ender opp.
    Er veldig spent på hvordan du synes lyden blir i en av de rommene.
    Kvadratiske rom er visstnok veldig uheldig.
    Og om du har takhøyde på rund 2.4 +- så er det visstnok enda mer uheldig.
    Hadde selv en stue på 4.2 x 4.2 og bassen var helt fraværende.
    Da stod høyttalerne slik som de typisk gjør når man er gift.
    Nesten helt inntil vegg..
    Fantes ikke trøkk noen steder i det rommet.

    Nå sies det at om man må bruke ett kvadratisk rom så er det best å spille diagonalt i rommet. Altså en høytaler på hver vegg(foran deg😀)slik at hjørnet blir i midten foran deg.
    Så sitter du selv foran det bakre hjørnet med litt avstand.
    Har ikke prøvd dette selv i ett rom med disse målene. Da det er ugunstig om rommet også er en stue,som det var i midt tilfelle.

    OHC hadde ett rom på ca 6 x 6m før.
    Der spilte de diagonalt. Og med en subwoofer i hjørnet foran. Det låt faktisk jævelig bra. Med en enorm dybde i lydbildet. Bredden var selvfølgelig også på topp.
    Var ett i utgangspunktet dårlig rom med 2 glassvegger og en isolert betongvegg og en dårlig skillevegg. Taket hadde nedsenket tynne plater som var festet i stål rammer. Og sikkert en meter med luft over og åpent inn til andre rom.
    Så vanskelig rom som ikke trykksettes da all trøkk/bass slipper ut.
    Ikke optimalt på noen måter. Men det funket. Takket være subben.
     

    pink panter

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Sted
    Notodden
    Torget vurderinger
    4
    Var i Drammen i dag og hentet aria 926.
    Hadde 906 på hjemlån og var veldig fornøyd med de, men har hatt små stativhøyttalere i mange år og føler at noe mangler
    ( kropp !? )hvet ikke om det er riktig forklart
    Så nå er det bare å koble opp og starte innspilling. Hvor mange timer må jeg regne med ca?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Var i Drammen i dag og hentet aria 926.
    Hadde 906 på hjemlån og var veldig fornøyd med de, men har hatt små stativhøyttalere i mange år og føler at noe mangler
    ( kropp !? )hvet ikke om det er riktig forklart
    Så nå er det bare å koble opp og starte innspilling. Hvor mange timer må jeg regne med ca?
    Er en del faktorer som spiller inn her,og hva du egentlig mener eller spør om.

    Noen høyttalere låter bedre etter noe innspilling. Ant timer varierer fra merke til merke. Og hva man spiller og hvor høyt man spiller.
    Å spille lavt for å spille inn er bare tull.
    Skal det spilles inn må basselementene røre på seg. Så jo mer høyt man spiller jo fortere går det.
    Kan man spille for høyt?
    Ja,det er alltid mulig og ikke bra.
    Hva er for høyt?
    Når lyden komprimerer er det for høyt(uavhengig om de er innspilt eller ikke)
    Spill som vanlig og skru ned om lyden komprimerer.
    Lykke til å gratulerer med nye høyttalere.
     

    NEFossum

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2017
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Sted
    Snåsa
    Er veldig spent på hvordan du synes lyden blir i en av de rommene.
    Kvadratiske rom er visstnok veldig uheldig.
    Og om du har takhøyde på rund 2.4 +- så er det visstnok enda mer uheldig.
    ...
    Fantes ikke trøkk noen steder i det rommet.
    ...
    Ikke optimalt på noen måter. Men det funket. Takket være subben.
    Huh...du sier noe der. Nå rakk jeg ikke innom for å lytte, men årsaken til at jeg er på utkikk i utgangspunktet, er at jeg føler mine gamle B&W CM7 "mangler trøkk". Kan egentlig ikke huske de var så "bassløse" før de kom inn i dette 30m2 kvadratiske stua, men nå står de der...

    Men må bytte forsterkeri også, trenger digitale innganger - og færre komponenter som ikke tar for mye plass. Lyttet litt på en Lyngdorf, men syntes ikke den var like "luftig" som andre jeg sammenliknet med. Dessverre var ikke de andre aktuelle, da jeg vil ha muligheter for sub og streaming fra TIDAL - helst uten flere "bokser". Kommer til å ta tid dette, og bli litt dyrere en først antatt :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Da ble valget tatt og jeg er tilbake til Focal som jeg hadde noen år for ca 7-8 år siden..

    PL300II spilte svært bra men ville prøve noe annet og som var litt mindre ruvende.. Heldigvis så blir Sopra 2 ganske beskjeden når man sitter i sofaen noe min kjære samboer var enig i:) Tanken var også og kjøpe stativ høyttaler men var litt redd for barnebursdager og små barn noe som fort kunne føre til velt hvis uhellet var ute..

    Føler jeg tok en liten sjans men dette spiller bedre hjemme enn når jeg hørte de i demo med unntak på enkelte parametere
    Tydelig at ATI 6003 leverer også her!! Tror nok Marantzen er og har alltid vært det svakeste leddet..

    IMG_0490.jpg

    IMG_0504.jpg

    IMG_0493.jpg
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Da ble valget tatt og jeg er tilbake til Focal som jeg hadde noen år for ca 7-8 år siden..

    PL300II spilte svært bra men ville prøve noe annet og som var litt mindre ruvende.. Heldigvis så blir Sopra 2 ganske beskjeden når man sitter i sofaen noe min kjære samboer var enig i:) Tanken var også og kjøpe stativ høyttaler men var litt redd for barnebursdager og små barn noe som fort kunne føre til velt hvis uhellet var ute..

    Føler jeg tok en liten sjans men dette spiller bedre hjemme enn når jeg hørte de i demo med unntak på enkelte parametere
    Tydelig at ATI 6003 leverer også her!! Tror nok Marantzen er og har alltid vært det svakeste leddet..

    Vis vedlegget 430314
    Vis vedlegget 430318
    Vis vedlegget 430319
    STEIKE FLOTT!
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Ja,dette var flott Norcane.
    Disse er vel ikke så mye mindre enn de andre du hadde.
    Men de er lekre med runde former. Så de ser også mindre ut.
    Er disse nye,eller er det de som lå til salgs der ute?
    Og hvordan spiller de kontra pl300?
    Se bort fra spørsmålet om de er nye😀
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Takk takk:)

    Kjøpt hos Stereofil..

    De tar ganske så mye mindre plass og dominerer endel mindre selv om de er høyere. Fra sofaen ser de ut som vanlige gulvhøyttalere, nesten:)

    Kommer tilbake med lytte inntrykk.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn