Le Grande Focal -vennetråden for de som liker Focal, så klart..!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Driver fortsatt med plasering og har målt litt men har enda ikke funnet den optimale plasseringen. Men det tatt i betraktning så er ytteinntrykk så langt er at det var på tide for meg og gå tilbake til Focal igjen. Har vært en trofast og svært fornøyd kunde med Platinum serien i mange år men det er godt med noe helt nytt igjen og Focal innfrir på alle punkter.
    De går ikke like dypt som PL300 men spiller like stort og oppløst dog med vokalen ett lite steg lengre bak. Virker også som lydene er mer pinpointa hvis det gir noen mening.
    Bassen er enda litt strammere og noe bedre definert oppover. Og gå fra en mellomtone på 4`til 6,5 gjør også noe og det er helt sømløst hele veien oppover.

    Sopra 2 er endel dyrere en PL300II men mener det er en smak sak om hvem man liker best. For mitt vedkommende, vet det er sagt før, så blir disse stående i lang tid fremover:cool:
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Høres bra ut Norcane.
    Plassering har alt å si.
    Godt å høre at du mener deg foreløpig fornøyd. Jeg var nysgjerrig på dine pl300. Men glad for alt jeg gikk for de billigere Altoene.
    Angrer ikke for å si det sånn.
    Av det jeg har hørt med helt forskjellige oppsett og rom. Så tar forbehold. Sopra har mer kick i bassen og bedre driv.
    Alto litt mer rolig og laidback. Litt mer behagelig oppover og muligens mer oppløst.
    Men igjen. Kan være mye av utstyret og rom som gir utslag.
    Hadde lyst på Sopra selv. Men de kostet 75k på brukten. Alto får man til 30-40k.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Var det jeg ønsket. Og ha eventuell potensiell kjøper på PL300II på demo. Hadde vært vanskelig og ikke kjøpe de da tror jeg. Spesielt til den prisen.

    Har også hørt Alto flere ganger og de spiller svært så bra men det er mange år siden jeg hørte de sist.
    Bladelius funker bra på Alto?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Du fikk solgt de?
    Ja, Bladelius og Alto er gode venner😉.
    Men fikk erfare at man må ha en ordentlig pre.
    Min B.m.c dac har innebygd pre. Denne har fått meget god omtale også som pre. Men det ble veldig mørkt og lite driv. Nesten mer gøy med Receiver som pre. Selv om den mangler definisjonen og oppløsning.
    Musical Innovation 23 pre er en meget god kombinasjon. Får Focal til å engasjere og spille "musikk".

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    De ble solgt til en heldig kar i Trondheim.

    Har fått høre at det anbefales og brukes spikes(de integrerte) på Sopra. Dette vil jeg prøve først når jeg har funnet riktig posisjon. Noen som har noen tips på bra og ikke altfor dyre pucker til og ha under spikes? Har parkett gulv så det må beskyttes. Ble anbefalt Chord sine men de er svine dyre..
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Jeg har faktisk Chapter Audio 250s hjemme nå:) Har ikke fått testet den enda på Focalene..
    Har jo hatt Chapter på Focal tidligere og vet det funker særdeles bra..
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Cash 63
    Leste lyd og bilde sin test av forsterkeren din. Virker meget interessant.
    Skulle vært morsomt å hørt den på Alto.
    Hatt Alto lenge?

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Norcane
    Jeg får komme og høre på Sopra hos deg en dag om det er greit☺

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    26.714
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Cash 63
    Leste lyd og bilde sin test av forsterkeren din. Virker meget interessant.
    Skulle vært morsomt å hørt den på Alto.
    Hatt Alto lenge?

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    drøye to år nå ca, hade 1037 før gode de også men ikke i nærheten av vad Alto presterer.
    Du får gjerne lytte til de med Chapter om du har nærhet av Oslo?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    De så interessante ut Carisma.. De skal sjekkes opp og ikke var de spesiellt dyre heller:)
    Bare og ta turen. Hvis jeg ikke husker feil så bor du ganske nært også?

    Norcane
    Hva med Herbies spike føtter.
    Litt ned på siden demmes har de noen som demper vibrasjoner og gjør det lett å flytte på høyttalere.

    Herbie's Loudspeaker Feet

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Takk for det. Fordelene er at ingenting syns. Kun noen blå lamper her og der:) Litt kjipt hvis man har noe som absolutt burde vises:)

    Har lagd TV bordet selv. Eneste mulighet for og få plass til komponentene:)
    Ser jo ut som JMLab dette også på finishen - veldig homogent og stilrent :)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Cash 63
    Leste lyd og bilde sin test av forsterkeren din. Virker meget interessant.
    Skulle vært morsomt å hørt den på Alto.
    Hatt Alto lenge?

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    drøye to år nå ca, hade 1037 før gode de også men ikke i nærheten av vad Alto presterer.
    Du får gjerne lytte til de med Chapter om du har nærhet av Oslo?
    Oslo er bare en kort tur. Bor i Hobøl selv.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    De så interessante ut Carisma.. De skal sjekkes opp og ikke var de spesiellt dyre heller:)
    Bare og ta turen. Hvis jeg ikke husker feil så bor du ganske nært også?

    Norcane
    Hva med Herbies spike føtter.
    Litt ned på siden demmes har de noen som demper vibrasjoner og gjør det lett å flytte på høyttalere.

    Herbie's Loudspeaker Feet

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Ja, 5 min med bil. Takker,venter til ting har gått seg til☺

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Kan komme bort med Chapteren Carisma hvis ønskelig så får du testa..

    Kjøpte ett demo par som kun har stått hos forhandler. Så ifølge de så skulle de så og si være innspillt..
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Haha. .Er nettopp derfor jeg selv har ventet med å teste de på Focalene:cool:
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    26.714
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Cash 63
    Leste lyd og bilde sin test av forsterkeren din. Virker meget interessant.
    Skulle vært morsomt å hørt den på Alto.
    Hatt Alto lenge?

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    drøye to år nå ca, hade 1037 før gode de også men ikke i nærheten av vad Alto presterer.
    Du får gjerne lytte til de med Chapter om du har nærhet av Oslo?
    Oslo er bare en kort tur. Bor i Hobøl selv.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Hobøl ja! har byggd en bru over Hobøl elva:).
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Chapter koster samme som min Mi 23 pre. Så om den er bedre enn Bladelius og Mi kombinasjon så kan jeg ikke leve i den illusjonen om att jeg er fornøyd.
    Pluss att jeg spanderte på meg en ny signa kabel til dette. Hadde nemlig integrert selv før. En B.m.c Cs2.
    Forøvrig omtrent i samme prisklasse.
    8600$ i statene.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Cash 63
    Leste lyd og bilde sin test av forsterkeren din. Virker meget interessant.
    Skulle vært morsomt å hørt den på Alto.
    Hatt Alto lenge?

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    drøye to år nå ca, hade 1037 før gode de også men ikke i nærheten av vad Alto presterer.
    Du får gjerne lytte til de med Chapter om du har nærhet av Oslo?
    Oslo er bare en kort tur. Bor i Hobøl selv.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Hobøl ja! har byggd en bru over Hobøl elva:).
    Hehe. Liten verden.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det følger med parkettbeskyttere til Sopra. Hva med å bruke dem? Alternativt har jeg god erfaring med Naim sine pucker, kraftige og pene og ikke veldig dyre heller. Kontakt Naim/ Focal importøren.

    Ellers gratulerer med nye Focal, et flott instrument.

    De ble solgt til en heldig kar i Trondheim.

    Har fått høre at det anbefales og brukes spikes(de integrerte) på Sopra. Dette vil jeg prøve først når jeg har funnet riktig posisjon. Noen som har noen tips på bra og ikke altfor dyre pucker til og ha under spikes? Har parkett gulv så det må beskyttes. Ble anbefalt Chord sine men de er svine dyre..
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Takk for det..

    Syns de medfølgende puckene var litt små og litt for mye risikosport hvis man skal flytte litt rundt på HT. Naim skal sjekkes ut!!
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Litt offtopic men ganske heftig priset mange av de som f. eks Chord sine silent mount.. Silent Mount er i stål og håndlaget i Japan. Hvor mye lydmessig kan dette ha for selv HT som står på spikes!?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Litt offtopic men ganske heftig priset mange av de som f. eks Chord sine silent mount.. Silent Mount er i stål og håndlaget i Japan. Hvor mye lydmessig kan dette ha for selv HT som står på spikes!?
    Folk blir aldri enig på slike ting. Men det er jo noen fakta om slike løsninger.
    Ved bruk av spikes så kobler man høyttaleren til underlaget. Og kan således risikere att høyttaler vil få resonanser på forskjellige frekvenser oppover.
    Lydmessig så oppleves ofte en strammere/slankere og raskere bass. Med fare for hardheter i mellomtone området.
    Dette vil være variabelt i forhold til konstruksjon.
    Noe av poenget er også å få mest mulig tyngde på minst mulig sted,spikes spissene.
    Når man da setter spikes på en hard "fot"så blir tyngde fordelt over ett større område. Og dermed (mener mange) at hensikten er borte.

    Når det gjelder å få bort vibrasjoner/resonanser i høyttalere så er mykt underlag best, altså avkobling.
    Noe mange foretrekker.
    Selv har jeg foretrukket spikes. Som ikke er en avkobling,men snarere tilkobling.

    Men spørsmålet er om man kan få begge deler.
    Jeg har Soundcare nå. Det funker for meg.
    De er justerbare. Fint når gulvet ikke er helt plant. Og det er lett å flytte på høyttalere.
    Nå har jeg på vei fra Herbies noe lignende. De er harde men også dempende. Og de er lette å flytte høyttalere med. De jeg bestilte er med gjenge stang og kan justeres.
    Fordelen med disse er flere for meg.
    De er stabile/faste,men har dempende egenskaper. De kan justeres om gulvet er skjevt. Eller om du vil ha litt tilt.
    Og det skal være lett å skyve selv tyngre høyttalere.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har lest litt om dette og det er som du nevner mange delte meninger... Tror jeg kommer til og bruke de originale gitt:) Vurderte Herbie men syns de manglet litt på utseende:)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Har lest litt om dette og det er som du nevner mange delte meninger... Tror jeg kommer til og bruke de originale gitt:) Vurderte Herbie men syns de manglet litt på utseende:)
    Ja,forstår ikke helt hvorfor de ikke jobber litt mer med designet sitt. Evt med litt flere alternativer.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spikes finnes fordi vegg-til-vegg tepper er vanlig mange steder i verden. Da er spikes en enklere og mer elegant måte å sikre at høyttalerne står trygt enn feks fire gigantiske runde føtter.

    Lydmessig kommer man teoretisk bedre ut av det ved myk avkobling grunnet mindre vibrasjoner som kommer tilbake igjen til høyttalerne. En annen fordel er at det er mer nabovennlig ettersom man ikke er fysisk tilkoblet konstruksjonen. Hvor stor faktor disse tingene er kan vel diskuteres langt og lenge, og hva man til syvende og sist liker best selv er anyones guess ☺

    Jeg bor i blokk og foretrekker klart myk avkobling.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg er ikke belemret med hverken naboer eller teppe under mine høyttalere.
    Jeg kan heller ikke helt se att en høyttaler står utrygt på ett teppe med 4 store føtter.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer vel an på teppet, tenker jeg. En del tepper i utlandet ligner mer på uklippet gress enn tepper. Med litt tyngde og litt flate på føttene står nok det meste godt nok uansett, men en mer effektiv og elegant løsning er jo spikes.

    Jeg tenker at når meningene om spikes vs ingen spikes er så delte som de er, så er det neppe der slaget om god lyd står. Da er det bare å prøve selv og se om forskjellene rettferdiggjør ødeleggelsen av parkett og/eller det praktiske i forbindelse med flytting av høyttalere.

    Pragmatisk tankegang vil også gjerne foreslå at produsentene av svindyre høyttalere ihvertfall ikke går inn for å ødelegge lyden i produktet med banale ting som ubrukelige føtter, men man vet jo aldri...

    Prioriteringslisten min for god lyd er høyttalere>rom>elektronikk>tweaks>bagateller. Føtter ligger et sted mellom tweaks og bagateller i mine øyne og burde ikke ofres for mye tankevirksomhet før plassering av høyttalere og lytteposisjon er optimalisert og rommet tunet i forhold til forutsetningene.

    I starten med nye produkter er nevrosene i full sving da man ønsker å få mest mulig ut av produktene, men etter litt tid til å bli kjent med produktet roer dette seg og man kan teste slike ting med et mer ambivalent forhold til resultatet. Før den tid er det like greit å ha vanlige føtter på slik at man får flyttet rundt på talerne uten å måtte involvere hele nabolaget. Prater av erfaring her 😁
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Coolio
    Enig her med deg.
    Problemet for meg med Focal sine gummiføtter er att de ikke er justerbare.
    Så hos meg blir de stående å vippe litt.
    Gulvet er dessverre ikke helt plant.
    Og bruke 3 stk er ikke aktuelt med unger her. Har ikke eget rom.
    Herbies føtter virker for meg som en logisk ting å prøve. Selv om de design messig er litt ufine😉
    Akustisk sett ligger jeg langt over det som er vanlig for folk med dyrt anlegg.
    Ledninger har jeg,og resten er ifølge meg meget bra. Lyden er ikke dårlig.
    Men har faktisk hatt aha opplevelser ved forskjellige underlag på gode anlegg før. Og tenkte å prøve litt selv.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Ble litt overrasket når jeg fant ut at det ikke var justerbare bein under med unntak av de integrerte spikesene. Her ser det ut som de vil at man skal bruke spikes noe leverandøren også anbefalte på det varmeste! Skal prøve de originale så får vi se selv om jeg syns de er litt små..
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Enig i at det er et underlig designvalg. Men men, da har man jo en unnskyldning til å kjøpe townshend podiums til absurde summer :D
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Dyre nok de men syns silent mount fra Chord tar kaka med tanke på hva slags emne man kjøper. Men skal ikke disse alt jeg ikke forstår:) Har trua på på forskjellig typer underlag til forskjellige underlag. Har bare ikke helt trua på prisen som ofte blir satt!
    Synd de townsend var dyre. De så fine og enkle ut!

    Driver fortsatt forsøk på optimalisering av posisjon av høyttalerne og har tatt en rekke målinger men har nok en lang vei og gå. Kommer til og prøve med DC 2.0 Antimoden også som DSP og DAC så får vi se. Har spurt etter "ekspert" hjelp som ligger mange hakk over meg på dette område så får vi se..

    Uansett så tror jeg Sopra 2 er hittil mitt beste kjøp så langt. Lenge siden jeg har hørt på så mye musikk:cool:
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    26.714
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Mine Alto står på org knotter rett på gulvteppe, men det er ett betong gulv så syns det funker bra. Prøvde spikes på 1037BE på samme gulvet syns ikke det var vellykket.
    20170314_151734.jpg
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Prøvde og sette de originale under idag men det er minimum en tomanns jobb.. Fortsetter med ordet risikosport i dette tilfellet.. Tenkte og måle med og uten med rew for og se om det gjorde noen utslag..
    Ser ut som jeg allikevel må kjøpe noen større.. De silent mount fra Chord er perfekt størrelse men altfor dyre. Noen som vet om noen tilsvardende størrelse så si ifra.
    Sjekket ut Naim sine og de så litt små ut..
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har fått testa Precis 250s på Sopra 2 noen timer idag og syns faktisk det jeg har idag var bedre på de fleste parametere. Dog etter min smak er vært og nevne. Det som overrasket meg mest var at jeg hadde litt bedre bass med Av8801 og ATI6003. Med 250s virket alt bitte litt dempet og tilbaketrukket i forhold.. For en skikkelig test burde jeg brukt den mye lengre, helst over noen uker, men det må bli en annen gang:)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Har fått testa Precis 250s på Sopra 2 noen timer idag og syns faktisk det jeg har idag var bedre på de fleste parametere. Dog etter min smak er vært og nevne. Det som overrasket meg mest var at jeg hadde litt bedre bass med Av8801 og ATI6003. Med 250s virket alt bitte litt dempet og tilbaketrukket i forhold.. For en skikkelig test burde jeg brukt den mye lengre, helst over noen uker, men det må bli en annen gang:)
    Kjenner ikke til disse produktene,men kan det hende at 250 er mer "riktig"i bassen . Og at den kanskje har bedre kontroll og derfor er mer behagelig?
    Hvordan var utkligning av instrumenter osv.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Mine Alto står på org knotter rett på gulvteppe, men det er ett betong gulv så syns det funker bra. Prøvde spikes på 1037BE på samme gulvet syns ikke det var vellykket.
    Vis vedlegget 430845
    Hei.
    Kan du fortelle litt mer om hva du ikke likte så godt med spikes😉

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Tanken streifet meg også men det ble litt for snillt. Chapter hadde litt mindre skyv i bassen. Dårlig på HIFIlingoen og lar den ligge men alt låt litt mer tilbaketrukket. For all del det låt ikke dårlig overhodet men så er ikke jeg så veldig analytisk heller. Men tror de fleste hadde vært enig. Kommer gjerne innom deg så kan du få teste.


    Har fått testa Precis 250s på Sopra 2 noen timer idag og syns faktisk det jeg har idag var bedre på de fleste parametere. Dog etter min smak er vært og nevne. Det som overrasket meg mest var at jeg hadde litt bedre bass med Av8801 og ATI6003. Med 250s virket alt bitte litt dempet og tilbaketrukket i forhold.. For en skikkelig test burde jeg brukt den mye lengre, helst over noen uker, men det må bli en annen gang:)
    Kjenner ikke til disse produktene,men kan det hende at 250 er mer "riktig"i bassen . Og at den kanskje har bedre kontroll og derfor er mer behagelig?
    Hvordan var utkligning av instrumenter osv.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn