K2
Hi-Fi freak
Er der fler som har lav spenning på nettet om dagen? Jeg målte 208V her. Min nye rør pre sliter på 7-9 og ut på ettermiddag. El-nettet er belastet om dagen.
Hvis det er som du sier; +/- 10%, så er vel dette akkurat innenfor da, vel?208V er da for lavt..... normen er 230V +/- 10%.....
Det er den aktive (reelle) energien i kWh du betaler for.Har hørt om noen firma som har klagd på for lav spenning, de sparte ganske mange tusen på en mnd. når de fikk opp Volten pga. mye effektbruk. Er jo bare Ampere man betaler for.
Det er den aktive (reelle) energien i kWh du betaler for.
Jepp, du betaler for kWh. Målefeil og toleranser er regulert i forskrift om krav til elmålere. Konspirasjoner faktureres ikkeSikker på det?
Opptil 582 prosent avvik på smarte strømmålere
Justervesenet skal kontrollere målerne som skal brukes i Norge. ;dinside.dagbladet.no
"Jemtland medgir likevel at det kan forekomme avvik med Aidon-målerne, men at disse er små."Jepp, du betaler for kWh. Målefeil og toleranser er regulert i forskrift om krav til elmålere. Konspirasjoner faktureres ikke
Elbilfolket sliter for tiden Dårligere kapastet med dårligere rekkevidde i kulden. Ikke tenker de på den belastningen nettet vil få når alle skal lade batteribilen sinBor på landet, her kjører alle dieselbil. Null elbillading, full guffe på nettet.
Minus 15-20 og kia dieselen ville ikke starte og starter den er det fremdeles fryseboks inne etter 20 min nedoverbakke.Elbilfolket sliter for tiden Dårligere kapastet med dårligere rekkevidde i kulden. Ikke tenker de på den belastningen nettet vil få når alle skal lade batteribilen sin
i kulden. Vil få flere bekjymringer enn bensin og dieselfolket som har det greit for tiden.
Jeg lader bare om kvelden og natten i solidaritet med Statnett. Effekt ca som en panelovn eller toElbilfolket sliter for tiden Dårligere kapastet med dårligere rekkevidde i kulden. Ikke tenker de på den belastningen nettet vil få når alle skal lade batteribilen sin
i kulden. Vil få flere bekjymringer enn bensin og dieselfolket som har det greit for tiden.
Bare rett og rimelig at de som ikke vil være med på elbilfesten også betaler for fremtidige oppgraderinger av el-nettet, slik at vi med elbil fortatt kan kjøre trygt og lokal-miljøvennlig.Tydelig at strømforbruket er i ferd med å føkke opp nettet - i dag målte jeg 227V over en lenger periode, aldri målt så lav spenning før. Har vært steady på 237-242V bestandig. Bare vent - vi vanlige dødelige kommer til åfå regninga for den helvetes elbilsituasjonen som er med og skaper dette.
Høh. De der greiene snakket vi om da jeg jobbet i Think. Begynner å bli noen år siden.Ja det skulle vært krav til at de heller bidrar nå, ikke sant Sluket? FB group up running very soon
Elbiler kan kobles til strømnettet og levere strøm - Multiconsult
For første gang i Norge er det overført strøm fra en el-bil til strømnettet. I framtiden kan bilene spille en viktig rolle i el-forsyningen. Forsøket ble gjort av Statsbygg ved Campus Evenstad, og Multiconsult er med som teknisk rådgiver.www.multiconsult.no
Å snakke om det er en ting. Disse kjekke karene gjorde detHøh. De der greiene snakket vi om da jeg jobbet i Think. Begynner å bli noen år siden..
Litt forvirrende dette.For all del. Fint at det er gjort, men det er jo tydelig at energioverskuddet på berget er rikelig. Om ikke hadde det vært gjort før. Sikkert kjekkere å bruke penger på å sprenge bort natur for flere vindturbinparker (beklager the grump).
Mye av hensikten med prosjektet på Evenstad er å bruke elbiler som magasiner for topplast slik at man bedre kan utnytte nettkapasiteten og unngå utbygging. En av fremtidens utfordring er blant annet å utjevne døgnbelastningen. Dette gjelder selvfølgelig ikke over alt.Litt forvirrende dette.
Tidligere år unnskyldte de seg med for liten kapasitet på nettet.
For kort tid siden var forklaringen manglende produksjonskapasitet fra vannturbiner og at det fortiden er for lite vind for vindturbinene
Ja, den er kjent, men for audiofile blir det mye mer støy når det hentes lagret energi som skal ut til folket.Mye av hensikten med prosjektet på Evenstad er å bruke elbiler som magasiner for topplast slik at man bedre kan utnytte nettkapasiteten og unngå utbygging. En av fremtidens utfordring er blant annet å utjevne døgnbelastningen. Dette gjelder selvfølgelig ikke over alt.
Det er mye energitap i slike konverteringer.
Var i Belgia (Ardenne) og der var det mange mikrokraftverk av vannkraft. Stor atomkraft produksjon i landet som ikke kan variere produksjonen så mye og dermed billig overskudd om natten. Mikrokraftverkene pumpet da opp vann i magasinene. Kjempesmart og langt mindre energitap her. Solgte strøm med fortjeneste på dagtid.
Statnett ser jeg absolutt ingen grunn å være solidarisk med. De flår jo alle nordmenn med avgifter og ingen ting tilbake ,bortsett fra noen promiller Enova støtte.Jeg lader bare om kvelden og natten i solidaritet med Statnett. Effekt ca som en panelovn eller to
Tja, jeg får strøm i kontakten når jeg plugger noe inn og vil påstå at Statnett har relativt mye med det å gjøre i alle fall, men mulig du ser noe annerledes på den saken av en eller annen grunn.Statnett ser jeg absolutt ingen grunn å være solidarisk med. De flår jo alle nordmenn med avgifter og ingen ting tilbake ,bortsett fra noen promiller Enova støtte.