Strøm relatert Lav spenning på nettet om dagen!?

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Er der fler som har lav spenning på nettet om dagen? Jeg målte 208V her. Min nye rør pre sliter på 7-9 og ut på ettermiddag. El-nettet er belastet om dagen.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Artig... fikk strømregningen i dag av den høye typen. Noe som fikk meg til å tenkte på samme.
226VAC som er ca 10V under normalen.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.227
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Her er alt som det pleier, ganske høy spenning; 238-239v. Bor sentralt, kort vei til nærmeste trafostasjon.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
I Norge er det, så vidt jeg har forstått, frekvensen som er informasjonsbærer for hvor tungt belastet nettet er. Den reguleres innenfor et smalt intervall og produksjon reguleres opp og ned for å holde den svært nærme 50Hz til enhver tid. Jeg opplever også normalt at spenningen hos meg faller noe om vinteren (nå har jeg 232V mot normalt 236-7V) men jeg vil anta det kommer av noe økt spenningstap i overføringen fra trafo til sluttbrukere? Noen som kan elkraft som har en forklaring på hva som faktisk skjer?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er nokså normalt at nettspenningen varierer en del.... om normen - se ovenfor..... Stort sett er nettet relativt stivt, men er man på enden av ei forsyningslinje med stor belastning kan det nok bli noe under normalen... 208V er for lavt. Om dette fortsetter bør man kontakte netteier...
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Har hørt om noen firma som har klagd på for lav spenning, de sparte ganske mange tusen på en mnd. når de fikk opp Volten pga. mye effektbruk. Er jo bare Ampere man betaler for.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.682
Torget vurderinger
23
Tydelig at strømforbruket er i ferd med å føkke opp nettet - i dag målte jeg 227V over en lenger periode, aldri målt så lav spenning før. Har vært steady på 237-242V bestandig. Bare vent - vi vanlige dødelige kommer til åfå regninga for den helvetes elbilsituasjonen som er med og skaper dette.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Ja det skulle vært krav til at de heller bidrar nå, ikke sant Sluket? FB group up running very soon ;)
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Da det ble installert ny fordelingstrafo hos meg ble spenningen satt ned fra ca 240V til 225V.
Årsak, det skal gi mindre "slitasje" på forbruker elektronikk. Bl.a var begrunnelsen at smps ikke liker høy spenning over lang tid.
207V er innenfor og en klage vil ikke bli tatt til etterretning, garantert,
dersom det ikke er kunder lenger ute i systemet som er under 207V.
Er fordelingstrafoen liten kan det å trinne den opp gi de kundene som ligger nærmest få for høy spenning.

Her ligger spenningen nå på 232V, nesten helt stabil uansett belastning, sommer som vinter.
Har spurt om hvorfor den ble trinnet opp fra 225V uten å få svar på hvem som har tatt den avgjørelsen.
De skal senke den neste gang det er stans ble det sagt.Den kunne ikke trinnes ned under drift?

Kvaliteten på det norske forsyningsnettet og fremtids utsikter.
Glem ikke at nettleien som skal gå til vedlikehold og oppgradering av nettet ofte er en melkeku for netteier, kommunene.


 
  • Liker
Reaksjoner: K2

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Jepp, du betaler for kWh. Målefeil og toleranser er regulert i forskrift om krav til elmålere. Konspirasjoner faktureres ikke 😎
"Jemtland medgir likevel at det kan forekomme avvik med Aidon-målerne, men at disse er små."

Og artikkelen er fra 2017.Det skulle undersøkes videre.
La også ut ett svar til meg om problemstillingen fra
Nevte mann fra justervesenet i artikkelen en gang her på forumet.

@Trondmeg

Nevte svar, 🙂

Justervesenet er fra flere hold blitt gjort oppmerksom på den studien du viser til, og er i ferd med å gå gjennom den for å kunne gjøre tilsvarende tester på målere som brukes i Norge.

Når det gjelder krav til målenøyaktighet for elmålere, er disse beskrevet i forskrift om krav til elektrisitetsmålere (link til Lovdata). Denne forskriften er åpen med tanke på hva slags teknologi som skal benyttes for å gjøre målingene, så lenge den oppfyller kravene til målenøyaktighet og robusthet som er spesifisert i denne forskriften. Dette må også være testet og dokumentert iht. disse kravene. El-målere skal kunne takle forstyrrelser av den typen du lister opp, men jeg ser at den studien du viser til stiller spørsmål om de testene som faktisk gjøres er relevante. Dette er noe vi i Justervesenet skal se nærmere på.
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Det er sikkert riktig. Jeg har ikke dypdykket i dette. Men konteksten mitt innlegg ble skrevet var at det «var amperen man betaler for». Det er det ikke og da blir toleranser og målefeil jus.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Bor på landet, her kjører alle dieselbil. Null elbillading, full guffe på nettet. :cool:
Elbilfolket sliter for tiden 🙂 Dårligere kapastet med dårligere rekkevidde i kulden. Ikke tenker de på den belastningen nettet vil få når alle skal lade batteribilen sin
i kulden. Vil få flere bekjymringer enn bensin og dieselfolket som har det greit for tiden.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Bor på landet, og har ikke målt. Får ta med Fluken hjem til freddag. Aaaaaaaaaaaaaaaaaaalt for mye eksport ut av landet kanskje pluss fort vekk -16 på morgenen nå om dagen :unsure:
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Elbilfolket sliter for tiden 🙂 Dårligere kapastet med dårligere rekkevidde i kulden. Ikke tenker de på den belastningen nettet vil få når alle skal lade batteribilen sin
i kulden. Vil få flere bekjymringer enn bensin og dieselfolket som har det greit for tiden.
Minus 15-20 og kia dieselen ville ikke starte og starter den er det fremdeles fryseboks inne etter 20 min nedoverbakke.

Ioniq'n, batteri bil starter, går stille og er varm med en gang. Blir ny og kunn en bil om to år, batteri selvfølgelig 😁.
Kjører nesten gratis, ca 2500kr i året i drivstoff, 20-25 000km og svært lave vedlikeholds utgifter.
Enestående.

Det høres når den lader, halv fire til 5-6.
Da kviler en middag og har en kaffi stund etter kvilen. Da kan det nytes musikk. Sånn er det når alderen kommer sigende.
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Elbilfolket sliter for tiden 🙂 Dårligere kapastet med dårligere rekkevidde i kulden. Ikke tenker de på den belastningen nettet vil få når alle skal lade batteribilen sin
i kulden. Vil få flere bekjymringer enn bensin og dieselfolket som har det greit for tiden.
Jeg lader bare om kvelden og natten i solidaritet med Statnett. Effekt ca som en panelovn eller to
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Tydelig at strømforbruket er i ferd med å føkke opp nettet - i dag målte jeg 227V over en lenger periode, aldri målt så lav spenning før. Har vært steady på 237-242V bestandig. Bare vent - vi vanlige dødelige kommer til åfå regninga for den helvetes elbilsituasjonen som er med og skaper dette.
Bare rett og rimelig at de som ikke vil være med på elbilfesten også betaler for fremtidige oppgraderinger av el-nettet, slik at vi med elbil fortatt kan kjøre trygt og lokal-miljøvennlig. :D
Nei, vent litt.... de med siste års elbilmodeller sliter visst mye med feil, krøll og bøll med elbilene, og er etter sigende prøvekaniner for uferdige elbiler. Da er det bare rett og rimelig at vi med 2020-modell slipper å bidra til oppgradering av strømnettet. Det får da være måte på hvilke ulemper vi elbilfolk skal måtte tåle... :cool:
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Ble litt nysgjerrig etter å ha lest her. 218V her, klokken 22 Bergen.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.386
Antall liker
20.794
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja det skulle vært krav til at de heller bidrar nå, ikke sant Sluket? FB group up running very soon ;)
Høh. De der greiene snakket vi om da jeg jobbet i Think. Begynner å bli noen år siden.

...

Jeg målte 187 V her en gang (med en Slimdevices Transporter). Da fikk de fart på seg, nettselskapet. Folk har selvfølgelig ikke forstått at det er snytlett å sette opp et fast laderegime på en moderne elbil. Ja ja.

Men hva var det jeg skulle si? Jo: Stereoen min har kun smps-strømforsyninger.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.386
Antall liker
20.794
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
For all del. Fint at det er gjort, men det er jo tydelig at energioverskuddet på berget er rikelig. Om ikke hadde det vært gjort før. Sikkert kjekkere å bruke penger på å sprenge bort natur for flere vindturbinparker (beklager the grump).
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
For all del. Fint at det er gjort, men det er jo tydelig at energioverskuddet på berget er rikelig. Om ikke hadde det vært gjort før. Sikkert kjekkere å bruke penger på å sprenge bort natur for flere vindturbinparker (beklager the grump).
Litt forvirrende dette.
Tidligere år unnskyldte de seg med for liten kapasitet på nettet.
For kort tid siden var forklaringen manglende produksjonskapasitet fra vannturbiner og at det fortiden er for lite vind for vindturbinene
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Litt forvirrende dette.
Tidligere år unnskyldte de seg med for liten kapasitet på nettet.
For kort tid siden var forklaringen manglende produksjonskapasitet fra vannturbiner og at det fortiden er for lite vind for vindturbinene
Mye av hensikten med prosjektet på Evenstad er å bruke elbiler som magasiner for topplast slik at man bedre kan utnytte nettkapasiteten og unngå utbygging. En av fremtidens utfordring er blant annet å utjevne døgnbelastningen. Dette gjelder selvfølgelig ikke over alt.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Det er mye energitap i slike konverteringer.
Var i Belgia (Ardenne) og der var det mange mikrokraftverk av vannkraft. Stor atomkraft produksjon i landet som ikke kan variere produksjonen så mye og dermed billig overskudd om natten. Mikrokraftverkene pumpet da opp vann i magasinene. Kjempesmart og langt mindre energitap her. Solgte strøm med fortjeneste på dagtid.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Det er bare å se på timesprisene på Nordpool. Mandag forrige uke kostet en kWh fire-fem ganger så mye mellom 7 og 9 om morgenen som om natten. En god morgendusj ville da kommet på ca 20 kroner i varmtvann. Prisene spretter opp igjen fra 16-18 så det er ganske tydelig hvor effekttoppene ligger i alle f

Heldigvis er fokuset på personlig hygiene noe lavere på hjemmekontoret enn når jeg skal omgås folk.

Som Trondmeg er inne på er der et sterkt ønske om å fordele lasten jevnere utover døgnet. Men for en husholdning blir det ganske jobbintervju uten automatikk. Energi er det stort sett nok av, det er effekt som er problemet og hva nettet må dimensjoneres for.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Mye av hensikten med prosjektet på Evenstad er å bruke elbiler som magasiner for topplast slik at man bedre kan utnytte nettkapasiteten og unngå utbygging. En av fremtidens utfordring er blant annet å utjevne døgnbelastningen. Dette gjelder selvfølgelig ikke over alt.
Ja, den er kjent, men for audiofile blir det mye mer støy når det hentes lagret energi som skal ut til folket.
Hadde vert bedre om skattesystemet ble lagt om slik at det ble lønnsomt å oppgradere eksisterende vannkraft.
Vann får vi jo for mye av, og mer skal det komme.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Det er mye energitap i slike konverteringer.
Var i Belgia (Ardenne) og der var det mange mikrokraftverk av vannkraft. Stor atomkraft produksjon i landet som ikke kan variere produksjonen så mye og dermed billig overskudd om natten. Mikrokraftverkene pumpet da opp vann i magasinene. Kjempesmart og langt mindre energitap her. Solgte strøm med fortjeneste på dagtid.

Ikke akkurat mikrokraftverk, men Saurland kraftverk pumper tilbake når prisen er lav nattestid, 640 MW (320 MW pumpe)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Pumpekraft er en kjent sparemåte. Løsningen ligger vel i summen av mange tiltak.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Jeg lader bare om kvelden og natten i solidaritet med Statnett. Effekt ca som en panelovn eller to
Statnett ser jeg absolutt ingen grunn å være solidarisk med. De flår jo alle nordmenn med avgifter og ingen ting tilbake ,bortsett fra noen promiller Enova støtte.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Statnett ser jeg absolutt ingen grunn å være solidarisk med. De flår jo alle nordmenn med avgifter og ingen ting tilbake ,bortsett fra noen promiller Enova støtte.
Tja, jeg får strøm i kontakten når jeg plugger noe inn og vil påstå at Statnett har relativt mye med det å gjøre i alle fall, men mulig du ser noe annerledes på den saken av en eller annen grunn.

Statnett får for øvrig 18% av nettleien i Norge. Resten er avgifter til staten og betaling til lokal netteier.
 
Topp Bunn