Kudos; speakers corner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Hvilken versjon?


    Sent from my iPad using Tapatalk
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer! Har ikke hørt dem selv, men høyt på min liste over "ting jeg bør høre".
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Dæsken, toppmodellen [emoji846]
    Hva skal du drive de med?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Har Bluesound Vault, Wadia 321 og ASR Emitter I.
    Solgte vinylriggen for å delfinansiere, samt at jeg benyttet den for lite. Var ikke så moro med vinyl som jeg først tenkte det ville være. Men det var en habil rigg etter mine ører å dømme.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer, blir nok mye godlyd!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    • Liker
    Reaksjoner: FZ

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Endelig fått satt opp Kudos Super 20 høyttalerne. Dette er bra høyttalere men trenger nok litt tid. Sitter allerede med følelsen at jeg skulle gått for storebrorern pga størrelsen på rommet. Men får gi dem litt tid. Ble bra når jeg fikk satt opp Roon server og Tidal. De blir litt skarpe i toppen på Spotify.
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.188
    Antall liker
    8.440
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    ^ Ang skarpe i toppen, prøv med redusert, evt ingen vinkling hvis du ikke allrede har prøvd. Har nesten ingen vinkling selv.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Ok jeg er vandt med å vinkle Proac. Skal prøve meg litt frem. Har store vinduer bak og det er vel mur på sidene... Så ikke optimalt
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har også store vinduer bak høyttalerne, samt peis på ene siden. Men låter bra for det :)
    Sikkert ikke akustisk optimalt hos meg, men låter høyst akseptabelt.
    Liker å kunne sitte og se ut i stedet for i en vegg eller i en TV-skjerm når jeg hører på musikk. Det er nok et kompromiss for lydkvaliteten, men en styrke for min trivsel og opplevelse.
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.188
    Antall liker
    8.440
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Kan anbefale et akustikktiltak som ikke stjeler utsikt og har styrket min opplevelse.

    20190929_150247_resized.jpg


    IsoAcoustics Gaia III heter disse.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker index sine føtter. Disse Gaia funger som dempeføtter og ikke spikes ? Eller kombinasjon ?
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.188
    Antall liker
    8.440
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Det er dempeføtter.

    Gav et klart mer definert lydbilde i mine ører. Jeg har også store vinduer og i tillegg fliser på gulv.

    Kjøpt hos Lsound, som nå tilbyr 60 dagers prøving hjemme og dekning av returfrakt om man ikke synes dette var noe. Fint å se at forhandler tror på produktet i hvert fall, så er det jo ens egne ører som må avgjøre til slutt.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Har fått testet en del nå og Kudos Super 20 skuffer ikke :). Må si de er på høyde med mine Proacer i samme størrelse. Veldig fin diskant, ikke noe ss ulyder her. Med Lumin D2 og Tidal låter det veldig bra. Sportify faller igjennom. Morro med hifi igjen. Fin kontant bass også men mangler litt her. Men det er nok rommet som er ganske stort. Må nok høre på storebrødrene Titan. Tror titan 606 eller 707 hadde passet bedre i rommet. Platespilleren håper jeg er på plass i løpet av uka. Det blir spennende.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Har fått testet en del nå og Kudos Super 20 skuffer ikke :). Må si de er på høyde med mine Proacer i samme størrelse. Veldig fin diskant, ikke noe ss ulyder her. Med Lumin D2 og Tidal låter det veldig bra. Sportify faller igjennom. Morro med hifi igjen. Fin kontant bass også men mangler litt her. Men det er nok rommet som er ganske stort. Må nok høre på storebrødrene Titan. Tror titan 606 eller 707 hadde passet bedre i rommet. Platespilleren håper jeg er på plass i løpet av uka. Det blir spennende.
    Kjører du Spotify gjennom Clone DAC'en? Og benytter du Spotify Connect, eller har du annen overføring, i så fall hvilken?

    Grunnen til at jeg spør, er at Spotify Connect gjennom en fornuftig DAC faktisk låter ganske greit, testet i en lang rekke konstellasjoner.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Spiller Spotify via Lumin D2 appen i.e bruker Lumin D2 sin dac. Det låter jo greit men Tidal låter bedre i mine ører.

    Edit. Det Clone Dac'en er hjemme. Kudos'ene er pendler anlegget i Stavanger. Ser jeg må oppdatere signaturen... endringer der ja
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Spiller Spotify via Lumin D2 appen i.e bruker Lumin D2 sin dac. Det låter jo greit men Tidal låter bedre i mine ører.

    Edit. Det Clone Dac'en er hjemme. Kudos'ene er pendler anlegget i Stavanger. Ser jeg må oppdatere signaturen... endringer der ja
    Tidal skal låte bedre! :)

    Men jeg lurte vel egentlig på hvordan overføring til DAC foregår. Så vidt jeg forstår Lumin nettsider, er det innebygget Spotify Connect i DAC'en, så da får du det så godt som det lar seg gjøre, vil jeg vel tro. Men om du benytter en eller annen trådløs overføring, er det fort gjort å miste en del på veien.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Nei jeg bruker nettverkskabel rett i Lumin D2. Må si meg fornøyd med LuminD2 også. Det låter bra slik jeg liker det uten at det er skarpt/lyst i toppen.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Har fått testet en del nå og Kudos Super 20 skuffer ikke :). Må si de er på høyde med mine Proacer i samme størrelse. Veldig fin diskant, ikke noe ss ulyder her. Med Lumin D2 og Tidal låter det veldig bra. Sportify faller igjennom. Morro med hifi igjen. Fin kontant bass også men mangler litt her. Men det er nok rommet som er ganske stort. Må nok høre på storebrødrene Titan. Tror titan 606 eller 707 hadde passet bedre i rommet. Platespilleren håper jeg er på plass i løpet av uka. Det blir spennende.
    Hvor stort er rommet (lengde, bredde, høyde)?
    Har lest og hørt mye bra om Super 20.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Hvordan er det med plassering av 505 i forhold til side- og bakvegg?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er det med plassering av 505 i forhold til side- og bakvegg?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Jo, disse er overraskende lettplasserte, de spiller bra nesten hvor som helst. Men på samme tid er de jo rasedyr, og dermed kan man narre ut litt ekstra ved å jobbe litt med millimetere både hit og dit. Til stativhøyttalere å være, er de overraskende potente nedover, og kan dermed plasseres noe friere enn de fleste av den sorten, samtidig som de ikke så lett blir overdrevne i bassen selv om de står nær vegg eller hjørne.
    Ta normale hensyn, jeg liker alltid høyttalerne iitt ut fra bakvegg, og helst med litt toe in, men er er det rom for litt egen eksperimentering.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Legger inn link til Rognliens test:
    https://rognlien.wordpress.com/2019/10/30/titanenes-inntogsmarsj/

    "…Kudos Titan 505 er kjemper. Relativt små, javel, men kjemper like fordømt. Dette er kort sagt de mest fullendte stativhøyttalerne jeg til dags dato har hørt. De oppleves mye større enn de ser ut, de leverer med en uhørt presisjon, de analyserer uten å låte analytisk, de synger, de danser, de lever! Antakelig er dette de første stativhøyttalere som får meg til å tenke at jeg faktisk kunne leve med noe av så fysisk moderat størrelse i mitt hus. En uhørt evne til å spille alle mulige musikktyper uten å låte feil på noe av det, en balanse som er helt ubegripelig, en oppløsning som er helt på elektrostatnivå, en tredimensjonalitet til å dø for, en dynamikk som smadrer majoriteten av stativhøyttalere med god margin, og en presisjon som er i den absolutte toppklasse. Om de har ufattelig styrke? You bet! Dette kan dermed summeres med en veldig enkel setning: Kudos Titan 505 er en av verdens absolutt beste stativhøyttalere!"
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    7CB6F38C-DEAD-4992-87C8-AF5EC1CB14FE.jpg


    Og DER gikk jeg fra å være en litt avstandsforelsket beundrer av Kudos, til et fast forhold som har potensialet til å bli svært så lidenskapelig!
    Kudos Super 20 i hus. De er foreløpig ganske tilfeldig plassert, men låter spenstig allerede. Det er vel etter Kudos-boka, så vidt jeg har forstått.

    Gleder meg til å utforske disse mer! :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vis vedlegget 571255

    Og DER gikk jeg fra å være en litt avstandsforelsket beundrer av Kudos, til et fast forhold som har potensialet til å bli svært så lidenskapelig!
    Kudos Super 20 i hus. De er foreløpig ganske tilfeldig plassert, men låter spenstig allerede. Det er vel etter Kudos-boka, så vidt jeg har forstått.

    Gleder meg til å utforske disse mer! :)
    Gratulerer med flotte høyttalere :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Få deg en ARC poweramp så synger de så flott så ;) har eid Super 20 selv og fant de aldri spisse i toppen her i værtfall. Jeg brukte både transistor og røramper på de.


    O
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med flotte høyttalere :)
    Takker :)
    De passet jo perfekt inn med resten :)
    Du har en fin tid fremfor deg.
    Kudos har mye kvaliteter som du etter hvert vil oppdage. :)
    Ja, de gjorde det :D Tiden vil vise om de passer like godt inn audiovisuelt også ;) Førsteinntrykket er at de kanskje er litt spisse i øvre mellomtone i mitt noe spisse rom.
    Du skulle nok lest min omtale av dem før du handlet, tenker jeg... :)

    Akkurat Super-vrianten har en helt tydelig dikantheving, ganske mange dB, typisk tunet for overmøblerte, teppefylte, britiske hjem.Funker ikke optimalt i skandinaviske hjem med mye harde flater. Jovisst løser de opp så det knapt er til å tro, men frekvenskurven er sjelden, for å si det sånn.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nå må en ikke svartmale dette med diskanten. :)
    Kanskje kjem det seg litt etter hvert. Pleier jo det. :) Er de nye, må de jo innspilles først en tid.

    EVO III, har jo hatt de og se hva han skriver :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Nå må en ikke svartmale dette med diskanten. :)
    Kanskje kjem det seg litt etter hvert. Pleier jo det. :) Er de nye, må de jo innspilles først en tid.

    EVO III, har jo hatt de og se hva han skriver :)
    Ja jeg kjenner ikke igjen det Håkon skriver. De er lysere i toppen enn andre Kudos men ikke i nærheten av å være skrikete. Det tok riktig nok lang tid å spille de inn. Med Pathos sine klasse A hybrid amper låt de helt fantastisk:)

    O
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn