Kudos; speakers corner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Et lite spørmål til dere som har Titan (606,707, 808 ): hvordan opplever dere dem på lavere lyttenivåer? Er det en knekk man må over før de «åpner seg opp»?
    Har ikke hørt 505, 606 eller 707, men opplever at 808 fungerer godt på alle volum. Det er noe av styrken med dem.
    Noen høyttalere trenger, som du er inne på, litt volum før de yter godt. Ikke disse.
    Opplever heller ingen skarphet eller hardhet, noe jeg ikke klarer i lengden. For å sette det litt i perspektiv har jeg tidligere hatt Patos, SF Cremona (den første utgaven), Respons og eldre Spendor.

    Antar da 606 og 707 også spiller godt på lave nivå, men vet altså ikke.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er tanken jeg leker meg litt med. Er egentlig strålende fornøyd med den "lille" Moon og Moon+Kudos fremstår som et alternativ til å fore dagens høyttalere med mer "oomph" - som de nok trenger.
    Ligger et godt effekttrinn fra Simaudio til salgs fra seriøs selger i Tromsø, bør vurderes.
    Mistenker det vil fungere godt sammen med Kudos.
    Ja, har sett den. :) Tanken var kanskje at Kudos ikke trengte så mye krefter, men var litt enklere å ha med å gjøre.
    Hva er optimale krefter til Kudos? Jeg har Cardea Super 20 og kjører de med EC AW120 DMB. Lurer på om de trenger litt mer kanskje
    Jeg bruker 30 watts forsterker på kudos super 20. Det er kraftoverskudd i massevis. Kvalitet er nok viktigere enn kvantitet på disse.

    Min erfaring er at 30 kvalitetswatt holder for de fleste høyttalere. Men mange sverger til mange hundre watt. Jeg har ikke så mye erfaring, men vet ihvertfall at 30 w kan låte mer eksplosivt og dynamisk enn 200.
     

    VreidSogndal

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2019
    Innlegg
    39
    Antall liker
    2
    Sted
    Sandnes
    Om noen vet hva er en ekte impedans og motstand på Kudos Super 20? Ikke det som er oppgitt av produsent men som ble målt. Jeg vil kjøre de med to stykker Electrocompaniet AW120 DMB hvor EC blir koblet som monoblokker. Jeg lurer på om det ikke blir noen fare for hele anlegget på grun av for lav impedans på Kudos. Jeg fant kun Cardea 20 tester hvor det ble målt alt. Jeg ville gjerne vite det samme om Super 20 for å bli helt sikkert før jeg kobler opp hele anlegget
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.728
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Et lite spørmål til dere som har Titan (606,707, 808 ): hvordan opplever dere dem på lavere lyttenivåer? Er det en knekk man må over før de «åpner seg opp»?
    Har ikke hørt 505, 606 eller 707, men opplever at 808 fungerer godt på alle volum. Det er noe av styrken med dem.
    Noen høyttalere trenger, som du er inne på, litt volum før de yter godt. Ikke disse.
    Opplever heller ingen skarphet eller hardhet, noe jeg ikke klarer i lengden. For å sette det litt i perspektiv har jeg tidligere hatt Patos, SF Cremona (den første utgaven), Respons og eldre Spendor.

    Antar da 606 og 707 også spiller godt på lave nivå, men vet altså ikke.
    Interessant. Mulig det har sammenheng med større virkningsgrad hos 808, og da skulle vel 707 være bedre enn 505/606. De to siste har vel samme bestykning og tall. Synd at vi lever i slike tider, ellers skulle jeg skreket meg bort en tur for å høre på 808. :)
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Skal ikke si de ikke blir enda litt bedre med litt volum, men de fungerer meget godt på et volum der man kan prate sammen og de fungerer også godt på lavere volum.
    Opplever de har mange gode egenskaper i hvert fall, litt lysten på å teste andre forsterkere også. Men ASR er utrolig mye for pengene på bruktmarkedet.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Om noen vet hva er en ekte impedans og motstand på Kudos Super 20? Ikke det som er oppgitt av produsent men som ble målt. Jeg vil kjøre de med to stykker Electrocompaniet AW120 DMB hvor EC blir koblet som monoblokker. Jeg lurer på om det ikke blir noen fare for hele anlegget på grun av for lav impedans på Kudos. Jeg fant kun Cardea 20 tester hvor det ble målt alt. Jeg ville gjerne vite det samme om Super 20 for å bli helt sikkert før jeg kobler opp hele anlegget
    Kan ikke i min villeste fantasi se for meg at det blir i nærheten av problematisk. Jeg har spilt Super 20 med små rørforsterkere uten tendenser til kontrollproblemer. Du kommer til å ha bøtter og spann med overskuddskapasitet.
     

    VreidSogndal

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2019
    Innlegg
    39
    Antall liker
    2
    Sted
    Sandnes
    Om noen vet hva er en ekte impedans og motstand på Kudos Super 20? Ikke det som er oppgitt av produsent men som ble målt. Jeg vil kjøre de med to stykker Electrocompaniet AW120 DMB hvor EC blir koblet som monoblokker. Jeg lurer på om det ikke blir noen fare for hele anlegget på grun av for lav impedans på Kudos. Jeg fant kun Cardea 20 tester hvor det ble målt alt. Jeg ville gjerne vite det samme om Super 20 for å bli helt sikkert før jeg kobler opp hele anlegget
    Kan ikke i min villeste fantasi se for meg at det blir i nærheten av problematisk. Jeg har spilt Super 20 med små rørforsterkere uten tendenser til kontrollproblemer. Du kommer til å ha bøtter og spann med overskuddskapasitet.
    Takk for svaret, men synes du at Super 20 kan tåle så mye som rundt 400 W levert til de? Synes du ikke at det kan bli for mye å kjøre de med brokoblet 2xAW120?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.327
    Antall liker
    3.504
    Torget vurderinger
    4
    Ja jeg er veldig imponert over Coda. Spiller uanstrengt og dynamisk. Kjente ikke til merked og kjøpte den brukt. Ett av mine beste kjøp noensinne. Er kun 8w klasse på min versjon.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Om noen vet hva er en ekte impedans og motstand på Kudos Super 20? Ikke det som er oppgitt av produsent men som ble målt. Jeg vil kjøre de med to stykker Electrocompaniet AW120 DMB hvor EC blir koblet som monoblokker. Jeg lurer på om det ikke blir noen fare for hele anlegget på grun av for lav impedans på Kudos. Jeg fant kun Cardea 20 tester hvor det ble målt alt. Jeg ville gjerne vite det samme om Super 20 for å bli helt sikkert før jeg kobler opp hele anlegget
    Kan ikke i min villeste fantasi se for meg at det blir i nærheten av problematisk. Jeg har spilt Super 20 med små rørforsterkere uten tendenser til kontrollproblemer. Du kommer til å ha bøtter og spann med overskuddskapasitet.
    Takk for svaret, men synes du at Super 20 kan tåle så mye som rundt 400 W levert til de? Synes du ikke at det kan bli for mye å kjøre de med brokoblet 2xAW120?
    Kontinuerlig 400 W er helt utenkelig. De vil vel muligens tåle noen korte peaker i det området (?), men det er ikke særlig sannsynlig at ørene dine tåler den effektmengden i noe særlig med tid, heller.
    Å ha forsterkere me store effektressurser er sjelden eller aldri problematisk, jeg ville ikke bekymret meg noe videre for verken impedans eller effekt med brokoplede AW120 på Kudos Cardea-serien. Dessuten er jeg ganske overbevist om at EC + Kudos er en god kombinasjon rent lydmessig.
     

    VreidSogndal

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2019
    Innlegg
    39
    Antall liker
    2
    Sted
    Sandnes
    Om noen vet hva er en ekte impedans og motstand på Kudos Super 20? Ikke det som er oppgitt av produsent men som ble målt. Jeg vil kjøre de med to stykker Electrocompaniet AW120 DMB hvor EC blir koblet som monoblokker. Jeg lurer på om det ikke blir noen fare for hele anlegget på grun av for lav impedans på Kudos. Jeg fant kun Cardea 20 tester hvor det ble målt alt. Jeg ville gjerne vite det samme om Super 20 for å bli helt sikkert før jeg kobler opp hele anlegget
    Kan ikke i min villeste fantasi se for meg at det blir i nærheten av problematisk. Jeg har spilt Super 20 med små rørforsterkere uten tendenser til kontrollproblemer. Du kommer til å ha bøtter og spann med overskuddskapasitet.
    Takk for svaret, men synes du at Super 20 kan tåle så mye som rundt 400 W levert til de? Synes du ikke at det kan bli for mye å kjøre de med brokoblet 2xAW120?
    Kontinuerlig 400 W er helt utenkelig. De vil vel muligens tåle noen korte peaker i det området (?), men det er ikke særlig sannsynlig at ørene dine tåler den effektmengden i noe særlig med tid, heller.
    Å ha forsterkere me store effektressurser er sjelden eller aldri problematisk, jeg ville ikke bekymret meg noe videre for verken impedans eller effekt med brokoplede AW120 på Kudos Cardea-serien. Dessuten er jeg ganske overbevist om at EC + Kudos er en god kombinasjon rent lydmessig.
    Ja, heg er veldig imponert over lyd som EC med Kudos leverer. Vil ikke endre noe i mitt anlegg på lenge. Og å ha den lyd i dobbelt mengde, det kommer til å bli helt rått. Jeg gleder meg stort til jeg kobler alt sammen i morgen
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svaret, men synes du at Super 20 kan tåle så mye som rundt 400 W levert til de? Synes du ikke at det kan bli for mye å kjøre de med brokoblet 2xAW120?
    Kontinuerlig 400 W er helt utenkelig. De vil vel muligens tåle noen korte peaker i det området (?), men det er ikke særlig sannsynlig at ørene dine tåler den effektmengden i noe særlig med tid, heller.
    Å ha forsterkere me store effektressurser er sjelden eller aldri problematisk, jeg ville ikke bekymret meg noe videre for verken impedans eller effekt med brokoplede AW120 på Kudos Cardea-serien. Dessuten er jeg ganske overbevist om at EC + Kudos er en god kombinasjon rent lydmessig.
    Ja, heg er veldig imponert over lyd som EC med Kudos leverer. Vil ikke endre noe i mitt anlegg på lenge. Og å ha den lyd i dobbelt mengde, det kommer til å bli helt rått. Jeg gleder meg stort til jeg kobler alt sammen i morgen
    Håper du kan si noe i denne tråden om hvordan det oppleves! :)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Kudos Super20A, spiller bra, for all del, men koster nå 65.000,-
    Forholdsvis enkel konstruksjon, kan den virkelig være verdt det?
    Prisøkning på 22.500,-
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kudos Super20A, spiller bra, for all del, men koster nå 65.000,-
    Forholdsvis enkel konstruksjon, kan den virkelig være verdt det?
    Prisøkning på 22.500,-
    Verdt i forhold til hva? Isolert sett synes jeg 2-veis konstruktsjoner til over 50k er dyrt.
    KEF, Dynaudio og Sonus Faber har 2-veis konstruksjoner som er dyrere og ikke nødvendigvis bedre i mine ører. Men det er klart, de ser bedre ut.
    Jeg solge mine C20 fordi de ikke fikk innspass i heimen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Kudos Super20A, spiller bra, for all del, men koster nå 65.000,-
    Forholdsvis enkel konstruksjon, kan den virkelig være verdt det?
    Prisøkning på 22.500,-
    Det har vært en perfekt storm for importører, dessverre...
    Det kan være en trøst at min oppfatning er at en normal C20 er like god som Super, bare litt annerledes... :)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Verdt i forhold til hva? Isolert sett synes jeg 2-veis konstruktsjoner til over 50k er dyrt.
    KEF, Dynaudio og Sonus Faber har 2-veis konstruksjoner som er dyrere og ikke nødvendigvis bedre i mine ører. Men det er klart, de ser bedre ut.
    Jeg solge mine C20 fordi de ikke fikk innspass i heimen.
    Det er vel det med at det er en enkel 2-veis konstruksjon det er snakk om.
    For all del, jeg liker de, men veldig mange andre 2-veis og 2 1/2 veis til halve prisen låter veldig bra.
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel det med at det er en enkel 2-veis konstruksjon det er snakk om.
    For all del, jeg liker de, men veldig mange andre 2-veis og 2 1/2 veis til halve prisen låter veldig bra.
    Mye bra til langt under halveprisen.. Hadde inne flere stativhøyttalere fra 15k og oppover.
    Forskjellen mellom 15k og det dobbelte er ikke alt for stor, så jeg er glad jeg ikke er anmelder.
    Men det er klart kinaproduserte høyttalere gir mye pengene. Feks mine Platinum 100 II.

    At Sonus Faber og Dynaudio kan levere i prisklassen rundt 20k og produsere i hjemland er enestående.


    Det er nok noe med det enkle som gjør C20S så gode, enkle men top notch komponenter.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Ser at T808 nå koster 325.000,-. Pris i UK er 21.250,- sist jeg sjekket.
    Mulig de også har gått opp der, ellers er norsk pris temmelig pepra for tiden.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Ser at T808 nå koster 325.000,-. Pris i UK er 21.250,- sist jeg sjekket.
    Mulig de også har gått opp der, ellers er norsk pris temmelig pepra for tiden.
    Satt opp til 25k noen steder, men henger igjen 21.250 også. Om det er reelt eller ikke justert vet jeg ikke.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Satt opp til 25k noen steder, men henger igjen 21.250 også. Om det er reelt eller ikke justert vet jeg ikke.
    Så om du tar dagens kurs på GBP, vil du finne at NOK 325 000,- er omtrentlig GBP 26 820,-. I Norge er moms 25%, i UK er den 20%. Så kommer fortollingsgebyr + transport av høyttalere fra UK til Norge, ekstra priser i disse dager, ettersom flere ferjer ligger i havn, og mange fly ikke går. Så egentlig er det forretningsmessig intet galt i prisoppgangen.

    Det er ikke lett å skape seg en inntekt av hifi her til lands, såpass kan jeg underskrive på.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Uten å ha studert enhver forhandler og ethvert merke har jeg inntrykk av at norske priser jevnt over står seg bra mot de utenlandske prisene. Ting henger som regel på grep i så måte.
    At mye oppleves drøyt priset i utgangspunktet er en annen sak.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.327
    Antall liker
    3.504
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpte Super 20A og ble veldig fornøyd med dem. Er også Proac fan og det er mange liketer her. Ble så fornøyd med Kudos at jeg kjøpte Kudos 808 Titan. Helt fantastiske høyttalere. Det beste og dyreste jeg har hatt (Proac K6 dyrest før det). Nydelig diskant og stort lydbilde.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    @kasol skal du selge Coda-trinnet? Hva skal du benytte nå?
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.327
    Antall liker
    3.504
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenkte jeg skulle prøve ett pure engelsk oppsett så jeg skal ha Leema Hydra II Anniversary Edition som monoblokker og Leema Pyxis pre-amplifier. Så det blir spenennde.Har ikke fått satt det opp enda pga Corona. Veldig fornøyd med Coda forsterkeren. Noe av det bedre jeg har hatt.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.831
    Antall liker
    50.818
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det tror jeg blir veldig bra👍
    Leema er lett og like lydmessig 😉

    O
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tenkte jeg skulle prøve ett pure engelsk oppsett så jeg skal ha Leema Hydra II Anniversary Edition som monoblokker og Leema Pyxis pre-amplifier. Så det blir spenennde.Har ikke fått satt det opp enda pga Corona. Veldig fornøyd med Coda forsterkeren. Noe av det bedre jeg har hatt.
    Det blir spennende! Hold oss oppdatert.
    Har ingen erfaring med Leema selv.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ok, vi har titan 707 tilgengelig. mvh
    Ang Titan 707 vs 606; om man ser helt bort fra dypbass, vil det være andre fordeler med den ene fremfor den andre? Jeg tenker da mest på egenskapene i øvre bass / nedre mellomtone der jeg ofte synes «slaget står» mht dynamikk, fylde osv.

    Planlegger høyttalerbytte til høsten og ønsker sterkt å sjekke ut disse. Skal drives av Coda 100w klasse A. Har aktivt delefilter og 2 stk AP Minos til dypbassen. Rommet mitt er 6m bredt, 30kvm, 3m takhøyde.
     

    Eksakt HiFi

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.10.2019
    Innlegg
    66
    Antall liker
    80
    Ang Titan 707 vs 606; om man ser helt bort fra dypbass, vil det være andre fordeler med den ene fremfor den andre? Jeg tenker da mest på egenskapene i øvre bass / nedre mellomtone der jeg ofte synes «slaget står» mht dynamikk, fylde osv.

    Planlegger høyttalerbytte til høsten og ønsker sterkt å sjekke ut disse. Skal drives av Coda 100w klasse A. Har aktivt delefilter og 2 stk AP Minos til dypbassen. Rommet mitt er 6m bredt, 30kvm, 3m takhøyde.
    707 har bare generelt bedre dynamikk enn 606 uten å tenke på dyb-bassen. Det som ofte er viktig når du vil bruke opsjonen aktiv, er at forsterkerne har samme gain for unngå ubalanse mellom elementene. Kjenner ingen av forsterkerne dine sine egenskaper, men en 100 watt klasse A forsterker vil kunne fint brukes i både HF og/eller Mellomtone/bass området. Kontakt meg gjerne på 90918346 å snakke mer om mulighetene med Kudos høyttalere.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    707 har bare generelt bedre dynamikk enn 606 uten å tenke på dyb-bassen. Det som ofte er viktig når du vil bruke opsjonen aktiv, er at forsterkerne har samme gain for unngå ubalanse mellom elementene. Kjenner ingen av forsterkerne dine sine egenskaper, men en 100 watt klasse A forsterker vil kunne fint brukes i både HF og/eller Mellomtone/bass området. Kontakt meg gjerne på 90918346 å snakke mer om mulighetene med Kudos høyttalere.
    AP Minos er subwoofere😊

    Har ellers ikke tenkt på aktiv/passiv, men det er jo en interessant mulighet.
     
    Sist redigert:

    Eksakt HiFi

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.10.2019
    Innlegg
    66
    Antall liker
    80
    AP Minos er subwoofere😊

    Har ellers ikke tenkt på aktiv/passiv, men det er jo en interessant mulighet.
    Det er stor forskjell mellom aktiv og passiv. Hvis du skal kjøre Kudos Titan 606 aktivt trenger du 2 stk effektforsterker + elektronisk delefilter. Vanligvis brukes delefilter fra Linn Naim eller Exposure. Alternativt er å bruker Hypex moduler satt i kabinetter med digital deling i forsterker modulene. mvh
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hva er forskjellen mellom aktiv deling og biamping i praksis? Man velger vel samme delefrekvens med aktiv løsning som man har valgt i det passive filteret, eller...?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Hva er forskjellen mellom aktiv deling og biamping i praksis? Man velger vel samme delefrekvens med aktiv løsning som man har valgt i det passive filteret, eller...?
    I utgangspunktet er det sånn, ja, men du har selvsagt muligheter til å leke litt med delefrekvenser ved aktiv drift. Presisjon og kontroll øker signifikant med aktiv deling. Men merk at igjen har dette en drøy kostnad, og Kudos Titan-serie låter helt fantastisk også som rene passive høyttalere.
     

    Eksakt HiFi

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.10.2019
    Innlegg
    66
    Antall liker
    80
    Hva er forskjellen mellom aktiv deling og biamping i praksis? Man velger vel samme delefrekvens med aktiv løsning som man har valgt i det passive filteret, eller...?
    Forenklet svar:1) Passiv-drift: en forsterker som driver 2 elementer via et passivt delefilter(mest vanlige). Delefilteret tar energi fra forsterkeren til å gjøre jobben sin(dele frekvensområdet mellom elementene), før det gir energi til elementene. 2) Bi-amping: to forsterkerne driver hvert sitt element via et passivt delefilter(forutsetter at høyttaleren har 2 par innganger terminaler som separeres HF og LF). 3) Aktivt-delefilter: Passivt delefilter fjernes fra høyttaleren. Et elektronisk delefilter installeres før effekt -forsterkerne (1 til hvert element). Hver forsterker jobber direkte på elementet i forhåndsdefinert frekvens område laget i det elektroniske dele-filteret. Aktiv delefilter kan designes mer nøyaktige en passive med fase og amplitude ned til null mens passive ofte har +/- 3db
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    I utgangspunktet er det sånn, ja, men du har selvsagt muligheter til å leke litt med delefrekvenser ved aktiv drift. Presisjon og kontroll øker signifikant med aktiv deling. Men merk at igjen har dette en drøy kostnad, og Kudos Titan-serie låter helt fantastisk også som rene passive høyttalere.
    Må tilstå at jeg aldri har hørt en Kudos-høyttaler, men positive omtaler vedr egenskaper jeg setter pris på, trigger nysgjerrigheten. Dynamikk, plutselighet, kroppslighet og holografi er stikkord i så måte. Vil i tillegg forsøke å få hørt på Marten Oscar Trio og et par alternativer fra Audio Physic.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Forenklet svar:1) Passiv-drift: en forsterker som driver 2 elementer via et passivt delefilter(mest vanlige). Delefilteret tar energi fra forsterkeren til å gjøre jobben sin(dele frekvensområdet mellom elementene), før det gir energi til elementene. 2) Bi-amping: to forsterkerne driver hvert sitt element via et passivt delefilter(forutsetter at høyttaleren har 2 par innganger terminaler som separeres HF og LF). 3) Aktivt-delefilter: Passivt delefilter fjernes fra høyttaleren. Et elektronisk delefilter installeres før effekt -forsterkerne (1 til hvert element). Hver forsterker jobber direkte på elementet i forhåndsdefinert frekvens område laget i det elektroniske dele-filteret. Aktiv delefilter kan designes mer nøyaktige en passive med fase og amplitude ned til null mens passive ofte har +/- 3db
    Takk for bra og forståelig svar!

    Kan jeg spørre om en ting vedr denne dynamikkforskjellen mellom 606 og 707; skyldes dette hovedsaklig det større elementet, eller skyldes det økt kassevolum?

    Som nevnt vil ikke høyttalerne få dypbass-oppgaver hos meg, det tar subwoofere seg av, og jeg bruker et elektronisk delefilter til dette så høyttalerne blir helt fritatt fra å jobbe med dype frekvenser.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Da er HRˋ s omtale av Titan 505 lest for tredje gang, og jeg er overbevist om at en av de gulvstående modellene i serien må prøvelyttes ved første anledning!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn