I had a dream.!
The dream was found on HFS bruktbørsen for en drøy uke siden.!
Helt siden jeg hørte mitt referanse anlegg, i form av minimalt med Hi-Fi lyd og kun musikk, det anlegget har forresten vokst en god del siden jeg var der, så jeg er spent på hva slags musikk som triller ut av det anlegget i dag......
Men hva har så denne drømmen vært.?
Har lett meg nærmest grønn (av misunnelse) etter en
men trass mine forsøk på å få tak i en slik pre, så har det ikke lykkes, før nå ;D
Det er et ganske stort beist av en pre, veier sine 12,6 kilo og som du ser på bildene så er det ikke store trafoen, så det er ikke så mye stål i denne som drar opp vekten..
CJ PV-10AL kom i hus for en måneds tid siden, det var dens andre besøk her i huset og ikke uten grunn..
PV-10 har egenskaper som på flere områder overgår selv Premier Ten, så vi snakker her om en pre i budsjett klassen (15k) som låter utrolig bra.!
PV'n har masse musikk fra første hakk på volum, man har ikke behov for å spille høyt for å virkelig kose seg med musikken, denne egenskapen er det svært få pre som innehar, som jeg har hatt i hus og som jeg har hørt..
PV låter veldig naturlig på veldig mange områder, spesielt på kvinnestemmer som får selv tårekanalene til å våkne.!
Så jeg undret veldig på hva som ventet meg når jeg koblet opp Premier Ten, når selv den rimelige PV'n kunne trille frem musikk på denne måten, som fikk frem følelser i hele kroppen, det var nesten med gru at jeg koblet opp Premier Ten.!
Tech spec viser at det er en del mer gain i Premier Ten, så jeg gruet meg litt til å vri på volum, første hakk var temmelig høyt.! Så jeg gruet meg litt til neste hakk på volum, men det var ikke så ille som jeg trodde..
Volum på normale høye lyttevolum er det samme på PV som på Premier Ten, det er bare det at med Premier Ten så triller det ut vesentlig flere decibel.! Selv om det ikke virker slik når jeg lytter, for Premier Ten er så fri for grums og urenheter, at det ikke høres så sinnsykt høyt ut, men det oppdager man fort når man skal ha en dialog med andre som er i samme rom....
Premier Ten graver også vesentlig dypere enn noen annen pre jeg har hatt, den har ingen fokus noe bestemt sted, den bare triller frem musikken på en meget enkel, lett og fortryllende måte, ikke noe som imponerer på noe vis, den prøver ikke å fortelle deg noe som helst, den bare gjør jobben som den skal.!
Har gjort minimale forandringer i oppsettet for å kunne ta en A/B test mellom Premier Ten og PV-10, litt dumt at jeg kjører inn WireWorld Eclipse RCA på 2 meter som jeg bruker på blokkene, men nå har de stått med strøm nesten konstant i 4 døgn, så de burde ikke gi store variasjoner på de pre ampene, men noe vil nok komme i Premier Ten sin fordel, verre er det dog at jeg ikke har tatt i bruk WireWorld Silver Eclipse 5² HT kablene ennå, bruker kun Atlantis III..
Atlantis III gir litt mindre musikk enn Silver Eclipse II gjorde, det var ganske så dramatiske forskjeller mellom dem, det er veldig lett å høre nedover som Atlantis oppleves som mer bass enn musikk, men dette gjelder hele veien oppover også..
Atlantis III er 250cm lange mens Silver Eclipse 5² er 100cm, så nå er det bare om å gjøre å få terminert SE 5².!
Savner litt av den råskapen, viriliteten og vilterheten som befinner seg i PV'n, så det er ikke et veldig lett valg jeg tar, uansett hvem jeg velger å sitte igjen med..
Klipsch RF-5 låter mer som Klipsch med PV-10, mens den vandrer noen hakk oppover på rangstigen med Premier Ten, litt sånn for pertentlig og snill, ikke så gal som eieren er.! 8)
Jeg
tror at med Premier Ten i hus, så har elektronikken overgått grensene til hva som er mulig å få ut av RF-5, føler at det ikke er stort mer å hente uansett hva jeg kobler på dem, så for første gang siden RF-5 kom i hus, sitter jeg her å vurderer enda bedre høyttalere seriøst.!