Kroken leter etter.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Vermin skrev:
    impulse skrev:
    Det er jo på tide, Vermin. Synes du ikke? ;)
    Så absolutt :)
    Det var da fryktelig så enige dere var da.! :D
    Sitter jo med sort gull fra før, men slettes ikke noe anstendig og noe som jeg tør vise frem :-[

Men siden dere snakker om sort gull, så er dette den formen for sort gull som nytes akkurat nu..

Duggfrisk versjon rett fra kyleren...

gurgle gurgle.........raaaaap.........sorry, ikke direkte høflig den der, men dæggern å godt begge delene var..

Vedlegg

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Rotekroken skrev:

Den plata der må jeg bare bestille meg.!
    Dette var musikk for en skrøpelig sjel, vil nesten gå så langt som å kalle det en renselses prosess, akkurat det jeg hadde behov for der og da.!
    Jeg fikk en originalpressing av denne plata i posten i dag.
    "Mint condition" dvs urørt av menneskehender før jeg fikk den.
    Den har snurret en gjennomspilling med korrekt stifttrykk fra en Ortofon Rohmann (og mer blir det garantert ikke)!

La en ting være helt klart.

VI HAR FORSKJELLIG MUSIKKSMAK KJELL!

Du kan gjerne få kjøpe denne plata av meg. Jeg betalte $33.99 inkl frakt og du får den selvfølgelig for det samme + evt frakt til deg om du ikke vil hente den.

Det positive var lyden, som var usedvanlig nær og ekte, men det musikalske innholdet fant jeg fullstendig uinteressant.

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Erland skrev:
    Rotekroken skrev:

Den plata der må jeg bare bestille meg.!
    Dette var musikk for en skrøpelig sjel, vil nesten gå så langt som å kalle det en renselses prosess, akkurat det jeg hadde behov for der og da.!
    Jeg fikk en originalpressing av denne plata i posten i dag.
    "Mint condition" dvs urørt av menneskehender før jeg fikk den.
    Den har snurret en gjennomspilling med korrekt stifttrykk fra en Ortofon Rohmann (og mer blir det garantert ikke)!

La en ting være helt klart.

VI HAR FORSKJELLIG MUSIKKSMAK KJELL!

Du kan gjerne få kjøpe denne plata av meg. Jeg betalte $33.99 inkl frakt og du får den selvfølgelig for det samme + evt frakt til deg om du ikke vil hente den.

Det positive var lyden, som var usedvanlig nær og ekte, men det musikalske innholdet fant jeg fullstendig uinteressant.
    Hei Erland..
    Dette syns jeg var utrolig gode nyheter.!
    Ikke bare det at vi faktisk har forskjellig musikksmak, skulle bare mangle at det ikke er visse forskjeller på smaken der, selv om det ikke er så store forskjellen på utstyret som triller frem musikken..
    Det er bare det at jeg har "smågutta" i forhold til dine beist :D

Jeg tar plata.!
    Tar dette over PM vi, så ordner vi en deal der før noen andre ser dette og vil ha den.!
    Ry Cooder - JAZZ er sort gull av edleste vare i mine ører 8)
    Takk skal du ha, Erland.!
    Kjell

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Er vel på tide med en lite oppdatering her vel.?

Takket være, impulse, så har jeg fått tak i et nydelig eksemplar av Sony TTS-3000 med en Sony PUA-237 arm, på den armen så kommer det en Benz Glider SH som har få timer på seg, er vel ikke innspilt en gang den pu der..

Siden man har litt forkjærlighet for musikk, så må man selvfølgelig ha rør i RIAA også, så da falt valget på en brukt Pro-Ject Tube Box, den tok jeg i innbytte på Copland CTA-301 MK-II som har fått seg en ny lykkelig eier..
    Om den unge herren har lyst til å si litt om å sette Pro-Ject i skammekroken med det innebygde RIAA trinnet som er i Copland, så får jeg meg et mål jeg må strekke meg etter når ny RIAA skal på plass ;D

Det er planlagt å sende inn armen til modding, men jeg tror vi venter litt med det prosjektet, jeg vil høre hva dette har å by på uten modding, slik at jeg kan detektere hva den moddingen gjør med lyden..
    Greit å vite hva dette triller frem av musikk rett-ut-av-esken, eller ny er ikke denne spilleren, den er faktisk produsert det året jeg er født, så det kom flere gode ting det året der ;D

Nå må jeg få ut fingren og få tak i nytt headshell og ny matte, da tror jeg alle bitene er på plass og Dr. Vinyl kan komme på besøk med Benz Glider og en del duppeditter, så blir det nok litt musikk fra vinyl med masse god peiskos 8)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fint med en oppdatering, kroken. jeg likte særlig godt denne.

Rotekroken skrev:
    Siden man har litt forkjærlighet for musikk, så må man selvfølgelig ha rør i RIAA også...
    ;D

Sjulstad

Fersking
    Ble medlem
    24.08.2007
    Antall liker
    0
    Rotekroken skrev:
    Er vel på tide med en lite oppdatering her vel.?

Takket være, impulse, så har jeg fått tak i et nydelig eksemplar av Sony TTS-3000 med en Sony PUA-237 arm, på den armen så kommer det en Benz Glider SH som har få timer på seg, er vel ikke innspilt en gang den pu der..

Siden man har litt forkjærlighet for musikk, så må man selvfølgelig ha rør i RIAA også, så da falt valget på en brukt Pro-Ject Tube Box, den tok jeg i innbytte på Copland CTA-301 MK-II som har fått seg en ny lykkelig eier..
    Om den unge herren har lyst til å si litt om å sette Pro-Ject i skammekroken med det innebygde RIAA trinnet som er i Copland, så får jeg meg et mål jeg må strekke meg etter når ny RIAA skal på plass ;D

Jaggu på tide med vinylavspilling nå, Kjell!
    Du tenker på Tube Boxen vs Copland? Jeg gir meg ende over... ikke bare er Coplanden tyst i forhold, bassen dyyp og stemmer og instrumenter organiske til tusen, men detaljene da, mann!
    Man må nok opp i en veldig god ekstern riaa for å konkurrere mot denne intergerte.
    Nei, jeg sier IKKE at Tube Box var bånn, men bare at Copland er knall ;)

Flott vinylrigg du har fått deg! Blir spennede å høre om du foretrekker vinyl framfor CD...

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Consonance M500s har blitt erstattet med Consonance A100 plus, må ha mer watt må vite.!
    Nå er jo transistor så bra at selv de rimelige modellene grisebanker alt av rør, om vi skal stole på de som virkelig har peiling her på HFS..
    Og de som virkelig vet, de må vi jo selvfølgelig stole på, ikke sant.?
    Nå står A100 plus sammen med rørpre (som de samme folkene påstår vil gi oss nivana og litt til) og koser seg..
    Så har vi jo de andre (noen av de samme også) som påstår at kabler er bare oppskrytt pengesluk, så jeg tok vekk alle WireWorld kablene, satte noen til stereofilm anlegget, noe er solgt og noe er til salgs..
    Inn med Oblivion kabler hele veien, foruten en Furutech strømkabel som jeg har liggende som jeg måtte bruke til CD spilleren..

Hva har så skjedd lydmessig med denne oppgraderingen.?
    Det er jo ganske lettdrevne høyttalere, så 80 watt burde være litt i meste laget når jeg er vant med under 1/4 av dette, men det hindrer ikke A100 å få problemer når de presses en god del, dere vet der hvor rør fremdeles bare triller frem musikken helt uten pusteproblemer, der sliter A100 med pusteproblemer og klarer ikke å holde takten, den makter rett å slett ikke å holde følge..
    Når jeg spiller høyt så får frekvensene hengekøyer som en full sjømann i storm, 80 watt er rett å slett ikke nok effekt, så jeg får ringe å bestille meg en til da jeg kan bi-ampe for å få nok effekt, da leser jo forsterkerene 4 ohm og jeg får mye mer watt, sånn ca 320 stykker av dem i hver kanal i 4 ohm, dette tror jeg er løsningen gutter.!
    En annen ting er at jeg ikke klarer å skille mellom instrumentene i bassen, ja for jeg har fått skikkelig med bass nå, det er ikke musikk lenger og det dunker å slår som det skal gjøre, det har jeg jo hørt over alt i demorom uansett prisklasser, så jeg er nok endelig i mål her og det føles utrolig godt.!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har du fått solstikk?

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Rotekroken skrev:
    Når jeg spiller høyt så får frekvensene hengekøyer som en full sjømann i storm, 80 watt er rett å slett ikke nok effekt, så jeg får ringe å bestille meg en til da jeg kan bi-ampe for å få nok effekt, da leser jo forsterkerene 4 ohm og jeg får mye mer watt, sånn ca 320 stykker av dem i hver kanal i 4 ohm, dette tror jeg er løsningen gutter.!
    Uthevet litt. De leser 4 ohm hvis de brokobles..

Tror ikke noe på deg jeg, Rote. Er vel midlertidig dette, i påvente av noen deler? ;)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Kroken har nok bare tatt vitsetråden sin til et nytt nivå.

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Faen, nytter jo ikke å juge for dere heller.! ;D
    Noe av dette er sant, men som Pingvin er inne på her så trenger blokkene litt stell både her og der, ikke pokker om jeg sender Dronningene mine på dør.!!!!!
    Consonance blokkene kommer ikke til å forlate min side på laaaaaang tid, noen som tror på dette eller skal vi starte et veddemål her.? ;D

A100 plus ble tatt i innbytte på noe annet, men tanken er å bruke den på stereofilm anlegget, den har det rette drivet til film og TV bruk, slettes ikke ille til musikk heller, må bare få meg en pre med remote så er jeg nok i mål der på overskuelig fremtid..
    Så dette er grunnen til at jeg tok Consonance A100 plus i hus..
    Siden denne heller ikke skal selges på overskuelig fremtid, så må jeg si at den er forrykende bra til prisen.!
    Har hatt mange transistor som slettes ikke er på dette nivået, til mange ganger denne prisen også, men ikke pokker om de klarer å trille frem så mye og så god musikk som denne gjør..
    Den har "transistorfeil" med den svakheten at det gjerne blir mer bass enn musikk i de nedre oktavene, men det er slettes ikke så galt som jeg beskrev i min humoristiske klagesang i går ;D
    Det er slettes ikke lett å skille mellom forholdsvis like instrumenter i de nedre oktavene, men hva kan man forvente av et effekt trinn til 5.500,- små penger.?
    Som en effekt så er den intet mindre enn et røverkjøp, så jeg kan ikke fatte at ikke det er flere som har denne som sin favoritt, jeg anbefaler rett å slett å teste en slik amp en eller annen gang, du vil nok sitte med samma hakeslep som meg..
    Men det er ikke rør, bare så det er sagt.!

Jeg har prøvd Thule PA-150B på RF-5 før, det har ikke det samme drivet, energien og bremseeffekten på elementene som A100 plus, den reelle effekten i A100 plus er faktisk en god del bedre enn 150 watteren fra Thule..

Er det noen av mine venner her inne som kan fortelle meg poenget med rør pre på transistor effekt.?
    Jeg har aldri hørt poenget med dette før og jeg hører det ikke nå heller, er det meg eller ørene det er noe galt med.?

R

Rolf_Da!

Gjest
    Rotekroken skrev:
    Har hatt mange transistor som slettes ikke er på dette nivået, til mange ganger denne prisen også, men ikke pokker om de klarer å trille frem så mye og så god musikk som denne gjør..
    Den har "transistorfeil" med den svakheten at det gjerne blir mer bass enn musikk i de nedre oktavene, men det er slettes ikke så galt som jeg beskrev i min humoristiske klagesang i går ;D
    Det er slettes ikke lett å skille mellom forholdsvis like instrumenter i de nedre oktavene, men hva kan man forvente av et effekt trinn til 5.500,- små penger.?
    Transistor? Betyr det at det finnes transistorlyd?
    Mer bass enn musikk? Hmmm.... Betyr det at den klarer å drive høyttalerene dine og spille bass, mens du liker det mer avrundet?

Som en effekt så er den intet mindre enn et røverkjøp, så jeg kan ikke fatte at ikke det er flere som har denne som sin favoritt, jeg anbefaler rett å slett å teste en slik amp en eller annen gang, du vil nok sitte med samma hakeslep som meg..
    Ikke rør nei...... Betyr det at det finnes rørlyd?

Er det noen av mine venner her inne som kan fortelle meg poenget med rør pre på transistor effekt.?
    Jeg har aldri hørt poenget med dette før og jeg hører det ikke nå heller, er det meg eller ørene det er noe galt med.?
    Det er for å få litt rørlyd........ hehehehe ;D ;D ;D

R

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo klart det, hvis det er noe som heter transistorlyd, må det også finnes alternativer.

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    @oblivion her på HFS er mannen bak genistrekene med Oblivion kablene, den mannen er intet mindre enn et geni på alle måter, jeg har aldri noen gang hørt så mye detaljer i musikken noen gang, vi snakker rett å slett om en tilstedeværelse som mangler sidestykke.!
    Å sette kablene i noen form for bås er totalt bortkastet, det spiller rett å slett musikk usminket og uforfalsket med en snert, hurtighet og timing som jeg ikke trodde var mulig, at bass elementene i kasser kunne være så hurtige og gjennomsiktige, nesten samme som hornbass med litt dårligere kabler, det skulle ikke være mulig å få til med kabler, men gjett om jeg tok feil..
    Sitter her å har lyst til å skrive at dette er de ultimate High-End kablene, men hva i svarte er High-End.?
    Referansekabler er kanskje et mer dekkende ord.?
    De som ikke vet hva Oblivion kablene gjør med musikken, de klarer ikke i sin villeste fantasi å forestille seg hva de gjør med musikken, så enkelt er det..

Jeg får vel høre dette med mine syklige påstander om WireWorld, men jeg forandrer ikke meningen min om WireWorld, det er helvetes gode kabler.!
    WW har en klangrikdom som du kjenner igjen fra rør, musikken triller frem som de vakreste toner med liv og energi som få (ingen) andre kabler har..
    Det kan hende at jeg kommer til å savne WW innimellom, kanskje kommer jeg til å bruke en og annen WW kabel for å få frem de gode egenskapene som de besitter, men først skal jeg ha komplett Oblivion fra A til Å før jeg prøver noe slikt, mangler bare nettfilter før jeg er i havn..

Oblivion kablene leveres ferdig innbrente, men ikke ferdig innspilte, så det vil ta noen uker før de yter sitt aller beste, selv om jeg i dag hadde vært mer enn fornøyd med de de presterer 8)
    Her hører du faktisk flua som fiser i studio, alle pustelyder og hosting selv på bakerste rad, du kan telle antall hender som klapper, uansett hvor kompleks musikken er så faller de aldri gjennom, det er som du får stålkontroll på elementene, en reell effekt økning der komponentene før virket litt siderompet..
    En smule overdreven påstand noe av dette her, men det er nærmere sannheten enn du kanskje tror..

De 10-12 første årene jeg holdt på med denne hobbyen så tok jeg ikke kabler så seriøst, jeg kjøpte rimelige kabler som et krydder til sausen, resultatet ble ikke så værst om jeg må si det selv, men helt fornøyd ble jeg aldri, det er kanskje grunnen til at komponentene og høyttalerene den gangen hadde 3 måneders visum før de ble sendt på dør.?
    Med alderen så kommer erfaringen med kabel og du vet at man kan ikke komme i mål lydmessig uten skikkelige kabler, det blir som å spise brødskive med leverpostei mot en god lunch på restaurant..
    I dag har jeg kabler som det smaker gourmet fra 5-stjernes restaurant fra beste vestkant..

Kan jeg si det slik at kablene ikke har noen form for egenlyd eller egenklang.?
    Jeg er ganske sikker på at jeg kun hører komponentene, men hva finnes det av kabler på markedet i dag som jeg kunne lånt og hørt om det finnes snev av egenlyd i Oblivion kablene.?
    Det er kanskje ikke noe poeng i akkurat det, siden jeg nå har handlet meg mit siste kabelmerke noen gang, hvertfall i overskuelig fremtid.!

Strømkabler har jeg ikke hatt stor tro på før de siste 5-6 år, har kjøpt meg EKKJ, Supra, grøftekabel, fått avdanka kabler fra industrien, osv osv og hørte forskjeller, trodde det at verden ikke hadde kommet stort lenger enn at jeg kunne satse på DIY..
    I år så har det gått litt fortere for seg, da jeg fikk Furutech i hus så var det som en åpenbaring, du satt der med hakeslep og skjønte ikke hva som egentlig hadde skjedd.!
    Det var på CJ Premier Ten at jeg fikk det hakeslepet, den klarte liksom ikke å trille frem musikken slik jeg ønsket det, savnet den gode gamle CJ PV-10 rett å slett, helt til jeg koblet på Furutech kabelen, da satt den som et skudd og jeg hørte virkelig hva den ene strømkabelen kunne gjøre med musikken..
    Da Furutech ble byttet til Oblivion, ja dere kan tenke dere selv ;D
    Så neste spørsmål er hva en feit kabel på egen kurs til anlegget kan gjøre.?
    (Oblivion strømkabel fra sikringsskap til anlegg, mumle mumle, 7 rette i Lotto først ja :-[)

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    RoDa skrev:
    Rotekroken skrev:
    Transistor? Betyr det at det finnes transistorlyd?
    Mer bass enn musikk? Hmmm.... Betyr det at den klarer å drive høyttalerene dine og spille bass, mens du liker det mer avrundet?

Ikke rør nei...... Betyr det at det finnes rørlyd?

Det er for å få litt rørlyd........ hehehehe ;D ;D ;D

R
    Sitter her å ler så jeg rister, Rolf

Men for å være dønn seriøs med deg her, det finnes ikke noe som heter transistorlyd og det finnes ikke noe som heter rørlyd..
    Men transistorene har sine feil, de makter rett å slett ikke å holde frekvensgangen jevn og trille frem like vakker musikk uansett hvor høyt eller lavt man spiller, det er som at det er ett sted som det spiller bra, over og under så får man hengekøyer i frekvensgangen og det er mindre behagelig å lytte på..
    Her har rør amp sin sterke side, her har du ikke sjøgangen som transistor har, den krøller seg ikke som en ål på tørr grunn, de leverer musikken helt uforandret uansett hvor høyt du spiller..

En annen ting jeg legger merke til, det er støy/brum som jeg ikke har hatt på noen rørforsterkere, på begge transistorene jeg har i hus i dag faktisk, det kan da ikke være samma feil på begge.?

Har nesten lyst til å si at man venner seg til mye rart, er man vant med at transistor oppfører seg som sjøgang, så er det ikke lett å sette foten på fast grunn etterpå og skjønne at dette faktisk er virkeligheten..
    Men for en med fast grunn under føttene (rør) som skal i en båt i full storm, så blir det en sterk overgang og man blir lett sjøsjuk..
    For meg så er det helt greit å høre på musikk med transistor, men å lytte blir så kjedelig og så langt fra virkeligheten at man mister "konsentrasjon" og holder på å sovne..
    Smaken er som baken, det er bare det at det ikke finnes transistorlyd eller rørlyd, men sci/fi (transistor) og virkelighet (rør) finnes.! ;D

Om du kaller hurtighet, stramhet og hornbass-snert for avrundet eller siderompa, så har du helt rett..
    Mine ører detekterer det motsatte, at transistor med sine 80 watt ikke makter å bremse elementene og at det blir en "grøt" av dette..
    Denne "grøten" er ikke slik frekvenser blir gjenskapt i virkeligheten, man skal kunne høre hva slags instrumenter som brukes for å få frem tonene, ikke at det bare er "bassgrøt"..
    For meg så handler dette om forsterkerens evne til å bremse elementene, transistor har rett å slett ikke de bremsekreftene som trengs..
    Hvis man da ikke setter på en overkill amp som igjen gjør at du ikke klarer å la være å blunke i takt med musikken, men slik er det heller ikke i virkeligheten..
    Kjell

Vedlegg

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Pengvim skrev:
    Rotekroken skrev:
    Uthevet litt. De leser 4 ohm hvis de brokobles..

Tror ikke noe på deg jeg, Rote. Er vel midlertidig dette, i påvente av noen deler? ;)
    Seff, tenkte på å brokoble, men skrev veeeldig feil :-[

Og du har helt rett i å ikke tro på meg, det hadde ikke jeg gjort heller.! ;D ;D ;D

R

Rolf_Da!

Gjest
    Rotekroken skrev:
    Men transistorene har sine feil, de makter rett å slett ikke å holde frekvensgangen jevn og trille frem like vakker musikk uansett hvor høyt eller lavt man spiller, det er som at det er ett sted som det spiller bra, over og under så får man hengekøyer i frekvensgangen og det er mindre behagelig å lytte på..
    Nå skal ikke jeg påta meg å være målegjøk, men pliiiis......
    Hengekøyer? Nei, transistoramper flest spiller slik at det er linjaler ut av høyttalerne :D

Her har rør amp sin sterke side, her har du ikke sjøgangen som transistor har, den krøller seg ikke som en ål på tørr grunn, de leverer musikken helt uforandret uansett hvor høyt du spiller...
    Det er vel ingen amper som i så stor grad som lavwatt røramper krøller seg når du prøver å spille "uansett hvor høyt"?

En annen ting jeg legger merke til, det er støy/brum som jeg ikke har hatt på noen rørforsterkere, på begge transistorene jeg har i hus i dag faktisk, det kan da ikke være samma feil på begge.?
    Har bare hørt støy fra røramper, ennå ikke hørt en stille* utgave av sorten.
    * = som min SAM, heeelt tyst selv med volumet godt på og øret inntil diskanten

Har nesten lyst til å si at man venner seg til mye rart, er man vant med at transistor oppfører seg som sjøgang, så er det ikke lett å sette foten på fast grunn etterpå og skjønne at dette faktisk er virkeligheten..
    Men for en med fast grunn under føttene (rør) som skal i en båt i full storm, så blir det en sterk overgang og man blir lett sjøsjuk..
    For meg så er det helt greit å høre på musikk med transistor, men å lytte blir så kjedelig og så langt fra virkeligheten at man mister "konsentrasjon" og holder på å sovne..
    Fulle sjømenn og mere til ;D
    Jeg har hørt mye frem og tilbake på rør kontra transistor, og klasser fra A til D, men klarer ikke å relatere det til dine inntrykk.
    Snakker sikkert litt forbi hverandre.

Smaken er som baken, det er bare det at det ikke finnes transistorlyd eller rørlyd, men sci/fi (transistor) og virkelighet (rør) finnes.! ;D
    Liiksom du.
    Transistorlyd = "bedre enn virkeligheten" og kan ikke spille bass
    Rørlyd = virkeligheten
    Er det ikke hva du mener?

Om du kaller hurtighet, stramhet og hornbass-snert for avrundet eller siderompa, så har du helt rett..
    Hehe, hornbass-snert = lyden fra røramp? Den kommer vel fra horn-høyttalere?
    Hurtighet mener jeg er en styrke for røramper, men da relatert til mellomtone.
    Stramhet og snert i bassen bedre på røramp enn transistor i samme klasse? No chance...

Mine ører detekterer det motsatte, at transistor med sine 80 watt ikke makter å bremse elementene og at det blir en "grøt" av dette..
    Denne "grøten" er ikke slik frekvenser blir gjenskapt i virkeligheten, man skal kunne høre hva slags instrumenter som brukes for å få frem tonene, ikke at det bare er "bassgrøt"..
    Det du hører er en mindre kostbar/bra forsterker, prøv en røramp til 5k og se hva den klarer ... ;)

For meg så handler dette om forsterkerens evne til å bremse elementene, transistor har rett å slett ikke de bremsekreftene som trengs..
    Hvis man da ikke setter på en overkill amp som igjen gjør at du ikke klarer å la være å blunke i takt med musikken, men slik er det heller ikke i virkeligheten..
    Når det gjelder å ha styrke og kontroll på elementene er da transistoramper overlegne? Er ikke dette barnelærdom?
    Joda, du kan spille på lavwatt rør og særdeles følsomme høyttalere med utmerket resultat. Men det skyldes ikke rørampens spesielle evne til å starte og stoppe elementene. :D

Overkill amp --> blunke i takt med musikken? Fordi det spilles høyt, eller?

Forresten, du trenger ikke svare. Dette er OT i tråden din og jeg beklager engasjementet mitt.......
    Liker jo kostbare gjennomarbeidede rør + leddrevet oppsett selv jeg. Synes bare de ofte har noen ekstremegenskaper som overdøver allroundegenskapene.

BR
    R

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    La oss gjøre dette veldig enkelt, Rolf..
    Når du er på plass med ditt, så tar vi rett å slett en tur til hverandre og fanger opp inntrykk og ser om dette er så veldig langt fra hverandres oppsett, jeg er med på den om du er 8)

R

Rolf_Da!

Gjest
    Javisst, snakkes om en 4-5 år........ ;D

Hvis jeg får det til å låte i nykåken altså, blir nok en utfordring å få hengekøya til å passe i stua 8) ;D

R

R

Rolf_Da!

Gjest
    Hehe, ja noe sånt.....

Brukte vel totalt 7 år før jeg var helt fornøyd her, så det går sikkert litt tid.
    Men nå har jeg lært et par triks da, så det går kanskje raskere...? ::)

Kjøpte et komplett nytt anlegg i dag for å være sikker da....

R

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    RoDa skrev:
    Hehe, ja noe sånt.....

Brukte vel totalt 7 år før jeg var helt fornøyd her, så det går sikkert litt tid.
    Men nå har jeg lært et par triks da, så det går kanskje raskere...? ::)

Kjøpte et komplett nytt anlegg i dag for å være sikker da....

R
    Du er i meget godt selskap, jeg har brukt 8 år her for å komma meg i mål..
    Vanskelig og vrang kjerring er en av grunnene, så du kan si at jeg nyyyyyyter singel livet for tiden ;D
    Her skal ingen bitch tas inn i varmen før anlegget er 100% på plass og skriftelig kontrakt på at jeg kan dyrke min hobby som jeg ønsker ;)

Helt kurant med et mid-fi anlegg til alt mulig rart, man lytter jo ikke på noe slikt så det er ikke store kravene man har til akkurat det der, verre er savnet etter musikk på godt og vondt.!
    Her snakker vi om nervesammenbrudd i løpet av forholdsvis kort tid, for meg er valget enkelt om jeg må velge mellom piller og low-fi musikk ;D
    Kjell

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.495
    Torget vurderinger
    13
    Enig med deg om kablenes virkning på lyden, Kjell.

Fikk meg en gedigen a-Ha opplevelse når det gjelder kabler her for en tid tilbake, og det var bare utskiftining av interconnect kablene. ;D

Klangfarger, driv og tilstedeværelse er neppe noe en for kjøpt hos han Clas.o 8)

Oblivion.....ehhh -Link.?

Takk forøvrig for tipset om kablene Kjell.

MVH Johnny

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    johnnygrandis skrev:
    Enig med deg om kablenes virkning på lyden, Kjell.

Fikk meg en gedigen a-Ha opplevelse når det gjelder kabler her for en tid tilbake, og det var bare utskiftining av interconnect kablene. ;D

Klangfarger, driv og tilstedeværelse er neppe noe en for kjøpt hos han Clas.o 8)

Oblivion.....ehhh -Link.?

Takk forøvrig for tipset om kablene Kjell.

MVH Johnny
    Hei Johnny..
    Leste PM fra deg men har helt glemt å svare på den, utrolig moro at du opplever det samme som meg ;)
    Vi får bare la de besserwisserene som ikke vil bruke penger på kabler sitte der med skjegget i postkassa ;D
    Du finner Oblivion på http://www.hifi-guiden.no/celius.html..
    Du har vandret fra Nordost til WireWorld, nå skal du over på Celius Oblivion kabler hele veien.! 8)
    Når du har komplett Oblivion sett så ser du deg ikke tilbake, du vet med deg selv at du er så nære musikken og musikerene (de er virkelig i stua di), at dette er det aller siste kabelkjøpet ;)
    Knus sparegrisen, selg de kablene du bruker i dag og bruk lakrissnører i mellomtiden om du må det..
    Kjell

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Oblivion ? Er det noe nytt ?

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    rolfozzy skrev:
    Oblivion ? Er det noe nytt ?
    For meg så var dette et nytt møte, Rolf..
    Celius har jo holdt på noen år, men har ikke stikki nesa si frem i rampelyset så vi kabelgalninger har hoppet elegant over dem, men det er ikke for sent å snu :D
    Å beskrive hva kablene gjør med lyden er nesten kul umulig, jeg sitter igjen med en følelse av at de ikke gjør noe annet enn å transportere signalene, du får frem alt av musikken som triller gjennom komponenter og høyttalere, helt usminket og naturlig, akkurat som kablene ikke er til stede, ikke komponentene heller for den saks skyld, du sitter bare igjen med musikken og gleden, det er som å være tilstede der opptakene ble gjort..

Og med hånden på hjertet, dette er med transistor som effekt akkurat nå..
    Jeg tør nesten ikke tenke på hva som vil trille frem av musikk når nye rør og litt innmat i Consonance blokkene er innspilte, samtidig som da Oblivion kablene er innspilte..

Etter å ha testet det aller meste av det som finnes av kabler i noen lunde betalbare klasser, så trodde jeg at WireWorld var enden på visa, men spranget fra andreplassen (WW) og opp til Celius Oblivion er intet mindre enn et kvantesprang..
    Jeg gaper over mye nå, men jaggu skal jeg stå for det jeg sier også..

Skal legge til at jeg ikke har prøvd Oblivion i dårlige oppsett, jeg vil faktisk ikke kalle Consonance A100 plus for en dårlig forsterker, selv om den har noen svakheter som veldig mange transistorer har, så det kan hende at Oblivion vil avsløre (kanskje også ganske så nådeløst.?) dårlige komponenter ett eller annet sted på veien, så man bør kanskje ha godt sammensatte komponenter og ikke valgt noen snarveier for at de skal yte sitt beste.?
    Dette er ikke noe som jeg kan svare på, ikke kan jeg med hånden på hjertet si at mine komponenter er en perfekt match heller, men jeg liker veldig godt det som triller frem av musikk, enten det er med WireWorld eller Celius Oblivion kabler..
    Dere som fulgte med i timene for en stund tilbake så sikkert hva jeg mente om visse andre kabler, selv om jeg ikke akkurat tok meg bryet med å fortelle hele sannheten, men når gamle WireWorld Atlantis III klarer å grisebanke de andre kablene så til de grader, så var det jaggu ikke mye å samle på..
    Kjell

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Hvor er vi i dag da tro.?
    Jaggu lenge siden jeg har oppdatert denna tråden..
    Har jo skjedd en del ting her da, ikke alt er like positivt men det er likevel forandringer ;)

Det var et meget uheldig tidspunkt å kremere en trafo på monoblokkene, det har vært ferie stort sett alle steder i hele sommer (virker det som), så det går i transistor effekt for tiden :-[
    Men håper at høsten kan by på musikk gjenskapt via 300B igjen, det skal bli en lettelse av dimensjoner.! ;D
    Etter det jeg har fått vite, så var det en ikke uvensentlig dipp på strømnettet som var så rask at sikringen ikke rakk å blåse, men kremerte trafoen..
    Den blokka var første enheten på den kursen og eneste som rakk å bli kremert, alt annet overlevde, heldigvis.!

Men over litt litt mer hyggelige saker, for jeg hadde besøk av @impulse og @65finger i går, de hadde litt av hvert med seg og det var utrolig koselig å få besøk av dem..
    All heder og ære til mannen som jeg refererer til som Dr. Vinyl, etter det som han klarte å trille frem i går, så er jeg enda mer overbevist om at en riktig oppsatt rigg låter ekstremt mye bedre enn en som er litt ute av kurs.!

@65finger har vært her før å hørt på "bøtta" spilleren, Denon DP37f..
    Det var noe med den spilleren som gjorde at jeg likte lyden i den, en riktig nydelig spiller er det også.!
    Men den klarte ikke å komma opp til CD spilleren, ikke før Dr. Vinyl kom å justerte den, vel å merke.!
    Foretok ingen direkte test av Denon DP-37f opp mot CD spilleren, men det kan ikke ha vært store forskjellen mellom de spillerene, vil tro at Denon er et lite hakk bedre..
    Sitter forøvrig en Denon DL-110 på DP-37f og det er en kombo som låter veldig bra i mine ører..
    Kjell

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Men vi må over på gårsdagens virkelig store hekeslep, da må vi over på en Sony TTS-3000 med en 12" Sony PUA-237 arm..
    I tillegg så har jeg kjøpt meg en Funk Firm Achromat som erstatter for gummiplata som er 40 år gammel..
    Test av Achromat
    Så fikk jeg også overlevert en Benz Glider H som er en MC men som går rett på MM..
    Et nytt headshell har jeg fått fra, Roar Spica, på Stiftservice siden jeg ikke får tak i DV headshell som ikke er justerbart, holder jaggu med de justeringene jeg har på armen fra før, skjønner jo ikke et kvidder av det heller 8)
    RIAA er fremdeles Pro-Ject Tube Box som det sitter GE 5751 rør..
    Kabel fra RIAA og inn i pre er WireWorld Eclipse II som er en gammal favoritt, det er noe med den kabelen der som gjør noe med meg..

Resten av kablene er Oblivion som jeg ikke har noen planer om å bytte ut..
    Sony XA-50ES som triller sølvskiver, har ingen planer om å skifte ut den med det første..
    DAC har jeg lånt bort til et annet HFS medlem, vi får se om jeg får den tilbake eller om han ender opp med den..
    CJ Premier Ten som pre som jeg heller ikke har noen planer om å bytte ut..
    Consonance A100 plus som effekt, den forsvinner så fort jeg får rørblokkene hjem..
    Så er det gode gamle traverene Snell E-III som står helt alene på gulvet..

Udertegnede og 65finger satt ute å forpestet luften litt, da vi hører en stemme sier: gutter, nå er det på tide å lytte litt her.!
    Vil skyte inn at de høyttalerene som da sto på anlegget da, låt som balute puddinger i bassområdet når vi brukte CD spilleren og til dels sammen med Denon DP-37f..
    De første strofene med en gammel sliten plate på Sony TTS-300 gjorde at jeg ikke fikk noe hakeslep, akkurat..
    Tror vi alle tre lurte litt en stund.?

Så fant jeg frem sølv og sort versjon av Ry Cooder - JAZZ..
    Da svingte det virkelig av det sorte gullet og sølvskiva fikk jaggu en del å bryne seg på.!

Men Dr. Vinyl var ikke heeelt fornøyd, så det var en tur ut igjen og forpeste naturen, før vi atter en gang hører stemmen til Impulse..
    Det som skjedde da, etter at han hadde justert VTA var rett å slett ikke til å tro.!
    Siden dette er mitt anlegg og folket kanskje tror at jeg overdriver siden jeg eier dette, så håper jeg at Impulse og 65finger kan fortelle om hva de opplevde..

La meg bare gjøre det krystallklart for alle og enhver, Sony TTS-3000 med Sony PUA-237 armen skal ikke ut av huset.!
    Spilleren og armen er like gammel som meg selv og jeg vet at dette forblir mine følgesvenner i laaaang tid..
    Hva som skal danke ut dette vet ikke jeg, men er redd for at det vil koste meg temmelig mye penger..
    Kjell

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Rotekroken skrev:
    La meg bare gjøre det krystallklart for alle og enhver, Sony TTS-3000 med Sony PUA-237 armen skal ikke ut av huset.!
    Spilleren og armen er like gammel som meg selv og jeg vet at dette forblir mine følgesvenner i laaaang tid..

Kjell
    Utrolig morro kjell :)
    Kjenner den følelsen,tro meg.
    Kos deg og få Trond til å gi deg ett lynkurs i å "grovjustere" spillere.
    Er ingen expert sjøl så fikk besøk av 2 "hardcore" vinylnisser i går.Fikk litt tips og info,veldig nyttig for meg som er relativt fersk.

Kos deg videre :)

/jan

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Fin spiller kroken! Gratulerer så mye, ikke kvitt deg med den. :D

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.923
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Utrolig morro!
    Gratulerer med spilleren, og PUen. Ofte er det mer å hente fra litt kjæling med vinylriggen enn hva man er klar over.
    Og man belønnes stort når man har truffet riktig ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Veldig hyggelig at du er så fornøyd, Kjell! Velkommen blant vinylhuene! TTS 3000 er en ganske hemmelig spiller, i og med at den først og fremst var tiltenkt det profesjonelle markedet. Men riktig satt opp, og med en virkelig god arm (som den du har) kan den spille på høyde med andre klassiske referansespillere som Thorens TD 125 f. eks. En av landets legendariske ur-audiofile, Svein Erik Børja,(som faktisk skrev en high-end-bok på norsk...i 1978!) rangerte TTS 3000 på linje med referansespillerne til EMT, Garrard og Thorens. Det sier jo ikke lite! Den er utviklet på oppdrag fra den japanske kringkastningen, og det er jo ikke akkurat en gjeng ukritiske amatører, for å si det forsiktig. Det spilte virkelig bra hos deg! Luftighet, klangfarger, dynamikk og en lettflytende kvalitet som man bare finner i riktig gode platespillere, og som komboen din har masser av..Forøvrig var det ikke kun VTA jeg justerte, men antiskating også. Det er ingenting som kommer gratis med vinyl. ;) The beauty is in the details! Selger du denne, får du med meg å bestille, hører du !? :D Klenodier gir man rett og slett ikke slipp på....

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.885
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har du funnet noe altså, Rote? Er den pen?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    gratulerer med ny platespiller kroken. Første gang jeg hørte Denonen din låt som om lyden kom fra en plastbøtte. etter at impulse tryllet litt med den spilte den på nivå med CD. Hakeslepp forskjell! Denon ble satt ettertrykkelig i skammekroken av pappa Sony etter første justering (den var tatt på øyemål av impulse, han KAN justere platespillere) da låt det engasjerende og tøft. Impulse gjorde et eller annet uforståelig og mystisk med skatingen (hva nå det er) og så satt det som en kule! Åpent og luftig i toppen og med et henrivende rytmisk driv. Skikkelig imponerende! Barsk og flott å se på den platespiller tassen

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    JanR skrev:
    Rotekroken skrev:

Kjell
    Utrolig morro kjell :)
    Kjenner den følelsen,tro meg.
    Kos deg og få Trond til å gi deg ett lynkurs i å "grovjustere" spillere.
    Er ingen expert sjøl så fikk besøk av 2 "hardcore" vinylnisser i går.Fikk litt tips og info,veldig nyttig for meg som er relativt fersk.

Kos deg videre :)

/jan
    Takk takk, Jan..
    Jeg har tatt bilder av innstillingene som, Trond, foretok og der skal de stå i all evighet ;D
    Å lytte på spilleren fra riktig til perfekt oppstilt, det var kanskje mitt største hakeslep noen gang :eek:

Skal leke meg litt med en annen spiller, må nesten få litt trening i å sette opp snurrere jeg også, men skjønte fort at uten en del remedier så klarer du ikke å komme deg helt i mål..
    Når jeg har remediene så får jeg ta et lynkurs 8)

Kose deg med Lux, Jan.!
    Vet at der er det ekstremt mye musikk ;)
    Skal Sony byttes ut så må nok drivverket komme fra Luxman og det må nok hete noe med 350 ;D
    Kjell

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    Continuo skrev:
    Fin spiller kroken! Gratulerer så mye, ikke kvitt deg med den. :D
    Takker..
    Skal få lagt ut bilder av spilleren, den ser litt bedre ut på racket her enn på bildene på nett, håper jeg..

Nei, den skal nok ikke ut av hus..
    Har sagt til meg selv at om jeg får meg enda bedre snurrer, så skal Sony stå på anlegg nr 2 eller få æresplass i skapet, for maken til spiller har jeg aldri hatt.!

KHH

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Antall liker
    18
    FallenA skrev:
    Utrolig morro!
    Gratulerer med spilleren, og PUen. Ofte er det mer å hente fra litt kjæling med vinylriggen enn hva man er klar over.
    Og man belønnes stort når man har truffet riktig ;)
    Meget godt beskrevet, Fallen.!
    Som jeg skulle sagt det selv ;D

En annen ting er jo dette med å finne komponenter som spiller ekstrem bra sammen, at du matcher en spiller fra A til Å..
    Nå er jo denne laget til å brukes sammen med Denon DL-103 så jeg får nesten se om jeg får tak i en Denon DL-103 (evt Zu Druid eller SA) og høre åssen det låter sammen med spilleren ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn