Konserthuset i Akershus og veien videre :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Pssst... Du fikk da subbene tilbake. Jeg kunne tenkt meg å låne xti 4002. Prøve dobling av watt.....
    Ønsker du ha få den levert på døra som vanlig? :)
    Det er xti 2002 som står her, ikke 4002. Ved brokobling øker tilgjengelig effekt fra 475 watt til 1600 watt i 8 ohm.
    Tipper dette har to utfall. Enten så liker du to stykk Crown og kjøper en til, ellers så liker du de ikke og kjøper et annet effekttrinn :)

    XTi_2_original.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal du oppover mot meg før du drar? Trodde du hadde 4002 da blir det jo litt feil med tanke på antsø
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for hyggelig tilbakemelding John Harald
    Det ble en fin kveld og morsomt å høre at du likte oppsettet mitt.
    Bare å si ifra om du ønsker reprise.
    Det er selvfølgelig fortsatt work in progress om en litt langsom progress.
    Håper helmholzene funker hos deg.

    Habicht
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Kort oppdatering.

    - Motorsykkelen er solgt :(
    - Investeringsviljen til å oppgradere lyden fremover er skyhøy. Planene er under utarbeidelse og innebærer bl.a. en skikkelig bassløsning.
    - Knuste noen ribbein på tråsykkelen på lørdag, er positiv til stiritt førstkommende lørdag.
    Interiørarkitekten i huset (d.v.s meg), har bestemt at gulv, vegger og tak i stuen skal byttes og dempes. Bytter også taket utvendig på tilbygget i stuen og gjør selvfølgelig alt selv!

    I dag var en nydelig dag å bytte tak på.

    20160907_124027.jpg


    Dette er (i følge Thohaug) den isolasjonen med de beste akustiske egenskapene. Det er helt klart feil av meg å ikke bruke denne i lytterommet mitt!!!
    Har jobbet i hele dag i shorts og bar overkropp, denne isolasjonen klør..

    20160907_145737.jpg


    Ny brunfarge og ny rupanel ble lagt før solnedgang i dag.

    20160907_192549.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    [h=1]
    ba8e092581d50e1312c38479d648a02d.jpg

    Avslørte hemmeligheten bak Stradivarius-fiolinene - DN.no

    Avslørte hemmeligheten bak Stradivarius-fiolinene[/h][FONT=&quot]
    [FONT=&quot]Dagens Næringsliv
    Publisert: 05.01.2017 — 09:29 Oppdatert: 05.01.2017 — 09:56
    [/FONT]

    [/FONT]

    [FONT=&quot]Å få spille på en Stradivarius-fiolin er den ultimate drømmen for alle fiolinister.
    Det er imidlertid svært på forunt å eie en, da de legendariske fiolinene gjerne koster millioner av dollar. Hva som gir Stradivarius-fiolinene den helt spesielle klangen og de vakre tonene har eksperter forsøkt å avsløre i mange tiår. Ingen har noensinne lykkes i å lage like gode fioliner som Stradivarius under glansperioden mellom 1700 og 1725.
    [FONT=&quot][h=3]Relaterte saker[/h]
    [/FONT]
    Nå har imidlertid moderne analyser utført av forskere fra Taiwan avslørt at treet i Stradivarius-fiolinene har helt andre egenskaper enn fioliner i dag og at dette skyldes at de inneholder langt flere metaller, skriver danske Ingeniøren.
    [h=4]Metaller[/h]Forskerne fant at Stradivarius-fiolinene inneholder mange stoffer som kobber, kalsium og aluminium. Hvorfor treet i de gamle fiolinene inneholder mye metaller er imidlertid fortsatt ukjent. Forskerne mener én forklaring kan være at skogsarbeiderne på den tiden dyppet treet i metallholdige væsker for å beskytte det mot blant annet råte.
    En annen forklaring som nevnes er at de gamle fiolinmakerne overflatebehandlet treet med metaller, eller at treet har tatt opp metallene gjennom flere hundre års påvirkning, fremgår av forskningsartikkelen publisert i vitenskapstidsskriftet Proceedings of the national Academy of Science.
    [h=4]Fukt[/h]Forskerne fra det nasjonale universitetet i Taiwan benyttet fire ulike analysemetoder. Blant annet viste en NMR-spektroskopi på treet at en tredjedel av treets opprinnelige hemicellulose var brutt ned i Stradivarius-fiolinene. Ifølge forskerne er dette spesielt interessant fordi hemicellulose suger til seg vann, og fioliner uten fukt har en bedre klang. Forskerne utførte også undersøkelser av instrumentene under oppvarming, og fant da en større grad av oksidering i de gamle fiolinene, noe som tyder på en større reduksjon av trefibre som også kan ha betydning for klangen, skriver New York Times.
    [/FONT]
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Privat konsert i kveld fra Japan.

    Ellen 70.jpg


    harald.jpg


    Harald Næss er solotrompetist i Kyoto Symphony Orchestra

    Jan Fredrik Christiansen har vært solotrompeter

    i Oslo-Filharmonien i 34 år..
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det var nok litt av en opplevelse! Var du på "bare en kornett" også?
    Ja, men klangen til Harald i dag var i dag noe av det beste jeg har hørt! Syns det låt veldig mye bedre i dag :)
    På konserten (Bare en Korentt) syns jeg pianoet var ustemt, sikkert p.g.a. forskjeller varme/kulde.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.672
    Torget vurderinger
    23
    Jeg skal selge sykkelen min og få Nordens beste anlegg! :D
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Solgte anlegget.... Hva har du igjen Jon Harald? Noe lyd har du jo. Og ja, gratulerer med seieren!! Godt jobba
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Takk! Har beholdt interessen for musikk, så nedgraderingen er ikke langvarig. Det er kun Respons Grand, Rogue M180 og PS Audio P1000 som er solgt. Har fremdeles litt lyd :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Veldig imponerende John Harald! WOW.

    Ikke noe å si på gjennomføringskraften der i gården akkurat. Hva er det neste målet for den nordiske mesteren?
    Du snakket for noen år tilbake om at du hadde lyst til å satse skrive og synge musikk. Har du fått tid til det eller blir det i neste epoke?:)
    Lykke til videre med temposykkelen!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    []504768[/ATTACH]
    Veldig imponerende John Harald! WOW.

    Ikke noe å si på gjennomføringskraften der i gården akkurat. Hva er det neste målet for den nordiske mesteren?
    Du snakket for noen år tilbake om at du hadde lyst til å satse skrive og synge musikk. Har du fått tid til det eller blir det i neste epoke?:)
    Lykke til videre med temposykkelen!
    Takk. Det hadde vært gøy og kvalifisert seg til VM neste år. Samtidig er det vanskelig å få langt ned nok timer til trening, kombinert med jobb og barn.
    Komponerer litt på gitaren, men det er kun på hobbybasis. Piano står på ønskelista.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei! Noen påsketanker fra meg:

    Har lyst på skikkelig god lyd i stua igjen. Har savnet det mye og i savnet av god lyd har det blitt mange timer med hodetelefoner. Tror at god lyd er viktig for livskvaliteten. Har også et annet rom for film- og treningsmusikk. Kinoen ligger en etasje under. Tekte å bygge det nye anlegget i stua fra bunnen av. Jeg var veldig fornøyd med lyden jeg hadde før og håper på noen forbedringer, men det er ikke noe krav. Det er heller ikke så lett å få tak i de samme komponentene som jeg hadde tidligere.. Kjøper gjerne brukt, fra utlandet, bygger selv eller får andre til å bygge det jeg vil ha for meg. Kan også kjøpe nytt, men det er ikke første prioritet.

    Et ønske fra tidligere er særlig mer kapasitet i mellombassen, ca 80–400 Hz. Før hadde jeg en 10", nå vurderer jeg en eller flere 15". Tipper det blir DIY i mellombassen. Ønsker også ha egne subber for de dypeste frekvensene (under ca 80 Hz) som kan plasseres der jeg ønsker. Ser for meg en løsning med aktiv deling. Kanskje med unntak av diskant og mellomtone. Vurderer forskjellige flerkanals dacer.

    Så langt er kun to rørmonoblokker kjøpt, resten er mangler. Grunnen til disse var at jeg var veldig fornøyd med Rogue Audio M-180. Brukte disse tidligere brukte fra ca 125 Hz og opp på Respons Grand.

    Håper de nye Rogue Audio Apollo Dark vil bli en stor oppgradering. Det blir det i alle fall vektmessing, da M-180 veide 25 kg og disse veier 45 kg pr stykk. Gleder meg til å bære de alene.. :)

    God Påske!
     
    Sist redigert:

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.510
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Hyggelig, spennende og meget imponert over sykkel prestasjonene.
    Gi gass unge mann og hold stram vaier.
    Lasse
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Har akkurat lest gjennom spennende og engasjerende tråd. Følger spent med videre! :D
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei. Er veldig fornøyd med lyden i stua nå og har savnet å høre på musikk! Det har ikke vært et ønske om å skape verdens beste anlegg. Fokuset har vært musikkglede og et musikalsk stueanlegg som spiller litt mer litt bedre en bare ok. Hører på musikk mange timer hver dag og ofte til langt på natt, det er et godt tegn. Her er en kort gjennomgang av komponentene:

    Kilden er en MacBook Air. Hører mest på NRK Klassisk og Jazz, noe på Spotify og Tidal. Bruker ingen EQ foreløpig og Macen har fått en separat strømkurs fra ellers av komponentene.

    Videre går lyden til Lab12 DAC1 Reference. Denne ble anbefalt av flere på Hifisentralen og hvis noen ønsker mer info finner dere det her:

    https://moiz.audio/produkt/lab12/lab12-dac1-reference

    Noen mener at forforsterkeren er den viktigste komponenten i anlegget og noen spiller uten forforsterker.. Rør forforsterkeren ble et sikkert valg fra en leverandør jeg kjenner godt, Audio Research og modellen er LS26.

    Rør monoblokkene Rogue Audio Apollo Dark har imponert meg skikkelig. Diskuterte høyttalervalg med han jeg kjøpe de av og han gikk god for høyttalerne jeg hadde vurdert.

    Mer info finnes fås fra den norske importøren:

    https://planetsnapa.com/priser/

    Høyttaleren Audio Physic Virgo 25 er ble også skamrost i bladet Fidelity tidligere. Lyden ble beskrevet på mange områder som en konkurrent til Respons Grand som jeg hadde tidligere. Kjøpte disse fra Oslo Hificenter. Bilde av disse ser dere over.

    Ved siden av høyttalerne bruker jeg i dag 20 cm dype dempeplater for å ta 1. og 2. refleksjonene. Bredden er 120 cm og høyden er 180 cm. Ønsker å forlenge dette til en vakker bue som går i taket og fra gulv til tak.

    20220519_210748.jpg


    Lyttestolen har lav rygg og har nå blitt flyttet ut ifra bakveggen.

    Anlegget står på en egen kurs fra sikringsskapet. Har tidligere har oppgradert jordingen her.

    Det viktigste er at jeg er fornøyd med lyden. I morgen går ferden til High-End München med datteren min.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei. Er veldig fornøyd med lyden i stua nå og har savnet å høre på musikk! Det har ikke vært et ønske om å skape verdens beste anlegg. Fokuset har vært musikkglede og et musikalsk stueanlegg som spiller litt mer litt bedre en bare ok. Hører på musikk mange timer hver dag og ofte til langt på natt, det er et godt tegn. Her er en kort gjennomgang av komponentene:

    Kilden er en MacBook Air. Hører mest på NRK Klassisk og Jazz, noe på Spotify og Tidal. Bruker ingen EQ foreløpig og Macen har fått en separat strømkurs fra ellers av komponentene.

    Videre går lyden til Lab12 DAC1 Reference. Denne ble anbefalt av flere på Hifisentralen og hvis noen ønsker mer info finner dere det her:

    https://moiz.audio/produkt/lab12/lab12-dac1-reference

    Noen mener at forforsterkeren er den viktigste komponenten i anlegget og noen spiller uten forforsterker.. Rør forforsterkeren ble et sikkert valg fra en leverandør jeg kjenner godt, Audio Research og modellen er LS26.

    Rør monoblokkene Rogue Audio Apollo Dark har imponert meg skikkelig. Diskuterte høyttalervalg med han jeg kjøpe de av og han gikk god for høyttalerne jeg hadde vurdert.

    Mer info finnes fås fra den norske importøren:

    https://planetsnapa.com/priser/

    Høyttaleren Audio Physic Virgo 25 er ble også skamrost i bladet Fidelity tidligere. Lyden ble beskrevet på mange områder som en konkurrent til Respons Grand som jeg hadde tidligere. Kjøpte disse fra Oslo Hificenter. Bilde av disse ser dere over.

    Ved siden av høyttalerne bruker jeg i dag 20 cm dype dempeplater for å ta 1. og 2. refleksjonene. Bredden er 120 cm og høyden er 180 cm. Ønsker å forlenge dette til en vakker bue som går i taket og fra gulv til tak.

    Vis vedlegget 818596

    Lyttestolen har lav rygg og har nå blitt flyttet ut ifra bakveggen.

    Anlegget står på en egen kurs fra sikringsskapet. Har tidligere har oppgradert jordingen her.

    Det viktigste er at jeg er fornøyd med lyden. I morgen går ferden til High-End München med datteren min.
    God tur kompis. Kos dere i München
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn