Konserthuset i Akershus og veien videre :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kult! Stemmer bra med mine erfaringer også. Høye stolrygger skulle vært forbudt. ;)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Utrolig gøy å eksperimentere med lyd og få lønn for strevet. Problemet når man virkelig går to seg frem, blir man sittende oppe å høre på musikk hele natta..

    Hva hvis den høye stolryggen, faktisk ikke var det som utgjorde størst lydforskjell? Da er det litt dumt å gjøre det forbudt :)

    Angående lydtesting, er det lett å lure seg selv. Hvis man gjør en og en forandring samtidig, er det lett å vite hva som utgjorde forandringen. Verre blir det når man gjør flere ting som påvirker lyden samtidig, ofte uten å være bevist på det. Kom på dette i natt.

    I går hadde jeg flyttet sofaen til andre delen av stua(se bilde), i tillegg til å teste lyttestoler. Sofaen må da fungere som en diger bassfelle, uansett hvor den er plassert og nå står den kanskje på et bedre sted? Så kan forbedringen jeg opplevde kanskje skyldes begge deler? Hva tror dere? Ser nå muligens verdien av måling, i tillegg til å bruke ørene, for å verifisere og få større innsikt i hva som skjer.

    IMG_20150524_081336.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    En sofa vil alltid suge til seg en del bass ja, er i vertfall min erfaring. Og om du setter den i et hjørne slik som på bilde, så er jo dette typiske plasser hvor bassen samler seg.

    Som du er inne på, det er her målinger kan komme til nytte.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    En sofa vil alltid suge til seg en del bass ja, er i vertfall min erfaring. Og om du setter den i et hjørne slik som på bilde, så er jo dette typiske plasser hvor bassen samler seg.

    Som du er inne på, det er her målinger kan komme til nytte.
    Har du prøvd å tatt bort sofaen din og erstattet den med en liten stol?
    Tror dette kan ha endel og si hos deg også..
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Utrolig gøy å eksperimentere med lyd og få lønn for strevet. Problemet når man virkelig går to seg frem, blir man sittende oppe å høre på musikk hele natta..

    Hva hvis den høye stolryggen, faktisk ikke var det som utgjorde størst lydforskjell? Da er det litt dumt å gjøre det forbudt :)

    Angående lydtesting, er det lett å lure seg selv. Hvis man gjør en og en forandring samtidig, er det lett å vite hva som utgjorde forandringen. Verre blir det når man gjør flere ting som påvirker lyden samtidig, ofte uten å være bevist på det. Kom på dette i natt.

    I går hadde jeg flyttet sofaen til andre delen av stua(se bilde), i tillegg til å teste lyttestoler. Sofaen må da fungere som en diger bassfelle, uansett hvor den er plassert og nå står den kanskje på et bedre sted? Så kan forbedringen jeg opplevde kanskje skyldes begge deler? Hva tror dere? Ser nå muligens verdien av måling, i tillegg til å bruke ørene, for å verifisere og få større innsikt i hva som skjer.

    Vis vedlegget 322587
    He he, snakket bare for meg selv. Ingen grunn for deg å gjøre høye stoler forbudt av den grunn.;)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Kult! Stemmer bra med mine erfaringer også. Høye stolrygger skulle vært forbudt. ;)
    Heeey! Jeg mener det er mulig å oppnå ganske god lyd med høy stolrygg jeg da:rolleyes:
    Uansett da, så skulle jeg nok gjerne hatt en sofa med lav rygg selv. Jeg merker at jeg mister litt perspektiv bak meg med den høye ryggen idag. Kommer nok til å bli byttet ut den etterhvert. Ulempen med å kvitte seg med den er at den er så vanvittig god å sitte i.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kult! Stemmer bra med mine erfaringer også. Høye stolrygger skulle vært forbudt. ;)
    Heeey! Jeg mener det er mulig å oppnå ganske god lyd med høy stolrygg jeg da:rolleyes:
    Uansett da, så skulle jeg nok gjerne hatt en sofa med lav rygg selv. Jeg merker at jeg mister litt perspektiv bak meg med den høye ryggen idag. Kommer nok til å bli byttet ut den etterhvert. Ulempen med å kvitte seg med den er at den er så vanvittig god å sitte i.
    God lyd med høy stolrygg du liksom!? He he, finnes nok viktigere ting å forby enn stolrygger i jakten på godlyden ja. ;D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Høye stolrygger er jeg imot :). Hadde skinnstol med høy rygg før, men siden øre-klokker ikke er min favoritt ble det godt å bli kvitt den. Lyttestoler skal være lave og i stoff.. :cool:... Ambience..
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Sofaen til thohaug var veldig god å sitte i, men for lyden bør man nok bytte til denne :)
    blog_pinnestolellos.jpg

    Har aldri hatt bedre romfølelse på klassisk musikk enn nå. Det låter så bra at jeg vil ha mer og mer. Jeg blir sittende oppe til langt på natt, selv om jeg nå tidlig opp .. Blir spennende hvor bra dette vil bli med flere akustikk tiltak, basser og dsp. Men akkurat nå er jeg strålende fornøyd og har aldri hatt bedre lyd på klassisk.

    Tror man får tilbake, kvalitetstiden man investerer i barna. Nå vi ikke hører på musikk, er vi mest mulig ute. Her fra i sykkelturen i går, hvor vi stopper for å kaste stein i Glomma.
    11377168_10206792216910881_987893152049126715_n.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Forsetter langtidstestingen i stua :)
    Opplevde bassen som dramatisk mye kraftigere og jevnere når jeg fjernet sofaen. Fikk bekreftet at gehøret er i orden med målinger.
    Her uten sofabord, uten subber og uten eq. Kommentarer mottas med takk!
    Frekvens Respons uten sub.jpg

    Impulse Response uten sub.jpg

    Group Delay uten sub.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    I dag har jeg hatt en flott dag og tilbringte dagen med god kamerat som er rå på trompet og spiller i Japan, Harald Næss.

    Har fått endel spørsmål og setter pris på flere!

    Ser 3-4 filmer pr. uke og kommer over noen godbiter, denne er er det kvalitet over og anbefales:
    Mad Max: Fury Road
    Har også gått greie tilbakemeldinger på imdb fra over 200000.

    Mad Max: Fury Road (2015) - IMDb

    images.jpg


    Kjører filmlyd i tokanals kan bekrefte at det ikke er et problem med at jeg ikke får bassen i et egent spor. Bassen blir mikset i tokanalslyden og mitt inntrykk er at den også blir forsterket kraftig. D.v.s at jeg ofte må dempe den mye i forhold til år jeg hører på musikk.

    Hvordan låter passene når jeg fikk de tilbake fra Retep og de spiller i fase? Først og fremst må jeg skru ned bassvolumet på forsterkeren fire til åtte hakk på Crownforsterkeren.

    Bassen på film er pervers, rå, helt ekstrem, har ikke opplevd lignende! Også på svært lavt volum, må jeg tenke på naboene. Ser det også på målinger melom 30 og 60 hz at den er brutal.

    Har brukt noen måneder på optimal høyttalerplassering og skal også teste ut å snu lytteposisjonen andre veien. Nå har jeg fått inn litt penger på konto og er usikker på hvordan jeg skal bruke de eller om jeg skal spare de.

    Vet ikke hvem som anbefalte meg denne cden(kanskje Retep?), uansett er det noen fete q-soundeffekter og masse musikkglede:
    III Sides to Every Story

    Extreme-III_Sides_to_Every_Story.jpg


    https://open.spotify.com/user/john_harald/playlist/7vu52bMdof5cNVVe0bT2FS

    Hva syns dere?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den plata der er en av mine referanser når det kommer til å teste ut musikkglede. Er etter hva jeg kan forstå en god produksjon, god musikk, og med litt kule effekter. Får du til plasseringen av han guttungen på spor 2?

    Et en del rolige låter også på den plata, som har gode opptak av trommer og kanskje spesiellt skarptromma.

    Og så gjør det ingenting at det er musikk midt i min gate.

    Du får si ifra når du skal bygge subtårn. Er nok mulig jeg kommer til å gå for 2-4 større elementer til den laveste bassen. Og la tårnene spille fra 40-50hz og oppover mot 200-250. Men er nok en stund til det skjer. Om ikke det dukker opp noee helt superspesiellt...
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Den plata der er en av mine referanser når det kommer til å teste ut musikkglede. Er etter hva jeg kan forstå en god produksjon, god musikk, og med litt kule effekter. Får du til plasseringen av han guttungen på spor 2?
    Gutten, 1.47 min i låta Rest in Peace kommer på skrå bak meg. Husker ikke helt hvor han skulle komme og kanskje jeg har litt å gå på med akustikken.. Hvor kommer han hos deg?


    Effektene fra starten på låt nr 1 er også bra og bør oppleves!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Intro på spor 1 er morsomt . Hvor kommer helikopteret fra når det kommer inn i lydbildet?

    Guttungen kommer hos meg rett bak og litt til høyre. Har du lyttet igjennom hele plata?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har solgt en sykkel (Scott Genius 710) og frigjort en pen sum for hifimoro :)
    I dag ble det handlet inn mikrofonstativ, men i morgen kjører jeg 50 mil (en vei) for å hente en ny komponent som er for tung for å sende med posten. Passer perfekt med at datteren min vil på fjelltur :)
    Noen som klarer å tippe hvilken komponent det er snakk om eller hvilken del av anlegget som nå skal forbedres?
     
    Sist redigert:

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    50 mil for å hente noe som du håper er magisk kanskje? Magico V3!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    50 mil for å hente noe som du håper er magisk kanskje? Magico V3!
    Ikke nye høyttalere og skulle jeg valgt fra øverste hylle hadde det blitt Magico Q7 mk2. V-serien er ikke min type høyttaler. Andre forslag på hvilken ny komponent som kommer inn? Tipper ingen klarer å gjette hvilken komponent det er snakk om til Hifien :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har solgt en sykkel (Scott Genius 710) og frigjort en pen sum for hifimoro :)
    I dag ble det handlet inn mikrofonstativ, men i morgen kjører jeg 50 mil (en vei) for å hente en ny komponent som er for tung for å sende med posten. Passer perfekt med at datteren min vil på fjelltur :)
    Noen som klarer å tippe hvilken komponent det er snakk om eller hvilken del av anlegget som nå skal forbedres?
    Dvs 35kg+
    preamp, cdspille o.l. er skjelden over 35kg.
    Effektrinn derimot.... :)
    Strømregenereingsduppedings... 35kg+ er mulig her...
    Vinylrigg.. også mulig å finne i tungvektsklassen..

    Ergo; mye å velge imellom her...
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har solgt en sykkel (Scott Genius 710) og frigjort en pen sum for hifimoro :)
    I dag ble det handlet inn mikrofonstativ, men i morgen kjører jeg 50 mil (en vei) for å hente en ny komponent som er for tung for å sende med posten. Passer perfekt med at datteren min vil på fjelltur :)
    Noen som klarer å tippe hvilken komponent det er snakk om eller hvilken del av anlegget som nå skal forbedres?
    Dvs 35kg+
    preamp, cdspille o.l. er skjelden over 35kg.
    Effektrinn derimot.... :)
    Strømregenereingsduppedings... 35kg+ er mulig her...
    Vinylrigg.. også mulig å finne i tungvektsklassen..

    Ergo; mye å velge imellom her...
    32993_oppgitt_mann.jpg

    Å safe seg med helgardering er alltid en vinner, men da får du også ta med diffurorer, Helmholtz Resonator og båndspiller. Hva mener dere er det svakeste leddet hos meg?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Etter nesten 50 mil og 7 timer i bilen var det befriende å komme frem til MG i Ytre Arna litt over kl 21 og høre på mye god musikk! Rommet var griselekkert (Mine mobilbilder får ikke frem treverket og lyset) og elektronikken var i samme klasse med to monoblokker, Devialet 250 som leverer 800 watt pr. kanal. Opplevde i løpet av noen timer forvrengingen som lav, lydbredden ekstrem bra, hurtigheten fantastisk og totalt sett er dette det beste jeg har opplevd fra en liten to-kanals høyttaler. Blir spennende når MG snart får større høyttalere fra Magico! Takk for gjestfriheten og flere nye musikktips, håper vi sees i Horten :)
    Beklager dårlige mobilbilder.

    IMG_20150723_214720.jpg


    Tung Hi-fi er gøy, særlig når du vil spille fortest mulig og ikke klarer å bære den ut av bilen alene. Fikk selvfølgelig god hjelp inn i bilen!
    Denne var så tung at (selv om dere ikke vil tro at jeg løfter vekter) jeg måtte få hjelp av noen til å bære den ut fra bilen og inn i huset. Nå var selvfølgelig de tre nærmeste naboene borte, så jeg måtte stoppe bilen til en dame som bodde lengre bort i gata. Hun kjørte forbi og ofret en varm pizza for å hjelpe meg :)

    IMG_20150724_104708.jpg

    IMG_20150724_222342.jpg

    IMG_20150724_220318.jpg


    Har koblet opp og selvfølgelig er førsteinntrykket som det skal være etter 100 mil i bil, svært bra. Før jeg uttaler meg om dette er plasebo og ren entusiasme, skal jeg langtidsteste en god stund først!
    Ligger på fra 500 watt og litt oppover når jeg spiller musikk med alt koblet til. Dvs. skjerm, pc, dac, forforsterker, delefilter, monoblokker til fronthøyttalere og effektforsterker til bassene koblet til. Ønsker mer uten aktivdeling og suber til kanskje maks 800 watt ved svært høyt volum.

    Trenger bedre strømkabler og større stereobenk..
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    im.jpg


    Dagens musikkanbefaling for dere som liker akustisk gitar og kontrabass. Særlig klangene er fine på denne låta og navnet er også passende for årstiden:

    Vi Skal Ikkje Sova Bort Sumarnatta

    tidal.com/track/3819246

    Er det andre enn meg som også syns den er flott?

    Elsker roser og liker å ha flotte roser i stua.
    IMG_20150813_200733.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Å høre en låt en fra et symfoniorkester gang å kunne gjengi alle stemmene i etterkant, er en evne jeg har. Når jeg som 15-åring spilte S-kornett i et voksenkorps, var det som ordblind vanskelig å lese noter, så jeg måtte bruke andre metoder. De har et fint ord for det, absolutt gehør. I dag angrer jeg på at jeg var så feig at jeg ikke satset som musiker/komponist og istedet valgte en jobb med mye penger inkludert. Ble nylig kontaktet av en som jeg ikke har sett siden ungdomskolen, som ville spille låter jeg lagt på noen utesteder i Oslo. Elsker å improvisere og lage sanger på piano/gitar. Føler at jeg har kastet bort talentet.

    Hos Skedsmo Audio sitt treff hos nikosidis i Juni gikk jeg bananas i lytterommet og flyttet på høyttalerene for bedre lyd. Han fortalte meg i går at han fremdeles liker lyden fra høyttalerene slik jeg satt de opp.

    FOTE03F.jpg


    I går hadde Skedsmo Audio et nytt treff. Etter å ha flyttet sofaen 40-50 cm lengre bak og flyttet høyttalerene gikk lyden fra helvete til himmel.. Hyggelig treff!

    I dag hadde jeg nikosidis på desøk og han fikk oppleve:
    Med og uten subber.
    Med og uten forforsterker.
    Forskjellige lyttestoler.
    Forskjellige innstillinger på regeneratoren.
    Han hørte forskjell på alt uten regeneratoren.

    IMG_20150830_134757.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Så du er en "sånn en" med evner utover det vanlige? Moro.
    Nå er jo gresset som oftest grønnere på den andre siden, men du er jo en ung mann. Det er ikke for sent.
    Sannsynligvis har du opparbeidet deg evner i arbeidslivet som kan være kjekke å bygge musikken rundt.

    Hvis du har lyst og mulighet... Krazy forslag fra meg. Ta permisjon en dag i uken en periode. Bruk denne dagen til musikk. Ta timer, kurs, møter og gjør promotering. Da har du mulighet til å få det beste fra to verdener, egne prosjekter og god råd. ;)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Så du er en "sånn en" med evner utover det vanlige? Moro.
    Nå er jo gresset som oftest grønnere på den andre siden, men du er jo en ung mann. Det er ikke for sent.
    Sannsynligvis har du opparbeidet deg evner i arbeidslivet som kan være kjekke å bygge musikken rundt.

    Hvis du har lyst og mulighet... Krazy forslag fra meg. Ta permisjon en dag i uken en periode. Bruk denne dagen til musikk. Ta timer, kurs, møter og gjør promotering. Da har du mulighet til å få det beste fra to verdener, egne prosjekter og god råd. ;)
    Takk for tips Atle, jeg skal starte med å spille litt hver eneste dag! Utfordringen er at jeg kun har akustiskgitar hjemme og ikke piano. Piano-/flygeldrømmen gikk i vasken når restskatten kom. I alle fall midlertidig. Jeg at at skal man bli god i noe, uansett om det gjelder poker, billiard eller musikk, må man trene/ove hver dag i mange år og opprettholde treningen/øvingen.

    Hadde min første private trompet-/kornettlærer på lyttebesøk i dag. Arvid Næss, broren til Harald Næss som spiller førstetrompetist i Kyoto Symphony Orchestra.
    Han sa at lyden var som å sitte i konsertsalen og fikk styre volumet pluss alle musikkstykker selv. Det gikk i klassisk som Rimsky Orsakov og Rachmaninov.

    Hvis det er andre som vil komme på besøk for å oppleve anlegget og komme med konstruktive tilbakemeldinger, er dere hjertelig velkommen!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Flygel i stua er jo en drøm. Synd det gikk skeis.. For å øve og lage musikk kan du klare deg med noe enklere for en periode. Har du vurdert for eksempel et midikeyboard? Veldig billig og sammen med PC er det et kraftig instrument. Da kommer du i gang.

    Synes det er en god plan å øve hver dag. Heldigvis hjelper det å øve, det hadde vært dumt om man ikke skulle bli bedre enn første gang man prøvde en ny ting. Man har den gyldne 10.000 timers regelen som generelt utgangspunkt for å bli god, men jeg vil slå et slag for å begynne i dag og ikke i morgen. Hiv deg uti det, lån et lokale og inviter venner og kjente på en intimkonsert om ikke så lenge. Det er lite som gir mer læring enn det er min erfaring.

    Morsomt å ha musikere på HiFibesøk. De gir ofte andre tilbakemeldinger en HiFifolket. Håper å få komme å høre en gang.

    Ha en fin søndag!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Til Atle, takk for din inspirasjon og evne til å dele kunnskap. Du er selvfølgelig velkommen hit og det hadde vært gøy å opplevd Respons Grand hos deg med dine preferanser i forhold til Audiolense :) Er også ganske sikker på at du er en av de med størst kompetanse, for at jeg kan oppleve Audiolense som et bedre alternativ til å ikke bruke det.


    armyofmushrooms.jpg


    Fikk du testa den låten fra Infected Mushrooms? I Shine...
    Nå hører jeg stort sett på klassisk og jazz.. Fikk hørt på og kjent på kroppen!, for første gang, hele albumet til Infected Mushrooms - Army of Mushrooms i dag.
    Infected Mushrooms er ganske nytt for meg.
    I Shine ble spilt over ti ganger. Syns litt synd på naboene, men de må tåle såpass, fordi denne musikken fortjener å bli spilt så man føler basstrykket i kroppen!
    Lover å dempe volumet i god tid før de skal sove.
    D
    ette er musikk med svært gode innspillinger og kun for spesielt interesserte. Musikk for de som liker en blanding av psykedelisk trance, psykedelisk rock og heavy metal.. Alle andre styr unna!!!
    Musikken har heftige 3D-effekter, råe og dype basstoner, stort headroom samtidig som de lager bra psykedelisk musikk.

    Låta I Shine syns jeg hos meg har en fantastisk dybde, særlig de første 40 sekundene. Den er også veldig fengende, så jeg skjønner hvorfor dere liker den!
    Bassen er dessverre lite inspirerende/kjedelig i forhold til resten av albumet.

    Albumet og låta, I Shine, låt best når Crown 2002 ble satt på maks. På minus fire, ikke jeg ikke smellet i brystkassa. Det fikk også vifta til å gå noen ganger, så det sier litt om konsertvolumet. Til og med noen stående bølgene ble satt pris på. Ikke Hi-Fi korrekt, men du verden så gøy med:
    En bedre en live opplevelse :)

    tidal.com/album/29815432
    https://open.spotify.com/user/john_harald/playlist/34VKUIwtoJujDAu3KEmW6D
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Til Atle, takk for din inspirasjon og evne til å dele kunnskap. Du er selvfølgelig velkommen hit og det hadde vært gøy å opplevd Respons Grand hos deg med dine preferanser i forhold til Audiolense :) Er også ganske sikker på at du er en av de med størst kompetanse, for at jeg kan oppleve Audiolense som et bedre alternativ til å ikke bruke det.


    Vis vedlegget 336576

    Fikk du testa den låten fra Infected Mushrooms? I Shine...
    Nå hører jeg stort sett på klassisk og jazz.. Fikk hørt på og kjent på kroppen!, for første gang, hele albumet til Infected Mushrooms - Army of Mushrooms i dag.
    Infected Mushrooms er ganske nytt for meg.
    I Shine ble spilt over ti ganger. Syns litt synd på naboene, men de må tåle såpass, fordi denne musikken fortjener å bli spilt så man føler basstrykket i kroppen!
    Lover å dempe volumet i god tid før de skal sove.
    D
    ette er musikk med svært gode innspillinger og kun for spesielt interesserte. Musikk for de som liker en blanding av psykedelisk trance, psykedelisk rock og heavy metal.. Alle andre styr unna!!!
    Musikken har heftige 3D-effekter, råe og dype basstoner, stort headroom samtidig som de lager bra psykedelisk musikk.

    Låta I Shine syns jeg hos meg har en fantastisk dybde, særlig de første 40 sekundene. Den er også veldig fengende, så jeg skjønner hvorfor dere liker den!
    Bassen er dessverre lite inspirerende/kjedelig i forhold til resten av albumet.

    Albumet og låta, I Shine, låt best når Crown 2002 ble satt på maks. På minus fire, ikke jeg ikke smellet i brystkassa. Det fikk også vifta til å gå noen ganger, så det sier litt om konsertvolumet. Til og med noen stående bølgene ble satt pris på. Ikke Hi-Fi korrekt, men du verden så gøy med:
    En bedre en live opplevelse :)


    tidal.com/album/29815432
    https://open.spotify.com/user/john_harald/playlist/34VKUIwtoJujDAu3KEmW6D

    I shine er har vært min favoritt på den plata i lengre tid, sammen med Never mind.
    Send me an angel introen er helt vanvittig til å teste romproblemer med ettersom den benytter hele spekteret fra 20-500hz i introen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Morro at den musikken eller hva man skal kalle det, får frem smilet til en klassisk entusiast...

    Dypbass. Ca 25hz finner du på spor en på plate DB Empire.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har selv brukt Send Me An Angel og starten på Avratz fra albumet Converting Vegetarians til å teste romproblemer.

    Det er helt utrolig/frustrerende at den ikke finnes på wimp/tidal og at andre låter blir fjernet fra både Spotify og Tidal etter en stund!

    https://open.spotify.com/track/7G7qAvwD7kGBRnY9D1G0o3

    Her rister det i et litt for mye i et vindu og en i en dør. Skulle også dempet to stående bølger, redusert etterklangen i bassen og fått fronthøyttalerene i fase med subbene. Det siste plager meg ikke så mye, men må på plass en vakker dag :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har selv brukt Send Me An Angel og starten på Avratz fra albumet Converting Vegetarians til å teste romproblemer.

    Det er helt utrolig/frustrerende at den ikke finnes på wimp/tidal og at andre låter blir fjernet fra både Spotify og Tidal etter en stund!

    https://open.spotify.com/track/7G7qAvwD7kGBRnY9D1G0o3

    Her rister det i et litt for mye i et vindu og en i en dør. Skulle også dempet to stående bølger, redusert etterklangen i bassen og fått fronthøyttalerene i fase med subbene. Det siste plager meg ikke så mye, men må på plass en vakker dag :)

    He he! Ser du kom meg i forkjøpet....
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    McGurk-effekten :)

    [video=youtube;G-lN8vWm3m0]https://www.youtube.com/watch?t=1&v=G-lN8vWm3m0[/video]
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Takk for mange flotte diskusjoner den siste tiden på hvordan angripe akustikken best mulig. Er ikke i mål enda og ønsker flere innspill!

    Etter en prat med Petter Dale på Horten messen, tror jeg veien videre blir en kombinasjon av plassering, møblering, helmholtz resonatorer, diffusorer og demping.

    Fikk besøk av Sorzy i kveld og han hadde med to digre helmholtz resonatorer, Varitune V-6 fra Svanå Miljöteknik. Å få de levert hjem på døren og båret inn i stuen, er super service! Har troen på at det nye lytterommet hans med nye høyttalere, blir et av de bedre i landet :) Det har jeg lyst til å oppleve når det er ferdig.

    Hos meg ser 18" JBL subber i 225 liters kabinetter puslete ut ved siden av V6, det sier litt om størrelsen..

    Det blir spennende å se hva de korrekt plassert, kan gjøre med en stående bølge rundt 35 Hz.
    Funker det bra nok, så er det godt mulig det kan bli flere. Hva tror dere?


    IMG_20151029_193627.jpg

    IMG_20151029_172949.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fint å se at det skjer ting i konserthuset i Akershus. :)

    Synes du er litt kryptisk da.. Hva skjer? Skal du ned i kjelleren igjen eller blir du oppe i stua?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Fint å se at det skjer ting i konserthuset i Akershus. :)

    Synes du er litt kryptisk da.. Hva skjer? Skal du ned i kjelleren igjen eller blir du oppe i stua?
    Dette er et sidespor, men må nevnes. I dag dro jeg frem måleutstyret for første gang på lenge og spiller med Audiolence med subene i fase.. Programmet rydder opp svært bra i bassen og jeg har etter litt justeringer aldri hørt Audiolence XO bedre her før. Men jeg har heller ikke hørt Audiolence hos andre. Tips til targetkurve mottas med takk!
    Helt ærlig så vet jeg ikke. Bruker tiden mest på å høre på musikk pluss 3-4 filmer pr uker. Det er fordeler og ulemper med begge både stua og kjelleren.
    Oppe i stua har jeg naturlig lys og flott utsikt, litt større bredde, større takhøyde. Minus er et vindu og en dør som vibrerer og må byttes. Minus er også kun 5 meter dybde i lydbildet fra fronthøyttalerene kontra 7 meter i kjelleren.
    Har ikke hørt anlegget nede siden starten av Mars, så ta inntrykkene med en klype salt..
    Blir oppe enn så lenge.

    Fordeler i kjelleren:
    Lavere støygulv
    Opplevd bedre bassrespons i dypbassen
    Bedre dybde i lydbildet, særlig uten suber uten dsp
    Minus i kjelleren:
    Mørkt
    Vinduer som vibrerer og må byttes
    Dør må settes inn
    Mindre bredde og takhøyde.

    Svaret på spørsmålet ditt vet jeg ikke..
    Håper og tror at bass responsen vil jevne seg ut med basstårn fra gulv til tak, helmholtz resonatorer og riktig demping. Har fått anbefalt å dempe bakveggen i stua med 40 cm løst dempemateriale fra Byggmax, er det noen som husker hva det heter?

    Det har gått meg hus forbi at Infected Mushroom har kommet med et nytt album i 2015, Converting Vegetarian 2!

    zGOjKok-500x265.png


    tidal.com/album/50961864

    Et lite avbrekk fra dette :)

    tidal.com/track/30796895
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for info! Du burde skrive mer og oftere synes jeg. :)

    Akustikk er et stort felt og det finnes så mange ulike veier til Rom. Jeg har ingen religion på det feltet, ser på alt som verktøy for å oppnå et gitt lydbilde. I mitt hode vil alle veier fungere hvis man gjør det gjennomført og tuner rommet til anlegget og musikken, men det kan selvfølgelig og snus på hodet. Siden du virker så fornøyd med lyden allerede vil jeg tro at du egentlig bare trenger å "pynte" litt på akustikken og ikke nødvendigvis trenger å gjøre drastiske tiltak?
    Dempet bakvegg er en trend jeg tipper vi kommer til å se mye av fremover. Billig, enkelt og effektivt.

    Headroom i anlegget synes jeg er en viktig brikke å ta med seg i kalkuleringen. Rommet bidrar med mye lyd (sound strenght g) og 1 db mindre lydstyrke i rommet må erstattes med 1 db mer direktelyd fra anlegget. Så kan man reflektere over om man ønsker forvrengning fra rommet eller fra anlegget. Jo mindre rommet er jo mer ødeleggende er rombidraget og jo større rommet er jo mer kan man dempe uten at det får konsekvenser for lettheten i det høye registeret.
    Hvor kompromisset er for deg vet nok bare du. :)

    Jeg synes at jeg har fått mye bedre fleksibilitet med Audiolense med på laget, så jeg vil anbefale å bruke tid på det.
    Min target er flat fra 120hz til 2Khz og så justerer jeg avrullinger etter behov. Over 2Khz kan 0.1 db forandring på avrulling utgjøre kjempeforskjeller. Kan komme innom en dag og skru en target jeg liker hos deg hvis du vil.
    Kvaliteten på målingen er alfaomega. Pass på at ikke noe vibrerer eller rister når du måler og tilstreb så lavt støygulv som mulig. Mål på natta og skru av elektriske artikler du ikke trenger hvis du vil ta den helt ut.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn