Konserthuset i Akershus og veien videre :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Solid bygget er de også.
    Disse små stuehøyttalere har gått opp fra 65 kg når jeg hadde de tidligere til nå 90 kg stykk. I kassene veide de 98 kg! Alle er ikke like sterke som deg! Selv om vi var tre som løftet de av hengeren, kom det noen gloser to av de andre.. Svært solid ja 🙂
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer - flotte høyttalere - kvalitet tvers igjennom! Mine Respons Grand gir fortsatt stor musikkglede 30 år og et par oppgraderinger etter jeg kjøpte dem.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Tusen takk for alle gratulasjoner! Er ikke ferdig å plassere de, men så langt koster jeg meg skikkelig 🙂
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer John-Harald. Når anlegget bygges opp med toppkomponenter ligger alt til rette for lyd av høy klasse. :).
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Konsert.jpeg

    konsert Malin og meg.jpeg

    Verden er liten.. Göteborgs Symfoniker i Oslo Konserthus i kveld. Startet med en rolig fiolinkonsert. Avsluttet med Mahler nr. 5. etter pausen.

    Tok med datteren min som Malin (20 år) som elsker klassisk og jazz. Det var hennes første gang hun hørte et Symfoniorkester live. Hadde på forhånd advart henne at dette var tung, kraftig og avansert klassisk musikk. Hun syns det var helt fantastisk! Jeg er ening og syns det låt så bra at jeg fikk frysninger mange ganger! Tilfeldighetene gjorde at jeg satt ved siden av tremenningen min, Svein Haugen, som har spilt i Oslo Filharmonien i en mannsalder. Verden er liten!
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Wow, sykt godkjent! Jeg vet jeg renner ned døra di i tide og utide, men det ser jo ut som om jeg må presse meg på en dag for å høre de nye greiene her 🥹
    Hei og tusen takk for flotte ord! Du og andre er selvfølgelig velkommen innom for en flott opplevelse :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Utroskap er noe dritt og aksepteres ikke, men livet går heldigvis videre. Ringen ligger nå til salgs på finn.. Rop ut hvis noen har lyst på en klassisk diamantring enstens på 0,71 karat i hvitt gull.

    Kjøpte en klasse D forsterker som jeg tenkte å bruke som backup. Den inneholder to stykk ICEpower 1200as monoblokker bygget av Andreas Knedahl. Er så langt svært positivt overrasket over lyden. Liker å teste komponenter over lang tid, så får vi se hva jeg mener også om en stund.

    Ice Power 1200.jpeg


    I det siste har jeg virkelig koset meg med musikk stort sett hver dag. Har jobbet mye med plassering av lytteposisjon, høyttalerplassering og demping av første- og andrerefleksjon på sideveggene. I alle fall syns datteren min på 21 år at det låter bedre enn før. Jeg merket at lyden ofte ble bedre når jeg satt meg foran på kanten av lyttestolen, men ikke nødvendigvis like bra når jeg flyttet den framover. Her er den gamle.

    20231008_181632.jpg


    Mistenkte at den gamle lyttestolen dempet lyden og ødela lydbildet litt. Så i dag ble hentet jeg to Brunstad Delta med kort rygg hvor en skal brukes i sweetspot.
    20231008_181613.jpg
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.243
    Antall liker
    4.375
    Torget vurderinger
    0
    Støtter deg i avgjørelsen, men føler med deg..

    Kult og spennende med Ice. Håper den står seg.

    Interessant med lyttestolobervasjonen, vanligvis bruker det være positivt med noe dempende å sitte på.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei og takk for all støtte, setter pris på det! Det har nå gått seks uker og livet smiler mere nå ☀

    @TrompeteN Angående bytte av stol tenker jeg at det heller er best å ta de riktige akustisktiltakene i rommet, men det vil testing vise. Koser meg i alle fall med musikk hver dag og syns det låter bedre enn før i stua.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Som seg hør og bør etter et samlivsbrudd så jeg mitt snitt til å trenge meg på, og jeg inviterte derfor meg selv på et Hi-Fi besøk. Med hele 350m gangavstand så tenkte jeg at det var på tide med dette tiårets besøk. Jeg var jo trossalt innom en gang midt på 2010-tallet :p

    For min egen del har Hi-Fi som hobby kjørt på tomgang i 11 år, med unntak av små blaff i ny og ne. Anlegg i dagligstue er ikke like gøy som anlegg i eget rom når stua låter så som så. Referansegrunnlaget mitt har blitt syltynt i det siste.

    Da er det gledelig å ta en tur til John Harald. Han har også anlegget i en stue. Men der er det INGEN begrensninger. Hvis John Harald trenger doble absorbenter i første og andre refleksjon ved hver høyttaler, så blir det doble absorbenter i første og andre refleksjon ved hver høyttaler. Hvis peisen er i veien for optimal lyd, ja da må peisen forsvinne. Med andre ord, en ekte Hi-Fi entusiast. Her er man villig til å prøve det meste.

    For anledningen, eller i hvertfall nylig etter det jeg forsto, så testet han et oppsett med en enslig lyttestol trukket langt ut fra bakvegg som sto fryktelig nærme høyttalerne i forhold til hva jeg er vant til med min kjedelige og tradisjonelle "likesidet trekant" tilnærming. Nå var det 1.5 ganger distanse mellom høyttalerne i forhold til avstanden til lyttestolen som skulle testes.

    Dette ga seg selvsagt utslag i musikken. I stedet for å se på en konsert så blir man nesten en del av en konsert. Artisten står 1 meter foran deg i stedet for 3 meter. Bredden blir selvsagt også betydelig. Jeg tenkte at det kanskje skulle oppstå noen hull i stereoperspektivet med såpass bredde, men jeg opplevde ikke dette i det hele tatt. Det var svært bra holografi med flott sammenheng fra høyre til venste side.

    Mellomtonen på Responsene var helt nydelig og uansett volum (uten at jeg er ekstrem på denne fronten) så låt det etter det jeg kunne høre deilig avslappet og naturlig. Bassen opplevde jeg som lineær, homogen og stram, også i dybden. Om det stemmer "på papiret" aner jeg ikke, men den var aldri i veien på noen som helst måte, selv på volum som burde få enhver romnode frem i lyset.

    Jeg synes du har fått til veldig god lyd her! Selv om både lytteavstand og den spartanske innredningen nok kan kreve litt tilvenning for min del, så er det ingen tvil om at man kan ha mange timer med deilig avslapping i godstolen hos deg.

    Jeg la forresten merke til at jeg først fikk tilbud om øl _ETTER_ at jeg sa jeg synes det låt veldig bra.. :ROFLMAO:
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Denne kom på etter Svanrand. Ta en lytt og se for deg scenarioet med denne spillende på dempet volum i en spartansk innredet stue med to mannfolk i dunkel belysning.. en klassisk torsdagskveld på Sørumsand..

     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Takk for besøket Marsboer !



    Første låt jeg satt på var ca 40 sekunder av denne låta for å demonstrere 360 graders holografi.



    III Sides to Every Story

    Musikkalbum av Extreme

    Låt Warheads



    Etter det det fikk Marsboer spille alt det han ville og styre volumet selv gjennom ROON og Qubus. Kom også med noen anbefalinger etter hvert som Infected Mushroom, kor og jazz.

    Screenshot_20231024_220232_Roon (1).jpg



    Digger lyden jeg har nå. Jeg syns det er mange steg fremover og koser meg med musikk hver kveld. I stua er jeg ikke ferdig med plassering av høyttalere, lytterposisjon, akusikktiltak og møblering.



    På lørdagen hadde vi en herlig dag på messer til Oslo Hificenter, Stereofil og Mala Audio.

    Mye bra lyd, men hvorfor setter de fleste komponentene midt mellom høyttalerene?

    Det ødelegger lydbildet! Les gjerne denne setningen tusen ganger..



    Eneste som spilte LP var Stereofil. Servicen der var best!

    Avantgarde Acoustic Duo GT syns vi begge var beste lyd hos Oslo Hificenter.

    Hos Mala Audio er jeg usikker på fordi, vi kun fikk en drøy time der og sweetspot var opptatt noen steder.



    Det eneste jeg ville tatt meg hjem fra lørdagens lytterunde var Audio Insight Isovolt. Skal låne en av fra en kompis snart.



    Når jeg skulle legge meg tidlig i går, men var lyden og musikken for bra her!

    Ble sittende oppe til kl. 23:30.. Det samme i kveld..
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Bilder er lånt fra nett.

    isovolt3.jpg

    isovolt.jpg


    For noen uker siden var datteren min og jeg var på vei til Mjøndalen for å prøvekjøre en godt utstyrt BMW 530DA. Denne har nå blitt min.

    På veien til Mjøndalen ringte en god kamerat meg, Hifipuristen. Han spurte om jeg ville låne en Audio Insight Isovolt K3 / Adyton Isovolt K3 med seks separate uttak for å teste hjemme. Dro selvfølgelig innom han på veien hjem og hentet den. Den var overraskende tung å bære til bilen, får vel trene mer styrke!

    Dette er en Isotrafo med 3000VA med balansert symmetrisk utspenning.
    Mer info er her:

    Å oppleve hva denne kan gjøre med lyden hjemme hos meg, er noe jeg har drømt lenge å få oppleve!
    Det er som julaften og bursdag på samme tid.

    Angående strømprodukter er jeg ganske skeptisk. Har tidligere hatt den største regeneratoren til PS Audio. Den forbedret lyden mange hakk. Skulle aldri solgt den (Måtte finansiere sykkelsatsningen til NM, Nordisk og VM). Har lyst til å prøve PS Audio P20 her en dag.

    Den første utfordringen var å få tak i en strømkabel med c19 kontakt, for de selges ikke over disk over alt. Skulle nok takket ja til å også låne en tre meter Nordost Odin strømkabel av Hifipuristen, men fikk kjøpt en kabel etter noen dager.

    Hvordan låter det? Førsteinntrykket var helt fantastisk, og det gjorde mye med lyden. Bakgrunn ble stillere , bedre oppløsning og diskanten var klarere.
    Vil ikke dette nærmere fordi dette kan være forventningsbias og plasebo. Neste steg er A B testing.

    Jeg liker å teste komponenter over lang tid for å unngå plasebo. Derfor har Isovolt K3 blitt brukt siden jeg fikk den. Koser meg med musikk mange timer hver dag. Lyden i stua har aldri vært bedre! Etter at alle komponenter fikk strøm gjennom Audio Insight K3 låter det så bra at stort sett all fritid går til musikk.

    Hvis noen vil komme og oppleve dette er dere hjertelig velkommen!

    @marsboer du som bor kun 350 meter unna bør oppleve dette.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    20231129_173815.jpg


    Hei og god kveld. Ikke ofte man ser fire stykk Rogue Audio Apollo monoblokker i en stue.
    Endelig har jeg fått Rogue Audio Apollo Dark tilbake fra service. Har en kompis, @Liern 61 , som har hjulpet meg med oppgraderinger og service av Hi-Fi elektronikk siden 2011. Som mange andre, f.eks Knut Vadseth, er jeg også superfornøyd med jobbene han har gjort. Leverte de inn på tirsdag forrige uke og hentet de i kveld. Hver gang jeg er innom han blir det selvfølgelig noen timer med kaffe, prating og lytting. Det er gøy å ha fulgt hvordan lyden har utviklet gjennom årene. Tror det er det tredje huset han har som jeg har opplevd Kef Blade høyttalere hos han med Rogue Audio Apollo. I dag spiller han i en stor stue på langveggen uten akustikktiltak. Sofaen hans er et veldig deilig sted å kose seg med musikk i timevis. Lyden til Liern 61 har aldri vært bedre. Har heller ikke hørt Kef Blade i nærheten av å låte så bra som dette før. Likete spesielt klang, oppløsning, holografien og det var så behagelig å høre på. Vi testet ut triode/ultralinær, DC-filter, Firewall filter, Qobuz/LP/musikkfiler i enda høyere kvalitet.

    Det som ga den største haha-opplevelsen var å endre underlag på en god platespiller. Denne vs trekloss..
    20231121_170854.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn