Konserthuset i Akershus og veien videre :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Først og fremst vil jeg takke Retep som kokk for å lage fantastisk pinnekjøtt og ribbe.

    Alle var enige om at maten var fantastisk!

    Deretter vil jeg si tusen tak til Retep for å ha hjulpet meg med innstillinger av to helmholtz resonatorer (V6) fra Svanå.
    Riktig plassert tok de to ca 10 db ned på ca 31Hz, reduserte etterklangen og hevet dipper høyere i frekvens!
    Effekten av Helholz resonator riktig plassert fra Svanå er ektrem.

    Til sist vil jeg påpeke det thohaug, Retep med flere gjorde å løpet av natten for å forbedre lyden.
    Har aldri opplevd bedre lyd hjemme.

    Til der som var her, så tips på hvordan forbedre lyden!

    Uansett har forskjellige preferanser og ønsker både full slakt og konstruktive tilbakemeldinger.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Å redusere min laveste stående bølge med ca 10 db er ekstremt, hvorfor er det ingen som bryr seg?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Der er veldig imponerende. Har ikke hørt om noen som har fått til så stor effekt med de fellene før. :)

    Er litt mye jobbing til at jeg rekker over hele HFS for tida, så beklager litt sen respons. :(
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Å redusere min laveste stående bølge med ca 10 db er ekstremt, hvorfor er det ingen som bryr seg?
    Husk på at jeg reduserte den toppen din med ganske mange DB på EQ samt den andre toppen din også med EQ samtidig som at vi hadde plassert Heimhotzene slik at den fikk hevet dippen du hadde ved ca 120hz. Alt ialt så ble kurven din ganske glatt stigende fra 140hz og ned til 20. mener det var ca 5db heving der.

    Er sikkert derfor ingen kommenterer på det, fordi den toppen i bassen ikke var der lenger..... ;)

    Siden jeg også flytta høyre og venstre høyttaler i tid med nesten 24ms var det vel. Så integrerte nok bassen og høyttalerene enda bedre. Fikk ikke målt de tiltakene siden gutta kom i den tida. Men ut fra hva jeg hørte så hjalp nok dette mye.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Å redusere min laveste stående bølge med ca 10 db er ekstremt, hvorfor er det ingen som bryr seg?
    Ingen grunn til å bli jentesur :p
    Vil du si hvorfor eller hva som er teorien bak den gode effekten :confused:
    Ja, hvorfor sutre når lyden er så bra :)
    Prøver meg på en forklaring:
    En Helmholtz resonator fungerer omvendt som en bassreflekshøyttaler. I en bassreflekshøyttaler bruker man volum på kassen og portens størrelse på å justere hvor man ønsker en forsterkning i bassen. Helmholtz er motsatt, man bruker kassens volum og portens størrelse på å justere hvor man ønsker en demping i bassen. Lyden omdannes til varme.

    Fordeler:
    Dempingen virker smalt, rydder opp i etterklangen i rommet og vil heve dipper høyre opp i frekvens. Et kinderegg.
    Perfekt til å behandle stående bølger i bassen.
    Dreper ikke dynamikk på frekvenser man ikke vil som bredbåndet bassfeller gjør.

    Ulemper:
    Enormt store, tunge, dyrt og krever målinger for å sette opp.

    Kom over en sang i kveld på NRK-Klassisk som ga meg gode frysninger, så jeg gjorde det jeg kunne for å søke den opp på Tidal/Spotify.

    Dette er i mine ører og på mitt anlegg acapella på sist beste. Tror de skal synge i Kulturhuset i Sandvika førstkommende fredag, synd jeg er opptatt. Utrolig hva man finner mens man leter.

    I nettradiodisplayet i jriver kom ca:
    Alice Tegnér: Betlehems stjärna - The Real Group + Margareta Jalkéus

    Etter to timers leting fant jeg den og den het noe litt annet i på Tidal/Spotify:
    Gläns över sjö och strand

    tidal.com/track/3216221
    https://open.spotify.com/track/6o21lO4HjW1bUqNGPFFwLA
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Er de virkelig kjempestore, så passer de nok ikke til mitt bruk.
    Bilde:confused:
    Det kommer an på hvor dype frekvenser du vil ta. Det finnes også en mindre versjon som heter V4.

    Std mått: ( mm )
    Längd 1120
    Bredd 438
    Djup 438

    V6:
    Marknadens mest flexibla och effektiva basabsorbent. Justerbar mellan 25 till 60 hz.
    Anpassningsbar till alla rum.

    Std mått: ( mm )
    Längd 1112
    Bredd 600
    Djup 600


    Basabsorbenter
    Varitune V4 - Acoustic Tuning

    Selv opplevde jeg et helt nytt rom med to stykk V6. Rommet har blitt mer behagelig å snakke i også.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Greia må vel være å få til et rom det er behagelig å holde kjeft i...
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Greia må vel være å få til et rom det er behagelig å holde kjeft i...
    hmm må tenke litt på den..
    Har også tenkt litt på den.. Et rom som har kontroll på etterklangen og akustikken vil egne seg til å synge i, spille instrumenter i, snakke i og spille musikk i gjennom anlegget. Så rommet er både behagelig å holde kjeft i og ikke holde kjeft i :)
    Har du regeneratorene dine i samme rom som lytterommet Sluket? Vurderer å flytte elektronikken i et eget rom..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Gidder ikke bruke regeneratorene akkurat nå. Vi får se etter at rommet er ferdig redesignet og møblert permanent.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Godt nytt år! Feiret Jul og nytt år med barna og familien.
    En gledelig nyhet, starter året med å satse friskt.
    Har nettopp båret inn 6 stykk Svanå Varitune V6 i valnøtt inn i stua, så nå har jeg 8 stk eller 536 kg totalt med Helmholtz resonatorer..
    Blir spennende å høre resultatet når de er plassert og justert riktig.
    Hvis det noen som har mulighet til å hjelpe til, er det bare å ta kontakt.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Søren, jeg har jo bare en........... men den er til gjengjeld på 2800 liter:)
    Bra med mange, siden de tar litt smalt område. Nå kan du prøve ut mye forskjellig. Med litt fyll, ikke sånn fyll, jeg mener glave eller noe, så tar de i et litt bredere område
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    8*12_Tom, hvilken frekvens tar din ene på og hvor mye tar den?

    Tror det er bedre å ha for mange, enn for få.
    Hadde vært gøy å få justert ned stående bølger, justert opp dipper i frekvensresponsen og samtidig kortet etterklangen. Alt dette uten eq og uten å dempe frekvenser som ikke behøves å dempes.

    MVH
    8*Svanå_V6
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Den er spesialbygd for i overkant av 20 Hz. Den gange jeg bygde den, hadde jeg tårna som Peter har nå. Da virket den meget bra og gjorde store utslag både på frekvens og vannfall.
    Hvor stor innvirkning den har nå som jeg har en litt annen bassløsning vet jeg ikke sikkert, men ganske sikker på at det ville blitt verre hvis jeg fjernet den. Har fortsatt ikke full kontroll under 30 hz, men i forhold til alle andre rom jeg har sett målinger av, er det jo så og si helt strøkent
    Skal forresten bli moro å se om Audiolense kan påvirke noe positivt helt der nede.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dine vannfall kommer til å se ut som teoretiske idealkurver:) Audiolense blir prikken over ien:)

    Den er spesialbygd for i overkant av 20 Hz. Den gange jeg bygde den, hadde jeg tårna som Peter har nå. Da virket den meget bra og gjorde store utslag både på frekvens og vannfall.
    Hvor stor innvirkning den har nå som jeg har en litt annen bassløsning vet jeg ikke sikkert, men ganske sikker på at det ville blitt verre hvis jeg fjernet den. Har fortsatt ikke full kontroll under 30 hz, men i forhold til alle andre rom jeg har sett målinger av, er det jo så og si helt strøkent
    Skal forresten bli moro å se om Audiolense kan påvirke noe positivt helt der nede.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    John_Harald, har du noen målinger fra Peter eller egne etter tidskorreksjon etc? Det hadde vært artig å se hvordan det måler hos deg. Lykke til med 8xV6 (høres ut som en heftig bil:))
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei, har vært bortreist. En kjapp måling med 3 åringen tilstede.

    Salongbord og pc skjerm ble ikke flytet.

    Når retep var her la han inn i jriver:
    -16 dB
    Båndbredde, Q 8
    Frekvens 53 Hz

    Denne er fjernet fra jriver og peaken ved 53 Hz er borte!

    Har ikke plassert og justert de siste 6 Svanå V6 annet en på øyet, så potensialet er tilstede :)


    IR.jpg

    GP.jpg

    FR.jpg
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Sett siste Specter med James Bond i kveld. Fet film..

    Musikken nå kan ikke beskrives. Den kjenner man i kroppen:)

    spotify:user:john_harald:playlist:34VKUIwtoJujDAu3KEmW6D

    infected mushroom army of mushrooms

    Vifra på Crown spinner og regeneratoren slokner på litt over 1800 watt. Det er lydtrykk!

    En telefon fra min gode nabo kunne bekefte lydtrykket, jeg er fornøyd og hopper i seng :)
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei og god kveld! Det har passert en måned siden siste oppgradering, så det er vel på tide med en ny en :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har vært svært fornøyd med bildet fra den kalibrerte projektoren min, Jvc DLA-HD350. Denne lå på ca kr 40000,- for ca fem pr siden og var da et av de bedre projektorkjøpene i forhold til konkurrentene. Sortnivået er svært bra! Selv rett på en hvit betongvegg opplever jeg bildet som bedre enn f.eks Lillestrøm Kino. Har lenge ønsket meg et lydtransparent lerret i 2.35:1 Cinemascope fordi jeg tipper bildekvaliteten vil vokse noen hakk kontra å bruke en ruglete betongvegg. Et lydtransparent lerret gjør også at dybden i lydbildet ikke forsvinner og gjør det enklere med optimal høyttaler, sub og plassering av lytteposisjon. Et tre meter brett lerret er endelig i boks. Om det kommer til å stå i stua eller kjelleren, har jeg ikke bestemt meg for.
    Har vurdert de nye projektorene fra JVC, og må opp på DLA-X7000 eller DLA-X9000 for å oppnå et merkbart bedre sortnivå. Koster i dag fra ca kr 75000,-
    Vurderte også JVC DLA-X500 som jeg liker bildet fra. Endte i stede opp med toppmodellen i forhold til modellen jeg har i dag, JVC DLA-HD950.

    Test av JVC DLA-HD950BE | Lyd & Bilde

    Til denne har jeg fått tak i en helt ny originalpære med originalhus. Når den nye lampen har fått kjørt seg noen timer, må den ha en skikkelig kalibrering for å få ut potensialet :)


    098_jvc_dlahd950.jpg


    Har også en etterlysning.. Hvis det er noen som har Svanå v-wings som jeg kunne testet i hjemme, hadde jeg satt pris på å låne de en kort stund :)

    usafront.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Var hos Retep i går for å skifte projektorlamper, bytte projektorer, hente rammelerret +lydtransparente duker, høre på musikk og diskutere viktige ting i livet :)


    Det ble spilt uten subber.. På noen låter var det et savn, på andre ikke.


    Dette er uten tvil det beste rommet jeg har vært i, selv om jeg foretrekker lyden hjemme tilpasset min smak.
    Uansett er dette et rom som må oppleves.


    I forhold til hva jeg liker, er det lyden hos Retep det beste jeg har hørt i forhold til bredde og lyden bak i lytteposisjon.


    Mine preferanser heller i tillegg mot:
    - Makrodynamikk i bass og mellombass
    - Mye større dybdei lydbilde
    - Opplevd naturligklang på instrumenter.
    - Trykk i kroppen,selv når man spiller på lavt lyttevolum


    Har tidligere bestilt med en original projektorlampe med hus som passer rett inn ialt fra HD350 til HD950 fra pricejapan.com. Fikk BHL-5009i stede for BHL-5010.
    Jeg returnerer den som var feilsendt og de skal sende meg en nye en. De betaler også returfrakten :)

    Har prøvemontert lerretet i stua og bildene viser litt av størrelsen.



    IMAG0093 (1).jpg

    IMAG0084.jpg
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fornøyd guttunge! Både far og sønn føler det samme tenker jeg.
    Meget bra sørvice av det firmaet vil jeg si. Det var litt uventet faktisk.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal vi se John-Harald..
    Her er et par tre spotify lister jeg bruker en del...

    spotify:user:petergraymuffin:playlist:7I6sUFuIbbBzqgw7lXbZ90
    spotify:user:petergraymuffin:playlist:7BihixnnjH87bo068LhDeY
    spotify:user:baldrick_no:playlist:6IX1WG5a8v4NyF2gkpfnYH
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    ballonger.jpg


    Sønnen min blir 4 år på lørdag, så jeg har selvfølgelig invitert barnehagen hjem til meg :)

    Gleder meg, men syns det er tryggest å flytte anlegget bort fra stua. I tillegg ser det mer ut som en stue, ikke som et ungkarsrede/lydstudio.

    I kveld har jeg og en kamerat sett supermannfilmen, Man Of Steel. Kombinasjonen av lyd, effekter, bilde og historien, var helt rå. Denne anbefales på det sterkeste, film er best hjemme!

    Man of Steel (2013) - IMDb

    Etterpå hjalp han meg med å bære ned de delene av anlegget som jeg ikke klarer å bære alene, ca +800 kg..
    8 stykk Helmholtz resonatorer, regenerator, basshøyttalere og fronthøyttalere. En god treningsøkt for armene og tusen takk for hjelpen!

    Nå gjenstår kun forforsterker, dac, delefilter, bassforsterker, monoblokker, lerret, rack og pc.

    Har ikke brukt kjelleren på over et år. Nå som det er så lyst ute om kveldene, er det en fordel å ha filmdelen i kjelleren. Det er lettere å mørklegge den enn i stua. I tillegg er det en stor fordel å male veggene mørke. Planen er å satse på to anlegg.. Drømmene og mulighetene er der.
    IMAG0149.jpg


    Se bort i fra de to styativhøyttalerene.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.043
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    God kveld, starter med en etterlysning:)

    Hvis det er noen som ønsker å låne en eller flere deler av elektronikken min for å teste ut hjemme hos seg selv, så er det mulig i forbindelse med at jeg reiser til
    High-End Munchen 4. til 9. Mai.

    Ønskene mine er at de som eventuelt kunne tenke seg å teste noe er ærlige, troverdige, forsiktige. I fjor når jeg var på High-End Munchen, lånte ut subber og effektforsterker til Retep. Disse ville han å beholde i mange uker, fordi lyden var så bra. Så i år er det et krav at jeg får utstyret tilbake igjen. Det betyr ikke lenge etter 9. Mai.

    Angående Retep, var jeg på besøk der igjen nå nylig. Fikk også hilst på Lgrons58 som hadde med høyttalere, effektforsterker og dac for ab-testing.
    Alle var enige om at forskjellene mellom Audiovector SR3 avantgarde arriete og Audio Physic Scorpio 25 var enorm.
    Fikk mange timer i sweet spot og rommet til Retep er som tidligere, et av de beste jeg har opplevd. Særlig på nøyaktig og knivskarp plassering av instrumenter. Holografien er uten tvil det mest presise jeg har hørt, både i bredde og høyde. Dybden i lydbilde er også bra, men i forhold til egne preferanser kunne jeg ønsket med enda mer dybde.

    DSC_0111.jpg


    Hadde også et svært hyggelig besøk hos habicht her om dagen der vi hørte på musikk og snakket akustikk.
    Fikk styre musikk og volum i timevis. Et særdeles kompakt og stue vennlig hornoppsett drevet av SET 300B (Singel end triode), med dsp i Hypex. Toveis aktiv bass med AE 15" elementer. Horn med dybde, ja! Dette ga mersmak, og bruket hele natta til å surfe på horndrivere fra ALE.. Har opplev de en gang hos H.R. I tillegg til lyden er byggekvaliteten og eiergleden noe av det råeste å oppdrive.

    ddc91874-03a0-412c-90e2-749ae1032f84.jpg


    Var så heldig å fikk med to stykk små Svanå V4 hjem :)

    8c14d45e-5d3e-4831-9e96-de8db7ba45b3.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Pssst... Du fikk da subbene tilbake. Jeg kunne tenkt meg å låne xti 4002. Prøve dobling av watt.....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Here we go again...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Nei, fra en reality serie som heter "Paradoks Hotell" som handler om en ung musikkinteressert som ikke vil høre...;)

    BTW, har den Whitesnake skiva, bra saker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn