Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Revox

    Medlem
    Ble medlem
    13.01.2006
    Innlegg
    6
    Antall liker
    2
    Legg til avstivere fra sideveggene til avstiveren mellom front og bak, slik at de danner ett kryss, så er du i mål.
    Jeg planlegger 3-4 sånne kryss i KLF samt kobling fra topp til bunn.
    Ja den tanken slo meg like etterpå faktisk. Så går videre med en på tvers når alt er tørt.

    Tror det holder for disse. Ønsker ikke å ta for mye av volumet i kassa.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Ønsker meg litt mer smell i sentrum ved filmtitting og PS4-spilling, og lurer på å oppgradere fra RC-62II til RC-64III.

    Noen som har sistnevnte, og som har lyst til å si et par ord om den? Effekthungrig, f.eks? Noen formening om min brokoblede Parasound NC275 vil være sterk nok til å drive den?

    Setter pris på alle innspill.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker meg litt mer smell i sentrum ved filmtitting og PS4-spilling, og lurer på å oppgradere fra RC-62II til RC-64III.

    Noen som har sistnevnte, og som har lyst til å si et par ord om den? Effekthungrig, f.eks? Noen formening om min brokoblede Parasound NC275 vil være sterk nok til å drive den?

    Setter pris på alle innspill.
    Hvorfor ikke kjøpe en RC-64 mk1 som har samme horn som RF-63? Med mindre du lukter på og kjøpe RF-7 mk3 da selvsagt.
    Hadde RC-64 mk1 til RF-63'ene du har og den følte jeg at likte godt med strøm uten at jeg vet helt hvorfor, den skal vel egentlig være "snillere" da den ikke må håndtere de lave frekvensene som frontene :)

    Mvh Aleksander
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Ønsker meg litt mer smell i sentrum ved filmtitting og PS4-spilling, og lurer på å oppgradere fra RC-62II til RC-64III.

    Noen som har sistnevnte, og som har lyst til å si et par ord om den? Effekthungrig, f.eks? Noen formening om min brokoblede Parasound NC275 vil være sterk nok til å drive den?

    Setter pris på alle innspill.
    Hvorfor ikke kjøpe en RC-64 mk1 som har samme horn som RF-63? Med mindre du lukter på og kjøpe RF-7 mk3 da selvsagt.
    Hadde RC-64 mk1 til RF-63'ene du har og den følte jeg at likte godt med strøm uten at jeg vet helt hvorfor, den skal vel egentlig være "snillere" da den ikke må håndtere de lave frekvensene som frontene :)

    Mvh Aleksander
    Hei, Aleksander. Jeg har vært litt i tenkeboksen mht. dette. Har faktisk bydd på et par mk1/mk2 som har kommet for salg, men de har vært for dyre, syns jeg.
    Har jo siklet på RF7III siden de ble lansert, så det er fare for at det blir neste oppgradering når det gjelder fronter her hos meg. Og derfor har jeg vel landet på at RC-64III er mest aktuell.
    Du er fortsatt skikkelig fornøyd med dine RF7III?

    Stian
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker meg litt mer smell i sentrum ved filmtitting og PS4-spilling, og lurer på å oppgradere fra RC-62II til RC-64III.

    Noen som har sistnevnte, og som har lyst til å si et par ord om den? Effekthungrig, f.eks? Noen formening om min brokoblede Parasound NC275 vil være sterk nok til å drive den?

    Setter pris på alle innspill.
    Hvorfor ikke kjøpe en RC-64 mk1 som har samme horn som RF-63? Med mindre du lukter på og kjøpe RF-7 mk3 da selvsagt.
    Hadde RC-64 mk1 til RF-63'ene du har og den følte jeg at likte godt med strøm uten at jeg vet helt hvorfor, den skal vel egentlig være "snillere" da den ikke må håndtere de lave frekvensene som frontene :)

    Mvh Aleksander
    Hei, Aleksander. Jeg har vært litt i tenkeboksen mht. dette. Har faktisk bydd på et par mk1/mk2 som har kommet for salg, men de har vært for dyre, syns jeg.
    Har jo siklet på RF7III siden de ble lansert, så det er fare for at det blir neste oppgradering når det gjelder fronter her hos meg. Og derfor har jeg vel landet på at RC-64III er mest aktuell.
    Du er fortsatt skikkelig fornøyd med dine RF7III?

    Stian
    Okei, ja jeg er veldig fornøyd :) vet ikke helt hva slags høyttaler som kunne tatt dems plass i det pris segmentet ;)
     
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Hei noen som har erfaring med Heresy mk3 opp mot feks rp160 m. Stor oppgradering? Største forskjellene? Plusser/minuser
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Sst

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Hei noen som har erfaring med Heresy mk3 opp mot feks rp160 m. Stor oppgradering? Største forskjellene? Plusser/minuser
    Er en god del forskjeller, egentlig. RP-modellene er mer siviliserte og balanserte, låter i grunn mer moderne, og er mer tolerante overfor samarbeidende utstyr. Enklere å leve med i et vanlig rom i de fleste tilfeller. Mye for pengene, spiller fantastisk med 50 kvalitetswatt, men er enda mer fornøyd med masse, rå effekt, gjerne med Mos-Fet transistorer.
    Når det gjelder Heresy Mk 3 er den mer av et rasedyr. Ekstremt eksplosiv, men er også kresen og kilen på hvem den vil spille i lag med. Jeg liker dem med diverse forsterkere, forsåvidt, men aller best med drivende gode rørforsterkere. Naim SuperNait er en av de beste kombinasjonene jeg har hørt med transistor, bare for å ha med det også. Disse har headroom av en annen verden, selv når du fyller stua med lyd på live konsertnivå, kliner de til på skarptrommer, blåsere og ale annet som skjer, uten å mukke. Fantastisk underholdende og hardtslående, men ikke regn med dypbass fra dem, nyt heller av slagkraften og hurtigheten de varter opp med.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har sammenlignet The One og The Three? Ser at CDON har tilbud på The Three nå. Har en The One og synes den gjør en god jobb, men hvor mye bedre er The Three?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Hei noen som har erfaring med Heresy mk3 opp mot feks rp160 m. Stor oppgradering? Største forskjellene? Plusser/minuser
    Når det gjelder Heresy Mk 3 er den mer av et rasedyr. Ekstremt eksplosiv, men er også kresen og kilen på hvem den vil spille i lag med. Jeg liker dem med diverse forsterkere, forsåvidt, men aller best med drivende gode rørforsterkere. Naim SuperNait er en av de beste kombinasjonene jeg har hørt med transistor, bare for å ha med det også. Disse har headroom av en annen verden, selv når du fyller stua med lyd på live konsertnivå, kliner de til på skarptrommer, blåsere og ale annet som skjer, uten å mukke. Fantastisk underholdende og hardtslående, men ikke regn med dypbass fra dem, nyt heller av slagkraften og hurtigheten de varter opp med.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Enig i det ovenstående, men vil allikevel bare ytterligere stresse poenget med at de ikke spiller dypbass og derfor kan føles litt stutte nederst til musikk med ordentlig dyp bass, og på film hvis man bruker anlegget til det også. Heresy III spiller ikke fett eller dypt, de er mer som en steinhard liten thaibokser på 60 kg som treffer deg knallhardt og ustanselig uten stopp, bam-bam-bam-boom! De låter allikevel fyldig mer enn slankt hvis man matcher dem med en god SET rørforsterker f.eks.

    Ellers er kvalitetene deres svært ovebevisende hvis man er disponert for denne typen gjengivelse, men vil på det sterkeste anbefale å få hørt skikkelig på dem før man drar kortet.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har hatt over ett år som Klipsch eier og har gjort meg noen erfaringer.

    Heresy III som senterhøyttaler fungerer veldig bra med tanke på lydkvalitet og kapasitet. I et stort hjemmekino oppsett står den ikke nevneverdig tilbake for frontene (KPT-535). Det beste hadde vært en KPT-535 som senter men det går ikke i mitt oppsett uten lydtransparent lerret.

    Med tanke på lokalisering av lyden så fungerer en gulvstående senter under et stort lerret stort sett fint. Sporadisk tenker jeg på at lyden kommer fra under lerretet. Jeg mener den glimrende senteren Swans 2.3C fungerer hakket bedre på dette området. Heresy sine hornkvaliteter som matcher frontene gjør at den står trygt som senter i uoverskuelig fremtid.

    KPT-535 i passiv drift er bra. For at den skal bli bra MÅ mellomtonen dempes flere db. Enorm kapasitet, uanstrengt og stort lydbilde er stikkord. Kjempet litt med noen utstikkende frekvenser. La de ut for salg en periode for jeg kom ikke helt i mål.

    KPT-535 aktiv drift og bygd om. Fjernet diskanthornet, flyttet diskant driveren K-69-A ned til mellomtonehornet K-402 etter oppskrift fra det Amerikanske Klipsch forumet. Dette er flere hakk videre og jeg skulle gjort det med en gang. Full kontroll på alle parameter. Et stort horn som spiller fra 450hz og opp. Utstikkende frekvenser er borte.

    Et spørsmål til dere med erfaring. Etter overgangen til aktiv drift er det for mye sus fra mellomtonehornet. Har dere tips til effektforsterker med lav gain og lite sus? Fått tips om Anaview men ønsker ikke bygge selv.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Da skal prisene opp i USA :(

    As of April 1, Heresy, Forte, and La Scala's are going up, halfway significantly.

    Heresy are going up $300 each to $2,598 a pair.

    Fortes are going up $200 each to $3,998 a pair.

    La Scala AL5's are going up another $1,000 each to $11,998 a pair.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål til dere med erfaring. Etter overgangen til aktiv drift er det for mye sus fra mellomtonehornet. Har dere tips til effektforsterker med lav gain og lite sus? Fått tips om Anaview men ønsker ikke bygge selv.
    Er du sikker på at det er effektforsterkeren? Hos meg har det alltid vært forforsterker eller annet før effektforsterker som har vært kilden til sus. F.eks EC 4.7 og miniDSP 4x10HD var kilder til mye sus hos meg.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Ja, har koblet ut linjesignalet til effektforsterker og det suser for mye.
    Om du benytter Behringer effekttrinn, er jeg ikke overrasket over susing, proffmarkedet ser ikke ut til å ha fokuset på stillegående utstyr før det begynner å koste en god del. Å finne effekttrinn som spille uten sus er helt problemfritt om du velger en hifi-forsterker. Men dersom det er din Marantz som suser, er jeg mer overrasket, disse skal være stille.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, har koblet ut linjesignalet til effektforsterker og det suser for mye.
    Om du benytter Behringer effekttrinn, er jeg ikke overrasket over susing, proffmarkedet ser ikke ut til å ha fokuset på stillegående utstyr før det begynner å koste en god del. Å finne effekttrinn som spille uten sus er helt problemfritt om du velger en hifi-forsterker. Men dersom det er din Marantz som suser, er jeg mer overrasket, disse skal være stille.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Han bruker Xilica og den har lavt støynivå. Problemet ligger hovedsakelig i effektrinnet og at hornet/driveren har veldig høy følsomhet. Et relativt vanlig problem hvis gainen er litt høy i effektforsterkeren. Det er få kommersielle effektrinn med bra watt som er helt stille på virkelig høysensitive horn.

    Det er av akkurat slike grunner som dette som gjør at vi bl.a. vil ha gainjustering på effektforsterkeren som vi jobber med. Nå kan det hende den faktisk blir helt tyst med full gain på de fleste høysensitive horn også, men det gjenstår å se.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Bruker du DSP til aktiv deling? Hvor i kjeden står volumkontrollen?
    Jeg opplever problemer med sus når jeg har volumkontrollen forran DSP.
    Når DSPen får ett meget svakt signal å behandle, blir SNR lavere og man ender opp med sus i høyttalerene. Mater man DSP med linjenivåsignal og demper det på utgangene istedet vil man dempe både signal og støy samtidig.

    Prøv å kortslutte inngangen på forsterkeren du bruker. Hvis det er stille da, ligger problemet ett annet sted i kjeden.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Ja, har koblet ut linjesignalet til effektforsterker og det suser for mye.
    Om du benytter Behringer effekttrinn, er jeg ikke overrasket over susing, proffmarkedet ser ikke ut til å ha fokuset på stillegående utstyr før det begynner å koste en god del. Å finne effekttrinn som spille uten sus er helt problemfritt om du velger en hifi-forsterker. Men dersom det er din Marantz som suser, er jeg mer overrasket, disse skal være stille.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Han bruker Xilica og den har lavt støynivå. Problemet ligger hovedsakelig i effektrinnet og at hornet/driveren har veldig høy følsomhet. Et relativt vanlig problem hvis gainen er litt høy i effektforsterkeren. Det er få kommersielle effektrinn med bra watt som er helt stille på virkelig høysensitive horn.

    Det er av akkurat slike grunner som dette som gjør at vi bl.a. vil ha gainjustering på effektforsterkeren som vi jobber med. Nå kan det hende den faktisk blir helt tyst med full gain på de fleste høysensitive horn også, men det gjenstår å se.
    Har jo hatt en del ganske så sensitive høyttalere innom opp gjennom, samt drevet en god del med PA i bandsammenheng. Xilica er da ikke et effekttrinn, det er jo en prosessor. Jeg tenkte spesifikt på egentstøy fra Behringer effekttrinnet.

    Innen hifi vil du f.eks. finne at Naim suser litt, men bortsett fra det vil de færreste kommersielle transistoriserte effektforsterkere i hifi-bransjen være plagsomt støyende. Det finnes unntak, men som sagt er det ikke veldig vanskelig å finne effekttrinn som er stille. Høy gain vil jo bidra til å forsterke støy i innkommende signal, men behøver ikke nødvendigvis skape mye egenstøy. Uttrykket "helt stille" er selvsagt et poeng. Nei, akkurat det finnes knapt, om du legger øret inntil hornet på en høyeffektiv høyttaler.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har jo hatt en del ganske så sensitive høyttalere innom opp gjennom, samt drevet en god del med PA i bandsammenheng. Xilica er da ikke et effekttrinn, det er jo en prosessor. Jeg tenkte spesifikt på egentstøy fra Behringer effekttrinnet.

    Innen hifi vil du f.eks. finne at Naim suser litt, men bortsett fra det vil de færreste kommersielle transistoriserte effektforsterkere i hifi-bransjen være plagsomt støyende. Det finnes unntak, men som sagt er det ikke veldig vanskelig å finne effekttrinn som er stille. Høy gain vil jo bidra til å forsterke støy i innkommende signal, men behøver ikke nødvendigvis skape mye egenstøy. Uttrykket "helt stille" er selvsagt et poeng. Nei, akkurat det finnes knapt, om du legger øret inntil hornet på en høyeffektiv høyttaler.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Trodde du siktet til Behringer delefilter.

    Følsomheten her er nok en del høyere enn de fleste kommersielle passive såkalte "høysensitive" høyttalere. Så det er helt vanlig med susing da med de fleste effektrinn på markedet som har litt watt å rutte med. Slik at det gjerne er hørbart på noen meteres avstand.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Kjeden er Marantz receiver - Xilica prosessor - effekttrinn - element. Styrer nivå med Marantz. Fullt linjesignal fra Marantz. Trekker jeg ut signal fra Marantz er det ingen forskjell. Fjerner jeg linjesignalet fra prosessor er det fremdeles for mye sus. Altså kun effekttrinn koblet direkte i element uten linjesignal inn.

    Behringer brukes kun til bass så det er ingen problem.

    Forsterkeren er en ATI at3005 koblet balansert. Gain på 28db. Mellomtonehornet K-402 har en sensitivitet på rundt 110db. Når forsterker er koblet direkte i elementet finnes det ikke noe filter og her ligger vel problemet. Alt høres.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Du bruker altså Xilica XP4080 som volumkontroll?
    Når du koblet ifra kabelen til effektforsterkeren, kortsluttet du da inngangen? De fleste forsterkere uansett støygulv vil plukke opp støy hvis inngangen er uterminert.

    Hvis forsterkeren er tyst med inngangen terminert, kan du prøve dempeledd mellom prosessor og effekt for å redusere støyen.

    I mitt tilfelle kjører jeg aktiv deling mellom passivt delte høyttalere og to subber. Minidsp et koblet direkte til effektforsterkerene. Jeg opplever at minidsp har såpass mye egenstøy at det blir forstyrrende når anlegget står uten signal (med mindre jeg demper signalet med minidsp). Dette har redusert lysten på full aktiv deling, jeg ser for meg at det beste hadde vært å ha en r2r attenuator forran hver effektforsterker og kjøre full styrke på signalet både inn og ut av dsp.
    Dette vil imidlertid bli veldig dyrt, selv om man bygger det selv.
    I mitt tilfelle ville jeg trengt 8 separate volumkontroller.
     
    Sist redigert:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Bruker Marantz som volumkontroll.

    Kortsluttet ikke inngangen da jeg koblet fra linjesignalet. Kan jeg slå alt av før effekt, beholde terminerte innganger uten signal og teste?
     
    Sist redigert:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Du bruker altså Xilica XP4080 som volumkontroll?
    Når du koblet ifra kabelen til effektforsterkeren, kortsluttet du da inngangen? De fleste forsterkere uansett støygulv vil plukke opp støy hvis inngangen er uterminert.

    Hvis forsterkeren er tyst med inngangen terminert, kan du prøve dempeledd mellom prosessor og effekt for å redusere støyen.

    I mitt tilfelle kjører jeg aktiv deling mellom passivt delte høyttalere og to subber. Minidsp et koblet direkte til effektforsterkerene. Jeg opplever at minidsp har såpass mye egenstøy at det blir forstyrrende når anlegget står uten signal (med mindre jeg demper signalet med minidsp). Dette har redusert lysten på full aktiv deling, jeg ser for meg at det beste hadde vært å ha en r2r attenuator forran hver effektforsterker og kjøre full styrke på signalet både inn og ut av dsp.
    Dette vil imidlertid bli veldig dyrt, selv om man bygger det selv.
    I mitt tilfelle ville jeg trengt 8 separate volumkontroller.
    Testet i går med terminerte innganger, men slo av Xilica. Det meste av støyen forsvant men litt igjen. Hva slags dempeledd kan testes som ikke degraderer lyden? Alternativt er vel fremdeles en forsterker med lav gain og støy.

    Edit: ser du skriver r2r dempeledd.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Hva med noe sånt?
    eBay

    Disse vil dempe både støy og signal med 10dB. For å kompensere, kan du senke output til de andre elementene med 10dB evt øke output med 10dB til hornene.
    Det er fare for at den da også vil forsterke støyen med 10dB og at du er tilbake til utgangspunktet.
     

    Pjokk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.06.2018
    Innlegg
    80
    Antall liker
    25
    Du bruker altså Xilica XP4080 som volumkontroll?
    Når du koblet ifra kabelen til effektforsterkeren, kortsluttet du da inngangen? De fleste forsterkere uansett støygulv vil plukke opp støy hvis inngangen er uterminert.

    Hvis forsterkeren er tyst med inngangen terminert, kan du prøve dempeledd mellom prosessor og effekt for å redusere støyen.

    I mitt tilfelle kjører jeg aktiv deling mellom passivt delte høyttalere og to subber. Minidsp et koblet direkte til effektforsterkerene. Jeg opplever at minidsp har såpass mye egenstøy at det blir forstyrrende når anlegget står uten signal (med mindre jeg demper signalet med minidsp). Dette har redusert lysten på full aktiv deling, jeg ser for meg at det beste hadde vært å ha en r2r attenuator forran hver effektforsterker og kjøre full styrke på signalet både inn og ut av dsp.
    Dette vil imidlertid bli veldig dyrt, selv om man bygger det selv.
    I mitt tilfelle ville jeg trengt 8 separate volumkontroller.
    Testet i går med terminerte innganger, men slo av Xilica. Det meste av støyen forsvant men litt igjen. Hva slags dempeledd kan testes som ikke degraderer lyden? Alternativt er vel fremdeles en forsterker med lav gain og støy.

    Edit: ser du skriver r2r dempeledd.
    Hei:) Eg bruker denne typen https://www.ebay.co.uk/itm/Rothwell...b-1d37-4e9b-88bd-d39f0401f0f9&epid=1173104961

    Grunnen til eg kjøpte dem var i hovedsak at front og center endte -12 db når eg kalibrerte gjennom Denon receiver. Bruker ATI 3003, og disse tok store deler av susing og støy. Men stikker du øyre inntil høyttaller så høyrer ein litt sus men veldig mykje bedre enn før. Blei og lettere å kjøre audyssey etter disse va montert:)

    Aleksander
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Du bruker altså Xilica XP4080 som volumkontroll?
    Når du koblet ifra kabelen til effektforsterkeren, kortsluttet du da inngangen? De fleste forsterkere uansett støygulv vil plukke opp støy hvis inngangen er uterminert.

    Hvis forsterkeren er tyst med inngangen terminert, kan du prøve dempeledd mellom prosessor og effekt for å redusere støyen.

    I mitt tilfelle kjører jeg aktiv deling mellom passivt delte høyttalere og to subber. Minidsp et koblet direkte til effektforsterkerene. Jeg opplever at minidsp har såpass mye egenstøy at det blir forstyrrende når anlegget står uten signal (med mindre jeg demper signalet med minidsp). Dette har redusert lysten på full aktiv deling, jeg ser for meg at det beste hadde vært å ha en r2r attenuator forran hver effektforsterker og kjøre full styrke på signalet både inn og ut av dsp.
    Dette vil imidlertid bli veldig dyrt, selv om man bygger det selv.
    I mitt tilfelle ville jeg trengt 8 separate volumkontroller.
    Testet i går med terminerte innganger, men slo av Xilica. Det meste av støyen forsvant men litt igjen. Hva slags dempeledd kan testes som ikke degraderer lyden? Alternativt er vel fremdeles en forsterker med lav gain og støy.

    Edit: ser du skriver r2r dempeledd.
    Hei:) Eg bruker denne typen https://www.ebay.co.uk/itm/Rothwell...b-1d37-4e9b-88bd-d39f0401f0f9&epid=1173104961

    Grunnen til eg kjøpte dem var i hovedsak at front og center endte -12 db når eg kalibrerte gjennom Denon receiver. Bruker ATI 3003, og disse tok store deler av susing og støy. Men stikker du øyre inntil høyttaller så høyrer ein litt sus men veldig mykje bedre enn før. Blei og lettere å kjøre audyssey etter disse va montert:)

    Aleksander
    Nivået til mellomtonehornet er - 10db lavere enn til sub ut fra prosessor. Litt bekymret for at støyen øker proporsjonalt når linjenivået økes igjen.
     

    Pjokk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.06.2018
    Innlegg
    80
    Antall liker
    25
    Du bruker altså Xilica XP4080 som volumkontroll?
    Når du koblet ifra kabelen til effektforsterkeren, kortsluttet du da inngangen? De fleste forsterkere uansett støygulv vil plukke opp støy hvis inngangen er uterminert.

    Hvis forsterkeren er tyst med inngangen terminert, kan du prøve dempeledd mellom prosessor og effekt for å redusere støyen.

    I mitt tilfelle kjører jeg aktiv deling mellom passivt delte høyttalere og to subber. Minidsp et koblet direkte til effektforsterkerene. Jeg opplever at minidsp har såpass mye egenstøy at det blir forstyrrende når anlegget står uten signal (med mindre jeg demper signalet med minidsp). Dette har redusert lysten på full aktiv deling, jeg ser for meg at det beste hadde vært å ha en r2r attenuator forran hver effektforsterker og kjøre full styrke på signalet både inn og ut av dsp.
    Dette vil imidlertid bli veldig dyrt, selv om man bygger det selv.
    I mitt tilfelle ville jeg trengt 8 separate volumkontroller.
    Testet i går med terminerte innganger, men slo av Xilica. Det meste av støyen forsvant men litt igjen. Hva slags dempeledd kan testes som ikke degraderer lyden? Alternativt er vel fremdeles en forsterker med lav gain og støy.

    Edit: ser du skriver r2r dempeledd.
    Hei:) Eg bruker denne typen https://www.ebay.co.uk/itm/Rothwell...b-1d37-4e9b-88bd-d39f0401f0f9&epid=1173104961

    Grunnen til eg kjøpte dem var i hovedsak at front og center endte -12 db når eg kalibrerte gjennom Denon receiver. Bruker ATI 3003, og disse tok store deler av susing og støy. Men stikker du øyre inntil høyttaller så høyrer ein litt sus men veldig mykje bedre enn før. Blei og lettere å kjøre audyssey etter disse va montert:)

    Aleksander
    Nivået til mellomtonehornet er - 10db lavere enn til sub ut fra prosessor. Litt bekymret for at støyen øker proporsjonalt når linjenivået økes igjen.
    Det veit eg ikkje så kan ikkje hjelpe der. Men er ikkje så veldig kostbare så kanskje verdt eit forsøk

    Aleksander
     

    dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker meg litt mer smell i sentrum ved filmtitting og PS4-spilling, og lurer på å oppgradere fra RC-62II til RC-64III.

    Noen som har sistnevnte, og som har lyst til å si et par ord om den? Effekthungrig, f.eks? Noen formening om min brokoblede Parasound NC275 vil være sterk nok til å drive den?

    Setter pris på alle innspill.
    Har RC-64 MKII ,som jeg oppgraderte til fra RC-62. Natt og dag i forskjell!!! Parasounden din vil drive den uten problemer. Jeg opplever den ikke som spesielt effekthungrig.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Ønsker meg litt mer smell i sentrum ved filmtitting og PS4-spilling, og lurer på å oppgradere fra RC-62II til RC-64III.

    Noen som har sistnevnte, og som har lyst til å si et par ord om den? Effekthungrig, f.eks? Noen formening om min brokoblede Parasound NC275 vil være sterk nok til å drive den?

    Setter pris på alle innspill.
    Har RC-64 MKII ,som jeg oppgraderte til fra RC-62. Natt og dag i forskjell!!! Parasounden din vil drive den uten problemer. Jeg opplever den ikke som spesielt effekthungrig.
    Fikk RC-64 III på plass i anlegget i går ettermiddag, og er meget godt fornøyd. Det ble to filmer og en times tid med PS4 før jeg klarte å rive meg løs... Mye større, kraftigere og samtidig mer behagelig lydbilde, låter mindre presset, enn RC-62II.
     

    dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker meg litt mer smell i sentrum ved filmtitting og PS4-spilling, og lurer på å oppgradere fra RC-62II til RC-64III.

    Noen som har sistnevnte, og som har lyst til å si et par ord om den? Effekthungrig, f.eks? Noen formening om min brokoblede Parasound NC275 vil være sterk nok til å drive den?

    Setter pris på alle innspill.
    Har RC-64 MKII ,som jeg oppgraderte til fra RC-62. Natt og dag i forskjell!!! Parasounden din vil drive den uten problemer. Jeg opplever den ikke som spesielt effekthungrig.
    Fikk RC-64 III på plass i anlegget i går ettermiddag, og er meget godt fornøyd. Det ble to filmer og en times tid med PS4 før jeg klarte å rive meg løs... Mye større, kraftigere og samtidig mer behagelig lydbilde, låter mindre presset, enn RC-62II.
    Gratulerer, du har gjort en god investering [emoji16]

    Sent fra min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg fått rf7mk3 i hus. Cherry, helt nydelige. Men siden disse er made in USA måtte jeg gå over litt ekstra... og jo da, front baffelen på dem begge er skakke påsatt iforholdene til toppen. :p . Ene verre enn den andre.. på den værste er det nesten så cherryfinishen går over frontbaffelen på det værste. Men dæven å nydelige dem er når man ikke tenker over det. ;)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått rf7mk3 i hus. Cherry, helt nydelige. Men siden disse er made in USA måtte jeg gå over litt ekstra... og jo da, front baffelen på dem begge er skakke påsatt iforholdene til toppen. :p . Ene verre enn den andre.. på den værste er det nesten så cherryfinishen går over frontbaffelen på det værste. Men dæven å nydelige dem er når man ikke tenker over det. ;)
    Gratulere! Skikkelig bølle høyttalere som spiller inn i evigheten og forbi :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    hehe. Det er helt riktig :). Men lurer litt på om mine må byttes inn pga. at baffelen er skakk.

    Hos dere med Rf7mk3, går baffelen i ett med resten av finishen? eller er den noen mm større ialle kanter? OK det altså, men som sagt, hos meg starter den ene med å ha noen mm. over toppen, så skrår den ned mot ene hjørnet, er ikke noe kant der.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    hehe. Det er helt riktig :). Men lurer litt på om mine må byttes inn pga. at baffelen er skakk.

    Hos dere med Rf7mk3, går baffelen i ett med resten av finishen? eller er den noen mm større ialle kanter? OK det altså, men som sagt, hos meg starter den ene med å ha noen mm. over toppen, så skrår den ned mot ene hjørnet, er ikke noe kant der.
    Har du bilder?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Litt vanskelig å ta bilde... værste er at bilde virker å overdrive litt også, så ille er det ikke at cherryfinishen går over... men det er ikke mye om å gjøre :p. Går deres frontbaffel helt i ett med resten av kabinettet?eller er det 1-2mm for mye i alle retninger på frontbaffelen?

    IMG_20190323_151300.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn