Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    11.243
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på å bytte mine Rf-63 i Rf-7 mk2 hvis noen er interessert. Kun for å prøve noe nytt :) vet det er feil sted å poste men allikevel det beste stedet å poste :)

    God jul og godt nyttår Klipsch folk :D
    Min oppfatning er at det er en litt skummel rute du velger der...

    Greit; RF7 Mk. 2 er på mange måter mer av alt, og førsteintrykkene er som oftest formidable og til dels sjokkartet. Toppelementet på RF7 er mer oppløst og detaljert enn det på RF63. Bassen enda hurtigere.
    MEN: RF7 Mk2 har noen sider noen av oss har vansker med å leve med. Det er balansen og det klanglige, og da spesielt i mellomtonen, stemmeleiet. Det blir ofte hardt og pågående, jeg klarte aldri bli venner med de høyttalerne, må jeg innrømme. Og jeg prøvde virkelig!

    Og forresten: God jul, Klipschfolk!

    Klipsch jul.jpg


    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    2.054
    Torget vurderinger
    8
    Vist noen lurer på hvorfor jeg har byttet nick så er det pga av at jeg hele tiden fikk "server to busy" så ga beskjed til høvdingen at ny ble åpnet
     

    ninjajar

    Medlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    16
    Antall liker
    3
    Forsterker til Klipsch RP-280F

    Hei!

    Jeg er ny her på forumet, men også helt ny i HIFI-verdenen. Trenger derfor litt hjelp til å velge meg en forsterker til et par Klipsch RP-280F som jeg har tenkt til å kjøpe.

    Den eneste forsterkeren jeg har hørt på klipschene er Hegel Røst. Synes det låt veldig bra, men siden jeg ikke får hørt noe annet enn Hegel på disse så lurer jeg på om det finnes noe bedre alternativ. Har også lest at Hegel sine forsterkere har høy dempefaktor, noe som visst skal gi litt tam/fattig lyd (som jeg ikke liker).

    Folk har hver sin smak så det er kanskje vanskelig å anbefale noe. Jeg vet at jeg liker "varm" lyd og at det ikke blir for spisst, men samtidig ikke for komprimert/innelukket diskant. Hører på alt av musikk, men liker at bassen er litt fri-sluppen. Forsterkeren bør ikke koste mer enn 30 000, og det bør ikke nødvendigvis være en integrert forsterker.

    Har tenkt litt på Hegel H190, Rotel RA 1592, Denon PMA-xxxxNE, NAD C388 eller NAD C375BEE. Vil noen av disse gi denne varme og bedagelige lyden jeg snakket om?


    Mvh

    A
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    360
    Antall liker
    246
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Idag har jeg 2års jubileum for sist jeg kikka etter nye høyttalere. Da satt jeg alene på hytta forran peisen med godt i koppen :p
    Morro å kunne sitte i sofaen ikveld å fremdeles bare smile, måpe og felle noen tårer, aldeles blottet for ønsker om å bytte di ut!
    Jeg føler meg fremdeles ufattelig heldig og gledene vil vist ingen ende ta. Når jeg ikke lenger bor i blokkleilighet kommer det nok inn noe hornbasert bassløsning som kan holde følge helt ned, men bosituasjonen idag tatt i betraktning kunne jeg ikke vært lykkeligere!

    IMAG1154_1.jpg
     

    superclementz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2013
    Innlegg
    249
    Antall liker
    61
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hørt folk snakke positivt om Parasound sin Halo-serie kombinert med Klipsch tidligere. Selv liker jeg tidligere Onkyo 818 med RF62MK2 og nyere Yamaha 1060 på RP-260F i hjemmekinosammenheng selv om de kunne hatt litt mer krefter, men i rent stereo ville jeg nok vurdert annerledes. Du snakker om et relativt bredt prisspekter på utstyret opp til 30 000. Hvis du blir superfornøyd med NAD så ville jeg gått for det og hatt penger til overs :) Hi-Fi Klubben pleier ikke gjøre seg vanskelige på prøving av utstyr. Mener jeg leste at NAD kunne fungere med disse også en gang, så kanskje verdt et forsøk? Det er nok watt i NAD til å drive dem så prøv med ørene.

    Dette var svar til en litt over. Glemte sitat.
     
    Sist redigert:

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    360
    Antall liker
    246
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hele Cornwallen er for meg latterlig. En simpel kasse med billige elementer, men spiller "rått&råde" om det er rolig volumiøs blues, sarte kvinnevokaler, hiphop/rap, eller nymotens techno og dunkdunk. Så bare gjør di det, med hinsides dynamikk og eksploderendes plutselighet. Og det enten man spiller lavt eller skadelig høyt! Og det er som om di bare står med sitt trauste tradisjonelle uttrykk og bare ser dumt på en, "er det alt!? Er det beste du har??"
    Jävlar t talara!

    *må selvfølgelig legge til rock og metall!! Snakk om ha grovkalibret fullauto stående å hamre løs!! \m/
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på å bytte mine Rf-63 i Rf-7 mk2 hvis noen er interessert. Kun for å prøve noe nytt :) vet det er feil sted å poste men allikevel det beste stedet å poste :)

    God jul og godt nyttår Klipsch folk :D
    Min oppfatning er at det er en litt skummel rute du velger der...

    Greit; RF7 Mk. 2 er på mange måter mer av alt, og førsteintrykkene er som oftest formidable og til dels sjokkartet. Toppelementet på RF7 er mer oppløst og detaljert enn det på RF63. Bassen enda hurtigere.
    MEN: RF7 Mk2 har noen sider noen av oss har vansker med å leve med. Det er balansen og det klanglige, og da spesielt i mellomtonen, stemmeleiet. Det blir ofte hardt og pågående, jeg klarte aldri bli venner med de høyttalerne, må jeg innrømme. Og jeg prøvde virkelig!

    Og forresten: God jul, Klipschfolk!

    Vis vedlegget 473132

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Var i bytte sykens øyeblikk ;) men det blir rf7 mk3 når den kommer så får vi se.. å da blir 63'ene stående til jeg er sikker på at det er det rette. Blir utrolig spennende :D er utrolig fornøyd med 63'ene men har ganske trua på den nye serien og hadde ikke lyst til å bytte 63'ene i rp280 igrunn.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Leste i dag på et velkjent forum at RF-7 III blir levert i slutten av januar, og dermed i salg fra februar en gang. Pris 45K for et par.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på å bytte mine Rf-63 i Rf-7 mk2 hvis noen er interessert. Kun for å prøve noe nytt :) vet det er feil sted å poste men allikevel det beste stedet å poste :)

    God jul og godt nyttår Klipsch folk :D
    Min oppfatning er at det er en litt skummel rute du velger der...

    Greit; RF7 Mk. 2 er på mange måter mer av alt, og førsteintrykkene er som oftest formidable og til dels sjokkartet. Toppelementet på RF7 er mer oppløst og detaljert enn det på RF63. Bassen enda hurtigere.
    MEN: RF7 Mk2 har noen sider noen av oss har vansker med å leve med. Det er balansen og det klanglige, og da spesielt i mellomtonen, stemmeleiet. Det blir ofte hardt og pågående, jeg klarte aldri bli venner med de høyttalerne, må jeg innrømme. Og jeg prøvde virkelig!

    Og forresten: God jul, Klipschfolk!

    Vis vedlegget 473132

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Var i bytte sykens øyeblikk ;) men det blir rf7 mk3 når den kommer så får vi se.. å da blir 63'ene stående til jeg er sikker på at det er det rette. Blir utrolig spennende :D er utrolig fornøyd med 63'ene men har ganske trua på den nye serien og hadde ikke lyst til å bytte 63'ene i rp280 igrunn.
    Jeg ser i grunnen ikke noe poeng i å bytte 63-ene mine i det hele tatt, men om heg skulle, så tror jeg at skrittet måtte være mye lengre enn til RF7. Blir spennende å høre Mk3, dog. Kan jo hende jeg ombestrmmer meg. Ikke til 45 lapper da, tror jeg.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på å bytte mine Rf-63 i Rf-7 mk2 hvis noen er interessert. Kun for å prøve noe nytt :) vet det er feil sted å poste men allikevel det beste stedet å poste :)

    God jul og godt nyttår Klipsch folk :D
    Min oppfatning er at det er en litt skummel rute du velger der...

    Greit; RF7 Mk. 2 er på mange måter mer av alt, og førsteintrykkene er som oftest formidable og til dels sjokkartet. Toppelementet på RF7 er mer oppløst og detaljert enn det på RF63. Bassen enda hurtigere.
    MEN: RF7 Mk2 har noen sider noen av oss har vansker med å leve med. Det er balansen og det klanglige, og da spesielt i mellomtonen, stemmeleiet. Det blir ofte hardt og pågående, jeg klarte aldri bli venner med de høyttalerne, må jeg innrømme. Og jeg prøvde virkelig!

    Og forresten: God jul, Klipschfolk!

    Vis vedlegget 473132

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Var i bytte sykens øyeblikk ;) men det blir rf7 mk3 når den kommer så får vi se.. å da blir 63'ene stående til jeg er sikker på at det er det rette. Blir utrolig spennende :D er utrolig fornøyd med 63'ene men har ganske trua på den nye serien og hadde ikke lyst til å bytte 63'ene i rp280 igrunn.
    Jeg ser i grunnen ikke noe poeng i å bytte 63-ene mine i det hele tatt, men om heg skulle, så tror jeg at skrittet måtte være mye lengre enn til RF7. Blir spennende å høre Mk3, dog. Kan jo hende jeg ombestrmmer meg. Ikke til 45 lapper da, tror jeg.
    Altså 45k er i meste laget.. kanskje det blir en Mcintosh isteden.. gruble gruble
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.147
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Leste i dag på et velkjent forum at RF-7 III blir levert i slutten av januar, og dermed i salg fra februar en gang. Pris 45K for et par.
    Hvis denne prisen slår til, så avventer i hverfall jeg. Før når dollaren var på cirka samme nivå, var det lurt å legge inn 10-gangen for å få norsk pris. Dette blir 12,5 gangen i forhold til pris på andre siden av dammen. Da kan Mono.no bare sitte der med høyttalerne usolgt for min del, så ser jeg meg heller om på bruktmarkedet etter hvert.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.334
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Misstenker de er verdt 45k.. med alt de fikk til i rp serien bare gjort mye bedre og nye bedre element osv.. tror rf7mk3 fort kan bli den beste klipschern up to date...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Det er jo på en måte godt nytt hvis de nye RF7 III er femogførtitusenkronershøyttalere og kan forsvare prisen. Ikke fullt så stilig hvis importøren bare har sittet og spekulert i hvor langt de kan tøye pris-strikken før den ryker. :rolleyes:
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.334
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    De har samme pris i USA som forte 3... så 50 til 55 blir vel mer rett.. det ligger de på avhengig av finish..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Tror mange som er interessert i dem kommer til å vente og se an eventuelle tilbud, da. Syns de priser seg helt av banen, for egen del.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.147
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Interessant, etter at mono tok over som importør for Klipsch ble det klaget ganske høylydt her på forumet over prisstigningen på klipsch generelt og Heritage spesielt. Nå brukes prisene på Heritage som sannhetsvitne for at en høy pris på RF-7 III er en riktig pris.

    Kanskje Akustisk Bureau skulle ha startet opp igjen og presset litt priser?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Interessant, etter at mono tok over som importør for Klipsch ble det klaget ganske høylydt her på forumet over prisstigningen på klipsch generelt og Heritage spesielt. Nå brukes prisene på Heritage som sannhetsvitne for at en høy pris på RF-7 III er en riktig pris.

    Kanskje Akustisk Bureau skulle ha startet opp igjen og presset litt priser?
    Er vel ikke akkurat en gjengs oppfatning tror jeg, at siden Heritage er dyrt så er det riktig at RF7 III også er dyre. Heritage og Reference er jo så forskjellige at de like gjerne kunne vært fra forskjellige produsenter.
     

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Interessant, etter at mono tok over som importør for Klipsch ble det klaget ganske høylydt her på forumet over prisstigningen på klipsch generelt og Heritage spesielt. Nå brukes prisene på Heritage som sannhetsvitne for at en høy pris på RF-7 III er en riktig pris.

    Kanskje Akustisk Bureau skulle ha startet opp igjen og presset litt priser?
    Tror nok ikke Klipsch har sluppet unna dette de siste årene heller:
    USD
    Dollar.jpg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.334
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    De har samme pris i USA som forte 3... så 50 til 55 blir vel mer rett.. det ligger de på avhengig av finish..
    Forte 3 får du kjøpt for 35K hos Stereofil
    Ja de kjører tilbud, orginal pris 49990.

    Interessant, etter at mono tok over som importør for Klipsch ble det klaget ganske høylydt her på forumet over prisstigningen på klipsch generelt og Heritage spesielt. Nå brukes prisene på Heritage som sannhetsvitne for at en høy pris på RF-7 III er en riktig pris.

    Kanskje Akustisk Bureau skulle ha startet opp igjen og presset litt priser?
    Ingenting brukes vel som sannhetsvitne annet enn at forte 3 og rf7 mk3 har samme pris i dollar på klipsch sine hjemmesider ved online bestilling.
    Ergo vil vel samme dollarpris med samme kalkyle hos mono gi samme norsk pris.

    Prisstigningen er vel for det meste skyld i sterk dollar å en svak kronasj.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.334
    Antall liker
    9.175
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    3600$ for et par forte 3 på amazon nå.. ca 30.000kr. Legg til mva og va 30% fortjeneste.. ca 49.000kr..
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.147
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    3600$ for et par forte 3 på amazon nå.. ca 30.000kr. Legg til mva og va 30% fortjeneste.. ca 49.000kr..
    Hvor sannsynlig er det at mono handler på amazon?

    Kan vel gå ut ifra at de handler fra Klipsch til innkjøpspris og slipper dermed også unna amerikansk "sales tax"?
     

    superclementz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2013
    Innlegg
    249
    Antall liker
    61
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    De har samme pris i USA som forte 3... så 50 til 55 blir vel mer rett.. det ligger de på avhengig av finish..
    Forte 3 får du kjøpt for 35K hos Stereofil
    Ja de kjører tilbud, orginal pris 49990.

    Interessant, etter at mono tok over som importør for Klipsch ble det klaget ganske høylydt her på forumet over prisstigningen på klipsch generelt og Heritage spesielt. Nå brukes prisene på Heritage som sannhetsvitne for at en høy pris på RF-7 III er en riktig pris.

    Kanskje Akustisk Bureau skulle ha startet opp igjen og presset litt priser?
    Ingenting brukes vel som sannhetsvitne annet enn at forte 3 og rf7 mk3 har samme pris i dollar på klipsch sine hjemmesider ved online bestilling.
    Ergo vil vel samme dollarpris med samme kalkyle hos mono gi samme norsk pris.

    Prisstigningen er vel for det meste skyld i sterk dollar å en svak kronasj.
    Når det gjelder pris så ligger det vel en logistikkdel og frakt inn og ut i kalkylen samt lønn i Norge kontra USA. Ikke at en ikke vet å regne påslag i Norge. Til sammenlikning så har jeg sett bedre tilbud på RP-serien i Sverige enn hva jeg har i Norge så langt. Vet ikke om dette gjelder øvrig produktspekter.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Naim Supernait 2 på Rf-63? detta med ekstra strømforsyning er det noe man må ha eller funker den bra uten og gjelder det på supernait 2?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    11.243
    Torget vurderinger
    2
    Naim Supernait 2 på Rf-63? detta med ekstra strømforsyning er det noe man må ha eller funker den bra uten og gjelder det på supernait 2?
    SuperNait er svært vellykket på RF-63, virkelig en heldig kombinasjon. Fungerer flott uten ekstra strømforsyning, fungerer enda bedre med. Klart mer styring nedover med ekstra strømforsyning, dette til tross for at nevnte strømforsyning kun forer forforsterkerdelen, forstå det den som kan.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Naim Supernait 2 på Rf-63? detta med ekstra strømforsyning er det noe man må ha eller funker den bra uten og gjelder det på supernait 2?
    SuperNait er svært vellykket på RF-63, virkelig en heldig kombinasjon. Fungerer flott uten ekstra strømforsyning, fungerer enda bedre med. Klart mer styring nedover med ekstra strømforsyning, dette til tross for at nevnte strømforsyning kun forer forforsterkerdelen, forstå det den som kan.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Mulig jeg får til å bytte til meg en supernait 2 :) får se hva det blir til :) mest lyst på Mcintosh igrunn.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Ble å beholde H360, er igrunn veldig fornøyd :) lurer på å teste litt nye kabler 😊
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    2.054
    Torget vurderinger
    8
    McIntosh er sykt oppskrytt etter min mening.
    Det som er flott med den og nyere Hegel er den sorte bakgrunn og absolutt null sus/støy
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn