Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De som ikke ville ha kraftspenn over Hardangerfjorden var pussig nok veldig for Hardangerbrua.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    De som ikke ville ha kraftspenn over Hardangerfjorden var pussig nok veldig for Hardangerbrua.
    Mange var vel også for å plassere den lenger ut i favorittfjorden til weld :cool: slik at det hadde vært mer fornuft over det hele.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Her er det mye NIMBY.
    En kompis av meg i kraftbransjen påpekte at den for tiden teoretiske muligheten ville være å godta svært mye dårligere lønnsomhet ved å legge vindturbiner til steder hvor det, basert på noe, minimerer sjenansen ved å sette de opp. Siden produksjonen til en vindturbin er proporsjonal med vindhastigheten i tredje potens er det rimelig sentralt at det blåser passe mye så ofte som mulig og da må de i utgangspunktet legges til steder hvor det faktisk blåser en del og da er man fort på kysten og/eller oppe i høyden. Man kunne - i teorien - sette opp vindturbiner midt i Nordmarka i Oslofor å la dette gå ut over oslofolk men det er ikke et særlig egnet sted til dette pga mangel på vind.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja plasseringen av den broen er et tragisk kompromiss. Det ble til og med argumentert med verdien av et felles arbeidsmarked mellom Voss og Kinsarvik.... Med opprusting av veien over Haukeli hadde vi med en plassering lenger ute hatt to relativt effektive og vintersikre ruter fra øst til Vest hvorav den ene hadde hatt god tilknytning til Sunnhordland og Telemark, i stedet for Hardangervidda, som verken er særlig vintersikker eller tilbyr veldig mye ekstra ift Filefjell og/eller Hemsedal. Penger i dass heter det.

    Men grei å ha på sommerstid for oss i Bergen er den, når vi trenger litt variasjon fra de endeløse tunnelene mellom Voss og Lærdal.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ja plasseringen av den broen er et tragisk kompromiss. Det ble til og med argumentert med verdien av et felles arbeidsmarked mellom Voss og Kinsarvik.... Med opprusting av veien over Haukeli hadde vi med en plassering lenger ute hatt to relativt effektive og vintersikre ruter fra øst til Vest hvorav den ene hadde hatt god tilknytning til Sunnhordland og Telemark, i stedet for Hardangervidda, som verken er særlig vintersikker eller tilbyr veldig mye ekstra ift Filefjell og/eller Hemsedal. Penger i dass heter det.

    Men grei å ha på sommerstid for oss i Bergen er den, når vi trenger litt variasjon fra de endeløse tunnelene mellom Voss og Lærdal.
    Ja men det er vel krefter som vil stenge Rv 7 over vidda permanent grunnet reinsdyra, skjer det så blir det rolige dager over brua.
    Men enig, hadde den vært en forlengelse av Folgefonna tunnelen f.eks. så hadde vært mer fornuft i det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Veien mellom Kinsarvik og brua har opp til 2 timer kø i turistsesongen så her må det spyttes inn ytterligere milliarder om brua skal ha særlig verdi for andre enn bergenske hytteeiere på Maurset, dersom dette blir tilfelle. Men skrapesyken har vel løst det problemet inn til videre..
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Minst 50 havørn på Bleiksøya. Lokalbefolkningen er forbannet, bestanden av lundefugl og krykkje er alvorlig truet....

    Verden er sjeldent svart/hvitt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Minst 50 havørn på Bleiksøya. Lokalbefolkningen er forbannet, bestanden av lundefugl og krykkje er alvorlig truet....

    Verden er sjeldent svart/hvitt.
    At lundefuglbestanden er truet, har minst like mye med menneskelig aktivitet (overfiske) å gjøre, som det har med hele verdens ørnebestand.
    Dessuten skiller ikke vindmøllene på fuglearter når de slår til.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Klar over det. Nyansene ble for så vidt borte i mitt innlegg om nyanser, selv om poenget var at en sak som regel har særdeles mange sider....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Det ramler faktisk nesten ingen ting inn. Oljefondet er knapt nok tilført penger på flere år. Det er avkastning og kronesvekkelse som gjør at verdien øker, ikke tilført kapital.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det ramler faktisk nesten ingen ting inn. Oljefondet er knapt nok tilført penger på flere år. Det er avkastning og kronesvekkelse som gjør at verdien øker, ikke tilført kapital.
    Da har du nok godt deg litt blind i tallene her - 54 Milliarder så langt i år er fortsatt ganske mye penger. Og dette er jo ikke hele oljeinnttekene - dette er bare SDØE - i tillegg kommer skatteinntekter og evenutelt ubytte fra Equinor.

    Fiskeri skaper 22,7 MRD pr år.

    Statkraft - Europes største produsent av fornybar energi leverte 3,7 MRD.


    Dette er så latterlig mye penger at det er vanskelig å forstå hvor mye det er .

    Bare Johan Sverdrup alene leverer vel godt over 10 millioner i statskasse hver time.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Oljefondet er totalt tilført ca 3000 milliarder NOK. Nesten alt dette ligger flere år bak i de tid. De siste årene er det knapt tilført noe.

    men du har rett i at jeg har sett meg blind på tallene, de siste årene er det faktisk mindre enn ingen ting. Toppen var i 2015 deretter er det netto tatt ut midler.
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Oljefondet er totalt tilført ca 3000 milliarder NOK. Nesten alt dette ligger flere år bak i de tid. De siste årene er det knapt tilført noe.

    men du har rett i at jeg har sett meg blind på tallene, de siste årene er det faktisk mindre enn ingen ting. Toppen var i 2015 deretter er det netto tatt ut midler.
    Artikkelen handlet vel ikke om oljefondet, men om inntekter til staten fra en svært lønnsom sektor.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Artikkelen handlet vel ikke om oljefondet, men om inntekter til staten fra en svært lønnsom sektor.
    Overskriften var hvor mye som er tilført oljefondet. Svaret på det er, siden 2015, mindre enn ingen ting som vist i figuren over. At artikkelen handler om noe annet enn hva overskriften sier må du nesten ta opp med E24, jeg har lest den nå, hadde ikke lest den i sted. Selvsagt tjener staten penger på olje- og gass, men oljefondet får altså ikke tilført noe av det lengre.

    En annen måte å se det på er at underskuddet på statsbudsjettet er større enn inntektene fra olje- og gassvirksomheten og det har det vært siden 2016. Rent anekdotisk er det overraskende få som vet at oljefondet ikke lengre tilføres friske midler. Verdien har økt mye, men det er altså grunnet avkastning og svekkelse av den norske pesetasen (siden alt av investeringer er i fremmed valuta). Ikke fordi det er tilført mer penger fra overskuddet fra olje- og gassvirksomheten.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette vet du jo, men det er jo slik at overskuddet fra blant annet Petoro går rett inn i oljefondet. Artikkelen handler om lønnsomheten til Petoro - som igjen handler om lønnsomheten til oljesektoren.

    Dette er klimatråden, og de fleste fornybarprosjekter er knapt lønnsomme - de kan være lønnsomme for eierne fordi strøm/utbygging er subsidiert. Jeg synes det er relevant at Petoro sin andel av oljeinntektene langt overstiger 10 gangen til Statkraft sitt bidrag.

    At (avkastningen) til Oljefondet er Norges mest innbringende næring er en annen diskusjon.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Bit for bit viser det seg nå hva klimaet kan komme til å bety framover.
    Tørkeperioder
    Voldsomme varmebølger
    Skogbranner
    Ekstreme flomhendelser
    Voldsomme værfenomen
    og masse annet

    Og resutaltet ser vi til jul
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Helt greit. Kjøper ikke julegaver uansett, annet enn til meg selv - og jeg har alltid god tid.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Stemmer. Dessuten er huset bygd på grunnfjell, litt oppe i en skråning og regner hverken bort eller oversvømmes med det første. Det kan bli fuktig å komme seg til Kiwi, men jeg kan jo kjøpe gummistøvler - som ikke kommer fra Kina, hvis slikt finnes.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hjelper ikke med grunnfjell og gummistøvler her.
    8a718d98-91cb-4aff-a1ff-468c3fd80793.jpeg

    Kan det være noe vesentlig de ikke har forstått om effektene av klimaendringer lokalt og regionalt?

    – Jeg tror jeg snakker på vegne av mange klimaforskere hvis jeg sier at vi er litt sjokkert over det vi ser, sa Chris Rapley nylig til Financial Times.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Bit for bit viser det seg nå hva klimaet kan komme til å bety framover.
    Tørkeperioder
    Voldsomme varmebølger
    Skogbranner
    Ekstreme flomhendelser
    Voldsomme værfenomen
    og masse annet

    Og resutaltet ser vi til jul
    😂😂😂 du kødder nå ikke sant 😂😂😂
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Vi får vel ikke så mye tydeligere beskjed.

    Men bryr vi oss? Gidder menneskene legge så mye som to pinner i kors for å lage en "vaksine" mot våre egne miljøødeleggelser når de sender enorme folkemengder på flukt, og når det dreper flere enn verdens pandemier?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    😂😂😂 du kødder nå ikke sant 😂😂😂
    Jo, jeg kødder litt. At det blir litt vanskeligere å få tak i juggel til jul, bryr meg vel ikke mest i verden. Så akkurat der brukte jeg litt lett ironi.
    Men det resterende var vel lite å le av.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Vi vet alle hvem som personlig har skylda...

    – Det har Erna Solberg som statsminister et personlig ansvar for, mener Lan Marie Berg i Miljøpartiet de Grønne (MDG).


    ...og ikke minst hvem som kan ordne opp.

     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Vi vet alle hvem som personlig har skylda...

    – Det har Erna Solberg som statsminister et personlig ansvar for, mener Lan Marie Berg i Miljøpartiet de Grønne (MDG).


    ...og ikke minst hvem som kan ordne opp.

    Thunberg og Lan 😂😂😂 Her klages det på Usa så bor vi selv i molbo land
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Thunberg og Lan 😂😂😂 Her klages det på Usa så bor vi selv i molbo land
    Dersom vi har et stort nok antall tullinger som ikke forstår alvoret i situasjonen, kan vel også vi tituleres som et "molboland". Men heldigvis er det et lite fåtall som ikke har skjønt nok til å se hva som er i ferd med å skje, så vi er langt unna USA, takk og pris.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Tror de aller fleste i Norge forstår alvoret men har ulikt syn på veien videre her i Norge
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Tror de aller fleste i Norge forstår alvoret men har ulikt syn på veien videre her i Norge
    Og det er vel fair.
    Men selv provoseres jeg av at politikerne sier at nå er krisen et faktum, men vi skal fortsatt lete etter olje. Pinlig og dumt, sånn jeg ser det. Det må med gassen i bunn utvikles og bygges ut såpass med fornybart, at energiprisene faller så mye at olje gir liten og ingen fornuft.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Å gi store økonomiske incentiver for å få Shell, Equinor m.fl. til å lete etter olje som ev. kommer på markedet om 10-20 år er fullstendig galskap. Flere store europeiske land sier nå at de skal bruke alle ressurser og virkemidler for å vri forbruket av olje og gass over til fornybart i løpet av de neste 10 årene. Ting skjer, og det raskt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn