Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Et lukket system tilføres varme, etter at man setter et lokk på kjelen. Hva skjer da, tro?
    Blir tøft å leve i og med, men blir også tøft for dem som har gjort sitt for å utsette nødvendig innsats så lenge som mulig, og som fortsatt kjemper på.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Kul

    KoalaLifter is a disruptive self-climbing system that uses the strength of the wind turbine tower as support to climb up the turbine. KoalaLifter key invention is the way it embraces the tower with expandable collars. This makes KoalaLifter suitable for any wind turbine model of any height. It is able to perform major correctives or even the turbine erection without any need of high tonnage cranes.


    KoalaLifter - Wind Craneless Systems

    KL-N30 - YouTube

    KL-N30 First Commercial Product - YouTube

    Mye teknologiutvikling!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et lukket system tilføres varme, etter at man setter et lokk på kjelen. Hva skjer da, tro?
    Blir tøft å leve i og med, men blir også tøft for dem som har gjort sitt for å utsette nødvendig innsats så lenge som mulig, og som fortsatt kjemper på.
    Neida. Hvis man ser nøye etter på kartet greier man å finne en flekk utenfor Newfoundland hvor temperaturen har gått ned. Så man henter ut en tidsserie derfra, påstår at det beviser ugjendrivelig at temperaturen i havet er på vei ned, at forskerne lyver og at istiden snart vil komme, og skrur høyttaleren til 11 mens man brøler om HOAX! Problem solved. Innkasser sjekken fra Exxon, og repeat.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Hei alle klimadotter, når kommer kuldeomslaget dere har lovet - og veddet penger på - siden sent 1990-tall?


    We’re only halfway through 2023 and so many climate records are being broken, some scientists are sounding the alarm, fearing it could be a sign of a planet warming much more rapidly than expected.

    In a widely shared tweet, Brian McNoldy, senior research associate at the University of Miami Rosenstiel School of Marine, Atmospheric and Earth Science, called rising ocean and air temperatures “totally bonkers.”

    He added, “people who look at this stuff routinely can’t believe their eyes. Something very weird is happening.”


     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Høytrykkene står i kø og det meldes tørt ut juli.
    Førsteslåtten i år er nå inne og rapportene er "halv avling" i forhold til et normalår. Med fortsatt tørke ut juli betyr det at det igjen blir kø av bølinger som sendes til slakteriene.
    I Dagsnytt 18 var dette første innslag, og en interessant opplysning kom på bordet. Småbøndene er minst sårbare, fordi de har mindre gjeld og kan stå i det. De store brukene er dypt forgjeldet og må betjene gjelden. Marginene er små og et år som 2018, eller kanskje 2023, betyr kroken på døren for mange.
    Solberg i Bonde og Småbrukarlaget kunne også fortelle at i Ukraina er det nå de små brukene som brødfør befolkningen, noe jeg også har lest om andre steder. De enorme brukene benytter maskineri som krever vedlikehold, reservedeler og oppgraderinger som simpelthen ikke er tilgjengelige i krigstid -- i tillegg har de også gjort seg avhengige av pålitelige forsyninger av eksterne innsatsmidler som det også er knapphet på. De små brukene arbeider mer i pakt med tilgjengelige ressurser og er motstandsdyktige mot slike variasjoner eller svikt i forsyningslinjene.

    I 2018 kom mange bønder i bet fordi de ventet for lenge med å sende bølingene til slakt. For mange kunne det ta seks måneder før slakteribilen svingte inn oå tunet for å hente dyr. Og i mellomtiden måtte de holde dyrene i live med knappe ressurser, eller med innkjøpte som ble rådyre. Dette ble også nevnt i Dagsnytt 18: pga fôrkrisen har prisen på grovfôr skutt i været, noe som betyr at bønder som har slikt vil få høyere skatt.

    Sandra Borch hadde ikke mye konkret å melde.

    Første innslag:

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Oljeselskap bør ikke drive med havvind. Det skorter på motivasjonen, trur eg. (BP og EquinoStatoil roter i USA).


    Kontrasten er voldsom fra da Equinor startet å investere i fornybar energi. Selskapet kom seg inn i prosjekter på et tidlig stadium. Så steg verdien i takt med økte subsidier fra myndigheter som vil fremme det grønne skiftet.

    Equinor kunne selge seg ned og bokføre store gevinster. Selskapet fikk inn nye partnere, som både bidro til å redusere risikoen og få ned kapitalbehovet. Én av disse viktige partnerne er britiske BP, som kjøpte seg inn i vindprosjektene til Equinor utenfor den amerikanske delstaten New York.

    Prosjektene er Empire Wind 1, Empire Wind 2 og Beacon Wind 1. Til sammen har disse tre vindparkene en kapasitet på 3,3 gigawatt (GW). Det tilsvarer litt over en tiendedel av den planlagte utbyggingen av havvind i Norge.

    På rekordtid er de tre ulike vindparkene gått fra å være potensielt lønnsomme prestisjeprosjekter til å bli potensielt tre ulønnsomme kriseprosjekter. For nå har de to partnerne Equinor og BP bedt om å få reforhandlet avtalene med delstatsmyndighetene. Hvis ikke subsidiene økes, er det en høy risiko for at utbyggingene enten må utsettes eller i verste fall skrinlegges.

    Hva er det som har snudd opp ned på kalkylene til Equinor og BP?

    Det er enkelt sagt tre ting som kan forklare hvorfor det er blitt krise for prosjektene:

    • Inflasjon
    • Rente
    • Tidsbruk
    Det er ikke bare norske husholdninger som merker at kjøpekraften svekkes. Inflasjonen har økt voldsomt på en rekke områder, også for innsatsvarene som brukes i energiprosjekter. I søknaden til The Public Service Commission i delstaten New York har Equinor og BP lagt ved en graf som viser prisutviklingen på elektriske transformatorer.

    Ser man på historikken til denne indeksen tilbake fra starten i 1967, er det lett å se at de siste årene har vært ekstraordinære. Fra juni 2020 til mai år steg produsentprisene på varegruppen med hele 65,4 prosent.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Lenge før renter, inflasjon & sånn ble sentrale tema så påpekte Equinor at lønnsomheten i alt mulig grønt begynte å bli heller laber da det var altfor mange investorer som sprang etter altfor få prosjekter og avkastningen ble deretter. De hadde allerede da store problemer med å finne noe fornuftig å investere i for den "grønne" delen av selskapet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Lenge før renter, inflasjon & sånn ble sentrale tema så påpekte Equinor at lønnsomheten i alt mulig grønt begynte å bli heller laber da det var altfor mange investorer som sprang etter altfor få prosjekter og avkastningen ble deretter. De hadde allerede da store problemer med å finne noe fornuftig å investere i for den "grønne" delen av selskapet.
    Problemet er at man ønsker å løse en krisesituasjon med "dulting" og grønn vekst, som om nederlenderne satset på at noen frivillig skulle bygge og vedlikeholde dikene de har. (30.000 kilometer i alt). Slikt er en total fellesoppgave som krever ekstraordinære virkemidler og budsjetter, der vekst og overskudd ikke er første pri.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    «Og vannet steg, og vannet steg …»
    Det gjør det jo, og det vil etterhvert bli et kjempeproblem, men det er også et av de "argumentene" man av og til møter fra "klimarealistene". Type "forskerne sa at Oslo ville ligge under vann og æ bæ".

    Kanskje man ikke var tydelig nok på at den prosessen vil ta sin tid, noen hundre år, men er nådeløs og uigjenkallelig. Grønlandsisen er et "lost case" og vil vel gi en meter eller så i løpet av et par hundre år. Om vi kommer så langt at hele Antarktis smelter er det 50-60 meter havstigning, men over en periode på et par tusen år eller så. Det blir et seriøst problem lenge før det.

    1687284169110.png

    In 2018, it was estimated that for every 5 years CO2 emissions are allowed to increase before finally peaking, the median 2300 SLR increases by the median of 20 cm (8 in), with a 5% likelihood of 1 m (3+1⁄2 ft) increase due to the same. The same estimate found that if the temperature stabilized below 2 °C (3.6 °F), 2300 sea level rise would still exceed 1.5 m (5 ft), while the early net zero and slowly falling temperatures could limit it to 70–120 cm (27+1⁄2–47 in).[53]
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Det gjør det jo, og det vil etterhvert bli et kjempeproblem, men det er også et av de "argumentene" man av og til møter fra "klimarealistene". Type "forskerne sa at Oslo ville ligge under vann og æ bæ".

    Kanskje man ikke var tydelig nok på at den prosessen vil ta sin tid, noen hundre år, men er nådeløs og uigjenkallelig. Grønlandsisen er et "lost case" og vil vel gi en meter eller så i løpet av et par hundre år. Om vi kommer så langt at hele Antarktis smelter er det 50-60 meter havstigning, men over en periode på et par tusen år eller så. Det blir et seriøst problem lenge før det.

    Vis vedlegget 929384

    Jeg har holdt noen foredrag om klimaendringene som er på gang og hva de betyr for oss. Men det er utrolig vanskelig å få folk til forstå hvilke krefter vi har utløst.

    Pleide en stund å åpne med:

    "Forestill deg at det henger en tung jernkule i en vaier, midt i rommet, festet i taket langt der oppe. Nå trekker jeg den med meg til kanten av rommet. Se for dere at kulen er i ansiktshøyde med meg (jeg holder hendene et stykke fra hverandre, i nettopp ansiktshøyde, for å hjelpe på bildet).

    Nå slipper jeg kulen. Den farer mot midten av rommet og forbi, til motsatt ytterkant. Der stanser den et kort øyeblikk, før tyngdekraften fører den tilbake mot meg. Men jeg er helt trygg. Fysikkens lover sikrer at kulen ikke smadrer ansiktet mitt, så jeg kan bli stående her jeg står, uten å behøve frykte for at det skjer.

    Kulen stanser rett foran ansiktet mitt, henger der et øyeblikk, og svinger så tilbake.

    Nå gjentar vi eksperimentet. Denne gangen slipper jeg ikke kulen, jeg gir den et hardt dytt. Nå farer den igjen gjennom rommet og til ytterkant, og stanser påny som i sted, et øyeblikk, før den kommer tilbake mot meg.

    Jeg er dum om jeg blir stående. Det er garantert at kulen vil smadre ansiktet mitt.

    Dette er klimaendringene. Vi har skubbet til klodens systemer, tilført dem ny energi og nå er rekylen på vei mot oss. Og for å gjøre det enda mer uvisst, kraften vi har tilført er én ting, men Naturen er i gang med å slippe løs enda flere krefter, som også skubber på kulen mens den er på vei tilbake mot meg. Dette er omslagskrefter - også kalt vippepunkt - at vi utløser hendelser i naturens kretsløp som vi ikke er herre over, men vil bli underkastet."

    Og slik er det.

    Det kommer til å bli brutalt. Og vi vil bli smadret.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hjelper den mot smadring?

    Uten at jeg har hørt/lest dette - så vil jeg anta at noe av trikset er at man skal preppe - litt artig at løsningen på matvare/ressursmangel i dag er at de ressurssterke skal kjøpe opp store lager av mat, verktøy og andre livsnødvendige ting for å ha i beredskap til seg selv.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Krisemaksimering fører ikke til noe bra. Det som gjelder nå er å tilpasse samfunnet til en litt anderledes hverdag. På østlandet har vi fortsatt landheving og det ser ut til at vi slipper de største problemene. Den store utfordringen globalt vil være flyktninger i milliontall.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Joda, Asbjørn, men det har vært varmt før, de dyrket hvete på Grønland, CO2 er plantemat og det blir snart istid.

    Jeg undrer selv på omslaget i opinionen som vil komme, når løgnerne og tvilerne innser hva de har vært med på.
    Og regner med at han får rett, den tyske klimaforskeren jeg møtte, som sa at de kom til å få kritikken, fordi de ikke hadde vært dyktigere til å varsle.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes mange slike røde kurver nå. Nordsjøen og Nord-Atlanteren er veldig rød. Det vannet kommer nordover mot torskefeltene, Svalbard og havisen i Arktis.
    På den andre siden av dammen er det også seriøst varmt i sørvest.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes mange slike røde kurver nå. Nordsjøen og Nord-Atlanteren er veldig rød. Det vannet kommer nordover mot torskefeltene, Svalbard og havisen i Arktis.
    På den andre siden av dammen er det også seriøst varmt i sørvest.
    Ja, men lederen av INP "anser det ikke som bevist at klimaendringene er menneskapte" og folk i "oljå" flokker til partiet hans. Vi må passe på så vi ikke handler overilet og retter baker for smed, her. Kanskje er det bare noe forbipasserende og alt er tilbake ved det normale, uten at vi behøver å gjøre annet enn å peise på med produksjon av olje, kull og gass.

    "Industri- og næringspartiet (INP) er ikke et klimarealistisk, klimafornektende eller klimaskeptisk parti, like lite som det er et klimafokusert, klimahysterisk eller et klimafiksert parti.

    De fleste partiene på stortinget har latt seg polarisere av den opphetede klimadebatten. Debatten splitter opp debattanter og bruk av hersketeknikker er utbredt på alle sider. Noen mener klimaendringene er menneskeskapte og hevder at ved å slippe ut mindre CO2 vil man kunne stanse klimaendringene.

    Andre mener det ikke er mulig at det finnes noen menneskeskapte utslipp i en så stor mengde at det kan føre til klimaendringer. Andre hevder hardnakket at det er solens aktiviteter som gjør jorden noen grader varmere for tiden, kombinert med avskoging og opparbeidelse av større jordbruksarealer."


    Disse får plass på Stortinget ved neste valg til nasjonalforsamlingen, og godt er det. Fint med et korrektiv til alt hysteriet.

     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, noen mener at 2+2=4, mens andre mener at 2+2=8 og atter andre mener hardnakket at 2+2=17. Kan ikke vite hvem som har rett, må ikke forhaste oss med å ta stilling. Kanskje foreslå et kompromiss om at 2+2=10.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Ja, noen mener at 2+2=4, mens andre mener at 2+2=8 og atter andre mener hardnakket at 2+2=17. Kan ikke vite hvem som har rett, må ikke forhaste oss med å ta stilling. Kanskje foreslå et kompromiss om at 2+2=10.
    Ja, men lederen av INP "anser det ikke som bevist at klimaendringene er menneskapte" og folk i "oljå" flokker til partiet hans. Vi må passe på så vi ikke handler overilet og retter baker for smed, her. Kanskje er det bare noe forbipasserende og alt er tilbake ved det normale, uten at vi behøver å gjøre annet enn å peise på med produksjon av olje, kull og gass.

    "Industri- og næringspartiet (INP) er ikke et klimarealistisk, klimafornektende eller klimaskeptisk parti, like lite som det er et klimafokusert, klimahysterisk eller et klimafiksert parti.

    De fleste partiene på stortinget har latt seg polarisere av den opphetede klimadebatten. Debatten splitter opp debattanter og bruk av hersketeknikker er utbredt på alle sider. Noen mener klimaendringene er menneskeskapte og hevder at ved å slippe ut mindre CO2 vil man kunne stanse klimaendringene.

    Andre mener det ikke er mulig at det finnes noen menneskeskapte utslipp i en så stor mengde at det kan føre til klimaendringer. Andre hevder hardnakket at det er solens aktiviteter som gjør jorden noen grader varmere for tiden, kombinert med avskoging og opparbeidelse av større jordbruksarealer."


    Disse får plass på Stortinget ved neste valg til nasjonalforsamlingen, og godt er det. Fint med et korrektiv til alt hysteriet.

    Kjenner dessverre en som var i Norgesdemokratene og nå INP. En solid vitenskapsfornekter. Ser ut som det er mange av dem i det nye partiet.

    Jeg holder en knapp på 11000 "hysteriske" forskere. Kjenner en av de også - heldigvis.
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Hvor mye reindrift er det igjen på Fosen om 50 år tror dere?

    Vi ser en liknende utvikling på de tidligere lyngheiene rett ved der jeg vokste opp på Sørlandet. Vi kunne sitte ved en av vardetoppene og ha 360 grader fri sikt på 60-tallet. Nå har de hogget ned masse trær i retning mot havet for å ha utsyn den veien i hvert fall.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vi får trøste oss med at reinen blir erstattet med tilvekst av nye typer kakkerlakker, mygg, snegler, parasittormer, sopp og lignende hyggelige ting.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Men det er et paradoks at vindmøller (som er et viktig klimabidrag) evt ofres for en reindriftsnæring som er dømt pga klimaendringene.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Så lenge det er tilstrekkelig beiteland til 3-4 rein så ser jeg ikke for meg at eierne ser det på samme måte.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye reindrift er det igjen på Fosen om 50 år tror dere?

    Ikke godt å si, men på den andre siden av fjorden er det tett bjørkeskog der det var berg og lyng da jeg vokste opp. Har ikke tall for hånden for det distriktet spesielt, men tregrensen har gått langt høyere i lia.

     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    800
    Antall liker
    558
    Torget vurderinger
    2
    Hva er konsekvensene av disse røde jetstrømmene som sirkulerer på Twitter?

    Ventes det nå betydelig hopp i tempøkning sammenlignet med modeller det hittil har vært konsensus om?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva er konsekvensene av disse røde jetstrømmene som sirkulerer på Twitter?

    Ventes det nå betydelig hopp i tempøkning sammenlignet med modeller det hittil har vært konsensus om?
    Jeg tror ikke noen helt vet. Vi er ute i ukjent landskap. Det ser ut til at en del ting går enda fortere enn de meget utskjelte modellene tilsier. Konsekvensene er enda mer usikre.

    A major concern for the world’s ecosystems is the possibility of collapse, where landscapes and the societies they support change abruptly. Accelerating stress levels, increasing frequencies of extreme events and strengthening intersystem connections suggest that conventional modelling approaches based on incremental changes in a single stress may provide poor estimates of the impact of climate and human activities on ecosystems. We conduct experiments on four models that simulate abrupt changes in the Chilika lagoon fishery, the Easter Island community, forest dieback and lake water quality—representing ecosystems with a range of anthropogenic interactions. Collapses occur sooner under increasing levels of primary stress but additional stresses and/or the inclusion of noise in all four models bring the collapses substantially closer to today by ~38–81%. We discuss the implications for further research and the need for humanity to be vigilant for signs that ecosystems are degrading even more rapidly than previously thought.
    Men det man vet er at vi er på vei inn i en El Nino-periode som gjerne fører til høye temperaturer, etter en periode med motsatt fase, og at varmerekorder slås stort sett over hele planeten allerede før den er kommet ordentlig i gang. Samtidig med økende solaktivitet i 11-årssyklusen der. Det er en grunn til at temperaturkurven går sidelengs noen år mellom hvert drag oppover, og nå kommer formodentlig en bratt periode rundt den langsiktige trenden. Tilhengere av kort linjal mellom utvalgte punkter må gjerne prøve 2023-30 når vi kommer så langt. Bare å spenne fast sikkerhetsbeltene.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, sikkert bare naturlig variasjon, og snart kommer neste istid. Pytt, pytt, ja.
    However, when stresses can no longer be absorbed, the ecosystem abruptly passes a point of no return – the tipping point – and collapses. In Chilika, this might occur when fishers increase the catch of juvenile fish during shortages, which further undermines the renewal of the fish stock.

    We used the software to model more than 70,000 different simulations. Across all four models, the combinations of stress and extreme events brought forward the date of a predicted tipping point by between 30% and 80%.

    This means an ecosystem predicted to collapse in the 2090s owing to the creeping rise of a single source of stress, such as global temperatures, could, in a worst-case scenario, collapse in the 2030s once we factor in other issues like extreme rainfall, pollution, or a sudden spike in natural resource use.

    Importantly, around 15% of ecosystem collapses in our simulations occurred as a result of new stresses or extreme events, while the main stress was kept constant. In other words, even if we believe we are managing ecosystems sustainably by keeping the main stress levels constant – for example, by regulating fish catches – we had better keep an eye out for new stresses and extreme events.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn