awe
Hi-Fi freak
Når en setter seg ned foran velpreparert lydutstyr - uten tidsnød eller andre presserende behov - hva gjør en da?
1. Følger innfallsmetoden.
2. Setter opp en spilleplan.
Erfaringsmessig kaster alternativ to mer av seg. Ikke fordi jeg er pedant eller fikk for mye pottetrening for tidlig, men fordi det samler tankene, skjerper konsentrasjonen og tar meg lengre inn i noe. Vanligvis er disse to prinsippene produktive:
1. En tematisk ramme.
2. Musikkstykkene bør passe sammen på et eller annet vis.
Dagens idè her til gards meldte seg i engelsk språkdrakt: "The sense of occasion", og spilleplanen ble seende slik ut:
1. Mozart: KV 421, Hagen (DG)
2. Beethoven: Symfoni nr. 1, Mazur/Gewandhaus (Philips, vinyl)
3. Beethoven: Symfoni nr.1, Maazel/Cleveland (CBS, vinyl)
4. Beethoven: Symfoni nr. 1, Bernstein/VPO (DG, vinyl)
5. Stravinskij: Det symfoniske diktet "Nattergalens sang", Ansermet/SR (Decca, vinyl).
Stimulerende saker. Hver og en gjør vel så godt han kan på sitt lille vis. Kanskje det finnes annen god erfaring der ute?
1. Følger innfallsmetoden.
2. Setter opp en spilleplan.
Erfaringsmessig kaster alternativ to mer av seg. Ikke fordi jeg er pedant eller fikk for mye pottetrening for tidlig, men fordi det samler tankene, skjerper konsentrasjonen og tar meg lengre inn i noe. Vanligvis er disse to prinsippene produktive:
1. En tematisk ramme.
2. Musikkstykkene bør passe sammen på et eller annet vis.
Dagens idè her til gards meldte seg i engelsk språkdrakt: "The sense of occasion", og spilleplanen ble seende slik ut:
1. Mozart: KV 421, Hagen (DG)
2. Beethoven: Symfoni nr. 1, Mazur/Gewandhaus (Philips, vinyl)
3. Beethoven: Symfoni nr.1, Maazel/Cleveland (CBS, vinyl)
4. Beethoven: Symfoni nr. 1, Bernstein/VPO (DG, vinyl)
5. Stravinskij: Det symfoniske diktet "Nattergalens sang", Ansermet/SR (Decca, vinyl).
Stimulerende saker. Hver og en gjør vel så godt han kan på sitt lille vis. Kanskje det finnes annen god erfaring der ute?