Klassisk meny

N

nb

Gjest
Artig å se at det er flere som setter pris på Gulda/Wien/Abaddo i d-moll. Jeg liker godt den selv, jeg vet ikke hva, det er noe med dramaet. At Wienfilharmonien delvis er skyld i det faktum at jeg liker denne innspillingen skal ikke utelukkes.

For de som plukker opp tips (noe man absolutt bør gjøre i tråder som denne). Kjøp Mozarts Requiem med Wienfilharmonien under Karl Böhm på DG. Det er en del man kan utsette på denne stort sett utmerkede innspillingen, men orkesteriet i introen er verdt prisen på CDen alene. I alle fall for meg.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Wiener Philharmoniker er et helt fantastisk orkester. Det kanskje mest utrolige ved dem er orkesterkulturen. Alle orkestre varierer i kvalitet over tid, avhengig av samarbeid med bestemte dirigenter, generasjoner av medlemmer, osv. WP later til å være det ene orkesteret som er nesten uavhengige av slike variabler. De har ingen fast dirigent, men et indre råd som fatter alle avgjørelser av betydning. Å være "Vorstand" er ikke til å kimse av. De er konservative voktere av tradisjon og kvalitet. De spør, dirigentene svarer. Ikke engang Toscanini klarte å skjelle, skrike eller furte seg til noe annet enn det orkesteret fant passende.

Den kanskje fornøyeligste historien jeg har kommet over, kom fra barytonen Boje Skovhus. Han skulle på et døgns varsel synge tittelrollen i "Don Giovanni". Maestro Muti svingte taktstokken. På grunn av dirigentens valg av tempo og frasering, ble han mer og mer urolig for om pusten ville holde, men sa ikke noe. I en pause i prøvene kom konsertmesteren bort til ham og sa at han ikke trengte å bekymre seg."Vi vil sørge for å spille slik at du får tid til å puste. Når vi hører at du lyder anstrengt, gir vi deg litt ekstra rom." Skovhus: "Men hva med dirigenten?" Konsertmesteren: "Det er vi som spiller." Under fremførelsen ble det akkurat slik. Orkesteret lyttet og hjalp ham gjennom de mange utfordringene i Mozarts mesterverk.

Denne evnen til å lytte og tilpasse tempo, balanse, frasering og dynamikk gjør WP til verdens største kammerorkester. Vi får kraften, bredden og klangfarvene fra et stort, romantisk orkester og nyansene, elastisiteten og gjennomsiktigheten til et kammerensemble.

Jeg tror det er nettopp disse kvalitetene som får det beste frem i både sangere, instrumentalister og dirigenter. Jeg tror også at det er det orkesteret som er minst avhengig av en dirigent - i tradisjonell forstand av ordet. I Wien blir han like mye en medmusiker som en autoritær leder.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Til dere som lytter til Michelangeli for tiden: Chopins ballade i g-moll er et pianistisk høydepunkt gjennom tidene. Faller du for den, er Pollinis innspilling av alle de fire balladene det neste naturlige valg. På DG, naturligvis, og med strålende lyd. En virkelig test for lydutstyret, faktisk, på grunn av stor dynamikk og komplekse klanger - ikke minst i den veldige, skjebnesvangre fjerde. Skulle noen være i tvil, dette er absolutt ikke salongmusikk slik Michelangelis fremste elev spiller det.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
De er konservative voktere av tradisjon og kvalitet.
Konservative er de, orkesterets holdning til kvinner stammer definitivt fra 1800-tallet. Kvinnelige harpister må de bruke av mangel på mannlige alternativer, disse hentes utenfra på frilansbasis og kles opp for å ligne på menn, og får heller ikke være med på fotografier. At orkesteret skal ha noen enestående kvalitet er også pompøst bull.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Konservative er de, orkesterets holdning til kvinner stammer definitivt fra 1800-tallet. Kvinnelige harpister må de bruke av mangel på mannlige alternativer, disse hentes utenfra på frilansbasis og kles opp for å ligne på menn, og får heller ikke være med på fotografier. At orkesteret skal ha noen enestående kvalitet er også pompøst bull.
Rent bortsett fra ditt sterke engasjement for kvinnesaken, hva er det du bygger ditt utsagn om WPs kvaliteter på?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
VPO har brukt nettopp opprettholdelsen av orkesterkulturen som grunnlag for å begrense tilgangen kvinner har til å søke posisjoner (det finnes en artikkel på weben, som jeg har linket til en gang tidligere, som tar for seg skjebnen til hvert eneste kvinnelige orkestermedlem som har vært innom VPO). De eldre herrene som styrer orkesteret oppfører seg som smågutter som er redd for jentelus. I sannhet en utrolig orkesterkultur på 2000-tallet - en slik organisasjon er det vanskelig å ta på alvor! Spesielt når det finnes så mange utmerkede erstatninger som kan svare til ethvert behov.

Min påstand, som nødvendingvis må bli synsing er at minst en håndfull andre orkestre som har mange kvinnelige medlemmer rutinemessig opererer på samme nivå som VPO, f.eks. Royal Concertgebouw, Philadelphia eller Cleveland, og i tillegg finnes det mange orkestre som på en god dag kan spille like bra i gitt repertoar. Hvis VPO opphørte å eksistere i dag vet jeg ikke om jeg ville savne dem.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Uten at det med kvinnesak er noe hovedpoeng for meg i forbindelse med dette temaet, ville jeg rent prinsipielt anta at et medlemsstyrt orkester må ha anledning til å ansette hvem de vil. Det kan jo ikke være en alminnelig menneskerett å få spille i WP?

Flere av de dirigentene og solistene som har blitt invitert dit og har hatt et langvarig og tett samarbeid med wienerne, er/har vært profilerte og frittalende forkjempere for f. eks. humanistiske idealer eller sosialistisk ideologi. Neppe forenlig med det skremselsbilde av grumset konservatisme og grov intoleranse du antyder her. Det virker usannsynlig.

Til det jeg mener er hovedsaken, nemlig påstanden om at WP kan erstattes med flere andre orkestre (eller like godt forsvinne helt) i et gitt repertoar, må jeg nesten spørre - for å vite hva du snakker om: Hvilket repertoar og hvilke innspillinger er det du refererer til?
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg mener ikke at de skal tvinges til å ansette kvinner, men derimot at motarbeidelsen av kvinner negativt påvirker min, og mange andre sin, vurdering av kulturen i orkesteret, og da spesielt dømmekraften til de kunstneriske lederne. Så talentfulle, og likevel skjønner de ingenting. Kunstmusikk har alltid vært utpreget progressiv, så jeg finner det interessant at en av denne musikkens fremste eksponenter har anlagt en reaksjonær profil.

Til det jeg mener er hovedsaken, nemlig påstanden om at WP kan erstattes med flere andre orkestre (eller like godt forsvinne helt) i et gitt repertoar, må jeg nesten spørre - for å vite hva du snakker om: Hvilket repertoar og hvilke innspillinger er det du refererer til?
Dette spørsmålet kan umulig være oppriktig, selv for den argeste tilhenger av VPO er det åpenbart at de har begrensninger. Vi kan se bort fra alt de ikke spiller i det hele tatt, og velge Beethoven. Det burde la seg gjøre å bygge en meget habil samling av innspillinger uten VPO, med alt fra Fürtwangler/Berlin, Klemperer/Philharmonia, Karajan/Berlin, Szell/Cleveland, Harnoncourt, Gardiner, Norrington, Osmo Vanska/Minnesota, Barenboim/Berliner Staatskapelle ... listen er lang. Ok, ingen Kleiber eller Böhm, men jeg kan leve uten dem.
 
K

kbwh

Gjest
Nå får jeg lyst til å høre på deres Pastoralesymfoni med Böhm...
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Kanskje synspunktene omkring kvinnelige orkestermedlemmer er klargjorte med dette? Jeg har en følelse av det.

Så til WPs plass og eksistensberettigelse (!) i orkesterverdenen. Ved nærmere ettertanke tror jeg det blir et spill av tid og energi å drøfte disse spørsmålene også. Hvis en tar en titt på de navn, det repertoar og de innspillinger som er en del av WPs historie frem til i dag, vil en se at dette orkesteret utgjør en vesentlig del av tradisjonen innenfor det vi romslig kaller klassisk musikk. Det er et historisk faktum, ikke et spørsmål om personlig oppfatning.

Musikksmak, derimot, er et personlig anliggende. Der må det stå enhver fritt hva en velger å lytte til og å mene hva man vil.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
VPO har en sentral plass, men ikke en enestående plass, det er viktig å trekke frem her at det er ett av de beste orkestrene i verden, ikke DET beste, selv om det kan ha vært det på et gitt tidspunkt, og antagelig ikke på andre. Adressen i den vestlige musikkens hovedstad og tradisjonens glans lokker frem de helt store ordene (Arild Erikstad kunne nok fått mye ut av det temaet), men orkesterets verdi må bedømmes etter hvor det står i dagens musikkscene.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Nå er jeg tilbake fra hyttetur. Så da er vi fulltallige (eller fåtallige) igjen ;D
Godt å se at tråden lever!
Jeg suger til meg all infoen. En av de mest interessante trådene jeg har lest siden jeg begynte å henge på sentralen for et par år siden!
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Joda, kjoenik, her lever og blomstrer vi på vårt lille vis. Og det synes jeg godt vi kan holde på med en stund til. Interessen ser ikke dalende ut heller. Meld gjerne fra om inntrykk fra ABM-boksen etterhvert.
 
K

kbwh

Gjest
På menyen akkurat nå: Romansen i KV466. Michelangeli, selvfølgelig. Artig hvordan Graben sørger for at orkesteret ikke kommer i veien for vår mann.

Jeg forresten har lurt på om det var en leser av denne eller Novisetråden til kjoenik som prøvde å klore til seg ABM-boksen hos Aktiv Klassisk dagen før jeg kunne plukke den opp.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.807
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Men uff, gjorde ikke ABM Beethovens klaverkonsert #4? 1, 3, 5, men ingen 4-er! Kall meg romantiker, men overgangen mellom 2 og 3dje sats i #4 er for meg selve kjernen i tidlig LvB, og det hadde vært fryktelig fint å høre hr Michelangeli og sammenligne ham med andre. Forresten spilte Andsnes den her i Trondheim for noen år siden, og det var utsøkt. Damen jeg gikk sammen med påsto at det var det mest forføreriske hun hadde hørt av musikk...

Bernt K
 
K

kbwh

Gjest
ABM skulle visstnok gjøre #4 med C. Kleiber for DG. I følge legenden orket ikke Kleiber utrykket i trynet på ABM og første og eneste session ble avbrutt etter fire minutter.

Men: Det finnes visstnok et opptak av fireren:
Concerto for piano and orchestra no 4 op 58 in G
Belgrade Philharmonic Orchestra/Zivojin Zdravkovic - Belgrade 7 October 1973 - Exclusive EX92T17, Legend LGD 100
Mon tro hvor man kan få tak i den? Koplingen er ikke ueffen heller: Pollini i Schumanns pianokonsert.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
For Beethoven stod mye på spill da han skrev hver og en av klaverkonsertene. I forhold til andre komponister som han sammenlignet seg med, som pianiovirtuos, overfor et kresent og bortskjemt publikum, og som menneske, opprører og nyskaper. Av de fem er den fjerde trolig den mest vidtrekkende og subtile, ikke minst med tanke på balanse, spenning og dialog mellom solist og orkester. Ja, et høydepunkt i all musikk for solist og orkester i mine ører.

Jeg har ikke hørt Michelangelis innspilling fra 1973. Rapportene er ikke oppløftende, og jeg har kanskje vært unnvikende for ikke å bli skuffet. En eller annen dag braker det vel løs, tenker jeg. Erfaringen er at ikke alle innspillinger er like gagnlige.

Heldigvis vasser vi i gode innspillinger av denne konserten. Pollini/Abbado/BPO har en høy stjerne her til hus. Gilels er som skapt for denne konserten. Av hans tre innspillinger (som jeg har), er den med Sovjetunionens statlige symfoniorkester og Kurt Mazur en opplevelse: Ujevn og vill lydmiks, men tidvis helt forrykende spill. (Seks cd'er til prisen av én (Brilliant), med alle konsertene og syv sonater.
 
K

kbwh

Gjest
Her i huset er Perahia favoritt, Kempff er favoritt i morgen. Pollini bør jeg nok høre i denne også.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Både Perahia og Kempff er gode i denne konserten. Dessuten synes jeg Leitner er super i hele serien med Kempff. Kempff/Leitner/BPO er nok referansesettet for mange, og det er det mange gode grunner for.

Er det forresten noen som har investert i Haitinks nye symfoni-syklus med LSO på LSO Live? Britene er kraftig begeistret for den.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.807
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ashkenazy er heller ikke å forakte; ei heller Gulda, men jeg er enig i at Kempff "gjør" 4-ern på referansevis. Såvidt jeg husker har jeg oså hørt Bishop/ Bishop-Kovacevich/ Kovacevich live i den (snodig, forresten, han satt på en brun plaststol, mye lavere enn en pianokrakk), men kaka tok nok Andsnes i Olavshallen.
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Er det forresten noen som har investert i Haitinks nye symfoni-syklus med LSO på LSO Live? Britene er kraftig begeistret for den.
Jeg har i alle fått med meg at symfoni no. 7 har fått svært gode kritikker, og tilbakemeldinger fra andre lyttere. Da dette er min favoritt-symfoni av Beethoven skal jeg bestille denne så snart som mulig.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Det kjipe med konsert nr. 4 med Kempff/Leitner er at han spiller sin egen kadens. Normalt ville jeg ikke brydd meg så mye, men Beethovens egen kadens i denne konserten er jo noe for seg selv. Noen som så Brahms/Schumann-programmet på NRK der Helene Grimaud spilte den på et antikt klaver forresten?

I tillegg til de som er nevnt vil jeg trekke frem Fleisher/Szell/Cleveland og Bronfman/Zinman/Tonhalle som favoritter. Sistnevnte har mange av de samme kvalitetene som førstnevnte: mer klassisk enn romantisk tilnærming, transparens og presist orkesterarbeide, men i super lydkvalitet.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Gode råd fra Bach_Man. Stiller meg bak både anbefaling og kommentar til Bronfman og venner.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Veien fra Beethoven til Brahms er ikke så lang. Jeg husker fra tidligere at klaverkonsertene har vært oppe til behandling, og at fjerde symfoni med Kleiber nevnes stadig vekk. "Ein Deutsches Requiem" nevnes vel også fra tid til annen.

Jeg for min del synes at det er vanskelig å plukke klare favoritter blant symfoniene, selv om de er ganske forskjellige i stemning og musikalsk innhold. Å nevne hvilke innspillinger en er begeistret for, er mye lettere. Men nå tenkte jeg at det til en avveksling kunne være fint å gå ut med litt lav profil, og be andre om kommentarer og anbefalinger av innspillinger.
 
K

kbwh

Gjest
Klarinettkvintetten til Brahms er deilig. Jeg har den koplet med Mozarts. David Shifrin spiller klarinett sammen med Emersonkvartetten på DG.

Jeg er også svært glad i en plate jeg har med verker for kor og komp (Liebesliederwaltzer etc.) på Philips. Monteverdikoret og Gardiner. Demonstrasjonslyd også.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Klarinettkvintetten er vemodig vakker. Den ettertenksomme Brahms. Det er to sider ved ham som trenger vidt forskjellige uttrykk: Den innadvendte og reflekterende og den dramatisk utagerende. Ikke helt ulikt mentoren, forbildet, rivalen og vennen Schumann.

Kanskje det går an å slå frempå med sonatene hans? Klaversonatene, fiolinsonatene og cellosonatene. Flott alt sammen. Og her har jeg vel en favoritt: F-dur sonaten for klaver og cello, opus 99, helst med Rostropovich og Serkin (DG, 1983). Serkin var 79 da, og spilte den for første gang. Siden den er så krevende, uttalte Slava: "...since I play the piano a little myself, I know what that means." (Nå er han 80 selv, og ved sviktende helse.) Koblet med med e-moll sonaten, opus 38.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Sv: Klassisk meny

Brave new world. Progress in action. Det var andre gangen en drøss innlegg datt ut på kort tid. Hvis ingen andre fikser den jobben, tar Sentralen den selv. Konklusjon: Vi skriver oss sakte, men sikkert ned mot null innlegg uansett. Så kan en jo saktens løpe rundt og lete opp noen tidligere innlegg her og der. Har du litt flaks, har de fjernet atter andre innlegg før du rekker tilbake.

Moro? Nei, tror ikke det. Men vi har jo fått veggfester for Samsung M71 og siste nytt om Snoop Dogg opp på skjermen enten vi vil eller ikke, for ikke å snakke om Anna Nicoles siste film. Storveis, altså. En ny profil? Definitivt! OT å komme med disse kommentarene? I verste fall bare delvis. I denne nye Lyd og bilde-settingen blir "Klassisk meny" fire ganger mer utenfor allfarvei enn tidligere. Passer sikkert Høvdingen, Lasse Svendsen og den jevne bruker bra. Vi lever jo i den postmoderne tidsalder, for svingende.

Kan heller ikke dy meg for å kommentere siste skrik innenfor søndagsskolestjerne-psykologien hos hjernene bak nettstedet. Den er enda et par hakk hvassere enn konverteringsferdighetene. Skriv mer for å få en stjerne til, gutt! Aner dere konturene av den finslepne og uhyre avanserte tankegangen? Jeg er litt for simpel til det, men gyser og grøsser over å være nær slik storhet.

Der ser jeg sannelig at oppslagene "Selger sin døde ektemann" og "Cand. danseband" feier inn til høyre. Da er det nok på tide å runde av før inspirasjonen renner helt over. Slike sterke inntrykk krever tid til refleksjon.
 
K

kbwh

Gjest
Sv: Klassisk meny

Heldigvis er det enkelt å fjerne dansebandnytt fra sitt åsyn med den kjekke minusknappen ved siden av "Høyre" helt øverst til høyre. :)

Jeg har spilt Emil og Elena Gilels i kveld. Mozarts KV595 og 365 er flotte. I kveld har dobbeltkonserten (365) vært den mest givende, slik er det noen ganger. Men det er mer:

Til slutt på platen er Schuberts fantasi for to klaver i f-moll, spilt av far og datter Gilels. Nydelig. Avgrunnsdypt. Berikende.

Har du ikke platen? Kjøp den.

 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Sv: Klassisk meny

Living up to our looks, are we? And, yes, I happen to have a copy somewhere.
 
K

kbwh

Gjest
Sv: Klassisk meny

Husker en gang vi fikk nye drakter i sykkelklubben, og omkvedet var "Det er ikke farlig om det ikke går så fort så lenge vi ser bra ut!".

Vi mistet Brahms 1. symfoni med Thielemann på DG med HFS1. Er det noen som har anskaffet denne og velvilligst vil berette om sine inntrykk?
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Sv: Klassisk meny

Vi fikk altfor få innspillinger med Gilels i musikk av Schubert. Det er dobbelt beklagelig siden alt det jeg har kommet over har vært bra, varierende fra spennende til virkelige perler.

Skulle man ha fått blodige tenner på Schuberts duo-klavermusikk, finnes gode nyheter. EMI har nettopp relansert alt i sjangeren med Eschenbach og Frantz. Rimelig, flott lyd og -aller viktigst - fornem musisering. De er mine favoritter i D 940, etter mange år og sterke utfordrere. Jeg sløser ikke med ord her, for dette verket står mitt hjerte nær.

I KV 365 heller jeg mot Perahia/Lupu/ECO på Sony. I KV 595, denne dypt rystende musikken, er Gilels min favoritt igjen. Jo, det ser ut som du holder deg med godt selskap for tiden, Valentino.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.807
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: Klassisk meny

Har en aldeles utmerket Gilels-innspilling av D 850 og Liszt h-moll på RCA,

og det er liksom selve målestokken på Schubertspill for meg.

Bernt K
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Sv: Klassisk meny

Ach, berxter, det var en snasen LP. Amerikansk presning og det hele. Har bare mono-utgaven. Ikke akkurat lavkalori-versjonen av D 850; her er det romantikk og dramatikk som gjelder.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.807
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: Klassisk meny

Jeg har hørt mange i Rondoen, og "non plus ultra" som man sier på fint. Denne Rondoen illustrerer akkurat hva Schubert kunne prestere med lekenhet og humor. Ingen Werther-lik dødslengsel her, nei. I 1960 var jo Gilels fortsatt en fhv ung mann på 44; nei, jeg går og setter den på, jeg, så kan dere andre bare ha det så godt.

Bernt K
 
K

kbwh

Gjest
Sv: Klassisk meny

Gjenutgitt på plebeiersk sølvskive denne ser jeg. £101 på Amazon Marketplace. Good night, and good luck.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.807
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: Klassisk meny

Steike! Såpass, ja. Det er nesten så en fattig sjel blir fristet av avsindige priser som det.

Bernt K
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Sv: Klassisk meny

Var for rask i svingen med Frantz/Eschenbach i Schubert-duoer. Den er nå utgitt på Brilliant. Det er nesten for fælt at det skal være så billig for så bra. Da får en jo råd til å ta med seg symfoniene i samme slengen, med Muti/VPO. Der er konkurransen hardere, men denne syklusen er et flott alternativ. Stram, kontrollert, god rytmisk fremdrift (dveling er ofte et problem i tolkninger av Schuberts symfonier), klangskjønn. Egner seg godt for gjennomgang av alle symfoniene, fordi den ikke stikker av i noen retning og er bemerkelsesverdig konsistent.

Penger til overs? Fyll på med klaversonatene komplett med Schiff på Decca. Lieder har du vel alltids fra før?
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.807
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: Klassisk meny

Jeg ble sittende og tenke, eller for å si det på trøndersk, æ vart fundersam, etter å ha sett Valentinos henvisning til denne på Amazon: http://www.amazon.co.uk/gp/offer-li...549268-8279103?ie=UTF8&qid=1178376796&sr=8-16, altså den Gilelsinnspillingen jeg viste. Det er altså CD-en jeg har, og dessverre ikke LP-en. Jeg har spørsmål:
- Hvordan kan en CD, uansett hvor god den er, rettferdiggjøre en utropspris på £100? Den kan jo kopieres i fleng, og jeg hadde solgt fluksens om noen hadde budt meg selv en mindre del av beløpet
- Hvor får selgerne de vanvittige prisanslagene sine fra? I dette tilfellet er det jo to amerikanske selgere som ligger omtrent likeledes an. Finnes det noen slags form for nettbasert liste?

Nå, jeg ser på amerikansk Amazon at de er litt mer nøkterne, de begynner på $ 60, men det er jo likevel steikmye.

Bernt K
 
K

kbwh

Gjest
Sv: Klassisk meny

Jeg antar at rundt omkring i verden fnnes det mennesker som ikke tok toget da det gikk, og nå er villige til å legge ned de vanvittigste summer for en plate.
Vi kan jo håpe at den kommer som SACD om ikke at for lenge. Hyggelige priser på ny RCA Living Stereo SACD har det jo vært en stund.

Mens Schubert er på vår meny: Jeg har én eneste innspilling av Døden og piken-kvartetten. Den er med Talichkvartetten på Calliope. Det er mulig at det er den beste kvartettplaten jeg har, og da er Hagens i Mozarts KV421 med på listen. I Schubert er også lyden super (Den er litt vel mørktklingende den Mozartkvintettboksen til Talich).
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Sv: Klassisk meny

Skyldes det musikken eller utøverne, Val? Det kunne jo være at du er kommet til en korsvei mellom klassisisme og romantikk. Hvis så er tilfelle, tror jeg Schuberts mesterverk innen kvartett-sjangeren, D 887, kan gi en god pekepinn. Kompositorisk ligger den et par hestehoder foran "Døden og piken". D 887 er så eksistensielt et verk som noe hos Schubert. Den handler ikke om et romantisk tablå; den er the real thing. Best med Hagen, den også.
 
Topp Bunn