awe
Hi-Fi freak
Alfred Cortot utropte ABM til den nye Liszt. Slikt sier en bare ikke blant pianister. Myten Liszt, legenden om transcendent teknikk og innsikt. Vi kan knapt nok forstå rekkevidden av et slikt utsagn i dag, men de kunne det i 1939. I det romantiske kunstsynet var kunstneren den som stod nærmest definitiv innsikt, og Cortot var på mange måter den fremste bæreren av denne tradisjonen. Han er også den som ligner mest på ABM -eller omvendt - i spillestil. (Cortot var kolossal på sitt beste, men ustabil. Interesserte kan skaffe seg "Alfred Cortot II" fra serien "Great Pianists of the 20th Century".)
Liszts spillestil er godt dokumentert. Den var ikke slik enkelte vitsetegnere i samtiden ville ha det til; et virvar av armer og fingre som flyr i alle retninger. Tvert imot. Han holdt alltid fingrene på klaviaturet, med mindre det ikke var helt nødvendig i løfte dem. Dette er uhyre krevende, men gir en rekke fordeler. Ser en etter på opptak av ABM (Scarlatti-opptaket på youtube f. eks.), er dette svært påfallende. Uten denne typen teknikk, hadde det vært umulig å spille slik. Så jevnt, så raskt, så artikulert. Fraseringen blir bedre, og flyten og sammenhengen åpenbar. I tillegg får ABM ufattelig snert og kraft i anslagene. Det skal heller ikke gå an. Det er som om det skulle dukke opp en lengdehopper og slå de andre UTEN tilløp!
Og likevel handler det ikke bare om teknikk. Selvfølgelig. Bak stålkontrollen og det største anslagsregisteret av dem alle, finnes det et overfølsomt sinn i kamp med omgivelsene. Uoppfylte kontrakter, stadige avlysninger, isolasjon fra omverdenen, ustanselig øving i et totalt lydisolert hus, mange og alvorlige sykdomsperioder osv. Mange kontraster og motsetninger, konflikter og fortvilelse. Den konstante mystikken, der flere bruker ordet aura i forbindelse med ham. Den romantiske kunstnermyten. Det meste blir spekulasjoner og spekulativt, men ta nå en titt på den DVDen jeg nevnte ovenfor.
Som filminteressert har jeg ofte undret meg på hvor Fellini og Bergman fant alle de intense ansiktene. ABMs ansikt er et slikt - og litt til. I pausen mellom Beethoven-sonatene og Schubert-sonaten (hvilket program!) tar han imot applaus. Det ansiktet! Både fryktelig og fascinerende.
Bildene kan kun komplettere musikken. Egentlig en krykkeløsning for å sette i gang forestillingsevnen og følelesene. Musikken er hovedsaken. I kommende innlegg om ABM vil jeg la den være hovedtema.
Liszts spillestil er godt dokumentert. Den var ikke slik enkelte vitsetegnere i samtiden ville ha det til; et virvar av armer og fingre som flyr i alle retninger. Tvert imot. Han holdt alltid fingrene på klaviaturet, med mindre det ikke var helt nødvendig i løfte dem. Dette er uhyre krevende, men gir en rekke fordeler. Ser en etter på opptak av ABM (Scarlatti-opptaket på youtube f. eks.), er dette svært påfallende. Uten denne typen teknikk, hadde det vært umulig å spille slik. Så jevnt, så raskt, så artikulert. Fraseringen blir bedre, og flyten og sammenhengen åpenbar. I tillegg får ABM ufattelig snert og kraft i anslagene. Det skal heller ikke gå an. Det er som om det skulle dukke opp en lengdehopper og slå de andre UTEN tilløp!
Og likevel handler det ikke bare om teknikk. Selvfølgelig. Bak stålkontrollen og det største anslagsregisteret av dem alle, finnes det et overfølsomt sinn i kamp med omgivelsene. Uoppfylte kontrakter, stadige avlysninger, isolasjon fra omverdenen, ustanselig øving i et totalt lydisolert hus, mange og alvorlige sykdomsperioder osv. Mange kontraster og motsetninger, konflikter og fortvilelse. Den konstante mystikken, der flere bruker ordet aura i forbindelse med ham. Den romantiske kunstnermyten. Det meste blir spekulasjoner og spekulativt, men ta nå en titt på den DVDen jeg nevnte ovenfor.
Som filminteressert har jeg ofte undret meg på hvor Fellini og Bergman fant alle de intense ansiktene. ABMs ansikt er et slikt - og litt til. I pausen mellom Beethoven-sonatene og Schubert-sonaten (hvilket program!) tar han imot applaus. Det ansiktet! Både fryktelig og fascinerende.
Bildene kan kun komplettere musikken. Egentlig en krykkeløsning for å sette i gang forestillingsevnen og følelesene. Musikken er hovedsaken. I kommende innlegg om ABM vil jeg la den være hovedtema.