Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Etter Byrd ble det et opera-oratorium av Rodolphe Kreuzer fra 1810. La mort d'Abel.

    1680860473125.png
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @otare Morsomt, at den var kjent og Hilvegs favoritt det var jeg ikke klar over. En plate jeg har hatt liggende uten å spille, men som var en stor positiv overraskelse!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Ančerl er en av de store dirigentene. Elev av Talich. Havnet i Terezín og Auschwitz med sin familie. Kona og sønnen døde i Auschwitz. Han emigrerte til Canada i 1968 etter den russiske invasjonen (omtrent som Kubelík som emigrerte til Canada i 1948 etter kommunistenes inntog). Han ligger begravd på æreskirkegården på Vyšehrad (akkurat som Kubelík).

    IMG_2507.jpeg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.707
    Antall liker
    21.556
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg spiller Påskeoratoriet med Herreweghe. Startet som alltid rett på spor 3…
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    På dagen i dag, om ett år, er det 300 år siden Johannespasjonen ble urfremført i Nikolaikirken i Leipzig.
    Jeg antar lydkvaliteten i kirken var noe bedre enn denne innspillingen, skjønt tror jeg hovedpersonen led mer enn hva jeg gjør av denne innspillingen, så jeg klager ikke på sådan en dag.
    8D0E221E-3393-4FD8-A836-E8074E974D53_1_201_a.jpeg
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Påske og tid til en posting og ikke bare smuglese hva dere andre deler. Kunne ikke la denne stå igjen når jeg først fant åpen cd butikk i Budapest.
    Første tanken var at nå begynner vi omsider å mettes av fullversjoner, alle dirigenter med fast lønn har jo spilt inn flere versjoner allerede.

    Men så leser jeg at symf.nr 2 er omskrevet og tilegnet Ferdinand Ries, og det hele skal ha skjedd under komponistens "supervision". Hva skal vi legge i det?
    Symf nr5. er arrangert av den fortsatt levende samtidskomponist og arrangør Colin Matthews.

    Interessant og fint spillt, men må si jeg faller mest for symf. nr 2 i denne sammenhengen. Nr.5 blir litt for....enkel?
    Vil jeg høre verkene som nakne skjeletter og i enkel stemme henter jeg heller frem Liszt sine arrangement av symfoniene.


    IMG_5498.JPG
    .
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.707
    Antall liker
    21.556
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    5E66514D-04CD-4114-B62F-BEEB96B1B776.jpeg

    Filosofering med Joseph og divertimentering med Michael. Aldri hørt om orkester, dirigent eller plateselskap. 1970.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For noen dager siden var det i disse spalter en kort meningsutveksling om fru Callas og hennes stemme i store mengder. Nå har jeg alltid ment at såkalte "Best of" samleplater, ikke er måten å lytte til opera. Uansett, så blir jeg ofte litt ergerlig, når folk rynker på nesen av det forrige århundrets store diva. Jeg lurte på hvorfor jeg reagerer slik, og grunnen er nok at Callas i nesten alt hun har festet til rillene, alltid formår å få noe så vanskelig som opera, til å låte som det mest naturlige i denne verden. Hun sang i tillegg i en tid da hennes medmusikanter, også i stor grad visste hva de holdt på med. Mye av denne kunnskapen, er dessverre gått i glemmeboken hos mange av dagens utøvere. (ikke scenisk, men musikalsk). Mange er heldigvis enig med meg når det gjelder Tosca/de Sabata 1953 som det ypperste som noen gang er dokumentert, og på min personlige toppliste over de 10 beste operaer, er det nesten bare innspillinger fra midten av det forrige århundre. Go figure. Lang innledning for dagens anbefaling. Lyden er rævva, men det er utrolig hvor fort man kansellerer all støyen og mangelen på dynamikk når forestillingen er i gang. Den som ikke feller en tåre eller to når Jussi synger "nulla, nulla", han/hun er sikkert i tenårene ennå.:giggle:

    Vis vedlegget 906939

    Steen
    Noe av det råeste jeg vet er Bjørling/Albanese/Merrill/Perlea i i Puccinis Manon Lescaut. Hårreisende enkelt og greit. Finnes reutgitt på Naxos.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Omsider tid til å ta frem en CD mottatt for over en måned siden. Fin plate. God musikk, fin produksjon:

    Kvandal.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spilte denne i kveld:

    Vis vedlegget 908435

    Veldig fin plate. Flotte, litt elegiske konserter. Ikke himmelstormende, men melodiøse og vakre. Ting jeg gjerne skulle hørt på konsert, men den sjansen byr seg nok aldri.
    Spesielt Karlowicz er vel en "sleeper" som det heter med mye bra orkestermusikk (jeg har hørt et par verker) som det synes vel verdt å søke opp.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen av oss ble fascinert av den type musikk for mange år siden og hev innpå med Archivs renessanse-plater som f.eks. denne:

    Vis vedlegget 909090

    Noe av det finnes vel i denne boksen på CD:

    Vis vedlegget 909092
    Jeg var en trofast samler av Pro Cantone Antiqua LPene etter hvert som de kom ut så langt som økonomien tillot. Står i hyllene fortsatt sammen med en komplett PCA boks på CD samt den store Archiv boksen som vel inneholder bare noen få av disse. PCA sin utgivelse av at par av Lassus sine botssalmer var en skjelsettende opplevelse og fortsatt en innspilling jeg vender tilbake til nå og da. Rå, ganske vibratofri, basstung og uten forsøk på forskjønnelse.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiilte for øvrig Strauss' Metamorphosen samt 4 letzte lieder med Karajan/Janowitz i går, samt også Lisa delle Casas versjon av sistnevnte. Avsluttet med Shostakovich 14 med Nelsons. Tung og nostalgisk kveld.

    Metamorphosen er vel et av mine favoritt stykker musikk ever.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.108
    Antall liker
    1.345
    Spiilte for øvrig Strauss' Metamorphosen samt 4 letzte lieder med Karajan/Janowitz i går, samt også Lisa delle Casas versjon av sistnevnte. Avsluttet med Shostakovich 14 med Nelsons. Tung og nostalgisk kveld.
    Metamorphosen er vel et av mine favoritt stykker musikk ever.
    Begge disse Strauss-verker er også på min "øde ø" liste. Karajan er vanligvis ikke min kopp te, men når han dirigerer Strauss funker det storveis. I de "fire siste" sverger jeg til Norman/Mazur. Jammen godt vi har forskjellig smak😊.
    Steen
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    della Casa er vel det motsatte av Norman ja. Har nærmest en uendelig mengde av innspillinger av disse i hyllene. Ellers er jeg helt på linje med deg mhp Karajan.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    3.839
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå mer musikk som stort sett har vært ukjent for meg:
    Ihvertfall har det eventuelt ikke festet seg i minnet.
    folder.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Mange spennende musikk som deles her, det skal lyttes til etterhvert/når tiden strekker til. Her rundes aftenen av i renessansens ånd og toner med Heinrich Shütz.

    Heinrich Shütz.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Schütz er en av mine store favoritter. Han har skrevet mye flott musikk.
    Jeg spilte denne i ettermiddag:

    1681249308072.png


    Offenbach skuffer ikke. Veldig bra produksjon. Gode sangere, god lyd. Og sprudlende musikk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.707
    Antall liker
    21.556
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    DG skryter fælt av denne, og et snilt menneske lot meg få låne den splunknye dobbelLPen.
    A68F3E6A-4550-42B5-BA26-34C943C7D9BE.jpeg

    Nå kan jeg ikke femmeren bortsett fra Adagiettoen da, men det er nå typisk Mahler da, vandrende mellom det vakre, det ironiske, parodiske og tragiske, selvfølgelig med noen utladninger av det husveltende slaget.

    Tillegg om lyden: Typisk multimikrofon-liveopptak. Vanskelig å få tak i rommet. Men jeg har ikke hørt hovedsalen i Berlinfilharmonien så fuglene må vite hvordan de egentlig høres ut der. De engelske anmelderne skrøt av lyden. Jeg synes den er meh. Ingen følelse av en akustisk begivenhet. Too many knobs.

    Grått tidligvårvær over Mjøsa i dag.
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.346
    Antall liker
    10.969
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er Solti som er min favoritt på Mahlers 5.
    5F0DFAA1-DF87-45B1-AACA-03AC3D07E57C.jpeg

    men i dag plukket jeg frem denne. Zander er slettes ikke dum, og det ligger ved et lengre intervju hvor dirigenten diskuterer symfonien, og sin egen tilnærming til den. Bra lyd på både Solti og Zander.
    25895FC3-5D6A-4FF1-ACDF-770AE9979DD7.jpeg

    6EDEE28C-77A2-4684-A790-A22B702D5932.jpeg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.108
    Antall liker
    1.345
    Zanders egne synspunkter på måten å tolke Mahler, var et kjærkomment tillegg på hans tidlige Telarc utgivelser. Vet ikke om de er med på alle senere pressinger. Det hjelper også at hans stemme er så behagelig å lytte til. Apropos stemme, så bør man få med seg Barbirolli i nummer fem. Han synger gladelig med samtidig som han dirigerer😊
    Steen
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ellers. I den andre enden, så får jeg aldri nok av Mahler. En av mine absolutte favoritter…
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og kanskje Bartok men serien hans er jo mindre. Har for øvrig samme settet samt svært mange andre. Har hørt en del på Emersons (live) sett i det siste.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For øvrig er polske Krzysztof Meyers kvartettserie på Naxos litt av en "sleper" når det gjelder kvartett sykluser i en lett modernistisk tradisjon (tenk Bartok). Han har i hvert fall skrevet 13 tilgjengelig på 4 Naxos CDer som jeg har og anbefaler sterkt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn