Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    493
    Antall liker
    938
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har Apple Music på LG tv, iPad, og iPhone.
    regner med at classical også kommer på samme flater.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg lurer på hvorfor de har begrenset det til iPhone til å begynne med. Det kan umulig være spesielt vanskelig å lage en iPad versjon. Jeg håer jo også at det kommer en iPad-versjon ganske snart.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gjenhør med denne. Egner seg ikke akkurat som bakgrunnsmusikk.

    Vis vedlegget 906753
    Artig sammentreff. Den musikken hører jeg mye på for tiden.
    Vi (kor) driver og øver på den mirakuløse mandarinen, for framføring med SSO rett over påske.
    Det er så langt fra bakgrunnsmusikk du kan komme. Uhyggelig og ganske ekkelt, sex og vold og fantasi, faktsik så at det har vært forbudt i flere sammenhenger.
    Vi synger bare der mandarinen henges, ikke mye jobb men desto mer dramatisk mareritt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Jeg hørte nettopp fiolinkonserter av Somervell og Coleridge-Taylor. Vakkert, men ikke noe som skiller seg ut. Ikke egnet til å skape de store følelsene. Snilt og ufarlig.


    1680174522968.png
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.105
    Antall liker
    1.335
    For noen dager siden var det i disse spalter en kort meningsutveksling om fru Callas og hennes stemme i store mengder. Nå har jeg alltid ment at såkalte "Best of" samleplater, ikke er måten å lytte til opera. Uansett, så blir jeg ofte litt ergerlig, når folk rynker på nesen av det forrige århundrets store diva. Jeg lurte på hvorfor jeg reagerer slik, og grunnen er nok at Callas i nesten alt hun har festet til rillene, alltid formår å få noe så vanskelig som opera, til å låte som det mest naturlige i denne verden. Hun sang i tillegg i en tid da hennes medmusikanter, også i stor grad visste hva de holdt på med. Mye av denne kunnskapen, er dessverre gått i glemmeboken hos mange av dagens utøvere. (ikke scenisk, men musikalsk). Mange er heldigvis enig med meg når det gjelder Tosca/de Sabata 1953 som det ypperste som noen gang er dokumentert, og på min personlige toppliste over de 10 beste operaer, er det nesten bare innspillinger fra midten av det forrige århundre. Go figure. Lang innledning for dagens anbefaling. Lyden er rævva, men det er utrolig hvor fort man kansellerer all støyen og mangelen på dynamikk når forestillingen er i gang. Den som ikke feller en tåre eller to når Jussi synger "nulla, nulla", han/hun er sikkert i tenårene ennå.:giggle:

    Lescaut.jpg


    Steen
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.809
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ingen tvil om at Callas var en gudbenådet sangerinne og skuespillerinne. Sammen med f eks Gobbi I Tosca eller Barbereren er det aldeles utsøkt. Soloplatene hennes blir dog muligens for meget av det gode :) IMO.
    Nå Mørk med Britten:
    folder.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Fin start på dagen:

    1680341100184.png

    Veldig bra kvalitet her. Iago er kanskje ikke ond nok, men ellers funker det.

    Og jeg avsluttet i går med denne:

    1680341158265.png

    Mye fin musikk i Oberon, men med all dialogen kan jeg skjønne at den ikke spilles ofte.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fin musikk for en stille høytid.
    "Sørgemarsj til begravelsen av en stor, døv mann"
    Fra 1897 - altså 55 år før 4'33'' av John Cage.
    "Rigolando" betyr latterlig eller muntert.
    "T.S.V.P." står for "Tournez, s'il vous plaît" - eller på godt norsk, "Vennligst bla om"

    Men i kveld blir det vel noe Bach - som tradisjonen her i huset er, hver dag i påsken.

    Ønsker med dette, alle på klassisk-asylet en strålende påskehøytid :)

    Marche Funèbre.jpeg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.105
    Antall liker
    1.335
    Forkledd Gud har jeg sunget mange ganger, og ikke blitt lei den ennå. Det er et godt tegn på at musikken duger. Går ut ifra at Erland Josephson er fortelleren, og ikke bidrar med sang :giggle:.
    Steen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Jeg spilte denne i kveld:

    1680556813097.png


    Veldig fin plate. Flotte, litt elegiske konserter. Ikke himmelstormende, men melodiøse og vakre. Ting jeg gjerne skulle hørt på konsert, men den sjansen byr seg nok aldri.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Denne artikkelen har fått meg til å gå på messejakt i arkivene her. Foreløpig resultatløs, det må sies:

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Magnar Åm hadde ei imponerande oppsetting av Jenkins’ The Armed Man: A Mass for Peace i eit gamalt industrilokale her i bygda for nokre år sidan.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå fikk du meg til å søke litt. Duh!
    Agnus Dei av Karl Jenkins, som Defrost Youth Choir og domorganist Trond Våge hadde som siste ordinære nummer på konserten i Hamar domkirke forrige fredag, er fra hans The Armed Man.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.246
    tre voci.jpeg
    Takemitsu: And then I knew ‘twas Wind
    KIm Kashkashian (viola), Sivan Magen (harp), Marina Piccinini (flauto traverso)
    Debussy: Sonata for Flute, Viola & Harp
    Kim Kashkashian (viola), Sivan Magen (harp), Marina Piccinini (flauto traverso)
    Gubaidulina: Garten von Freuden und Traurigkeiten
    Kim Kashkashian (viola), Sivan Magen (harp), Marina Piccinini (flauto traverso)
    ------------------------
    Typisk ECM, god musikk litt utenom standard repertoaret, god lyd og utførelse.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    866
    Antall liker
    2.148
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også gått den listen etter i søm hyllen, det nærmeste jeg kommer så langt, er Tallis
    76245A76-6699-47DE-9346-F4E69071BE11_1_102_a.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Noen av oss ble fascinert av den type musikk for mange år siden og hev innpå med Archivs renessanse-plater som f.eks. denne:

    1680778835386.png


    Noe av det finnes vel i denne boksen på CD:

    1680778977559.png
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.105
    Antall liker
    1.335
    20230406_134203~2.jpg


    Innimellom fixing av nytt baderom, blir det tid til litt vinylavspilling også. Akkurat nå en "desert island" utgivelse av Mahler's tredje med Horenstein. Trenger ikke si så mye annet enn at her stemmer alt.
    Steen
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.809
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her på morrakvisten, før jeg går og legger meg; Gervais' Grands Motets. Kan ikke si at jeg kjenner ham, litt i samme stil som Charpentier og de derre... Flott musikk er det nå ihvertfall. Glossa.
    folder.jpg
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Spiller denne, men her er LP 1 merket side a og f, Lp 2 er merket b og e, LP 3 er merket C og d, og dette stemmer ikke med teksten i boksen. Noen som vet om den skal være slik. Har ikke sjekket på nettet ennå, tenkte at noen
    IMG_0152.jpeg
    vet dette her inne.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Var litt merkelig når jeg trodde jeg spilte side 2 som jeg også trodde var b, visste seg og være side 6 og f. Takk for super raskt svar.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.404
    Antall liker
    102.419
    Torget vurderinger
    23
    Vis vedlegget 909144

    Innimellom fixing av nytt baderom, blir det tid til litt vinylavspilling også. Akkurat nå en "desert island" utgivelse av Mahler's tredje med Horenstein. Trenger ikke si så mye annet enn at her stemmer alt.
    Steen
    Årets mest smakfulle bilde så langt! Flott musikk også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.290
    Sted
    Trondheim
    Det der er vel en referanseinnspilling av Romeo og Julie-suitene. Hilvegs favoritt @Final. Flott omslagsbilde også. Jeg tror ikke jeg har vært i Telč, men torgene i disse byene i Böhmen og Mären ligner jo på hverandre. Det der kunne like gjerne vært torget i Třeboň i sydbøhmen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn