Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    866
    Antall liker
    2.149
    Torget vurderinger
    1
    Godt inspirert av søndagens Hovedscene med Anne Sophie Mutter og Karajan sin 1984 versjon av Beethovens fiolinkonsert, jeg har den dessverre ikke i eget eie enda, så jeg får nøye meg med herr Oistrakh så lenge. Selv om han ikke har like lang bue som Mutter.
    oistrakh beethoven.jpeg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Alfred Brendel.jpg

    Hær er en Alfred Brendel det går ann å høre på. Ganske kjennt stoff dette for de som begynner i piano læra og begynner med '' Mondschein sonate'' Brendel har flere innspillinger på Philips og Holland.

    Afred Brendel og Philips.jpg

    Hær er også noen innspilling på Philips med Alfred Brendel.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.105
    Antall liker
    1.336
    Det står en del RCA "Gold Seal" utgivelser her i reolen også, men jeg er ikke videre begeistret for lydkvaliteten på disse. Er det noe som også er tilfellet med din "Forza" Valentino?
    Steen
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo klink umulig å ikke bli sjarmer i senk av denne snutten hvor Kraggerud & Kraggerud d.y. spiller superkortversjonen av årstidene.
    Unge Alma låner gamlefela til far. Og de har det gøy!
    Det er rett og slett en 3 minutters liten lykkepille av musikkglede.


    „Vivaldi 4 Seasons in less than 3 minutes" Winter-Summer-Autumn-Spring Alma Serafin Kraggerud my daughter on Guarneri og Piotr Janowski and I on Viola by Geoffrey Ovington. Recorded with one pair of DJI Wireless Mic right into camera in the passage between the new and old building of NMH Norwegian Academy of Music. no reverb added, only slight equalizing
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Den låter ikke godt nei, men Price har bedre stemme enn på Red Seal med Levine.
    Kan være gjenbruk av førsteutgivelsens negativer. Smale utløpsfelt.

    Og tusen takk for Kraggerud og Kraggerud, @Trane!
     
    Sist redigert:

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ble tatt grundig på sengen ang Shostakovich symfonier. Har hørt ganske mange gode versjoner men den gamle mester Haitink med Concertgebouw overgår alt jeg ha hørt. Og innspillingene er fenomenalt gode….
    6B05C2DE-7426-41A1-8A72-68476A9EC7D4.jpeg
    66748D53-4877-4D50-B3EC-C08B2C10C5EF.jpeg
    56C2DE3D-96B4-49B5-AD38-63B60E25CC99.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Litt ymse, men tidligere i dag denne:

    1679747134201.png


    og akkurat nå denne:

    1679747165555.png


    Det ble mye Stabat Mater ser jeg - helt tilfeldig.

    Men mellom dem spilte jeg denne:

    1679747289469.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ble lei av horse banter på rideklubben og spaserte tilbake til mine foreldres hus mens jeg hørte på de to første satsene av Bruckner 8 med Boulez og Wien. Nå samme orkester og Solti i Schubert 9 på en CD jeg fant i hylla. Decca Legends og greier.
    08193929-2FAA-4CAA-B342-219A19C9882C.jpeg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    866
    Antall liker
    2.149
    Torget vurderinger
    1
    Calas med Callas. Ganske slitsomt i grunn, så jeg plukker frem og fyller ørene med noe litt mindre histronisk.
    _DSF3288.png
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Callas ble byttet ut til fordel for Beethoven i går, fortsetter i dag. Vis vedlegget 905686
    Liker veldig godt Beethoven og Romansene for Violin og orkester. David Oistrach er for meg den evige violin enern. Hørt kommentarene fra Arve Tellefsen og Annie Sofie Mutter om han. Har en annen Philips innspilling med Tippelkonserten,
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    866
    Antall liker
    2.149
    Torget vurderinger
    1
    Hun er tålelig i mindre doser og spredt utover i verk synes jeg, men dette blir mer å regne som en hit-parade i stressutløst tinnitus for min del.

    Oistrach ja. Det var du Otare som satte meg på sporet av han da jeg begynte å dykke litt ned i den klassiske musikken, siden har det blir flere plater med han som har funnet veien i vinylhyllen, de spilles også jevnlig med langt større glede og nytelse enn frøken Callas.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Litt fynd & klem for å fyr opp en stille søndag.
    Decca SXL fra 1970

    Franco Serblin Accordo gjør det meste bra, noe helt fantastisk, men realistisk gjengivelse av når de fyrer av kanoner fra borgerkrigen var nok hva man kan kalle «out of scope» da de ble designet. Gøy for er stakkels stund likevel da.

    Accordo'ene ser på meg med fornærmet misbilligelse som om de sier "dersom du absolutt skal holde på med amerikanske vulgariteter så kjøp deg et par stuttjukke Klipsch da vel!"
    E9DF8FEA-BFDB-4F2F-8AF6-3D10F96C4A40.jpeg
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    David Oistrakh.jpg

    Hører på denne nå. Det skal være k i Oistrakh. Nå jeg søkte så fikk jeg mere opp på innspillingene av David Oistrakh. Kom opp flere på amazon nå m vinyl innspillinger. :) Mange forskjellig album av de samme konsertene. Som vanlig et fantastisk violinspill av mesteren! Veldig fin lyd på denne innspillingen også.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Klaus Thunemann er en vanlig gjest her med sin fagott.
    Mozart fagottkonsert K191 trenger vi ikke repetere, den finnes det også mange andre gode innspillinger av.
    Idag er det sonaten K292 for fagott og cello som spilles. Hittil ukjent for meg. Cellisten heter visst Stephen Orton.
    1680127000500.png

    Jeg har den sikkert på CD, men det låter fint av Philips digital fra 1989 på Qobuz.
    Tror jeg må skaffe meg noten på denne.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.246
    Til morgen kaffen i dag, op 74 fra denne.
    tackacs.jpeg
    Det var disse innspillingene av Beethovens stryke kvartetter (alle) med Takacs som fikk meg til å sette virkelig pris på dem.
    Og dermed generelt til å like stryke kvartetter.
    Ennå svært så hørbare.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.423
    Antall liker
    3.541
    Sted
    Sunnmøre
    Det var disse innspillingene av Beethovens stryke kvartetter (alle) med Takacs som fikk meg til å sette virkelig pris på dem.
    Artig! Eg tenkjer fyrst og fremst på Brahms når eg tenkjer på Takács, akkurat som Schubert/Alban Berg Qt og Haydn/Qt Mosaïques. Idiosynkratisk, trur eg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker veldig godt Beethoven-settet til Takács.

    Her går Handels Messias med Gardiner, det tidlige digitalopptaket på Philips (sikkert på Decca nå). Den er god til mer enn anleggsstemming.
     
    Sist redigert:

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    493
    Antall liker
    939
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    948ADB71-D371-47A8-BC0B-73A0BB742683.jpeg

    Tips ang Apple Music classical er at det er inkludert for Apple Music kunder.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Ja. Jeg har det jo "gratis" siden jeg allerede har Apple Music. Mitt problem er at det kun er tilgjengelig på iPhone. Det blir for kronglete å forholde seg til den lille skjermen. Blir alt for mye sveiping fram og tilbake. Jeg vil tro at flere voksne vil ha det samme problemet - underlig at de gjør det sånn siden målgruppen for en slik app jo er folk som har noen år på baken.
    Jeg brukte det en dag for å se hva det var og det virker veldig lovende, men det blir nok ikke brukt mye før det kommer til iPad.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn