Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.159
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enda en som anbefales sterkt der ute (og av meg); Villa- Lobos: Floresta do Amazonas:

B

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nye plater åpnes.
    Truls Mørk spiller cellokonserter av CPE Bach.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Minutten skrev:
    Minutten skrev:
    Das Rheingold
    Spiller denne i dag (68). Noen som har egne erfaringer med London/Decca utgivelsene, og eller noen av de komplette settene til Solti? (vinyl om noen lurte)
    Nei, selv har jeg ingen erfaring- kunne jo tenkt meg å ha det. Men synes å huske at otare sitter med en boks jeg kunne tenkt meg...... kanskje han kan bidra med noen ord etterhvert?

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har et komplett sett Ringen fra Teldec/Decca i DMM.
    Uten korrekt RIAA for DMM blir denne tilbaketrukken sammenlignet med Decca-settet av samme i ffss, fra 1968, som jeg har fått låne av Roberten.
    Sistnevnte er det lite å utsette på lydmessig - Culshaws stereo-teater klemmer til, innimellom så man føler at det kan bli for mye lyder og bevegelser utover sangen og musikken, men så glemmer man at på den tid så hadde man ikke en haug kanaler fjernsyn som viste alt mulig, samt DVDer, Blu-ray og annet, med opera på.
    Så jeg hensetter meg til lærlapppåalbuejakketiden, lener meg tilbake i lyttestolen og nyter.
    Det er et flott sett, og det må ha nådd Roberten uavspilt.

Jeg har Karl Böhms Ringen/Bayreuth på vei fra Tyskland, og ser frem til å sammenligne forskjellene mellom Soltis og Böhms versjoner, inklusive det å spille inn i Sofiensaal vs. i Bayreuth.
    Med dagens platespillere og PUer kan det være en idé å unngå ffrr-innspillingene, om man er på jakt etter et sett, siden disse avviker fra standard RIAA.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Takk for svar.
    Er vel ffrr alle Solti boksene mine. Hadde et lite Wagner raid på ebay i fjor, og kjøpte Solti (enkelt hvis) , Karajan og Böhm's Ring på vinyl.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ottone skrev:
    Nye plater åpnes.
    Truls Mørk spiller cellokonserter av CPE Bach.
    Den tredje konserten på platen, cellokonsert i A-moll Wq.170 virket så merkelig kjent, og det tok meg en stund før jeg skjønte hvorfor.
    Det var Sergio Azzolini som spilte den på konsert med SSO nylig, en stor opplevelse forøvrig, og altså da som CPE Bach fagottkonsert. Mysterium oppklart.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    J
    Uten korrekt RIAA for DMM blir denne tilbaketrukken sammenlignet med Decca-settet av samme i ffss, fra 1968, som jeg har fått låne av Roberten.
    Med dagens platespillere og PUer kan det være en idé å unngå ffrr-innspillingene, om man er på jakt etter et sett, siden disse avviker fra standard RIAA.
    Har egentlig ikke tenkt så mye over dette, men har lest litt om det tidligere denne uken i "Riaa-tråden". Min egen riaa har bare Std og IEC, og jeg har alltid hatt den på IEC. Som om det ikke var nok å tenke på ved avspilling av vinyl. (Egentlig utrolig at det låter så bra som det gjør, med alle mulige feilkilder )

V

vredensgnag

Gjest
    Info er litt utydelig når det gjelder ffrr.
    Det skilles mellom før og etter introduksjon av stereo - Decca ffrr fra mono-tiden har en egen kurve, men Decca innførte såvidt jeg kan forstå RIAA senest 1960 (fra hifimuseum.de - produsenter av eq-variable phonosteg påstår derimot at Decca hadde en egen kurve også ut i 60-årene).

Stoler vi på hifimuseum bør stereo ffrr-innspillinger fra dentid være riktige i forhold til RIAA, noe annet er at det ikke er stort på dem over 10KHz, mens senere ffss strakk seg opp mot 14KHz.
    Mulig man må gjøre et unntak når det gjelder RIAA for første generasjon Rheingold, siden den kom i 1959, men det har jeg ikke fått bekreftet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    sense skrev:
    Denne må dere høre.. fantastisk flott med et herlig lydbilde

mvh Sense.
    Den tror jeg de fleste har hatt i over tyve år nå, etter at High Fidelity utropte den som historiens beste opptak på slutten av åttitallet. Selv kjøpte jeg den i 1989, og ble lamslått over lyden. Selv om det var fra cd!

Valentino skrev:
    baluba skrev:
    Anonym skrev:
    Han er iallfall flink til å synge:

Flink nok til at jeg følger ditt eksempel mens jeg gjør meg klar til å dra til skolen til guttungen for å delta i feiringen der. :)
    Terfelangst nocheinmal. Og det bare av å se på omslagsbildet.
    Gode Bryn er god, men jeg fiksern ikke!
    Kan jeg godt forstå. Bryn er ikke akkurat min kopp med te heller, men jeg er i litt oppdagermodus for tiden. Det har vist seg at DGG-boksen (den første) har hatt en god evne til å inspirere meg i det siste, noe som har ført meg nærmere Schubert og Schumann for eksempel. Og får meg til å spille slik ting som dette og Mischa Maisky.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke tull med Bryn.
    Jeg syns han er en grepa kar, på tross av de oppstyltede platecoverne.
    Han slo av en prat med oss ved platesignering etter en liten konsert ute i provinsen, og han holdt på å slå følge med oss på puben. Hadde det ikke vært for manager og en tørrpinn av en akkompagnatør som satte opp stramme masker, så hadde han fått nyte et par krus på gamle Skjenkestuen. Og han ville ha likt det.

Så derfor spiller jeg signert CD fra Bryn 8)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Startet søndagen med denne, en innspilling av musikker jeg har "en del" innspillinger av:
    Haendel; Water Music - Boulez - NYP i en helt grei innspilling fra 1975.
    Her virker det som om det var det teknisk perfekte som har vært målet. Joda, trykket på de rette notene, bindebuer etc, men det er likevel litt i flateste laget. Jeg har altså hørt disse musikkene svinge en del bedre før.
    Innspllingsmessig er denne også litt 2D, selv om alle instrumenter trer frem helt greit, så kunne det nok svingt mer på dette området også.
    Men altså utrolig ryddig og pent på alle måter.
    Kanskje denne innspillingen kunne være en fin introduksjon for de som ikke har hørt så mye på klassiske musikker og Water Music før?

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.432
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Feirer at jeg kom igjennom hos DnO ved lunchtider og fikk gode billetter til 24. mars neste år.

Wagner/Tristan/Kleiber. Selvfølgelig.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Feirer at jeg kom igjennom hos DnO ved lunchtider og fikk gode billetter til 24. mars neste år.

Wagner/Tristan/Kleiber. Selvfølgelig.
    Jeg gav opp...

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Pierre Monteux dirigerer LSO i Daphnis et Chloé av Maurice Ravel

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Ikke tull med Bryn.
    Jeg syns han er en grepa kar, på tross av de oppstyltede platecoverne.
    Jeg var litt upresis. Det jeg mente å skrive var at denne typen utgivelser som platen av Bryn ikke er helt min cup of tea.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Richard Strauss - Der Rosenkavalier
    Georg Solti, Wiener Philharmoniker

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt på Beethovens cellosonater med Gerda Guttenberg og Martin Rummel på Spotify fordi jeg vil forsøke å få tak i billetter til Mørk og Gimse via jobben i morgen. Er det ledige billetter å oppdrive (det var flere i kveld) så får jeg nok lånt VIP-kortet. Jeg har hatt stort behov for å høre Mørk etter at han vendte tilbake. Det er jo en flott solist vi har i han, en av våre mest funklende verdensstjerner.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er torsdag, og jeg varmer opp til konsert.
    Overtyren til Ruslan & Ludmila av Glinka kan jeg synge med gjennom hele, men det er lenge siden jeg har spilt den.

Gledelig gjenhør hver gang.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Jeg har hørt på Beethovens cellosonater med Gerda Guttenberg og Martin Rummel på Spotify fordi jeg vil forsøke å få tak i billetter til Mørk og Gimse via jobben i morgen. Er det ledige billetter å oppdrive (det var flere i kveld) så får jeg nok lånt VIP-kortet. Jeg har hatt stort behov for å høre Mørk etter at han vendte tilbake. Det er jo en flott solist vi har i han, en av våre mest funklende verdensstjerner.
    Lykke til med å få tak i billett.
    Ja, du har etter min mening - og tusener på tusener av andres mening på verdensbasis, så rett i at han er en verdensstjerne. En av dem som ikke har alt for store tanker om seg selv utad og lar celloen snakke for seg i stedet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    baluba skrev:
    Lykke til med å få tak i billett.
    Ja, du har etter min mening - og tusener på tusener av andres mening på verdensbasis, så rett i at han er en verdensstjerne. En av dem som ikke har alt for store tanker om seg selv utad og lar celloen snakke for seg i stedet.
    Veldig godt formulert.

Men det ble ikke Mørk/Gimse, uten at jeg gråter av den grunn. Etter litt diskusjon endte vi opp med Oedipus Rex i Grieghallen. Fabelaktig bra synes jeg. Såvidt jeg vet ble det filmet av NRK dagen i forveien. Det er et artig verk, både moderne og folkelig enkelt. Dramatisk og lyrisk. Veldig flott fremføring også, og en artig scenografisk løsning. Ikke-scenografien som kun bestod av lys og en plakat/vegg som ble senket opp og ned, samt en bakre bevegelig vegg som gikk i et med bakgrunnen, var veldig effektiv. Avslutningen der sangerne forlater salen er på sin rolige måte veldig dramatisk. Solistene trår ut og inn av koret, og jeg føler en form for link til antikkens chanting/kor.

Oversettingen av kommentarene foretatt av Jon Fosse var som vanlig meget flott. Dere kan lese mer i programmet på nettet.
    http://www.fib.no/program/?TLp=386698

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Beethoven kvartett nr. 10 opus 74